Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Absolem

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 10:53

Oh die panelen zat ik ook al naar de kijken voor de woonkamer maar is dus geen succes ? :')

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:16

De grap met IR panelen is dat ze doorgaans geen ruimte warm krijgen, maar alleen binnen het bereik van de directe straling warmte laten voelen.
Dat is dus heel andere warmte dan je gewend bent van een houtkachel, radiatoren of vloerverwarming.
Met zulke panelen kun je specifiek je werkplek of je bank verwarmen, maar zit je dan tegenover de bank op een stoel, dan zit je in de kou.

Je verwarmd er dus alleen oppervlaktes mee, geen ruimtes.
En dus moet je vaak ook behoorlijk dichtbij het paneel kunnen zijn en er rechtvoor/onder, om de warmte te kunnen voelen.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 11:22

Marije_jiplover schreef:
De grap met IR panelen is dat ze doorgaans geen ruimte warm krijgen, maar alleen binnen het bereik van de directe straling warmte laten voelen.
Dat is dus heel andere warmte dan je gewend bent van een houtkachel, radiatoren of vloerverwarming.
Met zulke panelen kun je specifiek je werkplek of je bank verwarmen, maar zit je dan tegenover de bank op een stoel, dan zit je in de kou.

Je verwarmd er dus alleen oppervlaktes mee, geen ruimtes.
En dus moet je vaak ook behoorlijk dichtbij het paneel kunnen zijn en er rechtvoor/onder, om de warmte te kunnen voelen.

Ben zo blij dat ik er geen geld in gestoken heb dan ...

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:05

Er blijkt dus vooral ook veel verschil in te zitten qua kwaliteit.
Ik ken de infrarood terrasstralers en badkamer stralers. Met 1000W voel je dan echt de warmte op je huid.. Maar dat paneel dat ik heb gekocht voel je dus echt bijna niet. Op een halve meter voelt het alsof je je hand voor een radiator houdt zeg maar, je voelt dat het oppervlak warm is.. maar ik heb niet het idee dat dit paneel echt warmte uitstraalt. Op de bank, op 2,5m afstand, voel ik hem al niet meer, en de bijzettafel die er voor staat blijft ook gewoon helemaal koud. Deze werkt dus gewoon echt niet zoals het hoort, dus hij gaat deze week terug :=

Ik heb een Stoov deken, die was goedkoper, gebruikt nauwelijks stroom en werkt veel beter om warm te blijven.. dus die blijf ik maar gebruiken :Y)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:10

Een voordeel vd verwarming weer aan hebben is wel dat de was sneller droogt.
Mijn droger heeft het laatst opgegeven dus moet alles uithangen, duurde soms wel 3 dagen voordat de was droog was. -O-
Nu heb ik gisteren een kledingwas gedraaid en is het dunnere spul al kurkdroog, de hoodies nog niet maar daar had ik al rekening mee gehouden dat dat gewoon langer duurt.
Scheelt weer plannen wanneer de wasmachine aan gaat. *\o/*
Verwarming staat in de nacht op 14,5°c en overdag op maximaal 17°c, vaak is het met 16°c meer dan goed te doen met een vest/hoodie en sloffen of slippers en evt een dekentje of dun dekbed erbij in de avond.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:12

Ik wilde het volhouden tot 1 november maar het is hier (Groningen) vandaag zo guur en nat :brr: dat ik toch de verwarming maar even aan heb gehad. 's Avonds kruip ik vaak in mijn Oodie op de bank, maar overleg voeren in een Oodie is toch wat vreemd :))

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:47

Het is buiten nu zo ‘warm’ dat het hier in de woonkamer zonder cv 20’ is. Dus helaas geen fikkie stoken vandaag. Ik ben benieuwd of dat nou ook komt door de spouwmuurisolatie die een paar weken geleden is aangebracht.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:49

Hier is het nog ruim 21 graden zonder kachel en poos balkon deur open gehad.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:57

Chubby schreef:
Het is buiten nu zo ‘warm’ dat het hier in de woonkamer zonder cv 20’ is. Dus helaas geen fikkie stoken vandaag. Ik ben benieuwd of dat nou ook komt door de spouwmuurisolatie die een paar weken geleden is aangebracht.

Hier ook, idd. Wij hebben sinds september spouwmuurisolatie en ik heb wel het idee dat het iets doet. Al heb ik dan weer geen vergelijkingsmateriaal omdat we net een half jaar in dit huis wonen.

Gisteren is de kachel om 22u uit gegaan (dus echt uitgedoofd) bij 22 graden, toen ik vanmorgen beneden kwam was het nog 19 graden in huis.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:34

Gister was het 16.5 graden in huis toen ik thuis kwam. Heb de cv maar van zomer modus afgehaald |(

Ik wil het namelijk niet onder de 15 graden laten komen ivm vocht dus daar staat ie nu 24/7 op ingesteld.

En dan bij thuiskomst naar 18.5graden. Doordat de cv dan zo warm wordt voelt het meteen lekker warm aan.
Vaak is daarom 18.5 graden hoog genoeg want zodra de cv af is gekoelt omdat de ruimte al goed op temperatuur is (en het dan weer killer aanvoelt terwijl het alsnog wel 18.5gr is) gaan we naar bed en gaat ie weer terug naar 16.5gr.
Onze hond heeft het te koud als we hem terug draaien naar 15 graden.. iemand daar nog tips voor? :+

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:39

Wij hadden een infraroodpaneel in de badkamer. Deze zat er al toen we dit huis kochten. Nou ik vond hem echt waardeloos. Moest er bijna tegenaan gaan staan om wat warmte te voelen. We hebben toen een elektrische badkamerradiator gekocht. Dat werkt een stuk beter.

