Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:42

Wat knap dat je je kleding zelf kan maken. Draag je het korset de hele dag of alleen met zwaar werk? Als ondersteunende functie voor zwaar werk kan ik me het nut voorstellen, maar als je het de hele dag draagt worden je rugspieren toch juist zwakker? Zo is het mij in ieder geval uitgelegd met mijn rugband, maar dat is misschien totaal anders, geen idee.

De druk van presteren en alles beter, mooier of groter dan de buren hebben we hier eigenlijk totaal niet. Het maakt ons helemaal niet uit wat andere mensen doen met hun geld, of ze vaker op vakantie gaan en duurdere spullen kopen. Wij zijn tevreden. Het kan altijd beter, het kan altijd slechter. Afgunstig zijn en/of klagen heeft totaal geen zin. (Al heb ik soms ook mijn momenten, ik ben ook maar een mens. := )

We zijn dus gelukkig en tevreden met wat we hebben en hoe we leven. Maar .... als ik toch wat zou kunnen veranderen .... ik zou graag weer gezond zijn en vol met energie zitten. :) Ik wilde eigenlijk wel naar Amerika verhuizen (mijn vriend, die Amerikaan is, eigenlijk liever niet), maar ben nu toch wel blij dat we hier in Nederland zitten. Moet er niet aan denken om daar bv Corona te krijgen en geen of slecht toegang tot de gezondheidszorg.
Het enige wat ik eigenlijk echt mis in Nederland is uitgestrekte natuur, riviertjes met keien, watervallen, uren en uren kunnen wandelen zonder mensen tegen te komen. Oké, ik kan geen uren meer wandelen, maar toch. :+ Wat ik dan weer wel prettig vind is dat we hier geen gevaarlijke dieren hebben, giftige spinnen (en van die joekels), insecten ter grootte van een schoen en noem maar op.

Ik wil eigenlijk het beste van diverse landen pakken en dan daar wonen. Met een knop voor het regelen van het weer. :D

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 11:43

Als ik kon zou ik vandaag naar Denemarken verhuizen.
Ruimte en rust in overvloed, maar toch van alle gemakken voorzien.

Bedankt voor de uitleg.
Citaat:
_Penotti: Alleen de aller laagsten in de maatschappij droegen geen korset. Het is een ondersteunend stuk ondergoed, zoals dat je nu een BH draag. Daar zou je het ook mee kunnen vergelijken, met als we vandaag de dag weigeren om een BH te dragen, dat is denk ik toch ook niet helemaal de norm.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:42

Zo hèhè eindelijk bijgelezen! Daar had ik wel een paar weken voor nodig, te druk buiten bezig met het opstarten van de moestuin met het lekkere weer :)

Erg leuk om te lezen, knap dat jullie deze stap gezet hebben!

Waarom gingen jullie in eerste instantie emigreren? Gewoon vanwege meer ruimte en natuur of ook al met de insteek meer zelfvoorzienend te kunnen zijn :) En is het al snel zo gegroeid dat je de "moderne gemakken" de deur uit hebt gedaan, of vooral ook veel zaken niet meer vervangen als het kapot ging ofzo?

Wij zijn al 10 jaar bezig met het verbouwen van een oude dijkwoning. Ik wil heel graag een leemhaard / batch rocket heater oid er in als vervaning van de gietijzeren haard die we eerst hadden. Je kan die ook als oven gebruiken. Een kookplaatje er op lijkt me ook erg leuk, op de Oude Franklin-achtige haard zette ik ook regelmatig een tajine om lekker te laten pruttelen. En de hooimadam is ook een fijn ding +:)+

Dat koken op hout lijkt me wel een uitdaging hoor, lijkt me in de winter heerlijk maar op de warmste zomerdagen lijkt het me nog geen pretje :=
Laatst bijgewerkt door pmarena op 14-04-20 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosje01

Re: Leven als Laura. Mijn kleine huis op de prairie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:45

Ik zou het liefste op een klein boerderijtje wonen met wat dieren en een grote moestuin en een kleine boomgaard.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 18:59

Pmarena, in de blokhutten van de Amerikaanse pioniers zie je vaak dat ze een summer kitchen hebben: een keuken apart van het huis, zodat het in de zomer niet nóg warmer werd binnen in huis.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 21:22

Zo wat weer een hoop mooie wensen en plannen! Dat ze allemaal in vervulling mogen gaan!

8nnemiek: Wow, dat is veel groter dan ik gedacht had!Ik ben ook helemaal fan van knusse kleine ruimtes, is ook een stuk minder werk om op te ruimen ;)
Het is hier ook droog maar de laatste 2 dagen niet meer echt warm. Gisteren hadden we midden op de dag gewoon nog een sneeuwbui :brr:

Victory-Boy: Ik denk juist dat het korset mij helpt om mij rugspieren sterker te maken. Ik heb van mijzelf een niet z´n goede houding. Door het korset te dragen wordt ik konstant gestimuleerd om mijn rug recht te houden, en train ik de spieren langs mijn ruggengraat.

