We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:28

8nnemiek schreef:
Moetuinplantjes verkopen is ook leuk ja, maar neemt inderdaad wel best wat tijd en ruimte in beslag. Ik heb het een aantal jaren gedaan. Ik begon 's winters altijd met twee bakken perspotjes en rond Mei had ik dan twee grote tafels vol plantjes staan.
Op de markt bracht het meestal zo'n 250/300 euro op. Uiteindelijk werd me dat wat te veel werk voor dat beetje winst. Maar toen ik nog wat krapper bij kas zat was ik daar altijd erg blij mee.

Geryon, welke voorbeelden bedoel je? Ik kook veel met peulvruchten, we eten soja yoghurt, hummus, pindakaas, sojamelk, tofu.. Havermout, tarwe.. allemaal bomvol eiwitten.
De keuringsdienst van waarde had eens een interessante aflevering over eiwit. Over hoe onnodig al die poeders zijn, over hoe we zelfs met minimale moeite allemaal al meer dan voldoende eiwit binnen krijgen. Het is echt zonde van je geld om speciaal voor het eiwit allerlei dure voeding te kopen.

In een paar broodjes pindakaas of een kom havermout of soya yoghurt zit dus alsnog niet veel eiwit in.

Mizora schreef:
Geryon schreef:

Ja het kan zeker plantaardig. Maar dan zit je wel weer op een andere manier van eten en een ander bedrag. De voorbeelden die jij geeft bijvoorbeeld om voor weinig geld te eten zijn ook allemaal laag in eiwit. Vooral in verhouding met de hoeveelheid calorieën.

Dat valt eigenlijk reuze mee als je kijkt naar het aantal gram eiwit per euro. En hoewel het aantal eiwit/kcal wel wat verschilt, is het ook direct een deel van je groenten of koolhydraten. Dat compenseert weer
- AH kipfilet zit op 250g eiwit voor 11.24€ (1kg), dat komt neer op 22g eiwit per euro. (en 21.9g eiwit/100 kcal).
- AH zwarte bonen blik zit op 71g eiwit voor 4.11€ (1kg uitlekgewicht), dat komt neer op 17g eiwit per euro. (en 6.8g eiwit/100 kcal).
- AH (Valle del solle) zwarte bonen droog zit op 216g eiwit voor 3.97€ (1kg droogbonen), dat komt neer op 54g eiwit per euro. (en 8.9g eiwit/100 kcal).
- AH (Valle del solle) rode linzen zit op 255g eiwit voor 3.06€ (1kg droogbonen), dat komt zelfs neer op 83g eiwit per euro. (en 6.3g eiwit/100 kcal).

Maar ook andere producten tikken aan:
- AH volkoren havermout zit op 140g eiwit voor 1.58€ (1kg onbereid), goed voor 89g eiwit per euro. (en 3.7g eiwit/100 kcal).
- AH penne zit op 130g eiwit voor 1.90€ (1kg houdbaar onbereid), goed voor 68g eiwit per euro. (en 3.6g eiwit/100 kcal).
- Zelfs AH witte rijst zit op 70g eiwit voor 1.79€ (1kg onbereid), goed voor toch nog 39g eiwit per euro. (wel maar 2.0g eiwit/100 kcal).

Als je 60g eiwit wilt eten op 1800kcal, moet je dus zorgen dat je gemiddeld op 3.3g eiwit per 100g kcal binnen krijgt. Dat lukt dus al direct met havermout en penne/pasta. Maar voor rijst moet je dat wel combineren met peulvruchten. Gelukkig valt rijst ook heel gemakkelijk te combineren met rode linzen. Als je 1/3e van je rijst door rode linzen vervangt, oogt het als rijst, smaakt het ongeveer als rijst en is het alleen iets plakkeriger is mijn ervaring, maar dat ga je dus wel van 2g eiwit/100kcal naar 3.4g eiwit/100kcal.

De reden van AH-prijzen is overigens simpelweg omdat de site van de AH erg compleet is. En de basiscollectie van de AH is niet zelden gelijk tot zelfs goedkoper als bijvoorbeeld de Lidl, al weet ik niet hoe dat zit met vlees.

