Wie heeft er een IKEA keuken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:07

Hier in de familie hebben we meerdere prachtige ikea keukens.
Ik ben me langzaam aan het oriënteren voor een keuken. Volgend jaar moet hij er komen.
Ik ben alleen niet zo blij met de kleuren die im gezien heb toen ik begin dit jaar er was.

Dit is mijn huidige keukenAfbeelding maar dan wel met apparatuur uit mijn huurflatje erin (en ondertussen valt hij half uit mekaar).

Afbeelding
Iets in deze kleur zou ik het liefst willen. Jammer genoeg hebben ze bij de ikea alleen een keukenblad in die kleur....

Deze keuken is te koop bij de poko in duitsland. Maar wil eigenlijk liever een ikea keuken :o :+ :')

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:46

Gaat je om de deuren toch. Er is een bedrijf wat allemaal custom deuren voor ikea keukens heeft. Zal morgen even voor je zoeken hoe ze heten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 01:25

aadburg schreef:
Zelf in elkaar zetten en plaatsen is prima te doen, kost wat meer tijd maar daar verdien je ook weer wat mee!

Ligt wel een beetje aan hoe handig je bent. Mijn moeder heeft een dure keuken uit een hele luxe winkel. Die laten hem dan plaatsen voor je. Die man kwam alleen en is ook een aantal dagen bezig geweest. Dat stond wel apart op de rekening voor ik meen 1000 euro. Daarna heeft mijn man wat deurtjes opnieuw kunnen afstellen en de plinten opnieuw gedaan bijvoorbeeld. Die man had ook niet gekit, dus al met al heel slordig werk.

Wij waren samen sneller en netter met onze Ikea keuken. En achteraf vind ik de kwaliteit van onze keuken ook beter.

Kan me ook voorstellen dat bij mensen de kastjes scheef komen te staan/hangen en alles niet goed sluit etc.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 08:11

Ik denk dat je vooral even kritisch naar je eigen klus capaciteiten moet kijken. Voor de een is het best te doen en een ander loopt toch vast. En een keuken is toch een prijzige aankoop.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:36

superpony voor de handvaatjes heb ik alles opgemeten en met stift op de laden gestipt zodat manlief alleen hoefde te boren.
Daar moest ik me ook nog mee moeien want je moet dat doen met klem en tegendruk houtje , anders gaat je laadje stuk.
Achteraf had ik dat ook best zelf gekund.

De carousel kast staat in de beschrijving 1 cm groter als dat hij is.
Vermoedelijk omdat ze uitgaan van ook een rail aan de zijkant maar die hebben wij niet, ga geen cm speling maken als het kastje direkt tegen een muur geplaatst kan worden.
Kastje is dus zelf een cm kleiner en dat moet je dus wel meenemen bij het laten maken van je werkblad.
Had het thuis goed opgemeten dus niet van de wijs laten brengen door het Ikea personeel.

Als je gewoon keurig de beschrijving volgt is het totaal niet moeilijk, maar wel heel goed kijken op de plaatjes en lezen wat er staat.

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 13:38

Ik ga begin volgend jaar op pad voor een nieuwe keuken, Ikea lijkt een grote kanshebber te worden.
Zie hier mooie voorbij komen!
Wel heb ik een vraag betreft het installatie klaar maken van de ruimte; biedt Ikea dit ook aan? (oude keuken eruit, leidingen omleggen etc etc?) Zo niet, waar/wat voor een bedrijf hebben jullie dit laten doen?

Anoniem

Re: Wie heeft er een IKEA keuken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:33

Dat heb ik door een loodgieter laten doen.

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:36

Wij hebben het door een klusjesman laten doen. Hij gaat ons ook helpen met het plaatsen van de keuken :).

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 14:47

onze 50% ikea keuken in ons nieuwe huis is zo goed als klaar :Y)
Ik denk dat ik volgende week wel wat foto's kan plaatsen :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:10

Spatter, ik heb me met de handvaten niet bemoeit, heeft mijn man zelf gedaan. Ik kan daar niet tegen gewoon. Heb wel bijv het grove werk gedaan en sleuven staan frezen om bedradingen te verplaatsen voor stopcontacten, maar ik wil alles heel precies en werd echt nerveus van de handvaten. Geen idee hoe hij het heeft gedaan, maar bij de 5 laadjes zitten ze echt kaarsrecht en netjes en bij alle deurtjes ook echt keurig. Gelukkig voor mij, want een mm verkeerd had ik echt een probleem gevonden. Hij heeft er niks bij gebruikt en alles is heel gebleven hoor. Zo snel gaat het niet stuk.

Laatst liet ik iets vallen, terwijl deurtje open stond en dacht ik ook dat ik wel een buts zou hebben, maar helemaal niks. Vind het juistw el stevig.

