Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:15

Eef_Bam schreef:
Ik lees voornamelijk mee, maar wil mijn tip ook nog wel delen. Als alleenwonende student kook ik vaak maar voor 1 persoon, soms wel meer maar wil ook niet te vaak hetzelfde eten. Het nadeel daarvan dat ik dacht niets te hebben heb aan acties zoals 3 paprika-stoplichten voor 2 euro (zoals deze week bij de ah), dat komt nooit op. Maar 89 cent voor een losse paprika vind ik echt te veel, en als ik 1 portie wil maken heb ik eigenlijk maar een halve paprika nodig en kan ik de andere helft weggooien. Ik koop dus wel regelmatig in grote hoeveelheid in, zoals vlees en groenten. Vervolgens verpak ik het in porties en vries het in. Paprika snijd ik ook meteen en doe ik in een grote ziplock zak. Als ik dan iets maak kan ik gewoon een handje voorgesneden groenten uit de vriezer pakken.

*kruipt weer onder steen*

Zo doe ik het ook. Ook voor gewone gezinnen handig

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:37

..
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 01:52, in het totaal 1 keer bewerkt

lor1_1984

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:44

Zo'n beetje alles kan ingevroren worden, alleen worden sommige dingen nog weleens slap, op zich geen probleem als je het kookt maar rauw lijkt me dat niet meer lekker dan.
Dingen als bloemkool, broccoli, boontjes, wortels even blancheren (heel kort koken), afspoelen met koud water en verder af laten koelen voor je het in de vriezer steekt. :)

Ik haal zelf nog weleens van die grote zakken wokgroenten, boontjes, doperwten, broccoli of soepgroenten en haal eruit wat ik nodig heb per keer dat ik kook/bak.
Maak ik een quiche dan doe ik bijvoorbeeld van elke zak een handje evt aangevuld met verse champignons.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 16:47

Ik vries echt alles in eigenlijk. Ik ben alleen, maar kook vaak 3-4 maaltijden in een keer. Die vries ik dan gewoon in en warm ik op wanneer ik zin heb. Maar ook losse groentes snij ik in stukjes en vries dan in. Of van die zakjes voorgesneden groentes wanneer ze in de aanbieding zijn, vries ik ook in. Ik doe niks blancheren trouwens, ben ik te lui voor :D :o . Die worden dan wel wat slapper, dus echt wokken gaat niet meer dan, omdat er te veel water in zit. Maar in een gerecht verwerken (curry, nasi, soep, pasta) gaat prima!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:04

Bloemkool heb ik na bereiding weleens ingevroren maar dat werd waterige drek wanneer ik het na invriezen wou opeten, dit doe ik daarom niet meer.
Alle andere groenten kunnen wel prima ingevroren worden na bereiding is mijn ervaring.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:22

spruiten na invriezen zijn ook niet lekker. spekblokjes zijn bij de jumbo goedkoopst, 300 gram 1.75 euro

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 17:57

Bereid eten vind ik maar beperkt lekker uit de diepvries. Pasta's en rijstmaaltijden blijven lekker, maar groentes met aardappels (Hollandse pot) vind ik vaak niet lekker. Stamppot gaat wel goed.
Wij vriezen veel maaltijden in vanwege avonddiensten. Maar daar koken we ook bewust op.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:13

Oh ik eet nooit hollandse pot, dus dat scheelt!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:42

Nu ik op mezelf woon kook ik ook grotere porties en bewaar het voor de volgende dag of vries het in. Heb geloof ik op het moment 2 of 3 maaltijden in de diepvries, want die is helaas niet zo groot. Vandaag hetzelfde als gisteren gegeten, lekker makkelijk even opwarmen in de pan en het smaakte nog prima.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 18:52

[***] schreef:
Welke groente vinden jullie fijn om in te vriezen dan? Vind dat wel een goed idee namelijk! Hier gooi ik ook te vaak groente weg omdat ik het niet op krijg, en dan geen 2 dagen achtereen dezelfde groente wil maken... (vooral vriend houdt niet van 2 x achter elkaarhetzelfde eten.)
vervolgens ligt het achterin de koelkast en kan het de prullenbak in.

Eigenlijk alles kan wel in de vriezer aan groente :)

Amyyy schreef:
Ik vries echt alles in eigenlijk. Ik ben alleen, maar kook vaak 3-4 maaltijden in een keer. Die vries ik dan gewoon in en warm ik op wanneer ik zin heb. Maar ook losse groentes snij ik in stukjes en vries dan in. Of van die zakjes voorgesneden groentes wanneer ze in de aanbieding zijn, vries ik ook in. Ik doe niks blancheren trouwens, ben ik te lui voor :D :o . Die worden dan wel wat slapper, dus echt wokken gaat niet meer dan, omdat er te veel water in zit. Maar in een gerecht verwerken (curry, nasi, soep, pasta) gaat prima!

Hier ook, ik doe 1x in de maand grote boodschappen, kook 8 gerechten in 2 dagen, en verdeel alles in 4 porties, hoppa de vriezer in en ik hoef de rest van de maand niet meer te koken, dan heb ik wel mooi alle goedkopere grootverpakkingen, en gezond eten :) Blancheren doe ik ook nooit nee

Neonlight schreef:
Bereid eten vind ik maar beperkt lekker uit de diepvries. Pasta's en rijstmaaltijden blijven lekker, maar groentes met aardappels (Hollandse pot) vind ik vaak niet lekker. Stamppot gaat wel goed.
Wij vriezen veel maaltijden in vanwege avonddiensten. Maar daar koken we ook bewust op.

