Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 00:11

Tiggs schreef:
Snorlex, ik ben een paar jaar ouder dan jij, maar volgens mij was het in mijn tijd echt al wel bekend dat je studieschuld van belang was bij het aanvragen van een hypotheek? Ik wist het in ieder geval bij mijn afstuderen al (2010) en daarvoor volgens mij ook.

Ik dacht dat het rond 2012 speelde maar kan ook niet goed terughalen wanneer het nu echt ‘een ding’ werd. In ieder geval waren er een aantal die toch minder enthousiast waren over de uiteindelijke hoogte van de studieschuld (en de noodzaak van de uiteindelijke hoogte). Of in ieder geval het besef welke invloed de schuld daadwerkelijk had. Daarbij natuurlijk ook dat het maximale hypotheekbedrag ten opzichte van de waarde steeds verder daalde.

Ik vind dat je absoluut het beste uit je studie/studententijd moet halen. En ook ik heb geleend toen ik stage ging lopen en nog maar 1 dag in het weekend werkte omdat ik het in die periode anders niet redde. Maar de hoogte van sommige studieschulden; achteraf misschien wat onnodig. Maar dat is mijn mening. Ik heb dan ook mijn schuld zo snel mogelijk afbetaald. Dat voelde voor mij goed.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 00:52

Ach, ik ben van mening dat lenen en toch een beetje plezier hebben elkaar niet in de weg hoeven staan. Ik leende voornamelijk omdat mijn ouders teveel verdienden voor een aanvullende beurs, maar zij niet meebetaalden. En woonde op kamers omdat mijn studie te ver van huis was. Ik werkte er wel naast, maar moest echt wel bijlenen om het hoofd boven water te houden.

En toch deed ik ook wel eens iets leuks :oo Ik heb tijdens mijn studie een reisje gemaakt, ging soms uit eten, kocht wel eens een nieuw kledingstuk. Dingen waarvan veel hier zeggen dat ze dat niet vinden kunnen, dat je dan minder had moeten lenen. Dat had gekund ja. Dan had ik vier jaar alleen maar gestudeerd en gewerkt en nooit genoten. En dan erna zeker alleen maar werken om zo snel mogelijk alles weer af te lossen? Je bent maar 1 keer jong denk ik dan.

Waarom zijn jullie zo streng voor jezelf? Ik zeg niet dat men er maar op los moet lenen om het over de balk te smijten. Maar er zit echt een enorm grijs gebied tussen lenen om te feesten en Spartaans leven.

Ook nu het aflossen. Kan sneller ja, maar waarom zou ik het doen? Ik ben al over de helft zag ik vanavond. Het maandelijkse bedrag past makkelijk in mijn budget. Ik verdien nu zoveel geld dankzij mijn studie. Heb ook een koophuis, dat ging gewoon met studieschuld. En ook nu ga ik graag nog eens uit eten en op reis in plaats van alleen maar afbetalen.

Doe allemaal wat goed voelt, maar een beetje minder veroordelend mag ook wel. Niet iedereen wil z’n hele jonge jaren op een houtje bijten. Ik ben blij dat ik geleend heb. Mijn studiejaren waren geweldig! De jaren erna ook. Toen ik weinig verdiende loste ik weinig af. Nu verdien ik stukken meer en heeft DUO berekend dat ik meer afbetaal. Helemaal prima, elke maand hou ik na afbetaling een salaris over dat ik zonder studie nooit had gehad.

En ik betaal met liefde elke maand een tientje extra voor dat reisje, die etentjes, borrels en toffe jurk die ik toen kocht van mijn geleende geld. De herinneringen zijn namelijk onbetaalbaar en had ik voor geen goud willen missen!

denice

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-21 08:30

Ik heb er echt niet dagelijks kopzorgen van, maar 300 euro per maand de komende tien jaar, dat vind ik gewoon bloedirritant. Ik heb wel nodeloos veel geleend en ik wil volledige beschikking over ons geld.

Als we een klein jaar de schouders eronder zetten, dan zijn we er vanaf. Die gedachte maakt me gewoon blij.

Ik ben heus niet achterlijk, ik snap ook de argumenten die anderen aandragen, maar voor mij gaat die vlieger niet op.

