Opzetzwembad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 09:30

capopjekop schreef:
elnienjo schreef:
Hoe krijg je eigenlijk dat zwembad leeg als het ingegraven zit?
Een groot deel kun je wegpompen, maar het laatste laagje van een paar cm veeg ik allemaal door die onderste uitlaat naar buiten. Ik zit wel onder de bomen dus ik moet vaker leegmaken omdat stuifmeel te fijn is voor de zandfilter.

Mijn pa gebruikt een dompelpomp en de laatste beetjes water veegt hij ernaar toe. Maar als je het in de winter ook bij houd hoeft het er niet perse uit.

In de winter heb ik gewoon gezwommen.
Maar in het voorjaar heb ik hier onder de berkenbomen veel last van stuifmeel, dus heb 'm al 'n paar keer leeg moeten laten lopen omdat het water ondoorzichtbaar groen was. Stuifmeel is te fijn voor de filter.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 17:41

Hoe lang doen jullie met chloor en anti alg? Ik vind het zo prijzig.

snorkel1986

Re: Opzetzwembad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 19:44

Geen idee maar groen zwembad is ook.niet wat maar heb hier helaas toch een alg explosie...

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 22:13

snorkel1986 schreef:
Geen idee maar groen zwembad is ook.niet wat maar heb hier helaas toch een alg explosie...

En jij gebruikt wel anti alg?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:24

ingedebruijn schreef:

Ik ben nog steeds bezig met de potten chloor van vorige zomer. Ze zijn nog niet eens op de helft.
Anti alg heb ik niet in huis en dus nooit gebruikt. Bij evt begin van alg gooi ik er chloorshock in en klaar. Werkt super.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:26

elnienjo schreef:
Hoe krijg je eigenlijk dat zwembad leeg als het ingegraven zit?
Een groot deel kun je wegpompen, maar het laatste laagje van een paar cm veeg ik allemaal door die onderste uitlaat naar buiten. Ik zit wel onder de bomen dus ik moet vaker leegmaken omdat stuifmeel te fijn is voor de zandfilter.
[/quote]

Vlokmiddel gebruiken. Die bind het stuifmeel en andere kleine en onzichtbare deeltjes tot grotere vlokken die wel door de pomp opgepakt wordenm

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:29

Tieme schreef:
Vlokmiddel gebruiken. Die bind het stuifmeel en andere kleine en onzichtbare deeltjes tot grotere vlokken die wel door de pomp opgepakt wordenm

Heb ik gedaan. Werd een vieze olieachtige prut die alsnog door het netje zakte en maar deels door het filter werd gezuiverd. Heb toen het bad maar weer leeg laten lopen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:34

Tieme schreef:
ingedebruijn schreef:

Ik ben nog steeds bezig met de potten chloor van vorige zomer. Ze zijn nog niet eens op de helft.
Anti alg heb ik niet in huis en dus nooit gebruikt. Bij evt begin van alg gooi ik er chloorshock in en klaar. Werkt super.

Een pot chloorshock it is *\%/*

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-20 23:45

Ja nu wel zat er eerst niet in _-:(

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 06:09

Ik ga dat Aquafinesse spul bestellen en hoop dat dat wat is tegen alg enzo :)

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 07:24

Ik heb mijn zwembad pas een maandje staan of zo dus weet nog niet hoeveel chloor e.d. ik gebruik.

De Intex stofzuiger is een aanwinst. Mijn bodem was glad en er lag al best wel wat vuil op de bodem. Maar de stofzuiger doet echt goed zijn werk. De bodem is nu weer stroef want ook de alg van de bodem is opgezogen. *\o/*

mikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:31

elnienjo schreef:
Mij bevalt deze het best:
https://www.toppy.nl/product/6967/intex ... 5-EALw_wcB

Ik was eerst begonnen met eentje die je op de tuinslang moet zetten. Dat vond ik onhandig. Daarna nog eentje die op de filterpomp moest, maar dat was nóg onhandiger.
En deze werkt prima.

Ik heb een zwembad van 305 cm. Hoelang doe je er ongeveer over met deze zuiger?
Lijkt me namelijk vrij klein zo op de foto.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-20 11:54

Ik heb zo'n zwembad stofzuiger op de tuinslang, maar is niet heel handig.. maar goed we hebben maar een klein badje.

Gisteren het bad neergezet en gevuld. Kwamen er achter dat we geen filters meer hadden, dus die ook besteld (samen met anti-alg en test strips) en we hebben nog chloor en ph verlager staan. Dan moeten we de zomer toch wel doorkomen hoop ik.