Sorry ik heb niet zo veel zin om er nu diep op in te gaan :o

Maar 60gram eiwit op 1800kcal is maar een onderhoudsdosering waar je niet eiwitrijk voor hoeft te eten.
Eiwitrijk eten noem ik minimaal 25gram per maaltijd (ontbijt lunch en diner) en daar komen de goedkope maaltijden die ik voorbij zie komen vaak niet aan of er zitten veel calorieën in (en dus vanwege de verhouding laag eiwit te noemen) en dat is wat ik zei in mijn eerdere bericht (die lijkt een beetje uit zijn verband gerukt).

Overigens vind ik het een onrealistisch en daardoor te makkelijk voorbeeld om 1800kcal uit te geven aan 60gram eiwit aan bonen etc.
Je eet ook fruit, groenten en andere dingen waardoor je in de realiteit een stuk minder kcal over houdt om aan je eiwit te besteden.
Tel daarbij op dat je als sporter een hele hoop meer nodig hebt dan 60gram en dan kom je weer op hetzelfde verhaal uit.

Edit; en ja een sporter mag wat meer dan 1800kcal over het algemeen maar als kleine vrouw zijnde valt het helaas heel erg mee en zeker tijdens het cutten moet je het helaas gewoon doen met krap 1700kcal dan :+
Laatst bijgewerkt door Geryon op 24-10-23 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:33

Mizora schreef:
Je moet voornamelijk verschillende eiwitten eten, wat voornamelijk neerkomt op een combinatie van granen en peulvruchten. De eiwitten zijn niet kwalitatief minder, maar de essentiële aminozuren verhouden zich minder exact naar onze behoefte als vlees. Het gaat dan voornamelijk om lysine, methionine en threonine. Waarbij granen veel krapper in lysine en threonine zitten, terwijl peulvruchten juist hoog in deze twee zitten en laag in Methionine. Noten bevatten ook weinig lysine, maar wel weer threonine en methionine.

Je hoeft in totaal niet meer eiwit te eten, tenminste, met 60g eiwit is dat al gedekt (eigenlijk is het 45g eiwit voor een man van gemiddelde grootte die geen zeer fysiek werk doet, namelijk 0.6g/kg ideaalgewicht), en 48-50g voor een vegetarisch dieet). 60g is echter voor de meeste mensen een passendere hoeveelheid. Voor de meeste vrouwen is dit echt zat (dat komt neer op 1g eiwit/kg ideaalgewicht rond 1.70m lengte, terwijl het advies 0.8g/kg ideaalgewicht is).

@tamary: hoe bedoel je tussen 2x en 4x? 2-4x meer eiwit eten?

Huh, 0.6gr/kg voor een man? Die is nieuw voor mij.

Het advies is 0.83g/kg naar mijn weten, die 0.8 is afgerond.

En dat is puur om tekorten te voorkomen voor niet-sporters. Dus niet de hoeveelheid die het beste voor je is.

Nu zullen daar de meningen ook wel over verdeeld zijn, maar hoe meer ik me erin ben gaan verdiepen, hoe meer ik de voordelen ervan ik zie. En ik merk het ook echt sinds ik veel meer eiwit ben gaan eten. Scheelt een heel stuk in hongergevoel ook!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:40

Geryon, In een volkoren broodje zit 10gram eiwit, in een portie pindakaas 12 gram, dus dat is al 22 gram per broodje..
100 gram havermout: 13 gram + 7 gram in sojamelk is ook alweer 20 gram voor een kom havermout.
Hoe vind je dat te weinig eiwit?

Als je meer dan 25 gram eiwit per maaltijd eet dan kan je lichaam dat helemaal niet meer verwerken las ik, dus het is echt totaal onnodig om je zo op het aantal eiwitten te focussen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 23:07

8nnemiek schreef:
Geryon, In een volkoren broodje zit 10gram eiwit, in een portie pindakaas 12 gram, dus dat is al 22 gram per broodje..
100 gram havermout: 13 gram + 7 gram in sojamelk is ook alweer 20 gram voor een kom havermout.
Hoe vind je dat te weinig eiwit?

Als je meer dan 25 gram eiwit per maaltijd eet dan kan je lichaam dat helemaal niet meer verwerken las ik, dus het is echt totaal onnodig om je zo op het aantal eiwitten te focussen.

