Makkelijke Moestuin topic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:28

Gisteren en zondag mijn eerste eigen gekweekte courgette opgegeten. Ding was ca. 550 gram :wow:
Ik eet tussen de middag altijd een paar tomaten, dus vandaag waren mijn eigen gekweekte aan de beurt. En ze zijn echt heerlijk! Biologischer dan dit gaat het niet worden :D

Nickeltje schreef:
Wat een mooie tomaten!
Mijn planten hangen vol, de tomaten groeien hard maar zijn nog lang niet aan oogsten toe...
Ik heb gister wel een tweede kom met doperwten kunnen eten van eigen planten.
En mijn mais planten staan mooi in bloei. Ben zeer benieuwd of ik hier eetbare mais van af krijg of dat er te veel bevruchting is van de voedermais uit het weiland naast mijn tuin.

Ik denk dat je wel eetbare mais krijgt, maar je dan geen maiskorrels moet bewaren om volgend jaar te planten. Ik denk dat je dan wel een twijfelachtige mais kan krijgen.

Mijn andere tomaat is ook nog niet zover hoor. Dat worden ook veel grotere tomaten. Dit is een roma snoeptomaat, die vruchtjes zijn wat kleiner en eerder rijp. Bovendien staat de plant pal op het zuiden dus maximaal zon. Je zag de tomaten verkleuren met de afgelopen warme (hete {:} ) week.
En eigenlijk had ik hem al moeten koppen, maar ik vind hem zo leuk met al die kleine tomaatjes dat ik de tomatenspiraal (van 180 cm) verlengd heb met een weide prikpaaltje (tja, paardenvrouw hè :D ). Ik moet er inmiddels met een krukje bij want ben zelf maar 1.63 m. Nog een paar cm en dan bereikt de tomaat de dakgoot en dan gaat echt de kop eruit.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 13:33

Mijn geknakte tomaat doet het wonder boven wonder heeeeel goed! De eerste 3 tomaten zijn zo goed als rijp, de rest kleuet er rustig achteraan.

De tomaten die ik eraf gehaald had en in een papieren zak + banaan had gedaan, worden ook al rijp *\o/* .

Zal vanavond even foto’s maken!

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-22 18:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kijk nou <3

De laatste echt rijpe komt uit de zak met banaan en tomaten van de afgeknapte plant.
De rest van die zak is nog knalgroen, die zijn ook een stuk kleiner… zullen die nog gaan rijpen?

Marcella

Re: Makkelijke Moestuin topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:02

Heel veel geduld hebben, maar ook regelmatig controleren over niks tussen zit dat begin te rotten.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:29

Afbeelding
Kwartiertje plukken, onverwacht vroege oogst aan bramen dit jaar...

Lunameyza

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 23:11

Zien er goed uit Nickeltje! Moet ik binnenkort ook maar weer even checken hoe het er hier in de buurt voor staat. Heb je ze uit eigen tuin of wild?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 07:08

Deze komen uit eigen tuin.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-22 08:29

Afbeelding

Daar gaan ze, de eerste 4 tomaten voor in de pasta saus <3 *\o/*

Er hangen er nog zoveel, straks kan ik er nog veel meer mee…

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 18:44

Vandaag de kas opgezet, een vijgenboom gekocht en de Cherry tomaatjes gaan hun 2e ronde in.

Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 19:38

Dat ziet er mooi uit!!

Ik ga zo even jam maken van de oogst aan frambozen en bramen van vandaag en gister...Afbeelding

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:28

Hier begonnen we heel goed, maar de courgetten verrotten steeds voor we ze kunnen oogsten, de tomaat heeft denk ik over de tijd toch te weinig water gehad, de tomaatjes zijn maar heel klein nog maar beginnen wel al te kleuren, zouden we ze dan wel kunnen eten? Het hadden “normale” tomaten moeten zijn die nu voormaatje cherry tomaat hebben zegmaar :+

Wel is onze eerste paprika eindelijk geel, en heel mooi en groot :D

Afbeelding
Afbeelding

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:36

Oh, wauw, die zien er mooi uit!!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 07:48

Ohhh jaloers op je paprika!
Heb je in de courgette wel mannen en vrouwen vruchten?

