Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:50

Nou, ik denk dat je twee banken hebt in de zaak (of zowel verkoper als koper hebben hypotheek bij dezelfde bank). De verkoper heeft een hypotheek en de koper gaat een hypotheekovereenkomst sluiten voor koop.

Liselot

Re: Juristen hier? Probleem met woningoverdracht...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 16:56

dat weet ik ook niet foxy...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 16:57

Misschien hebben ze geen lonen maar een uitkering? Hmm, dan zou daar beslag op komen lijkt me.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:00

Tenzij dat daar natuurlijk al beslag op ligt. Als je je zorgverzekering niet betaalt, lijkt het mij ook aannemelijk dat gas, water, elektra, providers voor internet en mobiel ook niet betaald worden.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:09

foxy80 schreef:
Tenzij dat daar natuurlijk al beslag op ligt. Als je je zorgverzekering niet betaalt, lijkt het mij ook aannemelijk dat gas, water, elektra, providers voor internet en mobiel ook niet betaald worden.

Mij ook. Plus, er wordt niet zomaar beslag op een huis gelegd. Als ik een vordering van 1000 euro heb op B en ik leg beslag op de auto van B, welke 10.000 euro waard is, dan kan B een executiegeschil aanspannen, omdat de auto aanzienlijk meer waard is dan de vordering.

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:12

Visitor schreef:
Monzamonza, de hypotheekhouder (bank) heeft al een hypotheek en hoeft dus geen beslag te leggen. :)*

Dat klopt maar die is dus de grootste schuldeiser en heeft vaak voorrang op andere
schuldeisers.De hypotheek zal dan ook wel niet betaald zijn,dus zij hebben er belang bij dat het huis verkocht wordt.
Zij zijn ook diegene die "toestemming"aan de verkopende partij moet geven mbt de verkoopprijs omdat er waarschijnlijk een restschuld overblijft.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:16

monzamonza schreef:
Visitor schreef:
Monzamonza, de hypotheekhouder (bank) heeft al een hypotheek en hoeft dus geen beslag te leggen. :)*

Dat klopt maar die is dus de grootste schuldeiser en heeft vaak voorrang op andere
schuldeisers.De hypotheek zal dan ook wel niet betaald zijn,dus zij hebben er belang bij dat het huis verkocht wordt.
Zij zijn ook diegene die "toestemming"aan de verkopende partij moet geven mbt de verkoopprijs omdat er waarschijnlijk een restschuld overblijft.

Klopt, maar ze hoeven geen beslag te leggen. Het is verder gissen of die hypotheek al dan niet tijdig betaald is.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:16

Als de hypotheek niet betaald wordt Monzamonza, gaat de bank over tot gedwongen verkoop, en dat is hier toch niet aan de orde. Trouwens, als een huis gedwongen verkocht wordt door de bank denk ik niet dat een andere partij er uberhaupt beslag op kan leggen op dat moment, of wel? Beslag dient er net voor om te voorkomen dat het goed verkocht wordt zonder dat de schuldeiser centen ziet.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:19

Als de hypotheek niet betaald is dan heeft de hypotheekhouder (bank) een hoge voorrang, uit mijn hoofd art. 3:279, zit op telefoon. Dus dat bank dat huis kwijt wil is logisch, hiermee betalen zij de achterstallige hypotheekkosten. Bank hoeft niet perse direct over te gaan tot openbare verkoop.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:19

Die nieuwe deur kunnen ze dan ook niet betalen, lijkt mij? Wat een rotsituatie TS, sterkte de komende 8 dagen. Dingen gaan altijd anders dan je verwacht (dat zie je nu maar weer) dus wie weet lost het zich toch opeens zo op en geniet jij snel van je eigen huis! Mocht je na 8 dgn niet verder komen, kun je natuurlijk ook een nieuwe koopovk tekenen met een lagere verkoopprijs waardoor jouw kosten enigzins gedekt worden... Moet de hypotheekgever natuurlijk ook weer mee akkoord gaan, maar dan is de ellende niet helemaal voor niets geweest

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:20

Jullie hebben allemaal gelijk maar als Menzis het beslag niet opheft kan het huis dus voorlopig niet verkocht worden???? Het is allemaal zwaar kl.......voor Liselot!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:21

Nieuwe voordeur schijnen ze al te hebben, die staat bij zijn vader die schilder is. Vandaar dat ook opgenomen is dat deze nog geplaatst gaat/moet worden.

monzamonza: jup, daar komt het op neer

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:21

[quote="Rosa_"]Als de hypotheek niet betaald is dan heeft de hypotheekhouder (bank) een hoge voorrang, uit mijn hoofd art. 3:279, zit op telefoon. Dus dat bank dat huis kwijt wil is logisch, hiermee betalen zij de achterstallige hypotheekkosten. Bank hoeft niet perse direct over te gaan tot openbare verkoop.[/quo

:j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:23

Wellicht dat een advocaat Menzis tot verkoop kan brengen, verkoop brengt immers geld in het laatje, dat betekend weer dat er rekeningen betaald kunnen worden. Tenzij er nog meer schuldeisers zijn en er geen overwaarde in het huis zit.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:24

Meggiemeg, verkoop is met restschuld dus Menzis krijgt geen cent bij verkoop.