Pmarena: We emigreerden naar Zweden voor zowel de ruimte en de natuur als met het idee van zelfvoorziening. Maar hoe en wat precies, dat hadden we nog niet helemaal voor ogen. Al redelijk snel is het zo gegroeid om moderne gemakken de deur uit te doen of gewoon niet aan te leggen.
Wat mij het meest aanspreekt van het afschaffen van machines is de stilte. Of het nu een stofzuiger is, een koelkast die bromt, een moterzaag, wat ontiegelijk veel herrie maken ze. Ik hou ervan dat het echt stil is, alleen het knapperende hout op het vuur en het tikken van de antieke wandklok. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:48

Roosje01 schreef:
Ik zou het liefste op een klein boerderijtje wonen met wat dieren en een grote moestuin en een kleine boomgaard.

Ik ook :j en het liefst in Zweden, vandaar dat ik jouw topic ook zo leuk vind TS :)

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-20 13:25

Dat dan weer niet te koud voor mij :') hou van 20 graden en zon.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 17:35

Nieuw Leven?

Ik open het deurtje van het kippenhok en luidkeels vliegen de kippen eruit. Even kijken ze debuusd om zich heen, tot ze zich realiseren dat ze op een nieuwe plek staan. Meteen beginnen ze te graven en heen en weer te rennen. Een kip plukt een worm uit de grond. Rennen! De hele groep rent achter haar aan! Het lijkt wel een rugby wedstrijd! Zo´n heerlijk gezicht, van die blije beestjes! De kippen zijn vandaag naar hun zomer verblijf verhuisd, behalve Agda, zij is achtergebleven in het winterhok. In het hoekje van het legkastje heeft ze een mooi nest gemaakt met 3 eitjes erin. Nu kan ze hier in alle rust haar eitjes uitbroeden en dan hoop ik over 3 weken een paar kuikentjes te hebben!

Afbeelding

Even later sluit ik het hek achter mij om met het tuinwerk verder te gaan. De grote esdoorn staat bijna in bloei, je hoort het gonzen van het gezoem van de hommels, een paar gele vlinders flapperen voorbij, een spreeuw vliegt met zijn snaveltje vol takjes het vogelhuisje in.

Met het tuinschepje maak ik een gleufje in het tuinbed en verwijder alle steentjes en rommeltjes. Uit het zakje schud ik wat wortelzaadjes in mijn hand. Zo dun mogelijk, spreid ik de zaadjes uit en dek ze af met een klein beetje grond.

Afbeelding

Uit de put hengel ik een emmer water omhoog en giet het frisse water in de tuingieter. Ik draai de sproeikop met de gaatjes naar boven om vervolgens de pas gezaaide zaadjes goed in te regenen.

Ik pak mijn zakhorloge en klik hem open. Tijd om naar binnen te gaan. Ik breng het gereedschap terug naar de schuur. Door de open deur zie ik de ponies in de schaduw van de eik staan. De staarten zwaaien zachtjes heen en weer. Een paar kauwtjes pikken de oude ponyharen van de grond, maar als ze mij zien staan, vliegen ze snel weg.

Binnen hang ik mijn zonnekapje aan de muur en knoop mijn schort om. Vanmorgen had ik een zuurdesem deegje klaargezet, door even zachtjes op het deeg te drukken controleer ik of het al voldoende gerezen is. Het deeg veert mooi terug en ik neem het mee naar het aanrecht om uit te rollen. Met de deegroller rol ik het uit tot een rechthoek en bestrijk het met gesmolten boter om er vervolgens suiker en kaneel overheen te strooien. Eenmaal opgerold, snijd ik het met een scherp mes in 12 schijven.

Terwijl de kaneelbroodjes een 2de keer staan te rijzen, stook ik de kachel lekker op. De ketel vul ik met water voor de thee.
Oh, melk vergeten... Gelukkig is het droog buiten, dus op mijn sloffen ga ik naar onze buiten koelplek. Helaas hebben we hier geen kelder en ook geen "jordkällare" of rootcellar ( is daar eigenlijk een Nederlands woord voor?) Dus als oplossing hebben we een ton ingegraven in de grond, deze houd het goed koel ook in de zomer :) Je moet er alleen wel voor naar buiten... Een echte jordkällare zit wel in de planning maar heeft niet echt eerste prioriteit. Ik neem de melk mee en binnen schuif ik de gerezen broodjes in de hete oven. Weldra zijn de broodjes gebakken en de thee getrokken. Tijd voor een lekker kopje, mmm.

Afbeelding

Recept

Deeg:
230 gr bloem, (liefst een mix van herfst en voorjaars tarwe)
50 gr boter
75ml yoghurt+ 50ml water
1/4tl zout
1/4 Cup tarwe zuurdesem
1el honing
1el suiker
Vulling:
25gr boter
2 el suiker
2tl kaneel
beetje vanillesuiker

Verkruimel de boter door de bloem. Voeg dan de andere ingredienten toe en kneed ongeveer 10 min. Laat het minimaal 8 uur rusten.
Rol het uit tot een rechthoek, +- 1cm dik, Bestrijk met de gesmolten boter en strooi de suiker en kaneel erover. Rol op vanaf de breedste kant en snij plakken.
Bak 20-25 min in een hete oven. Eet smakelijk :)

Hoe is dat in Nederland, is daar de gist en het meel ook overal uitverkocht?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 17:50

Meeste dingen zijn weer gewoon te krijgen, incl. meel in elk geval, gist had ik nog.