De temperatuur in huis is nu nog rond de 19,5/20 graden. Hopelijk blijft dat nog even zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:09

Geryon schreef:
Gister was het 16.5 graden in huis toen ik thuis kwam. Heb de cv maar van zomer modus afgehaald |(

Ik wil het namelijk niet onder de 15 graden laten komen ivm vocht dus daar staat ie nu 24/7 op ingesteld.

En dan bij thuiskomst naar 18.5graden. Doordat de cv dan zo warm wordt voelt het meteen lekker warm aan.
Vaak is daarom 18.5 graden hoog genoeg want zodra de cv af is gekoelt omdat de ruimte al goed op temperatuur is (en het dan weer killer aanvoelt terwijl het alsnog wel 18.5gr is) gaan we naar bed en gaat ie weer terug naar 16.5gr.
Onze hond heeft het te koud als we hem terug draaien naar 15 graden.. iemand daar nog tips voor? :+

Kruik/deken oid voor hond? Je hebt voor katten en kleine hondjes zelfs een soort tentjes als mand, blijft ook warmer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:10

Snuggle safe, warmte matjes en nog veel meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:27

Ik heb vorig jaar een jasje voor de hond gemaakt van een fleece deken.
Op de boot werd het 's winters vaak rond de 5 graden 's nachts, en dan had ze het toch te fris ondanks de dikke vacht. Dus dit werkte perfect!
Afbeelding

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 17:32

Één van mijn honden draagt met de zeer koude dagen een truitje en in de nacht een pyjama.
De pyjama vnl omdat hij het vertikt om onder het dekbed of een dekentje te liggen en dan bovenop me gaat liggen bibberen wat mij mijn nachtrust kost. :+
Voor de wandeling onder het vriespunt ligt er een dikke winterjas klaar voor hem, de Nobby Polar geloof ik, lekker gevoerd en bij thuiskomst is hij heerlijk warm onder zijn jas. <3

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 18:53

Voor honden bestaan er slaapzakken en een soort iglo's.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-23 18:55

Ik vraag me af of zo'n IR paneel iets voor onze papegaai is (wel buiten de kooi uiteraard).

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 20:13

Ik heb een IR paneel onder mijn buro.
Werkt ideaal, geen koude voeten meer.
En een matje op het buro tegen koude handjes.

zodra het paneel aan staat is de hond niet meer weg te slaan onder het buro.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 00:44

Mijn hond is dol op haar slaapzak. In huis vindt ze het niet nodig, dan ligt ze er lekker bovenop, maar met kamperen is ze er niet uit te krijgen <3

Afbeelding

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:56

black_kelpie schreef:
Mijn hond is dol op haar slaapzak. In huis vindt ze het niet nodig, dan ligt ze er lekker bovenop, maar met kamperen is ze er niet uit te krijgen <3

[ [url=m/Uz6BUp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xo8Rw4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een interessant ding! Mag ik vragen waar je het gekocht hebt?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:03

Voor de mensen die verbaasd reageren dat het in sommige huizen nog zo warm is en hoe dat dan wel niet in de zomer is.. wij hebben hele goede zonwering dus ondanks dat wij puur zuiden zitten en zo’n 9 meter aan raam beneden hebben, wordt het in de zomer Max 27 graden beneden. Maar als ik de zonwering weg laat, wordt het dus heerlijk warm in de winter door de zon die er op staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:27

Hier precies hetzelfde. Wij hebben rolluiken over de gehele achterkant (glas) van de woonkamer en in de zomermaanden zorgen we altijd dat de rolluiken aan het begin van de middag half dicht zijn zodat geen zon op het glas komt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:36

DiantaM schreef:
Voor de mensen die verbaasd reageren dat het in sommige huizen nog zo warm is en hoe dat dan wel niet in de zomer is.. wij hebben hele goede zonwering dus ondanks dat wij puur zuiden zitten en zo’n 9 meter aan raam beneden hebben, wordt het in de zomer Max 27 graden beneden. Maar als ik de zonwering weg laat, wordt het dus heerlijk warm in de winter door de zon die er op staat.

Dat vind ik dus echt ontzettend warm, 27 graden! Hier wordt het in de zomer niet warmer dan 22 gelukkig.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:37

PSvanLot schreef:
black_kelpie schreef:

[ [url=m/Uz6BUp.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/xo8Rw4.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dat is een interessant ding! Mag ik vragen waar je het gekocht hebt?

Bij Campz geloof ik, paar jaar geleden, geen idee of ze hem nog hebben. Dit is een Outback Dreamer van Hurtta, gevoerd met warmte reflecterend materiaal. Werkt super :j

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 09:41

Wij hebben een tuinkamer aangebouwd.
In de zomer gaat de schuifdeur volledig open en de zonwering dicht.. en nu in de winter andersom. Warmt echt heerlijk snel op, en zodra de tuinkamer op temperatuur is gaat de deur naar de woonkamer open.
Afbeelding