[VOLG] Paddock Paradise opbouwen & 100 jaar oude boerderij

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:01

Kymalin schreef:
Kun je die muren van de stallen nu niet sauzen voor het oog? Dan oogt het wat frisser en dan doe je het in het voorjaar gewoon goed met de hoge druk spuit. !

Zou ik nier doen zeker omdat het dak ook niet dicht is.. van het voorjaar in 1 keer..

Ceetje_bokt

Re: [VOLG] Bijna 100 jaar oude boerderij renoveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:04

Laat het los en pas als het dak goed is en de temperatuur weer hoger dan echt schoonmaken. Ik denk dat als je paardjes er staan dat je het snel niet meer ziet!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 19:15

Ik zie dat je van die veren doorgang hebt, ik heb helaas al eens meegemaakt dat er een staart in bleef hangen en een paard in paniek rondrende met zo`n verenspiraal in de staart. Vanaf die tijd vind ik die dingen zo akelig..
verven zou ik ook pas doen als het weer eerst hogedruk reinigen toelaat. Ook voor de verf is het nu erg koud om te drogen. Fijn dat het al vordert in het paardengedeelte

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:24

Ik heb ook iets tegen die veren...

Als de vloer in de stal érg ongelijk is heb je kans dat die rubber matten niet goed in elkaar grijpen en je dus ongelijke richels krijgt. Dan kun je beter bij Bos Rubber oid een lange 'loper' kopen, die zal dan betere/gelijkmatigere overgangen hebben. Minder kans op struikelen en je kunt ze later alsnog versnijden en in de stal leggen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 20:33

Als er lucht en vocht bij de beton wapening komt dat niet weg kan, heb je kans dat het gaat roesten en uitzet en daardoor je vloer (nog meer) sloopt. Ik zou dus nu geen rubber matten leggen. Je zou voor tijdelijk misschien wat egaline kunnen gieten en hopen dat dat droogt.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 22:21

Nu verven heeft geen zin, dat komt er denk ik net zo hard weer afzetten. Het is jammer, maar moet gewoon straks in het voorjaar en dan eerst hoge druk erdoor en alle oude verfresten afsteken.

Dat van die veren is wel een goede qua staart... Dat wil je inderdaad echt niet -O- . Had oorspronkelijk bedacht om er van die elastiek-dingen te doen. Maar kon deze nu goed krijgen en had begrepen dat dit ook beter geleid dan elastiek.

Prairy schreef:
Als er lucht en vocht bij de beton wapening komt dat niet weg kan, heb je kans dat het gaat roesten en uitzet en daardoor je vloer (nog meer) sloopt. Ik zou dus nu geen rubber matten leggen. Je zou voor tijdelijk misschien wat egaline kunnen gieten en hopen dat dat droogt.

Hm dat is ook wel een ding... Punt is dat als het niet droogt je ook zit... Want de paarden moeten er wel overheen kunnen. En had eigenlijk dus gehoopt de stalgang als (tijdelijke) inloopstal te kunnen gebruiken ook. En zie ook dat dat egaline nog best behoorijk prijzig is.

Ik was naar deze aan het kijken, die hebben wel een drainagesysteem aan de onderkant. Maar weet niet of dat afdoende is, en wat Dubbeldun zegt is natuurlijk ook wel een ding. Het is nu niet bepaald een rechte vloer...
https://stalmatten24.nl/stalmat-puzzel.html

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:00

Ik zou het van me afzetten en gewoon bij je plan blijven. De winter is zo voorbij en dan ben je alweer een stuk verder ook met het huis en alles.

Op heel veel oude stalletjes is het niet beter qua uiterlijk en gaat het prima met de paarden. Je weet dat het tijdelijk is en paarden kijken niet naar uiterlijk.

