Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:13

TS zou dat inderdaad met terugwerkende kracht kunnen terugkrijgen, zeker omdat het zo aannemelijk is dat de meter al vanaf het begin dat zij er woont zoveel aangeeft. Vaak wordt vervolgens het gebruik een tijd gemonitord en dat gebruik wordt dan genomen als indicatie voor het gebruik in het verleden.

De vorige bewoner... dat weet ik niet, ik denk dat dat zeer ingewikkeld is, zeker omdat daar ook nog schulden aan vast zitten (waarbij het echt heel erg zou zijn als die schulden alleen hierdoor zouden zijn ontstaan, maar ik ga er maar even van uit dat er wel meer speelt), en omdat het niet meer mogelijk is om het gebruik te meten. Ik weet trouwens zelfs niet of de wietplantage onder dak van die vorige bewoner was of nog een bewoner daarvoor. En ik heb ook geen idee hoe makkelijk de vorige bewoner nog op te sporen zou zijn, en of het zinvol is om daar iets mee te doen.

Rennie89

Re: Ontzettend hoge gas/electra jaar afrekening oxxio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:33

Mijn meter staat inmiddels op 69, dus toch weer wat omhoog gegaan zonder verbruik (net uit bed, zo werken en dan meteen door naar sollicitatiegesprek)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:33

joyenbeau schreef:
Cayenne schreef:
Mocht de meter toch stuk blijven, kan TS (en vorige bewoners die dus ook teveel hebben betaald) met terugwerkende kracht het teveel betaalde bedrag terug krijgen? Of is dat niet mogelijk omdat ze toen akkoord gegaan is het met het te vorderen bedrag?

Lijkt me niet mogelijk. Wat ik al eerder zei, bij ons was de meter ook stuk. Wij hebben jaren teveel betaald en pas uitgerekend hoeveel dan precies. Wij zouden dan nu een kleine 20.000 euro terug moeten krijgen, maar dat doen ze niet hoor.
Helaas...

Ben bang dat Ts deze rekening nog gewoon moet betalen.

Dat lijkt me heel raar en krom.
De meter was stuk, dit bedrag is dus niet voor wat jullie verbruikt hebben dus heeft de energie die 20K lekker als winst.
Wat hebben jullie eraan gedaan om dit nog terug te krijgen? Ik had sowiezo even de vara gebeld.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:35

Ik zou niet weten waarom ik deze rekening zou moeten betalen als het niet mijn verbruik is? Dat is toch een beetje raar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:39

Het moet wel hard gemaakt kunnen worden dat de meter de hele tijd al stuk was en dat kan soms best lastig zijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:40

Het feit dat er al enorme verbruiken in de voorgaande jaren was zegt genoeg lijkt mij :) zoals ik mijn energie verbruikte verwachte ik zelfs geld terug te krijgen. Wat mij dus behoorlijk tegenviel :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:44

Maar als er de jaren ervoor een wietplantage was dan is dat verbruik wel te verklaren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:44

Bij de laatste bewoner was naar mijn weten geen wietplantage en was ook weinig thuis.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 10:45

Is na de wietplantage ontdekt was, de meter vervangen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-15 10:51

Dat weet ik uiteraard niet haha, nogmaals ik heb gehoord van mijn bovenburen dat er een inval is geweest en een plantage zou hebben gezeten, meer weet ik niet.

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:03

PowerReiner schreef:
Dat lijkt me heel raar en krom.
De meter was stuk, dit bedrag is dus niet voor wat jullie verbruikt hebben dus heeft de energie die 20K lekker als winst.
Wat hebben jullie eraan gedaan om dit nog terug te krijgen? Ik had sowiezo even de vara gebeld.