Wij gaan ons huis verkopen en als de nieuwe mensen slim zijn, kunnen ze als het niet bevalt andere deurtjes nemen of kastjes bij kopen en net anders neerzetten met evt een nieuw blad ofzo. Moet je ook uitgeven, maar kan zomaar de helft schelen.

Volgende keer nemen we weer Ikea als ze deurtjes van onze smaak hebben. Maar gasfornuis en afzuiger nemen we dan wel ergens anders vandaan en gaan we iets beter testen qua knoppen. Alles is nog heel, maar ik vind de kwaliteit niet erg mooi daarvan. Vaatwasser ( grote model ) bevalt wel goed.

Koelkast hebben wij vrijstaand, een Amerikaanse dubbeldeurs en die zou ik ook weer willen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 18:42

Ik hoefde geen enkel apparaat van Ikea, oja, de afzuigkap , maar verder niks.

De vaatwasser blijft mooi in de bij-keuken staan, geen herrie in de woonkamer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:18

Wij hebben koelkast en vaatwasser van Ikea. Kwalitatief meer dan goed beide. Beter zelfs dan mijn dure apparaten die ik in er vorige keuken had.

aadburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 19:48

superpony schreef:
aadburg schreef:
Zelf in elkaar zetten en plaatsen is prima te doen, kost wat meer tijd maar daar verdien je ook weer wat mee!

Ligt wel een beetje aan hoe handig je bent. Mijn moeder heeft een dure keuken uit een hele luxe winkel. Die laten hem dan plaatsen voor je. Die man kwam alleen en is ook een aantal dagen bezig geweest. Dat stond wel apart op de rekening voor ik meen 1000 euro. Daarna heeft mijn man wat deurtjes opnieuw kunnen afstellen en de plinten opnieuw gedaan bijvoorbeeld. Die man had ook niet gekit, dus al met al heel slordig werk.

Wij waren samen sneller en netter met onze Ikea keuken. En achteraf vind ik de kwaliteit van onze keuken ook beter.

Kan me ook voorstellen dat bij mensen de kastjes scheef komen te staan/hangen en alles niet goed sluit etc.

Dat kan inderdaad maar dat komt wel vaak doordat ze domweg beginnen zonder de instructies te lezen en tegen de tijd dat ze daar niet meer aan ontkomen zien ze het niet meer zitten om het te corrigeren :D
Of te wel RTFM (read the f***ing manual :D ) voor dat je begint en niet nadat je alles bij elkaar hebt gevloekt omdat het toch echt niet blijkt te passen. Juist IKEA besteed hier veel aandacht aan, neemt niet weg dat je er wel zin en tijd voor moet hebben.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 20:22

De beschrijving is niet altijd alles. Het is bijv bij een ladekast veel handiger om in de zijpanelen eerst de geleiders te monteren voor je de kast zelf in elkaar gaat zetten :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 02:52

Spatter, de vaatwasser hoor je niet........helaas, want man en zoon trekken hem dus vaak open tijdens een programma als ze bijv een vies bordje of beker etc hebben. Van de afzuigkap die wij hebben vind ik de knoppen niet zo geweldig, dus zou daar de volgende keer op letten. Nu vanwege kleur en bijpassend gekozen. Gasfornuis is 90cm en afzuigkap ook, maar bij beiden is de prijs daar ook de kwaliteit. Het functioneert prima allebei, maar de knoppen zijn echt matig.

aadburg, mijn man is er zo een.......leest echt nooit de gebruiksaanwijzing. Maar gelukkig gewend om alles zelf te doen en erg handig. Behalve vorig jaar; we hebben een hoekbank bij Ikea gekocht en stonden echt raar te kijken dat we die ook nog echt in elkaar moesten zetten. Thuis er even om moeten lachen en wel even gelezen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 03:00

Ach, ik kook al jaren zonder afzuigkap dus een werkende is al een feestje :D

Fornuis is echt een hele mooie Stoves met pitten op gas en 2 ovens op stroom. <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 03:06

Ik moet eerlijk zeggen dat ik vooral de lampjes aan heb en wij een raam hebben in de keuken en die altijd open staat tijdens het koken en tijdje erna nog.

Is dat een goed merk? We hebben nu 5 pitten en oven ook op elektra met diverse standen wel. Gebruik de oven echt veel. Moet in volgende huis eerst maar zien. Weet nog niet waar ons volgende huis staat, dus wie weet......

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:02

spatter schreef:
Ik hoefde geen enkel apparaat van Ikea, oja, de afzuigkap , maar verder niks.

