Kamerplanten asiel

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:07

Meliaforever schreef:
Het verschilt heel erg qua winkel de prijzen heb ik gemerkt.


Ik denk dat ik er morgen een ga zoeken die mee naar school kan.
Kan ik ze leren stekken want daar is het volgens mij wel een dankbaar plantje voor.

RianneH

Berichten: 28300
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:09

Stekje ergens weghalen als je de tijd hebt om een kleintje op te groeien :)
Ik heb de grote moederplant uit de winkel gekregen als housewarming cadeau en ben daar nog steeds erg blij mee, maar mijn kleintjes groeien hard en ook op FB zie ik veel mensen ze gratis weggeven. Tegen toch 7,50-10,- in de tuincentra...
Tenzij je dus graag een volle plant wil hebben, dat heeft ook wel wat.

black_kelpie

Berichten: 7906
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:14

Leuk topic! *\o/* Ik ben mijn groene vingers nog aan het ontwikkelen, en het gaat steeds beter. Sinds een jaar of 2 blijven er daadwerkelijk planten leven hier.

Ik heb om die reden jaren geleden een grote kunst-monstera neergezet, om het hier toch een beetje groen te hebben. Die staat er ook nog steeds :')

Er staat nu een grote Aloe, nog wat vetplantjes, hertshoorn, sanseveria en nog wat vol-in-de-zon-plantjes waar ik de naam niet meer van weet, maar ze doen het goed. Ook een Pilea die ik van mini-stekje heb opgekweekt en waar ik net deze week de eerste baby's van heb gestekt <3

Alleen de Dracaena gaat niet echt lekker, verliest vrij veel blad, maar er komt ook wel weer nieuw blad in. Ik snap hem nog niet helemaal denk ik.

Vandaag bij de Intratuin op het punt gestaan om een stippenplant te redden. Er stonden er nog 3 en ze zagen er niet heel best uit, maar er kon niks van de prijs af. Tja...

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:15

Bij de intratuin is een pannenkoek plant, als je een beetje plant wil hebben, 15 euro

Meliaforever

Berichten: 12043
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:18

Ik heb voor een best aardig toemaatje Pannekoekenplant 7 euro betaald in een tuincentrum. Bij Intratuin had je een stekkie voor 7 euro. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:21

Ik denk dat voor de leerlingen een goede plant wel leuk is waar we dan stekjes van kunnen halen.

Zal morgen eens wat foto's plaatsen van mijn planten.

Ik bromelia's staan. Daar is heel de kleur rood van vergaan. Geen idee hoe dat komt.

Edit... goedendag zeg hoe onnozel van me. Hij bloeit natuurlijk maar eenmalig en verliest daarom zijn kleur.

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:46

Leuk, stekken met leerlingen :D Ik geef (helaas, niet helaas :') ) dier-lessen maar zou soms ook graag de planten-kant op willen. Helaas ga je dan meer de bloemschik-kant op en dat kan ik echt niet :+

Hier komt mijn hersthoornvaren bijna dóór de metalen pot. Ik heb het nu even druk dus verpotten schiet er steeds bij in. Maar heel de pot is vervormd _O-


Ik vind de pannenkoekplant niet leuk :+ Ik heb er 2 gehad van de plantenruilbeurs en die gingen dood. En ik zie ze overal dus dan ben ik er ook snel klaar mee.

Ik ga trouwens nooit naar de intratuin of zo voor planten. Ik heb mijn vaste plantenwinkel (Plant en Meer in Arnhem; ga er eens heen als je in de buurt bent). Ik ben er zeker elke maand te vinden en het resultaat is dat ik wel eens gratis wat meekrijg maar ook een heleboel advies van een kenner.

Heb net mn woonkamer helemaal omgegooid. Dus plantjes hebben ook een ander plekkie. Duimen dat dat goed gaat :=

Sokje_6
Berichten: 3931
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 23:58

Ik heb net iets van wolluis ontdekt op een paar van mijn planten := Maar ik heb 16 planten dus ik hoop dat het zich niet verder verspreidt :')
Het zijn vooral mijn mini palmen en kruidje-roer-me-niet. Niks op mijn avocado, cacti en Dracaena. Iemand ervaring met wolluis in huis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:07

Oei sterkte met je wolluis! Geen ervaring mee..

Pannenkoekplantjes zijn gewoon te hip nu, dus duur. Hier kan je je stekjes met gemak verkopen voor €5 :')

Gister die van mij gehaald bij een vriendin. Dan is het iig gratis haha. En naast stek zitten 3 mini stekjes. Verder ook nog twee mother of thousands stekjes meegenomen. Moet alleen nog even wat leuke potjes gaan halen.

swartbeessie

Berichten: 2153
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 07:56

vec schreef:
Meliaforever schreef:
Het verschilt heel erg qua winkel de prijzen heb ik gemerkt.


Ik denk dat ik er morgen een ga zoeken die mee naar school kan.
Kan ik ze leren stekken want daar is het volgens mij wel een dankbaar plantje voor.


Kindje op moeders schoot is ook een leuke om te stekken.

lifeofmarit

Berichten: 3141
Geregistreerd: 04-01-11
Woonplaats: Malung, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 08:06

Sokje_6 schreef:
Ik heb net iets van wolluis ontdekt op een paar van mijn planten := Maar ik heb 16 planten dus ik hoop dat het zich niet verder verspreidt :')
Het zijn vooral mijn mini palmen en kruidje-roer-me-niet. Niks op mijn avocado, cacti en Dracaena. Iemand ervaring met wolluis in huis?


Aanstippen met spiritus!