Hij was al stuk denken wij toen we er kwamen wonen, was dus vanaf het begin al elke maand zo hoog en daarom vonden wij het ook niet raar. Nadat de buren vertelden hoeveel ze kwijtwaren (en dat was heel veel minder aan beide kanten) terwijl die buren een hoekwoning hebben, zijn we wel gaan twijffelen. We hebben heel vaak gevraagd om de meter na te kijken. Daar werd geen gehoor aan gegeven en zijn toen overgestapt waarbij we iets minder hoefden te betalen. Een aantal jaar geleden zijn ouders gescheiden, waardoor het huis alleen om de week wordt bewoond, maar de energierekening ging niet (veel) omlaag. Dus toen weer gebeld dat we de meter echt niet vertrouwen en dat er echt iemand langs moest komen. Na een hoop gedoe, want ze wilden echt niet langskomen, weer overgestapt en die maatschappij heeft toen iemand langsgestuurd. Hij constateerde dat de meter dus niet goed meer werkte. Zit nu een nieuwe in en we verbruiken een heeeel stuk minder.

Wij hebben alleen helaas niet echt bewijs dat wij altijd te veel hebben betaald. Ze deden er niets mee. Naar tv programma willen we niet, houden er niet zo van om met ons hoofd op de tv te komen. Bij een rechtzaak of iets dergelijks hebben we eigenlijk gewoon geen poot om op te staan. Ook het geld er niet voor en die bedrijven hebben de beste advocaten e.d. dus dat ga je sowieso niet winnen.

Misschien kan Ts nog wel proberen het niet te hoeven betalen mocht de meter dtuk blijken, maar ik geef haar weinig kans.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:09

Cayenne schreef:

Dat lijkt me niet - de meter is van '61 of '81. Ik kan me niet voorstellen dat ze oude meters gaan plaatsen. (Ik weet zelfs niet of het mag - of je zomaar een oude meter kunt hergebruiken.)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:11

Shadow0 schreef:
Cayenne schreef:

Dat lijkt me niet - de meter is van '61 of '81. Ik kan me niet voorstellen dat ze oude meters gaan plaatsen. (Ik weet zelfs niet of het mag - of je zomaar een oude meter kunt hergebruiken.)

Hij is van 61.
Ik heb dezelfde meter ook van 61, getalletje is precies t zelfde.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:27

Hallo,

Ik meld me even in dit onbedoelde leerzame topic.
Ten eerste wil ik zeggen dat het behoorlijk k.t is voor je en hoop ik dat er snel een oplossing komt, sterkte!

Ik ben ook eens de jaarafrekeningen gaan nakijken en in vergelijk met wat jij verbruikt zou moeten hebben en wat wij verbruiken weet ik zeker dat er bij jou echt iets vreselijk mis moet zijn!

Wij wonen in een grote boerderij in het buiten gebied met z'n tweeën en we leven s'avonds toch niet bij 1 lichtje O:)

Ik had hieronder al een hele lijst staan, maar weer gewist, dat wil ik jullie niet aan doen. :=

In het kort gezegd: we hebben een grote stal met tl verlichting, meerdere (spaarlampen) buiten verlichting, buitenbak verlichting die sporadisch gebruikt wordt, een groothuis met veel verlichting, grote tv (flatscreen), werkplaats van mijn man met o.a soldeerbout die dagelijks gebruikt word, computers, grote laserjet printer e.d.
Verder o.a. Koelkast met vriezer, vrieskist en meer huishoudelijke apparatuur.
Kortom, niet zuinig in verbruik.
O ja, mijn man is ook nog wel eens aan het lassen, dit verbruikt ook aardig wat.

Ik ben net de jaarrekeningen van Essent wezen nakijken en daar staan ook statistieken in. Volgens hun hebben wij een stroomverbruik van een vierpersoons huishouden en dit was afgelopen jaar 1036 kWh!

Gemiddeld dus minder dan 3 kWh per dag.

Edit, en we koken ook electrisch.
Laatst bijgewerkt door zwanepol op 30-04-15 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:30

zwanepol schreef:
Hallo,

Ik meld me even in dit onbedoelde leerzame topic.
Ten eerste wil ik zeggen dat het behoorlijk k.t is voor je en hoop ik dat er snel een oplossing komt, sterkte!

Ik ben ook eens de jaarafrekeningen gaan nakijken en in vergelijk met wat jij verbruikt zou moeten hebben en wat wij verbruiken weet ik zeker dat er bij jou echt iets vreselijk mis moet zijn!

