@Mootje, het water is in Vlaanderen niet zo goedkoop, vooral door de milieutaksen die erbij komen. Het koppel waarvan sprake woont in Wallonië, daar kost het waarschijnlijk minder. Zij (het tv-koppel) gebruiken ook geen pampers, maar ouderwetse luiers, de mama gebruikt stoffen maandverband. Petje af, voor die mensen, ik zou zo niet kunnen leven.
Meelezer uit de hoek,wij wonen in de provincie antwerpen en betalen 125 euro per drie maanden. Een gezin van 4 .Daar douchen we van, gaan in bad en hebben een afwasmachine en iedere dag een wasmachine was. En ik moest nog bij betalen aan het eind van het jaar .Het water is hier enorm duur geworden door alle taxen ,millieuheffingen en het betalen van aanleggingen van riolering.Terwijl ik geen riolering heb en er hier in de straat ook geen riolering komt .Solidariteit noemen ze dat.
Er was vande week op de radio dat 119 euro ,het gemiddelde in belgie is.Het is wel afhankelijk waar je woont ,omdat iedere gemeente extra taxen en heffingen bij mogen rekenen.De prijs is ook extreem hoog omdat er op gebied van water geen concurentie is er is maar één leverancier.
Sonja_vR
Geplaatst: 31-01-13 14:41
wij betalen 13 euro per maand en krijgen 6 euro terug op jaar basis, edit:= twee personen met moestuin , maar daar gebruiken we grotendeels de regenton voor
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 31-01-13 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Eleionomae
Geplaatst: 31-01-13 14:43
Jargeau schreef:
?? zoveel voor alleen water? Wow, ik betaal volgens mij 15 euro per maand. Wel voor mij alleen zonder afwasmachine.
Vind ik ook nog veel. wij verbruiken 12 pm met zn 2en
Eleionomae
Geplaatst: 31-01-13 14:45
Oeps foutje haha
Laatst bijgewerkt door Eleionomae op 31-01-13 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Anoniem
Geplaatst: 31-01-13 14:46
Gelukkig zijn bij ons de ziektenkosten lager,maar belgie is een duur land om te wonen .
tweebelgen
Geplaatst: 31-01-13 15:38
Integrale drinkwaterprijs in uw gemeente De Economisch Toezichthouder controleert of de prijzen voor de afvoer en de zuivering van het afvalwater voldoen aan de wetgeving. De WaterRegulator verzamelt de prijzen voor de productie en levering van water door de drinkwatermaatschappijen.
Op basis van deze informatie en de gemiddelde waterverbruiken in Vlaanderen berekende de VMM de integrale drinkwaterprijzen rekening houdend met de gezinssamenstelling (*).
Een 1-persoongezin verbruikt gemiddeld 50 m³ leidingwater per jaar en betaalt hiervoor 217 € aan zijn watermaatschappij, zijnde 113 € voor de drinkwaterlevering en 104 € voor de afvalwatersanering. Een 2-persoonsgezin verbruikt gemiddeld 77 m³ leidingwater per jaar en betaalt hiervoor 295 € aan zijn watermaatschappij, zijnde 134 € voor de drinkwaterlevering en 161 € voor de afvalwatersanering. Een 3-persoonsgezin verbruikt gemiddeld 108 m³ leidingwater per jaar en betaalt hiervoor 389 € aan zijn watermaatschappij, zijnde 163 € voor de drinkwaterlevering en 226 € voor de afvalwatersanering. Een 4-persoonsgezin verbruikt gemiddeld 132 m³ leidingwater per jaar en betaalt hiervoor 455 € aan zijn watermaatschappij, zijnde 179 € voor de drinkwaterlevering en 276 € voor de afvalwatersanering. Een 5-persoonsgezin verbruikt gemiddeld 160 m³ leidingwater per jaar en betaalt hiervoor 535 € aan zijn watermaatschappij, zijnde 202 € voor de drinkwaterlevering en 333 € voor de afvalwatersanering.
(*) Berekening met tarieven geldig op 01/01/12 en cijfers gewogen over Huishoudomvang. Bedragen zijn exclusief BTW.
MoSt81
Geplaatst: 31-01-13 17:05
Bianca41 schreef:
Gelukkig zijn bij ons de ziektenkosten lager,maar belgie is een duur land om te wonen .
Die zijn hier in nederland ook echt niet grappig....
Keandra
Geplaatst: 31-01-13 20:45
@ tweebelgen: Wij zijn een 4-persoonsgezin en verbruiken maar (met alle kosten in) 130 a 140€ water op een jaar, ongeveer 40m³ (weet het niet van buiten). Maar goed, een geluk dat het hier vaak moesson is en we heel veel op regenwater doen.
Hier in België is de mutualiteit 74€ per jaar/per volwassene, hospitalisatieverzekering: 20€/maand voor mijn 2 kids en partner (voor mij is betaald door mijn werk, en je mag als je moet geopereerd worden, 9 maand briefjes van de dokter en medicijnkosten ook inbrengen, dus bijna gratis bevallen en amandelen bij partner laten weg halen)
Voorschot voor elektriciteit en gas is 167€ per maand. Vorige jaarafrekening hadden we voor gas en elektriciteit een rekening van 1500€ in totaal, hebben toen 300€ terug gekregen.
Time2Tri
Geplaatst: 31-01-13 20:48
@Kentaro ...Wie weet .
Mijn ouders waren echt van de oude stempel , geboren 1912 en 1927 ... Ik weet nog dat mijn broer wilde gaan samen wonen ...dat kon echt niet . Sex voor het huwelijk ... Dalas mocht ik vroeger bijna nooit kijken ...die Engelse rommel op de tv . Paardrijden moest ik zelf verdienen , mijn ouders deden er wel wat bij . Maar zo leer je wel met geld om te gaan , vandaag de dag is dat veelal toch anders .
Maar betaal je in Belgie dan direct waterschapsbelasting? Ik betaal naast die 12 x 10 euro nog eens dik 200 euro aan waterschapsbelasting. Ik ben ook anti-lening, maar ook anti-hypotheek Ik probeer elk jaar 10% af te lossen en bij aankoop zat er al een hoop eigen geld in ipv hypotheek.
@ Ditano, thuis was het ook zo maar naar Dallas mocht ik wel kijken. @ Keandra, dan betaal jij weinig, thuis ongeveer 260 per jaar. We hebben ook regenwater, (wc, poetsen, tuin,...) En ik dacht dat ik al zuinig was met water. @ Mootje, alle kosten zitten in die factuur. We krijgen wel 15 m3 per persoon gratis van de watermaatschappij, maar daar moet je wel de extra kosten op betalen.
Dan valt de rekening voor water in Belgie nog wel mee toch? Want wij betalen rioolheffing, dat waarschijnlijk hetzelfde is als afvalwatersanering. Dat kost rond de 120 euro per jaar in deze omgeving dus dat verdubbelt je kosten voor water.
Ik las het bezuinigen op boodschappen topic en toen zag ik dit topic ook voorbij komen. Altijd interessant om te volgen!
Kaatje
Geplaatst: 06-02-13 10:16
Citaat:
De ziektekosten zijn laag zolang je niets mankeert. Ben je ziek thuis dan is je ziektegeld meteen maar 60% van je salaris en er is 10% belasting afgedragen. Voor de meeste behandelingen en medicatie moet je een x-bedrag bij betalen. Er zijn zat belgen die de behandeling van bv kanker op den duur niet meer betalen kunnen.