Een boot....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:22

gohya schreef:
Thnx. voor de tips. Ja idd. het deel wat onder water ligt.
Dus 2 componenten lak gebruiken,en eerst insmeren met 2 componenten primer.

En erop letten dat die twee-comp primer niet reageert met de ondergrond, met name oude laklagen.
Als je op blank materiaal werkt, is dat natuurlijk niet van toepassing :D

gohya

Re: Een boot....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 09:57

Gaat de oude laklaag dan bladderen door de reactie?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:32

gohya schreef:
Gaat de oude laklaag dan bladderen door de reactie?

Ja, als de beide systemen elkaar niet verdragen, komt de oude verflaag los.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 10:43

Oke dank je.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:11

Daarom moet je eerst die 2 componenten primer gebruiken, die is geschikt voor het overzetten van een 1 naar 2 componenten systeem. Vraag het anders eens na bij polyservice... Zij verkopen dat spul.
Zowiezo is een primer raadzaam, zeker ook op blanke stukken, om roest tegen te gaan..
Wij zetten altijd eerst op met een zinkprimer, dan 2 componentenprimer en dan, afhankelijk, 1 of 2 lagen dd lak. En alleen voor de opbouw en gangboorden..

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 11:37

In Harderwijk zit een speciaalzaak [Scherpenzeel] voor boten,die hebben echt alles op gebied van boten,daar gaan we heen i.p.v. de Gamma.Dan weten we zeker dat we goed en het juiste spul hebben.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:06

Yavanna schreef:
Daarom moet je eerst die 2 componenten primer gebruiken, die is geschikt voor het overzetten van een 1 naar 2 componenten systeem. Vraag het anders eens na bij polyservice... Zij verkopen dat spul.
Zowiezo is een primer raadzaam, zeker ook op blanke stukken, om roest tegen te gaan..
Wij zetten altijd eerst op met een zinkprimer, dan 2 componentenprimer en dan, afhankelijk, 1 of 2 lagen dd lak. En alleen voor de opbouw en gangboorden..

Punt is dat dat dus niet altijd opgaat.
In de basis heb je wel gelijk, maar als je die primer over een oude verflaag zet die niet tegen de componenten uit die primer kan, dan komt de boel onherroepelijk los.
Ook op zinkprimers kun je niet straffeloos elke andere primer op zetten.

Let er dus goed op dat je een pakket bij elkaar zoekt dat bij elkaar past en ja, dat is soms knap lastig.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:19

Ikke, zoals we al vaker hebben meegemaakt, overigens heb ik echt het idee dat je alles wat ik aandraag tegenspreek, ik heb er ervaring mee op een schip, is toch vaak anders dan een auto, en wij doen het al jaren zo, en nooit een centje pijn.
En als Gohya twijfelt is een telefoontje zo gepleegd.
Maar ik word echt een beetje moe van alles weerleggen van je.
Als je ook een boot hebt, en dat heb je niet, weet je hoe het is.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 12:42

Een auto is idd. tóch weer anders dan een boot.Elke tip vind ik fijn om te horen,en als ik twijfel vraag ik het nog aan de botenwinkel.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 13:41

Ikke, bijna alle polyester boten hebben een gelcoat. Die komen écht niet los. Die worden normaal gesproken ook niet geschilderd, maar gewoon geschuurd en gepolijst. Grote kans dus dat er verder geen verf op zit, alleen gelcoat.

Hoe het met stalen schepen zit weet ik niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 14:15

Yavanna schreef:
Ikke, zoals we al vaker hebben meegemaakt, overigens heb ik echt het idee dat je alles wat ik aandraag tegenspreek, ik heb er ervaring mee op een schip, is toch vaak anders dan een auto, en wij doen het al jaren zo, en nooit een centje pijn.
En als Gohya twijfelt is een telefoontje zo gepleegd.
Maar ik word echt een beetje moe van alles weerleggen van je.
Als je ook een boot hebt, en dat heb je niet, weet je hoe het is.

Nee, verf is verf of je dat nu op een auto of een boot smeert, het moet een passend geheel zijn.

Dat jullie er geen problemen mee hebben omdat je met een kloppend geheel werkt, wil niet zeggen dat iedereen dat doet. Ik heb intussen iets te vaak meegemaakt dat er lakken verkocht zijn die elkaar dus wel bijten, met alle ellende van dien.