Nog een voorbeeld, wij willen minder werken. Als die 300 euro vrijkomt, dan is dat weet een stukje makkelijker.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:34

Ik zie elke schuld als een mentale last en wil ze dus niet hebben. Hypotheek is de enige schuld die voor mij acceptabel is en dan nog wil ik er zo snel mogelijk vanaf zijn. Als een studieschuld onontkoombaar is dan heb ik daar begrip voor maar dan zo min mogelijk en zo snel mogelijk er weer vanaf. Dingen doen van geleend geld en zelfs beleggen van geleend geld is voor mij echt onacceptabel en begrijp ik ook niet. Mijn ouders zouden dat ook nooit goedgevonden hebben. Lenen voor auto’s of telefoons gebeurt hier dan ook niet. Je spaart tot je geld hebt en dan kan je het kopen. Het is veel te makkelijk voor jonge, vaak naïeve studenten om veel geld te lenen. Dat zou niet zo makkelijk moeten gaan. Het is bijna te vergelijken met drugs kopen in de supermarkt. :+

En om terug te komen op de aantrekkelijkheid van een partner, ik begrijp het wel. Vroeger weleens een date gehad met een jongen en die vertelde me op de eerste date dat hij 30.000 euro studieschuld had (geen idee hoe we daarop kwamen trouwens) en de studie niet afgemaakt had en ik weet nog wel dat ik dacht; nou lekker dan, wat een instelling. Deels door het niet afmaken van de studie maar ook door de schuld die hij al had. Ik zal vast niet hoteldebotel verliefd zijn geweest maar het maakte hem niet aantrekkelijker zeg maar.
En dat zit hem niet in het wel of geen geld hebben maar in de instelling. Ik vind het deel uitmaken van normen en waarden die ik hanteer, geen of zo min mogelijk schulden en zo snel mogelijk er vanaf. En niet lekker leven van geleend geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:45

Ik vond mijn vriend nog aantrekkelijker worden toen ik wist van z'n studieschuld. Ook hij is langstudeerder en op deze manier weegt niet enkel mijn studieschuld zwaarder op een hypotheek :+

En die +- €300 in de maand.. tja heel eerlijk, doordat ik mijn studie heb gedaan, kan ik dat zonder nadenken naar de duo gooien. En nog voldoende overhouden om te doen waar ik zin in heb. Dus in mijn geval heeft de schuld en studie wel echt bijgedragen aan een beter salaris. Zou ik op het eind zijn afgehaakt en nu achter de kassa zijn beland. Ja dan zou het mentaal wel wat doen. Maar het is nu de investering zeker waard geweest en in verhouding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:50

idinn schreef:
Ik vond mijn vriend nog aantrekkelijker worden toen ik wist van z'n studieschuld. Ook hij is langstudeerder en op deze manier weegt niet enkel mijn studieschuld zwaarder op een hypotheek :+

En die +- €300 in de maand.. tja heel eerlijk, doordat ik mijn studie heb gedaan, kan ik dat zonder nadenken naar de duo gooien. En nog voldoende overhouden om te doen waar ik zin in heb. Dus in mijn geval heeft de schuld en studie wel echt bijgedragen aan een beter salaris. Zou ik op het eind zijn afgehaakt en nu achter de kassa zijn beland. Ja dan zou het mentaal wel wat doen. Maar het is nu de investering zeker waard geweest en in verhouding.

Mocht je onverhoopt achter de kassa zijn beland dan hoef je geen 300 te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 10:53

Dat is zo, dat is ook zo fijn aan een studieschuld. Dat ze kijken naar je draagkracht. Maar dan zou ik het ondanks elke maand betalen nooit afbetaald krijgen. Dat zou mentaal wel wat doen.

Met huidige maandbedrag krijg ik het ook niet afbetaald (wegens studeren is al een deel aflosperiode voorbij a €0/maand). Maar jaarlijks extra aflossen lost dat wel op.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-21 12:50

Suzanne F. schreef:
Ik zie elke schuld als een mentale last en wil ze dus niet hebben. Hypotheek is de enige schuld die voor mij acceptabel is en dan nog wil ik er zo snel mogelijk vanaf zijn. Als een studieschuld onontkoombaar is dan heb ik daar begrip voor maar dan zo min mogelijk en zo snel mogelijk er weer vanaf. Dingen doen van geleend geld en zelfs beleggen van geleend geld is voor mij echt onacceptabel en begrijp ik ook niet. +

En om terug te komen op de aantrekkelijkheid van een partner, ik begrijp het wel. Vroeger weleens een date gehad met een jongen en die vertelde me op de eerste date dat hij 30.000 euro studieschuld had (geen idee hoe we daarop kwamen trouwens) en de studie niet afgemaakt had en ik weet nog wel dat ik dacht; nou lekker dan, wat een instelling. Deels door het niet afmaken van de studie maar ook door de schuld die hij al had. Ik zal vast niet hoteldebotel verliefd zijn geweest maar het maakte hem niet aantrekkelijker zeg maar.
En dat zit hem niet in het wel of geen geld hebben maar in de instelling. Ik vind het deel uitmaken van normen en waarden die ik hanteer, geen of zo min mogelijk schulden en zo snel mogelijk er vanaf. En niet lekker leven van geleend geld.