Mag ik vragen waar jij je kruidje roer me niet vandaan hebt? :)

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:29

Sokje_6 schreef:
Ik heb net iets van wolluis ontdekt op een paar van mijn planten := Maar ik heb 16 planten dus ik hoop dat het zich niet verder verspreidt :')
Het zijn vooral mijn mini palmen en kruidje-roer-me-niet. Niks op mijn avocado, cacti en Dracaena. Iemand ervaring met wolluis in huis?


Oh nee.... Ik heb ook wolluis gehad op mijn twee hertshoorns, die kon ik na behandeling met spiritus weggooien. Bleef helemaal niets van over en die beesten zijn echt heel erg taai. Vond er iedere keer weer een paar terug. Ze zaten ook echt helemaal onder. Daarom durf ik ook geen hertshoorn meer te nemen. Stonden in dezelfde kamer twee orchideeën, maar die zijn onaangeroerd gebleven gelukkig.

Oehlala
Berichten: 4325
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:38

Wolluis is vreselijk. :(:) zijn bij mij 2 Calatheas aan onderdoor gegaan. Moeilijk vanaf te komen. Ik heb de planten toen ook behandeld met een water- spiritus mengsel. Luis ging toen wel weg, maar is op een gegeven moment ook weer terug gekomen en om verdere verspreiding te voorkomen heb ik d eplanten toen weggedaan.

verootjoo
Berichten: 35707
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:41

Je kan ook een lieveheersbeestje vangen en op je plant zetten. Die eten luizen. Weet niet of ze ook de wolluis eten. Maar ik zet ze vaak op mn rozenstruiken en die zijn dan weer luisvrij :)

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 09:57

Lieveheersbeestjes schijnen inderdaad te helpen tegen wolluis. Je kunt ook gaasvliegjes proberen.

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:16

Ik heb op mijn mini cactus alle wolluisjes met een naald doorgeprikt :+ maar dat was een therapeutische bezigheid hahaha. Wolluis was weg maar de cactus is er aan onder door gegaan. Hij stond al maanden in een glazen bolletje die voor het raam hing dus hoe het er op is gekomen geen idee.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:33

Kindje in moeders schoot is inderdaad makkelijk om te stekken!

Weten jullie hoe ik een muntplantje binnen op de vensterbank in de keuken goed kan houden? Die dingen zijn bij mij steeds in no time dood. Ze kregen geen direct zonlicht en volgens mij moeten ze in volle zon of half schaduw maar misschien houd ik ze ook te nat?

Maanlicht

Berichten: 6856
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:34

Mijn muntplantje staat buiten en doet het best goed. Binnen heb ik nog niet geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:35

Ik heb mijn goudpalm laatst ook weg moeten gooien na wolluis. Zou alle planten die het hebben ook heel snel buiten zetten, dan voorkom je misschien nog dat ze straks door je hele huis zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:35

Maanlicht schreef:
Mijn muntplantje staat buiten en doet het best goed. Binnen heb ik nog niet geprobeerd.


ik vind het zo handig als mijn kruiden voor het raam staan in de keuken.
Ze krijgen daar geen direct zonlicht dus ik had verwacht dat hij het wel zou doen maar helaas.

senna21

Berichten: 11990
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:36

vec schreef:
Kindje in moeders schoot is inderdaad makkelijk om te stekken!

Weten jullie hoe ik een muntplantje binnen op de vensterbank in de keuken goed kan houden? Die dingen zijn bij mij steeds in no time dood. Ze kregen geen direct zonlicht en volgens mij moeten ze in volle zon of half schaduw maar misschien houd ik ze ook te nat?


Zijn dit muntplantjes uit de supermarkt? Die worden zodanig gekweekt dat ze na korte tijd doodgaan. Dat geldt ook voor de meeste andere 'verse kruiden'.

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:37

Het probleem met die plantjes is 9 van de 10 keer ook dat ze in een veel te kleine pot zitten. Je kan ze in principe wel levend houden als je ze gelijk verpot en opsplitst, maar dan zit je op een basilicumplant uit de supermarkt wel op minstens 3 potten die even groot zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:40

senna21 schreef:
vec schreef:
Kindje in moeders schoot is inderdaad makkelijk om te stekken!

Weten jullie hoe ik een muntplantje binnen op de vensterbank in de keuken goed kan houden? Die dingen zijn bij mij steeds in no time dood. Ze kregen geen direct zonlicht en volgens mij moeten ze in volle zon of half schaduw maar misschien houd ik ze ook te nat?


Zijn dit muntplantjes uit de supermarkt? Die worden zodanig gekweekt dat ze na korte tijd doodgaan. Dat geldt ook voor de meeste andere 'verse kruiden'.


Het was inderdaad een supermarktkruid. Ik zal er straks eens een meenemen van de plantenwinkel.
Volgens mij heeft ie het 2 weken volgehouden.

Vraag me wel af hoe je een plant kunt kweken met een korte levensduur.

Macs

Berichten: 7658
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:54

Hier heeft een stervende munt van mijn zus het licht weer gezien op mijn balkon. Binnen is het me nog nooit gelukt. Hij staat buiten in de volle zon en heeft veel water nodig. Heb nog nooit zo'n volle munt gehad!

Afbeelding


Heb eindelijk fotos van mijn plantjes. Heb de woonkamer veranderd.
Zoek de hamster
Afbeelding

Polkadot
Afbeelding

Monstera
Afbeelding

Cactusjes en avocadoplant
En nog een vage plant die afsterft en blijft groeien (tips iemand? )
Afbeelding

Anoniem

Re: Kamerplanten asiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-18 10:58

Dan zal ik eens een nieuwe kopen en buiten een mooi plekje voor hem maken. Misschien wordt het daar blijer van.