De vaatwasser blijft mooi in de bij-keuken staan, geen herrie in de woonkamer.

klopt hebben wij ook... alle apparaten zijn van siemens, en aanrechtblad hebben we zelf gestort, en spatranden zelf aangebracht. rest is Ikea :+
Onze vaatwasser hoor je trouwens bijna niet... dus dat scheelt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:17

superpony schreef:
Spatter, de vaatwasser hoor je niet........helaas, want man en zoon trekken hem dus vaak open tijdens een programma als ze bijv een vies bordje of beker etc hebben..

Heb je geen lampje onder de vaatwasser wat op de grond schijnt? Rood als hij nog in werking is en groen als hij klaar is. Ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:17

Wij hebben het kookgedeelte ook niet van de ikea maar van Smeg. Wilde perse zo'n fornuis haha

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:24

ja klopt, lampje hebben wij idd ook, die van mij schijnt de tijd op de grond... inderdaad handig voor ongeduldige mannen :') Dan weet die ook hoe lang die hem nog niet open mag trekken

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:27

@ Vec; maar een loodgieter doet neem ik aan niet alles slopen? (oude keuken, tegels etc)
Ik moet sowieso diverse leidingen om laten leggen en dan ook gelijk laten infrezen, twijfel alleen dus heel erg om dat apart te laten doen door loodgieter/installatietechnicus of wellicht toch weer klusbedrijf oid.
Het liefste zou ik hebben dat alles, dus zowel slopen als nieuwe keuken plaatsen door 1 bedrijf gedaan wordt. Lijkt mij allicht goedkoper.

@ C_alsemsgeest. Ik ben benieuwd naar je keuken.

Apparatuur weet ik eigenlijk niet, ligt beetje aan de prijs. Aangezien ik hier niet meer heel lang blijf wonen ga ik daar niet teveel geld aan uitgeven, dat krijg ik er nooit meer uit.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:41

vec schreef:
superpony schreef:
Spatter, de vaatwasser hoor je niet........helaas, want man en zoon trekken hem dus vaak open tijdens een programma als ze bijv een vies bordje of beker etc hebben..

Heb je geen lampje onder de vaatwasser wat op de grond schijnt? Rood als hij nog in werking is en groen als hij klaar is. Ideaal!

Nee, die hadden ze toen nog niet denk ik. We hebben deze keuken en de vaatwasser nu 6 jaar. Toen wilden we wel de vaatwasser met grote inhoud en inbouw, dus was maar 1 model.

Ikea apparatuur is wel van een merk volgens mij.Ik heb toen vergeleken en kwam de vaaatwasser er niet slecht uit. Gasfornuis en afzuigkap was gewoon wat we wilden en gunstiger geprijsd, maar daar denken we de volgende keer nog even over na.
Net als de kranen, die hebben we nu al even niet meer.

Maar verder nog geen beschadigingen of iets kapot aan de keuken.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:35

We hebben afgelopen zondag alvast keukenapparatuur gekocht bij Ikea, vanwege een kortingsactie die daarvoor gold. Daarnaast geeft Ikea Haarlem* sowieso nog eens een extra korting van 100 euro op de (hoge) inbouw vrieskast en koelkast. (*Dit doen de andere vestigingen niet). Al met al scheelde het ruim 700 euro en de apparatuur heeft een garantie van 5 jaar.

Dat vonden we toch wel de moeite waard. Zeker in vergelijking met de offertes die we van keukenbedrijven kregen voor de keukenapparatuur. Voor het prijsverschil kunnen we alle apparatuur nog een keer vervangen als het moet :D . En dan hebben nog in bijna alle gevallen het duurste apparaat in zijn soort gekozen. De spullen worden pas geleverd als de keuken wordt gemonteerd.

Keuken kiezen
Nu de keuken zelf nog bestellen. We willen (opnieuw) een L-keuken met daarnaast een losstaande kast voor de koel/vriescombinatie. Liefst greeploos en daarom hebben we gekozen voor het model Voxtorp. Die vinden we mooi in de combinatie van de kleuren wit en walnoot. Als voorbeeld van de kleurcombinatie (ander model): Afbeelding

Twijfel..
Nu zit ik te dubben over de verdeling van de kleuren. Ik denk aan witte kastjes boven, de walnoot kleur voor de onderkastjes en een wit composiet keukenblad. Maar..manlief zegt dat een wit blad waarschijnlijk niet zo handig in gebruik is en stelt op zijn beurt een zwart blad voor in composiet of graniet.

Daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van mensen die ook een wit composiet/kwarts keukenblad hebben gekocht. Hoe bevalt dat? Is dit kras- en vlekbestendig? Op dit moment hebben we een zwart granieten blad en daar zie je helemaal niets op. Hij is nog helemaal gaaf en als nieuw na 20 jaar.

Tips zijn welkom!

Marietje35

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:00

Als ik zo kijk op je voorbeeld vind ik een wit blad niet mooi :o
Witte kastjes ook niet trouwens, ik zou dan alles kastjes dezelfde kleur doen.