Nou dat is wel heel positief hoor voor de pindakaas :P, een portie pindakaas is eerder 4 gram eiwit. 12 gram eiwit aan pindakaas is zo'n 380kcal (bij calve) en dan een broodje erbij van 250kcal. Is dus echt veel kcal.
Maar je hebt gelijk er zit dan wel vrij veel eiwit in, ik dacht niet verder na omdat het in mijn hoofd niet bij de eiwitrijke dingen behoort vanwege die verhoudingen. Net als de havermout. Ik zie het ook wel iets teveel door de fitnessdieetwereld bril denk ik :D

Dat laatste is overigens een fabel :) je lichaam kan het gewoon verwerken.

8nnemiek

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 06:26

Ik had de porties wat te groot ingeschat inderdaad :)) Volgens google is een portie maar 15 gram pindakaas, maar dat lijkt me wel erg weinig. Ik smeer graag lekker dik :Y)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 06:48

Geryon schreef:
Huh, 0.6gr/kg voor een man? Die is nieuw voor mij.

Het advies is 0.83g/kg naar mijn weten, die 0.8 is afgerond.

En dat is puur om tekorten te voorkomen voor niet-sporters. Dus niet de hoeveelheid die het beste voor je is.

Nu zullen daar de meningen ook wel over verdeeld zijn, maar hoe meer ik me erin ben gaan verdiepen, hoe meer ik de voordelen ervan ik zie. En ik merk het ook echt sinds ik veel meer eiwit ben gaan eten. Scheelt een heel stuk in hongergevoel ook!

Idd 0,83, en voor krachtsporters geldt al 1,5-2. Dat betekent dat ik per dag 102-136 gram moet hebben.
Ga dat maar met rijst en bonen eten. Dan pak ik liever 100g rijst en een kipfilet waar ik in een keer ruim 40 gram eiwit mee pak. Met dan nog groente erbij.

100g rijst =7g eiwit. Dan moet ik nog 560 gram bonen eten om op 40 gram uit te komen. :')
Succes, maar IK krijg dat niet weg hoor. hahaha

Daarbij is mijn maaltijd van 100g rijst, 150g. kipfilet en 300 gram broccoli 610 kcal. En als ik deze eiwitten wil met de rijst met bonen komt ik uit op 940!

Maar goed het is een besparingstopic en geen eet topic :D
Dus lets get back to besparen! *\o/*
Heb zaterdag verjaardag met eten dus dat scheelt weer een diner 8-)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 07:02

Maar ben je er al niet als je elke dag een eitje eet en zuivel drinkt of een bakje kwark eet?
Ik ben nooit bezig met wat er in mijn eten zit eigenlijk. Wat een gedoe al die berekeningen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 07:05

Als je op je voeding moet letten, omdat je sporter bent of (zoals ik) heel snel te zwaar wordt dan moet je idd veel meer weten wat overal inzit .. en dat is idd een gedoe :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 07:08

M'n ontbijt met 300 gram kwark en een banaan levert 26 gram eiwit.
Een large ei weegt ongeveer 75 gram en geeft dan 9,75 gram eiwit.
Een glas melk ongeveer 5 gram eiwit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 07:11

Needje schreef:
M'n ontbijt met 300 gram kwark en een banaan levert 26 gram eiwit.
Een large ei weegt ongeveer 75 gram en geeft dan 9,75 gram eiwit.
Een glas melk ongeveer 5 gram eiwit.

Oh dan zit ik al lang aan de aanbevolen hoeveelheid.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 07:55

Ik vond het eerlijk gezegd wel een goed idee van Needje om weer even te focussen op besparen, en niet op inhoud en voedingswaarde van eten zoals het nu al een paar pagina's loopt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 07:58

Nou, gooi er een bespaarvraag of tip in :j dan gaat het daar weer over :)
Soms is dat er gewoon even niet..

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:02

Ik vroeg me af hoe jullie dat doen met uit eten, uit lunchen, thuisbezorgd etc. Wij geven daar teveel geld aan uit, maar het volledig stoppen willen we niet, wij genieten van die pokebowl, of die porti friet.