Rootcellar = aardkelder.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:33

Oh kaneelbullar. Ik ben er gek op....

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:34

Hier is nog steeds geen meel te verkrijgen, net als afbakbroodjes.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:38

Wat een leuk kippenhok.Net een mini pipowagen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 18:48

Hier is nooit een gebrek geweest aan meel enzo. Zal eens kijken naar gist als we onze tien dagen boodschappen halen.

Wat bewaar je in de ton onder de grond? Hoe lang kun je dingen als melk en vis en andere koelwaar daar in bewaren?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:36

Heerlijk verhaal weer!
Wat leuk dat jullie kuikens verwachten! Mogen ze ook blijven als het haantjes worden?

Hier is nog bloem en gist te vinden. Niet overal, maar ik heb een paar weken geleden nog een zak gist bij de Welkoop gehaald, en 20kg bloem en meel bij de molen.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 19:55

Ik kan het nu langzaam weer krijgen, maar niet bij alle supermarkten.En zelfs bij de biowinkel was het een tijdje uitverkocht (nu is dat hier maar een heel kleintje).

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:12

Tarwe zuurdesem, die zou ik eens in de winkel moeten zoeken.... Maar verder vind ik het superleuk om mee te lezen! Niet mijn manier van leven, neemt niet weg dat het volgen erg leuk is :D. In je recept staat geen 2e rijs, hoe lang duurt die?

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 20:31

Desem koop je niet in de winkel :D en een 2e rijs hoeft niet altijd.
Leuk recept ik ga hem proberen!

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:18

Als mijn huis weer warm genoeg is ga ik ook weer een desem proberen. In de winter en vroege herfst is mijn huis gewoon te koud en rijst het deeg niet. Krijg je hele zware platte broden van is mijn ervaring.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-20 21:40

Tamary: Bedankt, aardkelder was het inderdaad, hoe kon ik dat nu vergeten...

jeetje77: Ja, die zijn lekker :) Bij ons is zuurdesem in de winter ook niet zo gelukkig, maar ook gist houd niet echt van de kou.

JudithO Meel gaat alweer wat beter, maar gist is er gewoon niet...

Britta31: Ja, grappig hé. Heeft mijn man een aantal jaar gelden gemaakt van een oude wagenas. Ik vind hem nog steeds zo schattig :)

Hannanas: We bewaren er het meest melk, boter en yoghurt, dat blijft daarin zeker een week goed in de warmste periode van het jaar.

8nnemiek: Ik denk dat ik alle kuikentjes ga verkopen, maar als ik mij bedenk mogen ze gewoon blijven. Wist je trouwens dat je minder kans op haantjes hebt als de eieren natuurlijk gebroed worden ipv in een broedmachine?

Sting: Tarwezuurdesem kun je heel gemakkelijk zelf maken, maar hier word het ook wel verkocht in de supermarkt :)
Oeps vergeten, De 2de rijs duurt tussen de 30min en 2uur afhankelijk van de temperatuur en de omstandigheden :)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 21:48

Minder haantjes bij natuurlijk broeden? Wat kan daarvoor de verklaring zijn?

Hoe diep zit jullie ton in de grond?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-20 22:09

Vorig jaar 6 eitjes onder de kloek, 1 niks, 3 hanen en 2 hennen. Dit jaar liggen er 7 onder de kloek.
Zou kunnen dat het iets met de temperatuur te maken heeft, maar dat zie je meer bij krokodillen dacht ik en sommige tropische vogels die ook in een soort broedhoop nest broeden ipv er op zitten om ze warm te houden.
Andere claim is dat ronde(re) eieren hennen zijn ivm genoeg ruimte in de punt voor de bredere heupen die een hen heeft ivm ei dat er uit moet. Punt ei is volgens die theorie haan.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 03:01

Heb je een recept om de zuurdesem zelf te maken? Zou nie weten waar ik dat moet kopen :o. Klinkt wel erg lekker om is te proberen.

Hier is de bloem en bakmeel ook steeds uitverkocht -O- stonden van de week weer wat zakken bakmeel dus gelijk maar 1 mee genomen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 05:44

Tot nu toe hier voornamelijk hanen uit de broedsels. Van de 14 uitgebroedde eieren 11 hanen. Aangezien we gingen voor groepsvergroting zijn we er mee opgehouden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 08:32

Dat ziet er lekker uit :9

En leuk zo met de kippers!

Goh ik ben ook wel hartstikke benieuwd eigenlijk naar wat meer info over die root cellar, zit zelf nog ene beetje te dubben om zoiets te maken. Wil heel graag een kelder en je kan natuurlijk wel een oude vrieskist ofzo ingraven maar zit nog een beetje te dubben wat handig werkt en een beetje charme heeft :)