Aardappels kun je echt alleen gepureerd invriezen, dan blijft het vaak wel goed. Verder is het echt een drama ja! Slappe waterige hap dan!

Heb bij de verhuizing er expres een grotere vriezer voor gekocht om zo te koken. In sept geopereerd, mag daardoor 2 maanden niet koken, dat paste echt net aan. Maar anders had ik zo in mijn eentje een groot probleem gehad. Vind het echt ideaal!
Al zou ik echt wel vaker willen koken maar dan moet je gewoon met 2 of meer zijn vind ik zelf (kookt makkelijker kwa porties en inkoop)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:29

OleJon schreef:
spruiten na invriezen zijn ook niet lekker. spekblokjes zijn bij de jumbo goedkoopst, 300 gram 1.75 euro

Ik heb laatst spekblokjes meegenomen bij de emte.
89ct voor 250 gr.
En nee dit was geen aanbieding.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:35

knabbelgirl schreef:
Al zou ik echt wel vaker willen koken maar dan moet je gewoon met 2 of meer zijn vind ik zelf (kookt makkelijker kwa porties en inkoop)

Ik vind dat op zich wel meevallen, kwestie van maaltijden zoeken met ongeveer dezelfde ingrediënten.
Dus als je een hele broccoli niet op krijgt in 1 maaltijd dan kook je dag 1 een halve broccoli en doe je er aardappels, kaassaus en een stukje vlees bij en de volgende dag (of later in de week) verwerk je de rest in een pasta ofzo.

Ik maak van de week weer een pasta met een roomsaus, spekreepjes en kaas, gooi daar een kleine bak champignons, 2 rode uien en een broccoli in en heb dan 3 zeer royale porties. :9
2 porties eet ik morgen en overmorgen of dit weekend, derde portie vries ik in en kook ik de pasta later los bij.
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 11-10-17 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 19:35

Spekblokjes kosten bij de Dirk €1.05

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:01

lor1_1984 schreef:
knabbelgirl schreef:

Ik vind dat op zich wel meevallen, kwestie van maaltijden zoeken met ongeveer dezelfde ingrediënten.
Dus als je een hele broccoli niet op krijgt in 1 maaltijd dan kook je dag 1 een halve broccoli en doe je er aardappels, kaassaus en een stukje vlees bij en de volgende dag (of later in de week) verwerk je de rest in een pasta ofzo.

Ik maak van de week weer een pasta met een roomsaus, spekreepjes en kaas, gooi daar een kleine bak champignons, 2 rode uien en een broccoli in en heb dan 3 zeer royale porties. :9
2 porties eet ik morgen en overmorgen of dit weekend, derde portie vries ik in en kook ik de pasta later los bij.

Ja en dat vind ik dus echt helemaal niks, ik wil gewoon lekker iedere dag iets compleet anders eten :) Maar als je daar geen problemen mee hebt kan dat prima ja. Erg persoonlijk

Lekker!!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:22

Oh oh ik geloof dat ze maar niet bij mij moeten eten hier dag 1 vers gekookt dag 2 opgebakken op gewarmt O:)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 20:31

Gelukkig hier met 2 personen want ik wil ook graag iedere dag iets anders (manlief trouwens ook). Maar ken het probleem wel als je alleen bent.
Vandaag een grote pan boerenkoolstamp gemaakt met spekblokjes, spek en braadworst. 2 porties zitten nu in de diepvries en er is nog een flink stuk braadworst over voor op de boterham. :9

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:14

Ik heb geen probleem met 2 dagen hetzelfde ..

Vandaag een zak sperziebonen gehaald en de helft met hamburgers in stukjes gegeten met snufje nootmuskaat ,heerlijk simpel en genoeg voor 1 persoon. Morgen bij mijn ouders eten en vrijdag weer sperziebonen eten , even kijken wat ik dan in elkaar knutsel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 21:15

Rebecca schreef:

Vandaag een zak sperziebonen gehaald en de helft met hamburgers in stukjes gegeten met snufje nootmuskaat ,heerlijk simpel en genoeg voor 1 persoon. Morgen bij mijn ouders eten en vrijdag weer sperziebonen eten , even kijken wat ik dan in elkaar knutsel :)

Met kipje, saus en rijst?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 22:03

vec schreef:
Rebecca schreef:

Met kipje, saus en rijst?

Met Hollands pannetje van Maggie (gratis bij scoupy) maar dat is waarschijnlijk wat te veeel voor 1 persoon ;)
Of het zakje door de helft doen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:54

ClaudiaHS schreef:
OleJon schreef:

Ik heb laatst spekblokjes meegenomen bij de emte.
89ct voor 250 gr.
En nee dit was geen aanbieding.

dat is niet duur,jammer genoeg hebben we emte hier niet :(
want vooral met stampotten gebruik ik ze veel.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 15:55

robbie88 schreef:
Spekblokjes kosten bij de Dirk €1.05

ook niet duur

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:11

Bij Aldi betaal je geloof ik €2,30 voor een duobakje (2x 150gr).
Bij plus iets van 89ct of 99ct voor een bak van 200gr (Ok€ merk)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:28

Zijn dit dan gerookte spekblokjes? Ik heb altijd zuurkoolspekreepjes van de Jumbo, maar het overgrote deel is altijd gerookt. Die vinden wij niet zo lekker.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 16:36

Die van Aldi weet ik zo gauw niet, die van de Plus staat het niet van op de verpakking voor zover ik op plus.nl kan zien.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-17 17:10

Die van de Aldi zijn gerookt idd.
Die van OK merk weet ik zo niet.
Dat zijn bakjes van 89ct voor 250gr.
Moet wel zeggen dat ik die van de Aldi vele malen lekkerder vind.