Hier de eerste aubergine’s

Bol courgette
Afbeelding
Paprika
Afbeelding
Aubergine
Afbeelding
Gele courgette
Afbeelding
Speciale peperAfbeelding

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 15:38

Vandaag de eerste kroppen andijvie geoogst.
Heb er ook een paar aan de overburen gegeven want dit krijgen we met z'n tweeën niet op.
Afbeelding

Ik heb elke dag ook wel wat tomaten, die doen het ook goed.
De rest groeit ook lekker door.

Afbeelding

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 16:39

Mijn paprika heeft nog baby blad. Wel wat meer gezaaid.

Mooi dat het groeit

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 16:41

Ik heb jullie inspiratie nodig.

Ik plaats wat foto’s van de achterkant van de achtertuin. Hier heb ik o.a. mijn moestuin staan en aan de linkerkant dichterbij huis ook nog een gedeelte (komkommer en tomaten).

Nu zie je op de foto’s ook een zandbak. Deze gaat er binnenkort uit.

Ik ben dus op zoek naar ideeën wat ik met dat stuk kan doen.
Ik heb geen idee meer of er tegels of aarde onder de zandbak zit, ik dacht het laatste.

Zoals je kan zien, is er nu een beetje schaduw, de foto is precies op dit tijdstip gemaakt, dus rond half 5.
Tussen 12 en 6 is er eigenlijk volop zon.

Ik dacht eerst een tuin kasje, maar moet ergens ook rekening houden met 2 jonge kinderen en dat het maar een “rijtjeshuis tuin” is.

Ik vind moestuinieren erg leuk, maar twijfel of ik nog meer bakken moet neerzetten.
Ik zou mijn tomaten en komkommers kunnen verhuizen, die staan dus aan ee linkerzijde meer richting huis.

Wie o wie heeft er een leuk idee? Iets totaal anders dan een moestuin idee of juist wel iets met moestuin, het mag allemaal.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 21:04

Judith, ik zou het tafeltje doortrekken en daar de aardbeien en de mini opzetten. Dat hoekje doe je anders toch niets mee.
Daaronder kun je dan je moestuinspulletjes bewaren. Eventueel in een (Action) bak zodat het droog blijft. Zoals gieter, handschoenen schaar, schepje. Een zak grond. Voor de greep en uit het pad.

Direct daar om de hoek bij de schutting zou ik een klimrek maken voor de tomaten enz. Gewoon enkele rij, de breedte van 1 vak (30 cm). Dan heb je alle groente bij elkaar, dat werkt het plezierigst.

Waar je nu de tomaten hebt kan je een mooie bloeiende klimmer zetten. Clematis, kamperfoelie, Toscaanse jasmijn. Of eenjarige zoals siererwt, sierwinde of O-I kers.

Dan heb je ook ruimte over om te spelen en te relaxen.

Judith_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-22 21:41

Dankjewel roodvos,
die bak heb ik zojuist besteld. Die kan ook in de huidige situatie al onder het tafeltje.
Dat vind ik wel een heel fijn idee, want heb nu overal en nergens mijn spulletjes liggen. Dat ik daar nou nooit aan gedacht hebt 8)7 .

Dat tafeltje is zelf gemaakt en zou ik inderdaad zo bij kunnen laten maken, dan heb ik weer wat extra ruimte voor de mini(s) die er eventueel nog bij zouden kunnen komen.
En dan kunnen de aardbeien ook van de grond, ook wel een fijn idee. Die zouden dan ook nog in een air bak kunnen, staat misschien ook wat handiger/mooier/efficienter.

Ik zie het al helemaal voor mij! Ik moest even een voorzetje hebben, maar nu ben ik helemaal enthousiast over het tafeltje door trekken. Zo simpel, maar zag het even niet... Zat helemaal in een andere richting, met een tuin kasje enz enz... Maar dit tafeltje werkt al heel fijn, dus waarom dat niet uitbreiden.

Nu nog een kwestie van de zandbak eruit halen. Hopelijk gebeurt dat snel. Dan kan ik dit seizoen nog genieten van mijn vergrote moestuin.

Ik show nog even mijn tomaten en komkommers, vanwege de plek waar ze nu staan en gewoon omdat ik trots op mijn planten ben hoe ze nu zijn.