Isabel
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 09:46

Hallo! Wij hebben een Intex zwembad (rechthoekig) van bijna 2000 liter. Iemand enig idee wat voor accessoires we hierbij moeten halen? Qua pomp, chloortabletten? We zien door de bomen het bos niet meer :')

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:10

In ieder geval een pomp, chloortabletten en teststrips.

Verder aan te raden: een vorm van isolatie aan de onderkant (XPS-platen of iets dergelijks, of tenminste die tegels), een afdekzeil (of solar cover/bubblewrap folie), en iets van verwarming (solar matten, flinke hoeveelheid tyleen slang, solar bol, verzin iets leuks), een skimmer en een stofzuigertje.

Wil je echt all-the-way gaan kan je zelfs het in- en uitschakelen van de pomp nog automatiseren (als je verwarming hebt) met een paar temperatuursensoren. Ik vind het heerlijk, heb er behalve de chloortabletten en het schoon scheppen/zuigen geen omkijken meer naar.

Het valt hier trouwens wel echt op dat het bad steeds minder warmte verliest 's nachts. Ik begin nu op 23 graden en 's middags is het zo'n 26-27.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 11:20

Chloortabletten, teststrips, pomp (met extra filters), schepnetje, afdekzeil en een simpele zwembad stofzuiger, zijn wel de dingen die je nodig hebt om je zwembad een poosje te kunnen onderhouden. Ik heb ook nog ph verlager en anti alg staan maar ik hoop dat ik t niet nodig heb.

Verder kun je het zo duur maken als je zelf wilt met allerlei handige dingen qua stofzuiger en pomp.

Solarzeil heb ik gisteren nog naar gezocht, dat leek me wel handig. MAar is echt nergens te krijgen. Mocht iemand wat weten voor een rechthoekig zwembad (160 x 260 ongeveer) dan hou ik me aanbevolen.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:50

Mijn zwembad was vandaag 29°c, echt heeeeerlijk <3 *\o/*

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 22:54

Die van mij ook 29 graden. Heerlijk *\o/*

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:18

Iemand de gouden tip? Wij hebben vlokkingsmiddel gebruikt in het zwembad, het heeft goed gewerkt, maar nu krijgen we de vlokken er niet uit. Ik heb zo’n bodemstofzuiger aan de tuinslang maar die verspreidt het alleen maar, en het schepnet is niet fijn genoeg. Ik heb er al een panty omheen gedaan om de mazen fijner te maken, maar het werkt dus niet. Nu is mn zwembad vies :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:21

Had ik een paar dagen geleden ook al gezegd, dat dat spul waardeloos is. Bad leeg laten lopen en opnieuw vullen dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:23

Ik vraag me af: waar laten jullie het water bij leeglopen? Wij hebben een opblaasbad en zou hem met de hitte wat langer willen laten staan, maar chloor etc kan ik niet zo makkelijk afvoeren en dat houdt me tegen

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:26

elnienjo schreef:
Had ik een paar dagen geleden ook al gezegd, dat dat spul waardeloos is. Bad leeg laten lopen en opnieuw vullen dus.

Dat zou zuur zijn als dat moet, hij was eindelijk op temperatuur :')

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:00

Hanafubuki schreef:
Ik vraag me af: waar laten jullie het water bij leeglopen? Wij hebben een opblaasbad en zou hem met de hitte wat langer willen laten staan, maar chloor etc kan ik niet zo makkelijk afvoeren en dat houdt me tegen

Je kunt het de afvoer inpompen, maar dat duurt erg lang.
Zelf trek ik er de stop gewoon uit en laat het op m'n gras lopen. Je kunt met je teststrips prima zien wanneer de chloor niet meer actief is. Vaak een dag of 5 na toevoegen van chloorshock. Bedenk ook dat in veel buitenlanden het kraanwater nog heftiger gechloreerd is dan onze privézwembaden en daar geven ze dus ook gewoon de tuin mee water. Mijn gras staat hartstikke groen in elk geval.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:44

Wij hebben het grotendeels in de put laten lopen met de tuinslang. Laatste deel hebben we in de achterste stukje tuin en gemeentetuin laten lopen. Chloor was er toen al wel uit.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:51

Wel jammer dat je hem opnieuw moet vullen. Koud ook. Water tikte vandaag bij mij de 30 graden aan. :D