Wat nou als ik niet afbetaal om te beleggen zodat ik straks meer geld heb om af te betalen? :+

Verder, de aantrekkelijkheid van een partner: mis hier toch wel wat context hoor. Ik ken mensen die na jaren ploeteren op hun studie toch maar zijn gestopt omdat het ze gewoon niet ging lukken (maar ze altijd het idee hadden dat het onacceptabel was om te stoppen met je studie), en dan zit je met een schuld, ja. Betekent niet dat je niet goed terecht kan komen.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:19

Toevallig ben ik een type die geploeterd heeft op de studie, maar te kort kwam maar dat niet onder ogen wilde komen en daardoor te laat ben gestopt. Heb ik er een studieschuld aan over gehouden? Ja. Vind mijn vriend mij minder aantrekkelijk daarom? Nee. Gelukkig kijken mensen verder dan hun neus lang is.

Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom er mensen reageren die overduidelijk niet begrijpen waarom mensen hebben geleend, dat zelf niet hebben gedaan en al in staat van paniek verkeren bij de gedachte?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:27

Niniane schreef:
Toevallig ben ik een type die geploeterd heeft op de studie, maar te kort kwam maar dat niet onder ogen wilde komen en daardoor te laat ben gestopt. Heb ik er een studieschuld aan over gehouden? Ja. Vind mijn vriend mij minder aantrekkelijk daarom? Nee. Gelukkig kijken mensen verder dan hun neus lang is.

Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom er mensen reageren die overduidelijk niet begrijpen waarom mensen hebben geleend, dat zelf niet hebben gedaan en al in staat van paniek verkeren bij de gedachte?

Omdat het topic gaat over versneld aflossen, niet over wie de hoogste studieschuld heeft, of wie zich daar het minst rot bij voelt.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-21 23:59

Achterom schreef:
Niniane schreef:

Omdat het topic gaat over versneld aflossen, niet over wie de hoogste studieschuld heeft, of wie zich daar het minst rot bij voelt.

Precies zoals je het zegt.

Er wordt momenteel vooral veel gepraat over dat je het niet moet doen en bijvoorbeeld beter kunt beleggen, maar dat is de intentie van het topic niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 08:47

Maar als je nu belegd.. kan je misschien iets later alles in 1x aflossen. En dan een hoger bedrag als dat je had gedaan zonder beleggen. Als je niet in paniek raakt bij een dip, dan is de kans klein dat je geld verliest met beleggen. Dan los je uiteindelijk alsnog versneld af. Alleen niet door maandelijks of elk jaar meer in te leggen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:02

Dat ligt er aan in welke leenstelsel dat je valt, hoeveel schuld je hebt, hoeveel je kunt beleggen en hoeveel winst je uit je belegging haalt...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:15

idinn schreef:
Maar als je nu belegd.. kan je misschien iets later alles in 1x aflossen. En dan een hoger bedrag als dat je had gedaan zonder beleggen. Als je niet in paniek raakt bij een dip, dan is de kans klein dat je geld verliest met beleggen. Dan los je uiteindelijk alsnog versneld af. Alleen niet door maandelijks of elk jaar meer in te leggen.

Dat is gewoon meer een gevoelskwestie. Je gokt met geleend geld en dat hoort voor mijn gevoel niet.
Ik ben daar gewoon zelf vrij streng in. Ik koop niks op afbetaling en zal nooit mijn hypotheek verhogen om de badkamer te kunnen verbouwen. Ik spaar eerst dat bedrag bij elkaar. En liever los ik mijn hypotheek eerst versneld af. Het geld is niet van jou en dan hoor je er al helemaal niet mee te gokken. Je kan het ook kwijtraken, en dan? Sommige mensen lenen zo makkelijk geld, voor een auto of zelfs een telefoon. Voor studie kan ik nog begrijpen in uiterste noodzaak maar dan wel afbetalen zodra kan. Er wordt naar mijn mening echt te makkelijk over gedaan.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 09:30

Nou, wij doen morgen de laatste aflossing van de schuld van mijn man, scheelt ons direct ruim 100 euro per maand. Daarna die van mij, wat er nog van over is na al 7 jaar aflossen. En wie weet kan een van ons dan wel lekker een dag minder werken zonder in te leveren. Heerlijke gedachte.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:42

Suzanne F. schreef:
idinn schreef:

Dat is gewoon meer een gevoelskwestie. Je gokt met geleend geld en dat hoort voor mijn gevoel niet.
Ik ben daar gewoon zelf vrij streng in. Ik koop niks op afbetaling en zal nooit mijn hypotheek verhogen om de badkamer te kunnen verbouwen. Ik spaar eerst dat bedrag bij elkaar. En liever los ik mijn hypotheek eerst versneld af. Het geld is niet van jou en dan hoor je er al helemaal niet mee te gokken. Je kan het ook kwijtraken, en dan? Sommige mensen lenen zo makkelijk geld, voor een auto of zelfs een telefoon. Voor studie kan ik nog begrijpen in uiterste noodzaak maar dan wel afbetalen zodra kan. Er wordt naar mijn mening echt te makkelijk over gedaan.