Afbeelding
& overzicht tuin nu:

Afbeelding

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 01:05

Mag ik wat vragen, ik heb bloemkool plantjes in de moestuin staan maar ze worden helemaal opgevreten. Er is nog geen koolvorming, weten jullie wat ik hieraan kan doen of is het einde verhaal? :)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 08:16

Ga naar de Action en haal een klamboe:
https://www.action.com/nl-nl/p/klamboe/

Verwijder alle eitjes, rupsen enz.
Hobby de klamboe over de kool.

Controleer nog een paar dagen op rupsen. Ze zijn eerst zo klein dat je ze haast niet ziet.

En dan even afwachten wat de planten gaan doen qua herstel.
Kan je de ruimte ook (goed) gebruiken voor een andere groente, dan vak leeghalen en opnieuw inzaaien. Zou voor mij ook afhankelijk zijn van hoeveel de planten geleden hebben.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 08:33

Ik kan volgende week de bieten oogsten. Het zal mij benieuwen...
Tot dusver zien ze er goed uit.
Qua rupsen lukt het om het een beetje onder controle te houden.

Voor mijn verjaardag heb ik een verhoogde bak erbij gekregen...
En zaadjes voor bloemkool...

Dus als de bieten eruit gaan, ga ik bloemkool erin planten. Ik heb ook Chinese kool gehaald gister...
Maar naja het blijft wel een "gevecht" tegen de rupsen..
Maar we zullen het wel zien.

Niet geschoten altijd mis

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 09:32

Hier is de bloemkool ook einde verhaal, begon net mooi bladeren te krijgen, maar had 3 hele lange werkdagen waarbij ik pas in het donker thuis kwam, keek gister ochtend, halve planten weg, overal rupsen. Heb ze nu maar even laten staan voor de rupsen om op te eten, wij kunnen er toch niks meer mee :Y) .Misschien ergens volgende week maar een keertje alles eruit trekken, wat nieuws planten en meteen beschermen

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 10:03

Eens heb ik mij volgens mij gemeld maar nooit meer echt gereageerd hoewel ik wel steeds meelees.

Mooie oogsten zie ik!

Ik ben gezegend met veel ruimte maar nog niet veel kennis dus een paar fouten gemaakt dit jaar maar volgende jaar word dat wel beter.

Dit is onze tuin nu,de spinazie naast de wortelen is al opgegeten.
De wortelen te dichtbij elkaar gezaaid dus die gaan niet groot worden helaas.
Maar evengoed lekker om te snacken voor de kinderen.

De bonen heb ik 3x opnieuw gezaaid maar dit was het enige wat op wilde komen.

De pronkbonen zijn echt een aanrader! Weinig werk aan,enkel wanneer ze groeien de eerste uitsteeksels om het rek heen wikkelen maar daarna doen ze het zelf.
Mooie rode bloemen waar de bijen erg blij van werden.
En de bonen zijn echt heerlijk! Zoete bonen.

De tomaten had ik op tijd moeten bijhouden en wellicht ergens anders neer moeten zetten.
Ook teveel bij elkaar gezet maar moest het even doen met de ruimte die ik nu heb.
Volgend jaar word hij een keer zo groot en wil ik een kasje aanschaffen om voor te zaaien.

Onze aardbeien hadden een mega oogst dit jaar, uiteindelijk maar ingevroren want na wekenlang aarbeien eten en jam maken en taartjes maken waren we nog maar op de helft haha.

Onze rode en zwarte bessen deden het ook goed,goede oogst en is allemaal jam geworden en de kinderen hebben er ook regelmatig bij staat snacken.
Groot deel van de jam is aan de straat verkocht voor de spaarpot van de meiden.

Rabarber gaat zowiezo altijd goed en daar heb ik een Rabarber-appel-citroen gelei van gemaakt.
Waanzinnig lekker voor in de yoghurt en kwark.
Lekker fruitig en zoetzuur smaakje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 18:58

Heb niet mee gelezen, maar wil wel mijn dingen pronken.

Mijn eerste seizoen en helemaal zelf gedaan, behalve onkruid wieden, dit lukte niet vanwege lichamelijk klachten, hoop morgen het zelf te doen en de kippen blij te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-22 19:00

Wortelloof beste pas eraf halen als je gaat verwerken. Je hebt nu kans dat ze snel rimpelig worden en niet lekker meer. :o ;)

Bieten mag gelijk 2 cm boven de biet eraf gehaald worden. Of je moet dat nog ergens voor willen gebruiken dan beter laten zitten.