Wij hebben een hele dikke laag vlas liggen en dan zie je niet eens wat voor vloer eronder zit. Maar als er onregelmatigheden in de grond zitten die je kan zien, zien paarden het ook. Ik zou er bijv geen stro op leggen dat ze niet kunnen zien waar ze lopen. Dus open en ze zelf laten uitzoeken of een dikke laag vlas erop.
Die paar maanden red je het echt wel zo en alles wat je nu gehaast doet of tijdelijk is zonde van je werk en geld.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 23:23

MarliesR schreef:
Ik was naar deze aan het kijken, die hebben wel een drainagesysteem aan de onderkant. Maar weet niet of dat afdoende is, en wat Dubbeldun zegt is natuurlijk ook wel een ding. Het is nu niet bepaald een rechte vloer...

Meelezer van jullie toffe avontuur meld zich. :)

Wij hebben puzzelmatten in de stallen liggen. De bodem van 1 van de stallen is ongelijk (verzakte stoeptegels, je ziet echt een kuil). Bij onze blijven de puzzelmatten goed liggen. Maar de stal wordt niet intensief gebruikt, dagelijks een kwartiertje om te voeren en bij zeer slecht weer eens een keer een paar nachten. Dat is natuurlijk anders dan wanneer het in een looppad ligt.

Bij ons ligt het deels vast tegen de stalwand aan. Dat scheelt misschien nog wat, tegen het schuiven.

Lang verhaal om te zeggen dat ze bij ons dus wel mooi blijven liggen ondanks de oneffenheden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 01:47

MarliesR schreef:
Nu verven heeft geen zin, dat komt er denk ik net zo hard weer afzetten. Het is jammer, maar moet gewoon straks in het voorjaar en dan eerst hoge druk erdoor en alle oude verfresten afsteken.

Dat van die veren is wel een goede qua staart... Dat wil je inderdaad echt niet -O- . Had oorspronkelijk bedacht om er van die elastiek-dingen te doen. Maar kon deze nu goed krijgen en had begrepen dat dit ook beter geleid dan elastiek.

Prairy schreef:

Hm dat is ook wel een ding... Punt is dat als het niet droogt je ook zit... Want de paarden moeten er wel overheen kunnen. En had eigenlijk dus gehoopt de stalgang als (tijdelijke) inloopstal te kunnen gebruiken ook. En zie ook dat dat egaline nog best behoorijk prijzig is.

Mijn ervaring is dat met enkel rubbermatten er in ze er niet of nauwelijks in mesten en nog minder in plassen. Dat doen ze dan liever buiten in het zand (spettert minder). Gooi er bodembedekking in en je hebt een toilet gemaakt. Wel makkelijk uitmesten als alles op paar m2 ligt, maar voor een zozo ondergrond niet zo handig.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 08:21

ipv die veren heb je ook zo`n oprolkoord of lint doorgang. Die zijn wel een stuk prijziger maar ook handig en geen staarten die ertussen komen. Nu heb ik met de koord betere ervaringen dan lint die rollen na verloop van tijd minder makkelijk op.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:18

Ja, dat oprollen is het fijnst vind ik. Zou daar wel in investeren. Die spiralen zijn niks voor de paarden en elastiek heb ik ook mindere ervaring mee. Als je die loslaat, schiet het ook alle kanten op. Werkt verder wel fijn hoor, maar je moet niet loslaten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 13:40

Ik doe wel eens klein stukje elastiek aan het begin. Dan heb je net voldoende rek om het mooi strak te houden en het vliegt niet alle kanten op als je het eens los laat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 14:52

Hier zijn we begonnen met die oprollers maar de prijs-kwaliteitsverhouding heeft er voor gezorgd dat we ze niet nogmaals gekocht hebben toen het oprolsysteem het niet meer deed. Hier dus toch gewoon elastieken en veren :j

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 15:55

Wat een regen vandaag zeg!
Werd wel even pijnlijk duidelijk hoe lek het dak van de stal precies is. In de meest slechte stal liep het letterlijk in kleine straaltjes langs de muur naar beneden :+ . De twee stallen die ik nu eerst ga gebruiken zijn gelukkig wel redelijk droog (ook niet 100%, maar viel erg mee).