Je gokt niet met geleend geld, je betaalt gewoon maandelijks je lening af, maar met het geld dat je dan nog over hebt doe je een gedeelte naar de spaarrekening en een gedeelte naar een beleggingsrekening, i.p.v. dat je extra aflost. Het geld op de beleggersrekening rendeert (naar verwachting, historisch rendement is +- 8% per jaar). Een extra aflossing rendeert niet.

Edit: wat fijn Denice, uiteindelijk is het gevoel het belangrijkste!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:50

Daarbij vind ik een auto op afbetaling kopen echt niet te vergelijken met een studielening aangaan.

Stop toch eens met het dramatiseren van een studielening. Je gokt niet met geleend geld allereerst, en ik vind het nogal wat dat je mensen die beleggen wegzet als roekeloos (want dat lijk je wel steeds te impliceren). Ik betaal netjes terug wat ik wettelijk moet terugbetalen (namelijk niets momenteel) en mijn intentie is wel degelijk om het zo snel mogelijk af te lossen. En zelfs als ik dat niet zou doen, er is echt geen DUO medewerker die een krimp gaat geven als ik niet versneld zou aflossen :=

Denice wat fijn! Een dag extra vrij in de week is wel iets leuks om naartoe te werken natuurlijk. Die vrijheid is ook wat waard.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 09:51

denice schreef:
Nou, wij doen morgen de laatste aflossing van de schuld van mijn man, scheelt ons direct ruim 100 euro per maand. Daarna die van mij, wat er nog van over is na al 7 jaar aflossen. En wie weet kan een van ons dan wel lekker een dag minder werken zonder in te leveren. Heerlijke gedachte.

Of het geld waar je nu al jaren zonder van leeft, ongemerkt extra sparen, dat is ook wel lekker!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:09

Stop nou eens met het bagateliseren van schulden!

Serieus, je betaald geen rente maar het is en blijft gewoon een schuld die je terug moet betalen.

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:15

denice schreef:

*\o/* *\o/* *\o/*

Wat goed!

Wanneer zijn jullie eigenlijk getrouwd? Want geloof dat ik begrepen heb dat je tegenwoordig niet meer standaard in gemeenschap van goederen trouwt, een studieschuld blijft volgens mij dan ook altijd persoonlijk. Als je dan eerst samen de schule van je partner afgelost hebt en je gaat dan uiteindelijk alsnog uit elkaar zou je nog wel eens alleen voor je eigen schuld op kunnen draaien.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:48

corinep schreef:
Stop nou eens met het bagateliseren van schulden!

Serieus, je betaald geen rente maar het is en blijft gewoon een schuld die je terug moet betalen.

Waar wordt de schuld gebagatelliseerd? Dat iemand er een andere financiële kijk op heeft dan jij, wil niet zeggen dat de schuld niet serieus genomen wordt.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 10:52

denice schreef:

Snap dat die gedachte ook heel fijn is! Je bent ook al 7 jaar aan het betalen, snap dat je er dan wel zat van bent. Hoop dat ik over 7 jaar mijn schuld ook gewoon kan afbetalen. :) Heb zelf nu net 1 jaar aflossing gehad.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 11:04

corinep schreef:
denice schreef:

*\o/* *\o/* *\o/*

Wat goed!

Wanneer zijn jullie eigenlijk getrouwd? Want geloof dat ik begrepen heb dat je tegenwoordig niet meer standaard in gemeenschap van goederen trouwt, een studieschuld blijft volgens mij dan ook altijd persoonlijk. Als je dan eerst samen de schule van je partner afgelost hebt en je gaat dan uiteindelijk alsnog uit elkaar zou je nog wel eens alleen voor je eigen schuld op kunnen draaien.

Hahaha ja dat schoot ook door mijn hoofd laatst. Wij zijn op de valreep nog echt in gemeenschap getrouwd. Dus dan zit ik veilig. Anders was ik mooi de l#l :')

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:14

Denice dat ligt toch ook aan de vorm die je hebt gekozen? Heb je bijv. 'echte' gemeenschap van goederen gekozen of beperkte (die nu standaard is)? Bij die laatste ben je niet verantwoordelijk voor de studieschuld van je partner (de reden waarom wij daarvoor gekozen hebben), bij die eerste wel.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 11:14

In gemeenschap van goederen is al jaren niet meer standaard, gelukkig niet ;)

Ik denk dat we hier eens op moeten houden met het hebben over beleggen in plaats van versneld aflossen. Naar mijn mening is dit topic geopend om gelijkgestemden betreffende versneld aflossen te treffen, niet om te vertellen hoe 'dom' je bent als je versneld aflost en je beter kunt beleggen.