Wij wonen in een grote boerderij in het buiten gebied met z'n tweeën en we leven s'avonds toch niet bij 1 lichtje O:)

Ik had hieronder al een hele lijst staan, maar weer gewist, dat wil ik jullie niet aan doen. :=

In het kort gezegd: we hebben een grote stal met tl verlichting, meerdere (spaarlampen) buiten verlichting, buitenbak verlichting die sporadisch gebruikt wordt, een groothuis met veel verlichting, grote tv (flatscreen), werkplaats van mijn man met o.a soldeerbout die dagelijks gebruikt word, computers, grote laserjet printer e.d.
Verder o.a. Koelkast met vriezer, vrieskist en meer huishoudelijke apparatuur.
Kortom, niet zuinig in verbruik.
O ja, mijn man is ook nog wel eens aan het lassen, dit verbruikt ook aardig wat.

Ik ben net de jaarrekeningen van Essent wezen nakijken en daar staan ook statistieken in. Volgens hun hebben wij een stroomverbruik van een vierpersoons huishouden en dit was afgelopen jaar 1036 kWh!

Gemiddeld dus minder dan 3 kWh per dag.

Dan heb jij waarschijnlijk een meter die te langzaam draait, dit is een verbruik wat ook bijna onmogelijk is met jouw beschrijving er bij.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:31

Ik denk dat er een typfoutje is gemaakt want geen enkele website zal aangeven dat 1036 gelijk staat aan een vierpersoonshuishouden :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:33

Bedoel je niet 1036 kWh per maand?

Mijn verbruik in een 50m2 appartement is namelijk zo'n 271 kWh per maand

Edit: o ja, ik heb trouwens een gasloos huis, alles gaat op elektra dus mijn verbruik is daardoor ook hoger dan een normaal huis.
Laatst bijgewerkt door PowerReiner op 30-04-15 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:33

Ik heb meerdere jaren nagekeken en het klopt toch echt. We zijn al gaan "besparen" door dat we overal spaarlampen in hebben gedaan.
Volgens mij hebben we een nieuwe meter.

Eerder woonden mijn ouders hier ook nog en sinds die weg zijn is het verbruik ook gedaald.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:34

Verbruik 4 persoonshuishouden met een vrijstaande woning is tussen de 4 a 5 duizend kuub.
Ts, je hebt waarschijnlijk een cv ketel, deze verbruikt ook stroom dus kan het verbruik wel toenemen ondanks dat jij niets aan hebt staan.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:35

O nee, sorry, jullie hebben gelijk! :+

Ik zit verkeerd te kijken...

4394kWh :o

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:37

Een groter huis gebruikt natuurlijk niet per definitie meer stroom, maar 1036kWh per jaar komt echt neer op een mini koelkast en één keer per week de wasmachine aan volgens mij. Essent zal nooit aangeven dat het overeenkomt met een vierpersoonshuishouden, dat is namelijk minimaal 3x zoveel verbruik. Ik zou toch nog eens checken of je niet alleen de dag of juist nachtstroom hebt bekeken.

edit: dat dus :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:37

zwanepol schreef:
Ik heb meerdere jaren nagekeken en het klopt toch echt. We zijn al gaan "besparen" door dat we overal spaarlampen in hebben gedaan.
Volgens mij hebben we een nieuwe meter.

Eerder woonden mijn ouders hier ook nog en sinds die weg zijn is het verbruik ook gedaald.

1036 kWh per jaar? Dat komt neer op € 220,- en dat is € 18,40 per maand. (afhankelijk van leverancier natuurlijk)

Het lijkt mij nogal onmogelijk dat jullie met een grote boerderij met stallen ed minder dan de helft aan stroom verbruiken als dat ik doe in een klein app tussen woningen in.

Edit: zie nu pas je laatste bericht.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:43

Het waren niet de kWH's maar de verbruikskosten, ha,ha!

Gemiddeld zitten wij dus op 12 kWh per dag.
Laatst bijgewerkt door zwanepol op 30-04-15 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 11:44

:+ grinnik

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 12:04

_/-\o_ _/-\o_
zwanepol schreef:
O nee, sorry, jullie hebben gelijk! :+

Ik zit verkeerd te kijken...

4394kWh :o

Snap het wel, je moet bijna universitair geschoold zijn om wijs te worden uit allerlei termen op een afrekening.