8nnemiek schreef:Moetuinplantjes verkopen is ook leuk ja, maar neemt inderdaad wel best wat tijd en ruimte in beslag. Ik heb het een aantal jaren gedaan. Ik begon 's winters altijd met twee bakken perspotjes en rond Mei had ik dan twee grote tafels vol plantjes staan.
Op de markt bracht het meestal zo'n 250/300 euro op. Uiteindelijk werd me dat wat te veel werk voor dat beetje winst. Maar toen ik nog wat krapper bij kas zat was ik daar altijd erg blij mee.
Geryon, welke voorbeelden bedoel je? Ik kook veel met peulvruchten, we eten soja yoghurt, hummus, pindakaas, sojamelk, tofu.. Havermout, tarwe.. allemaal bomvol eiwitten.
De keuringsdienst van waarde had eens een interessante aflevering over eiwit. Over hoe onnodig al die poeders zijn, over hoe we zelfs met minimale moeite allemaal al meer dan voldoende eiwit binnen krijgen. Het is echt zonde van je geld om speciaal voor het eiwit allerlei dure voeding te kopen.
In een paar broodjes pindakaas of een kom havermout of soya yoghurt zit dus alsnog niet veel eiwit in.
Mizora schreef:Geryon schreef:
Ja het kan zeker plantaardig. Maar dan zit je wel weer op een andere manier van eten en een ander bedrag. De voorbeelden die jij geeft bijvoorbeeld om voor weinig geld te eten zijn ook allemaal laag in eiwit. Vooral in verhouding met de hoeveelheid calorieën.
Dat valt eigenlijk reuze mee als je kijkt naar het aantal gram eiwit per euro. En hoewel het aantal eiwit/kcal wel wat verschilt, is het ook direct een deel van je groenten of koolhydraten. Dat compenseert weer
- AH kipfilet zit op 250g eiwit voor 11.24€ (1kg), dat komt neer op 22g eiwit per euro. (en 21.9g eiwit/100 kcal).
- AH zwarte bonen blik zit op 71g eiwit voor 4.11€ (1kg uitlekgewicht), dat komt neer op 17g eiwit per euro. (en 6.8g eiwit/100 kcal).
- AH (Valle del solle) zwarte bonen droog zit op 216g eiwit voor 3.97€ (1kg droogbonen), dat komt neer op 54g eiwit per euro. (en 8.9g eiwit/100 kcal).
- AH (Valle del solle) rode linzen zit op 255g eiwit voor 3.06€ (1kg droogbonen), dat komt zelfs neer op 83g eiwit per euro. (en 6.3g eiwit/100 kcal).
Maar ook andere producten tikken aan:
- AH volkoren havermout zit op 140g eiwit voor 1.58€ (1kg onbereid), goed voor 89g eiwit per euro. (en 3.7g eiwit/100 kcal).
- AH penne zit op 130g eiwit voor 1.90€ (1kg houdbaar onbereid), goed voor 68g eiwit per euro. (en 3.6g eiwit/100 kcal).
- Zelfs AH witte rijst zit op 70g eiwit voor 1.79€ (1kg onbereid), goed voor toch nog 39g eiwit per euro. (wel maar 2.0g eiwit/100 kcal).
Als je 60g eiwit wilt eten op 1800kcal, moet je dus zorgen dat je gemiddeld op 3.3g eiwit per 100g kcal binnen krijgt. Dat lukt dus al direct met havermout en penne/pasta. Maar voor rijst moet je dat wel combineren met peulvruchten. Gelukkig valt rijst ook heel gemakkelijk te combineren met rode linzen. Als je 1/3e van je rijst door rode linzen vervangt, oogt het als rijst, smaakt het ongeveer als rijst en is het alleen iets plakkeriger is mijn ervaring, maar dat ga je dus wel van 2g eiwit/100kcal naar 3.4g eiwit/100kcal.
De reden van AH-prijzen is overigens simpelweg omdat de site van de AH erg compleet is. En de basiscollectie van de AH is niet zelden gelijk tot zelfs goedkoper als bijvoorbeeld de Lidl, al weet ik niet hoe dat zit met vlees.
Sorry ik heb niet zo veel zin om er nu diep op in te gaan

Maar 60gram eiwit op 1800kcal is maar een onderhoudsdosering waar je niet eiwitrijk voor hoeft te eten.
Eiwitrijk eten noem ik minimaal 25gram per maaltijd (ontbijt lunch en diner) en daar komen de goedkope maaltijden die ik voorbij zie komen vaak niet aan of er zitten veel calorieën in (en dus vanwege de verhouding laag eiwit te noemen) en dat is wat ik zei in mijn eerdere bericht (die lijkt een beetje uit zijn verband gerukt).
Overigens vind ik het een onrealistisch en daardoor te makkelijk voorbeeld om 1800kcal uit te geven aan 60gram eiwit aan bonen etc.
Je eet ook fruit, groenten en andere dingen waardoor je in de realiteit een stuk minder kcal over houdt om aan je eiwit te besteden.
Tel daarbij op dat je als sporter een hele hoop meer nodig hebt dan 60gram en dan kom je weer op hetzelfde verhaal uit.
Edit; en ja een sporter mag wat meer dan 1800kcal over het algemeen maar als kleine vrouw zijnde valt het helaas heel erg mee en zeker tijdens het cutten moet je het helaas gewoon doen met krap 1700kcal dan