Maar ik wil wel minderen. Doen jullie dat door een aantal keer af te spreken, of een maximaal bedrag?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:03

Ik was gister wel verbaasd dat 320gram kipreepjes goedkoper waren dan 300 gram gewone kipfilet.
Dus heb de reepjes meegenomen. Dus besparing :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:06

Hier op zondag vaak thuisbezorgd. Maar dat kost me omdat ik alleen ben vaak minimaal 20 euro. Dus om te besparen koop ik nu restaurant diepvriesmaaltijden via thecoolmarket.nl. Scheelt al weer de helft vaak.
Ik weet dat het nog steeds luxe is. Maar of ik voor 20 euro bestel of voor 10 euro een lekkere maaltijd van een goed Thais of Indaas restaurant uit de vriezer haal is toch weer 10 winst voor me :D

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:10

Sannens schreef:
Ik vroeg me af hoe jullie dat doen met uit eten, uit lunchen, thuisbezorgd etc. Wij geven daar teveel geld aan uit, maar het volledig stoppen willen we niet, wij genieten van die pokebowl, of die porti friet.

Maar ik wil wel minderen. Doen jullie dat door een aantal keer af te spreken, of een maximaal bedrag?

Wij hebben een budget voor uit eten/drinken. Thuisbezorgd schaar ik daar ook onder. We doen dat laatste weinig. Thuis een zak verse friet in de airfryer is een stuk goedkoper en gezonder, maar soms gaat er ook niks boven een raspatat speciaal van de snackbar hoor :9

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:16

Ergens wonen waar geen thuisbezorgd is scheelt al heel veel. :')
En verder, discipline. Zelf lunch maken, zelf koken en van te voren afspreken wanneer je wel de uitspatting doet.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:18

Sannens schreef:

Wij frituren zelf en kiezen voor een diepvriespizza. En nu eens in de twee maand een keer thuisbezorgd. Dat was een paar jaar geleden nog minstens een keer per week :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:30

Sannens schreef:

Wij hadden een maximaal bedrag inderdaad. Gewoon een vrij besteedbaar bedrag voor de maand waar we mee deden wat we wilden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:31

Iedere keer als je iets besteld, even hardop de berekening maken wat het had gekost als je het zelf had gemaakt of bij de super had gehaald , dat hielp hier :D

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:33

Ja thuisbezorgd is voor veel mensen een valkuil. Het is ook gewoon zo makkelijk.
Voor als je echt te weinig discipline hebt kan je de website van thuisbezorgd blokkeren op je telefoon/ipad/whatever. Natuurlijk haal je die er zo weer af, maar het is wel een extra reminder.

Afhalen bij een snackbar is vaak echt veel goedkoper dan thuisbezorgd. Als je toch iets te snacken wilt hebben :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:36

Wonen in een Godsvergeten oord helpt daarbij :+ er komen hier 2 bedrijven thuisbezorgen maar beide met een levertijd van een uur en 9vd 10x koud :')

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:37

Thuisbezorgd doen wij zo min mogelijk. Ik vind het onwijs veel geld voor het eten dat je krijgt. Vaak kan ik voor dat geld wel 3 avonden zelf koken. Niet altijd even leuk maar heb eigenlijk altijd wel spijt als we toch bestellen.

Hier een erg fanatieke meelezer, onwijs interessant om jullie manieren van besparen te lezen! Zelf ben ik getrouwd, dochter van 2.5, 28 uur werkzaam en helaas een studieschuld van ooit 24k en nu nog 14k. Ik was fanatiek aan het aflossen (800 euro per maand) maar dat lukt helaas nu niet vanwege aanschaf auto, nieuwe cv ketel. Baal er erg van maar aan de andere kant ook blij dat we de middelen hebben dat het kan. Mijn doel is nu ook weer mijn spaarpot aanvullen en dan weer maandelijks zoveel mogelijk naar DUO overmaken. Dat doet wel zeer :') maar wat mij erg helpt is bij binnenkomst salaris het geld direct te verdelen; vaste lasten, boodschappengeld, sparen, zakgeld.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:50

Friet uit de air fryer sinds wij 30€ aftikken voor friet gebruiken we de airfryer echt lekker en gezonder en kost hooguit 5€

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 08:52

secricible schreef:
Wonen in een Godsvergeten oord helpt daarbij :+ er komen hier 2 bedrijven thuisbezorgen maar beide met een levertijd van een uur en 9vd 10x koud :')

Ik woon niet zo ver van jou vandaan en hier keuze uit iets meer, maar het is allemaal friet, friet, friet of een variatie op friet :')

Ik ben wel gestopt met thuisbezorgd, tenminste.. Heel af en toe nog. In mn eentje moet ik vaak te veel eten bestellen om überhaupt aan het minimumbedrag te komen. We hebben zelf een frituurpan dus dat werkt ook, stuk goedkoper ook haha