@ 8nnemiek: ik ga er vanuit dat Gohya met hout en/of staal werkt. Polyester wordt inderdaad meestal niet geschilderd, hoewel het ook wel mogelijk is. De Lotus Elan was een volledig polyester auto en die was gelakt, maar ik weet ook van iemand die een Elan restaureerde dat het lakwerk een heidens karwei was waarbij ook hij dus op problemen met chemische reacties is gestuit.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:06

Onze boot is van onderen staal,opbouw is van hout.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:45

gohya schreef:
Onze boot is van onderen staal,opbouw is van hout.

Zit ik me zomaar te bedenken: zou je zo'n stalen romp kunnen schopperen? (vlamspuiten met zink, voor wie de term niet kent).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 15:55

Geen idee of dat kan? kan ik altijd effe navragen daar op de scheepswerf.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-15 16:15

gohya schreef:
Geen idee of dat kan? kan ik altijd effe navragen daar op de scheepswerf.

Ik heb ook geen idee of dat eigenlijk wel nuttig/zinvol is, maar het is in gewone staalconstructies wel een toegepast principe voor bescherming van delen die niet in een zinkbad kunnen (thermisch verzinken).

Ik kan me wel voorstellen dat het gewoon te duur is voor een scheepsromp, simpelweg door de arbeid die erin gaat zitten en het feit dat je het niet zomaar in een verloren hoekje van een loods kunt doen.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:37

Zo dames... Het is nu aftellen geblazen... De meid is schoon en klaar om ta gaan zwemmen... Nu alleen het weer nog. Maar waarsch dat wij er vrijdag in gaan... Ooooh, wat vervelend :D
Wanneer gaan jullie varende paleisjes de plomp weer in?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 13:57

Yavanna schreef:
Zo dames... Het is nu aftellen geblazen... De meid is schoon en klaar om ta gaan zwemmen... Nu alleen het weer nog. Maar waarsch dat wij er vrijdag in gaan... Ooooh, wat vervelend :D
Wanneer gaan jullie varende paleisjes de plomp weer in?

Ik had vanmorgen hier niet eens water nodig om te zwemmen; ik kon de tubinehal nauwelijks zien. Detail: de hal staat 20mtr van mijn kantoortje af..........

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:19

Zodra onze boot klaar is gaat die het water weer in.Ik denk zo rond half Maart?

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 14:40

De grote boot van m'n ouders gaat half maart weer te water en onze kleinere bootjes gaan als het weer wat mooier wordt te water.
Kan niet wachten op het mooie vaarweer.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:42

Heb jij een amfibievoertuig dan ikke? ;) ( just kiddin') lijkt me ook wel gaaf om te hebben...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 15:52

Yavanna schreef:
Heb jij een amfibievoertuig dan ikke? ;) ( just kiddin') lijkt me ook wel gaaf om te hebben...

Ik zou graag "ja" gezegd hebben maar helaas, die maakt geen deel uit van ons wagenparkje.
Lijkt me inderdaad wel heel gaaf om er eentje te hebben. Zoeentje, bijvoorbeeld:
Afbeelding

Het regende hier gewoon heel erg hard voor even want schijnt de zon weer. Typisch NL.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 16:54

Die van ons gaat ook zo snel mogelijk het water in :) maar we moeten de antifouling nog aanbrengen, twee lagen, en de streep boven de waterlijn, en dan nog de nieuwe naam enzo.. Slecht weer geweest, dus nog geen tijd voor gehad. Maar daarna kan die het water in. Hoe schilderen jullie de delen waar de bokken staan? Gewoon terwijl hij in de kraan hangt en in het water verder laten uitharden?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 19:18

8nnemiek.. Zit er al antifouling op? Dan die laag gewoon laten zitten, even wel schuren, schoonvegen, soppen hoeft niet, je waterlijntje 2 mm boven de oude plakken, goede tape gebruiken en daarna lekker de hele onderkant tot aan het tapeje inzetten, als je dan rond bent de waterlijn en kimmen nog een keer, het vlak ( onderkant ) hoeft maar een keer, die heeft minder te lijden dan de zijkanten.
En een goede anti fouling gebruiken, in deze is echt duurder is veel beter....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-15 20:52

Er zit antifouling op, maar we gaan hem een andere kleur geven, dus de vlakken onder de bokken moeten sowieso wat kleur krijgen.
De waterlijn doen we drie keer, en de kiel inderdaad ook.
We hebben international cruiser bio navy blue.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-15 15:02

International is goed.. Hebben wij ook, is voor zeevarende schepen.. Maar als er al antifouling opzit, voldoet de waterlijn 2x.. En waar ze op d bokken staat, doen wij als ze in de singels hangt. Dat kan goed..
Hier aan de grote schoonmaak, zaterdag eerste kijkers, spannend..