Vanochtend is de EquiBedding geleverd! Dat staat nu in de derde stal op pallets met een zijl er over. Mooi dat dat binnen is! Weer een stap verder.
Afbeelding

Verder even met onze aannemer gebeld over die stalvloer in relatie tot hoe tijdelijk deze situatie is (van het voorjaar/wanneer het weer het toelaat moet er sowieso een nieuwe laag beton over). Hij adviseerde om even een spuitbus verf te halen voor over de wapening als een tijdelijk extra beschermlaagje. De rubbermatten er over vond hij wel een goed idee om de belasting op de vloer wat te verdelen. In zijn opinie konden we daarmee best even die paar maandjes overbruggen.

@Ir111; bedankt voor jouw ervaring!
Ik heb vandaag ook even gebeld met de leverancier van de puzzelmat die ik in gedachten had en die gaf ongeveer hetzelfde aan. Lang verhaal kort, ik heb dus rubbermatten besteld haha. Hoopte die investering pas volgend winter te hoeven doen, maar ach. Dat heb je met een plek als dit... #auw

@tamary;
Ja precies, dat is mijn ervaring ook! Als ze lief genoeg met elkaar zin kan ik de stallen er straks bij open zetten. Dan kunnen ze daar hun doen als ze dat willen. Maar we gaan het zien...

Die oprollers ken ik ook en vind ik tot dusver waardeloos voor een doorgang die echt intensief gebruikt wordt. Maar gezien het karakter van mijn merrie en dat ik wel voorzie dat die boos bij de draad gaat staan zwiepen omdat "haar personeel" niet opschiet ga ik deze voor nu maar even vervangen door gewoon een stukje cord.

De spiralen kan ik later vast wel weer gebruiken voor een tijdelijke afsluiting oid.

Vandaag even een dikke anderhalf uur besteed aan lampjes om de gebinten heen maken (en gelijk die centimeter stof eraf halen). Het ziet er echt enorm gezellig uit! Wel leuk even tussen alle chaos en de 100.000 klusjes. Epic fail is wel dat ik geen handschoenen aan had gedaan. Mijn handen waren van het afnemen met natte doek echt nicotine geel/bruin en ondanks het tig keer wassen stinken ze nog steeds :+

Op de foto komt het niet goed over, maar affin.
Afbeelding

Morgen worden alle spullen uit het oude huis opgehaald. Ik kijk er nog niet echt naar uit :+ . Mis eigenlijk amper wat qua spullen en het moet allemaal weer een plek krijgen, zucht. Ik voorzie dat we straks nog verder gaan downsizen qua spullen :D . Maar goed, wel heel erg fijn als we het oude huis kunnen opleveren straks zodat we ons 100% op het nieuwe huis kunnen richten.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 15:58

Ik vind het wel wat hoor, gezellige lampjes en een hond of 2 in de stoel. Ik hoop dat je met de kerst wat relatieve rust kunt vinden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:11

Ieuw, die handen.... :r

Maar ziet er zeker gezellig uit zo zeg, geniet er maar van!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 16:41

Geen idee om de stallen gewoon af te dekken met grote dekzeilen?? Regen is tot daar aan toe maar wanneer je sneeuw krijgt gaat het echt door elk gaatje. Die dekzeilen kosten je de kop niet en dan blijft het binnen tenminste droog.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 17:40

Haha je handen :+

Die lampjes zien er leuk uit!

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 18:22

Leuk die lampjes om de balken (& gelijk gecombineerd met schoonmaak actie :D )
Helaas dat het dak minder dicht is dan gedacht er komt nog meer regen ...
maar wel fijn dat die puzzelmatten kunnen ...
En handig de verschillende reactie's over de poortdoorgangen,
een gewoon hek(je) zou ook nog kunnen :))
Succes morgen met spullen uit het oude huis ophalen ...
(moet je een grote afstand overbruggen of valt het mee ... :o )

En dit topic staat bij vandaag dag 21 bij de adventskalender in een statje :j

Groet Karin.

Anoniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 18:24

Van schade en schande... :+
Volgende keer vergeet je die handschoenen sowieso niet!
Het ziet er leuk uit met de lampjes, ik ben toevallig van de week in een restaurant in een monumentenpand geweest waar ze het vergelijkbaar hadden gedaan.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 18:42

Wat een eer ga je krijgen van al het harde werk, echt ontzettend leuk om te volgen!

Zag ergens de optie van het gebruiken dekzeilen voorbij komen, dat lijkt me inderdaad geen overbodige luxe. Hebben hier volgens mij nog wel zeilen liggen, maar dat is wel een stukje rijden :+

Succes met de spullen morgen, ik zou ook het liefst weer opnieuw begonnen zijn, maar ik ben echt superblij met onze opslagcontainer. Geen idee of het een mogelijkheid is voor jullie, maar wij hebben er eentje naast het huis staan. Zo staan spullen niet in de weg tijdens het klussen en hebben we ze wel bij de hand.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:04

Ziet er gezellig uit zo met die lampjes <3
Stallen schilderen zou ik inderdaad ook pas doen wanneer je ze helemaal schoon kunt spuiten.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:17

Eventjes twee dagen een beetje rust is goed voor een mens. Ik kreeg de herinnering op Facebook dat we drie jaar geleden de sleutel kregen. Vandaag begonnen met de sloop van het asbestdak van de garage. In de regen en de storm... geen asbeststof in elk geval. Ik vrees dat we de buitenmuur ook nog moeten laten restaureren. Dus na drie jaar zijn wij er ook nog niet ;)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 19:28

Je gaat goed Marlies! En gezellig zo die lampjes, maakt het vast een stuk huiselijker.
Wat betreft doorgangen, hier op stal hebben we een combi van 2 delig hek, met die elastieken. Wehadden eerst zo'n spiraal, maar daar bleven idd staarten in hangen en werden dan kapot getrokken (staarten waren sterker als het spiraal ;) ).
Leuke site van die meubels, ik had hem ook al voorbij zien komen op Fb. Ik hou daar ook wel van. En misschien dan als tip, Sfeer.nl heeft ook hele leuke dingen.
En maandag dus de paardjes naar huis, fijn!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-18 21:53

Maflinger_S schreef:
Ik vind het wel wat hoor, gezellige lampjes en een hond of 2 in de stoel. Ik hoop dat je met de kerst wat relatieve rust kunt vinden.

Ja, zo krijgen we toch gewoon een beetje een fijne leefomgeving tussen de chaos en klusjes!

bigone schreef:
Geen idee om de stallen gewoon af te dekken met grote dekzeilen?? Regen is tot daar aan toe maar wanneer je sneeuw krijgt gaat het echt door elk gaatje. Die dekzeilen kosten je de kop niet en dan blijft het binnen tenminste droog.

Op zich een goed idee. Probleem is een beetje dat het best een hoog gebouw is met dus kapotte platen maar ook al door vocht aangetaste dwarsbalken etc. Geloof niet dat ik het zie zitten om daar een zeil overheen te worstelen. Het was ook eigenlijk de bedoeling dat dit dak al zou zijn vervangen. Maar iets met planningen van bouwbedrijven...

Prairy schreef:
Haha je handen :+

Die lampjes zien er leuk uit!

Ja lach maar :D :D
Gelukkig na ongeveer 10x wassen weer schoon en geurvrij :+

missfalki schreef:
Leuk die lampjes om de balken (& gelijk gecombineerd met schoonmaak actie :D )
Helaas dat het dak minder dicht is dan gedacht er komt nog meer regen ...
maar wel fijn dat die puzzelmatten kunnen ...
En handig de verschillende reactie's over de poortdoorgangen,
een gewoon hek(je) zou ook nog kunnen :))
Succes morgen met spullen uit het oude huis ophalen ...
(moet je een grote afstand overbruggen of valt het mee ... :o )

En dit topic staat bij vandaag dag 21 bij de adventskalender in een statje :j

Groet Karin.

Ja, wel fijn ook dat die laag stof er af is! Je zag het er vanaf beneden gewoon op liggen en af en toe kwam er een pluk naar beneden :+ .