TS, ben je al wat bekomen van het gesprek bij de notaris trouwens? Kan me voorstellen dat het erg schrikken is, je wil toch vooruit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:28

Van de andere kant: Menzis krijgt ook niets met beslaglegging op een huis dat niets voor hen oplevert als het verkocht wordt 8)7 En de bank legt er ook op toe als de hypotheek op een bepaald moment niet betaald wordt en er evt alsnog overgegaan moet worden tot gedwongen verkoop.

Het lijkt me dus het handigst als de partijen (bank, menzis, koper) samen kijken hoe de zaken het beste opgelost kunnen worden. Hoe sneller, hoe minder de schulden oplopen, lijkt me persoonlijk voor alle partijen het handigst.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:31

Shadow0 schreef:
Van de andere kant: Menzis krijgt ook niets met beslaglegging op een huis dat niets voor hen oplevert als het verkocht wordt 8)7 En de bank legt er ook op toe als de hypotheek op een bepaald moment niet betaald wordt en er evt alsnog overgegaan moet worden tot gedwongen verkoop.

Het lijkt me dus het handigst als de partijen (bank, menzis, koper) samen kijken hoe de zaken het beste opgelost kunnen worden. Hoe sneller, hoe minder de schulden oplopen, lijkt me persoonlijk voor alle partijen het handigst.

Inderdaad :j
Het beslag is voor Menzis nu niets meer dan een feitelijk pressiemiddel, omdat ze de koop tegen kunnen houden. Daadwerkelijk overgaan tot executoriale verkoop levert ze niets op, en dat zullen ze zelf ook wel weten. TS wil graag het huis hebben en de bank had al ingestemd met verkoop. Alle ingrediënten voor een akkoordje lijken me aanwezig. Ik hoop dat ze er uitkomen en TS straks snel haar huis heeft, of van alle ellende af is op een andere manier.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:35

Mijn hersenen draaien overuren foxy... Net allerlei instanties gebeld om door te geven dat de verhuizing niet door gaat (verzekeringen, gas/licht/water, internet, tv, telefoon, enz...) en ook nog dit topic een beetje in de gaten houden.
Krijg via pb van een juriste al wat fijne adviezen

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:39

Ben je lid van vereniging eigen huis trouwens? Daar kun je eventueel ook navragen wat wijsheid is. Blijft vreemd trouwens hoe Menzis reageert. Wat er ook gebeurt, tenzij bij een idioot hoge verkoopprijs blijven ze met lege handen achter. En is een loonbeslag een logischer iets dan een beslag op een huis. Verklaard wel waarom de verkopers geen woonruimte kunnen vinden.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:42

Nee, geen lid van. Ben maandag vrij en wil dan weer langs het juridisch loket. Zij kunnen vast adviezen geven en wellicht kennen ze advocaten die vaker met die bijltje gehakt hebben.

Ik weet wat de verkopende partij voor het huis betaald heeft en dat gaan ze op een veiling er nooit te nimmer voor geven. Misschien redden ze dan de som die ik nu neer heb gelegd niet eens...
Laat ze die dikke volvo maar verkopen, hebben ze ook weer geld om mij die boete te betalen :')

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:51

Mss hebben ze die dikke Volvo ook op afbetaling of is het een auto van de zaak.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 17:51

Blijft heel erg vreemd. Heb je een overzicht voor jezelf wat je kwijt bent als je nu de boel afkapt en afziet van de koop? En mag je zelf eigenlijk contact opnemen met Menzis of moet dat via een jurist altijd? Want zolang zij niet willen verkopen kun je wachten tot je een ons weegt. En boete geld van de verkopers kan alleen als er idd geld van de verkoopprijs afgaat? En heb je contact gehad met je eigen hypotheek verstrekker? Hoe staan zij in deze situatie en tot hoe lang mag je van hun wachten voor je hypotheek niet meer geldig is?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-13 17:56

Brainless schreef:
Mss hebben ze die dikke Volvo ook op afbetaling of is het een auto van de zaak.

auto van de zaak is het niet aangezien hij afgekeurd is. Of zij werkt weet ik niet, maar dan nog zal het geen functie zijn waarbij je zo'n auto als leasebak hebt

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:23

Tjonge wat een verhaal Liselot! Wens je veel sterkte en succes en hoop dat je uiteindelijk toch nog je huisje kan kopen zonder al teveel in het schip te raken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 18:27

Punt is dat niemand zit te wachten op die dikke Volvo, die brengen ook steeds minder op omdat ze genoeg in de wegenbelasting kosten en zeker als het een diesel slurpend gevaarte is, weet daar alles van, heb zelf een dikke diesel slurpende Volvo die me alleen al bijna € 500 aan wegenbelasting in het kwartaal kost.
Op die auto's zitten niet veel mensen te wachten tenzij ze zware lasten moeten trekken en m daarom dus nodig hebben, voor de lol rij je zo'n auto niet meer.