Qua afstand te overbruggen, het is ongeveer anderhalf uur rijden naar het oude huis op de Veluwe. Maar we hebben afgesproken dat ik hier blijf om de ruimtes nog wat verder leeg te ruimen/klaar te zetten, dus scheelt enorm (voor mij dan whaha). Gelukkig komt er vijf man sterk helpen, dat is erg prettig!

En wat grappig dat het topic in de stats terug komt! Dat zou ik niet hebben verwacht :D

watchthesky schreef:
Van schade en schande... :+
Volgende keer vergeet je die handschoenen sowieso niet!
Het ziet er leuk uit met de lampjes, ik ben toevallig van de week in een restaurant in een monumentenpand geweest waar ze het vergelijkbaar hadden gedaan.

Haha nee, die vergeet ik niet weer bij dit soort klusjes _O-

Ninus schreef:
Wat een eer ga je krijgen van al het harde werk, echt ontzettend leuk om te volgen!

Zag ergens de optie van het gebruiken dekzeilen voorbij komen, dat lijkt me inderdaad geen overbodige luxe. Hebben hier volgens mij nog wel zeilen liggen, maar dat is wel een stukje rijden :+

Succes met de spullen morgen, ik zou ook het liefst weer opnieuw begonnen zijn, maar ik ben echt superblij met onze opslagcontainer. Geen idee of het een mogelijkheid is voor jullie, maar wij hebben er eentje naast het huis staan. Zo staan spullen niet in de weg tijdens het klussen en hebben we ze wel bij de hand.

Haha, en dan ook nog het erop krijgen...
Een opslagcontainer is iets wat we zeker even in het achterhoofd kunnen houden. Maar denk dat we straks ook gewoon veel op de zolder gaan zetten wat we niet direct nodig hebben maar wel willen bewaren. En er straks een nieuw dak op de paardenschuur zit kan daar ook heul veul. Komt vast goed op die manier!

Ceetje_bokt schreef:
Eventjes twee dagen een beetje rust is goed voor een mens. Ik kreeg de herinnering op Facebook dat we drie jaar geleden de sleutel kregen. Vandaag begonnen met de sloop van het asbestdak van de garage. In de regen en de storm... geen asbeststof in elk geval. Ik vrees dat we de buitenmuur ook nog moeten laten restaureren. Dus na drie jaar zijn wij er ook nog niet ;)

Ja moet zeggen dat ik hem ook wel begin te voelen hoor. Ik vind het allemaal ontzettend leuk en geniet ook van het harde werken. Maar het is ook goed als de deadlines er straks in principe af zijn! (alles klaar voor de paarden en oude huis leeg en opgeleverd). Maar op dat punt zijn we er bijna!

Haha, waaide je niet van het dak af :+ ?

fannetje schreef:
Je gaat goed Marlies! En gezellig zo die lampjes, maakt het vast een stuk huiselijker.
Wat betreft doorgangen, hier op stal hebben we een combi van 2 delig hek, met die elastieken. Wehadden eerst zo'n spiraal, maar daar bleven idd staarten in hangen en werden dan kapot getrokken (staarten waren sterker als het spiraal ;) ).
Leuke site van die meubels, ik had hem ook al voorbij zien komen op Fb. Ik hou daar ook wel van. En misschien dan als tip, Sfeer.nl heeft ook hele leuke dingen.
En maandag dus de paardjes naar huis, fijn!

Ja, het is gelijk weer een stuk gezelliger! En kijk niet uit naar de bulk van de spullen, maar het is wel leuk dat we straks de bank en de salontafel weer hier hebben. Toch gezelliger ook dan twee van die campingtafeltjes haha.

Bij jullie dus ook al staarten die blijven hangen... Nou ja, onderschrijft dus weer om die spiralen toch maar weer weg te halen.

Zal ook nog even naar de door jou genoemde webshop kijken! Voorlopig nog een heel eind weg, maar nooit verkeerd om een beetje ideeën op te doen en goede adresjes te verzamelen!

Heb echt enorm zin in maandag!