Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Bezuinigen op boodschappen - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:40

Chocolade rozijnen
2 pakken pompelmoentje
Grillworst
Komkommer
Ziveruitjes
Augurk
Flair
Maisbrood
Pendaalemmerzak
Wc eend doekjes
Vuilniszak
Diepvrieszak gebruik ik voor kattenpoep
Bemsterkaas plakken das duur bijna 3 euro
Zak appels voor paarden
Activia yoghurt 3 pakken niet naar datum gekeken dus 12 stuks op voor di moet ik weer halen.
Ontbijtkoek klein pak.

Niks bijzonders

Girley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:48

Oplossing voor het paprika overschot: lekker gevulde paprika's gemaakt :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 18:59

Lekker Girley

Ik heb net boodschappen gedaan: Deka 22.20 Lidl 30,30

Weekmenu:

Vandaag Broccoli, rollade frietjes
Zaterdag Groentesoep, pannnenkoeken
Zondag eten bij Oma
Maandag Hutspot draadjesvlees (rest jus invriezen voor donderdag)
Dinsdag Nasi Goreng Kip met gebakken ei
Woensdag Aardappel Rodekool (pot) hamburger (vers)
Donderdag Boerenkool spekjes/worst

Ik moet nog wel naar AH voor: boerenkool(bonus) gaat in de vriezer, aardappelen, soepgroente, prei, 2 zakjes Red Band snoep(bonus), volkorenbrood en 3 zakken Smith chips(bonus)

Kinderen zijn hier dus dan zijn er chips in het weekend :)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:20

magicalangel schreef:
Hoe stellen jullie altijd je weekmenu's samen? Ik vind het zo lastig om voor een hele week te bepalen wat we eten... Nu doen we eigenlijk elke dag boodschappen maar dan gooit (vriendlief) er altijd het nodige extra eten in. Aangezien ik aan de lijn ben is mijn aandeel hier nu minder in. := Maar ik wil dus graag overgaan op 1x in de week boodschappen doen.

Ik heb een aantal basisdingen :
- Aardappelen / aardappelschijfjes
- Rijst
- Spaghetti

- Paprika
- Champignons
- Ui

Dat ligt eigenlijk standaard wel in de kast en dan hoef ik er alleen nog vlees en groenten bij te bedenken. Ik eet eigenlijk elke dag iets anders (dag 1 rijst, dag 2 aardappelen, dag 3 spaghetti, etc)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:35

Nou. Had een heel bericht getypt maar alles weg..maar weer even opnieuw! }:0

Mijn voedselpakket was vandaag heel groot, verschilt heel erg per keer.
Vorige keer kreeg ik net 1 tas vol, deze week had ik er 3!!
Deze week zat er veel kaas in, maar liefst 3 verpakkingen, lekker.
Helaas geen verse groentes of fruit, dat zit er eigenlijk bijna nooit in helaas.
Ook geen vlees deze keer, dat eet ik zelf dan niet, maar dat geef ik dan aan mijn moeder :)

Ik kreeg:
4 blikjes ice tea
1 flesje ive tea
1 flesje cola
1 pakje groene thee om te zetten
1 rol beschuit
1 rol menthos fruit snoepjes
1 grote zak chips
1 klein zakje chips
2 zakjes voor sambal goreng (Toevallig wilde ik dat net eten deze week :D )
1 pakje ingevroren spinazie
1 pak maaslander plakken kaas
1 plak emmentaler kaas
1 plak brugge apero kaas (Ken ik niet maar ziet er lekker uit.)
2 pakken yoghurt van Arla
0.5 bruin brood
1 wit brood
2 potten witte bonen in tomatensaus
4 zakjes cup a soup tomaat
1 blik asperges
1 zak erwtensoep-groentes (Die was helaas al half uitgevroren dus die moest ik weggooien)
1 doosje Philadelphia (Die hadden ze helaas ook ingevroren, en eenmaal uitgevroren is daar niks meer mee te beginnen dus die moest ik ook weggooien)

En.....Ik kreeg een verassingspakket van Yunomi.be er bij!
En daar zat in: 2 glazen broodplankjes van Effie, 1 fles Dove douchegel, 1 pot Bertolli pastasaus, 1 pak cup a soup kip (Die gaat ook naar mijn moeder).

Ben er altijd blij mee, wat er ook in zit.
Sowieso het concept voedselbank; dat mensen zich belangeloos inzetten voor anderen, en mij zo helpen.
Het is iedere keer weer een verassing wat er in zit, en zo krijg ik ook de kans om eens luxe dingen te eten die ik normaal zelf niet zou kopen.
Zoals die dure kaas of die biologische yoghurt :)
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 28-09-12 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:39

Kaas is inderdaad duur :j Als ik dit zo zie, moet je zelf nog behoorlijk boodschappen doen om 3 fatsoenlijke maaltijden per dag op tafel te zetten, maar alles helpt natuurlijk.
Jammer dat je meteen een paar dingen kon weggooien!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 19:46

Ja inderdaad jammer, maar de meerderheid van de producten kan ik wel gebruiken.
Ik kan trouwens wel een groot verschil merken met het vorige dorp waar ik woonde en de voedselbank daar.
Waar ik eerst woonde had je een uur de tijd om je pakket te halen, werd je geholpen door "gewone mensen' en kreeg je altijd heel veel en ook veel verse groentes etc.
Het was daar ontzettend druk, je moest vaak lang in de rij staan en er was ook een speciale afdeling waar je producten kon ruilen met elkaar, iets wat je niet gebruikte tegen iets wat je wel kon gebruiken.
Dat was een fabrieksdorp met veel werklozen.

Het dorp waar ik nu woon is eigenlijk gewoon een villa dorp, denk dat het daarom zo'n groot verschil is. :+
Ik heb een half uur de tijd, word geholpen door met goud behangen dames van de rotaryclub (Ja echt :D ) en ik ben met nog 6 of 7 andere mensen de enige die een pakket kunnen ophalen :)

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:01

Mooi pakket hoor! Je hebt in ieder geval de basis voor de week in huis. Jammer dat er geen groente en fruit in zit.

Ons weekmenu:
vandaag - tomaten - sardine taart
zaterdag - tomatensoep - aardappelsalade en haring met broodjes
zondag - rode kool - appelmoes - gebakken aardappelen en (veg) gehakt
maandag - stamppot rode kool met gerookte forel
dinsdag - nasi
woensdag - fusili met ovenschotel - paprika , tomaten, mozzarella
donderdag - pannenkoeken

Veel tomaten - komen nog steeds uit de tuin. Rode kool en appels ook 'eigen kweek'.
Ik kijk zolang de tuin vrucht draagt eerst wat we uit de tuin kunnen halen. Daar verzin ik dan een menu omheen.

Hier in Duitsland loont het echt om elk jaar van stroomleverancier te wisselen. Dit jaar betalen we nog 88 euro per maand volgend jaar wordt dat 55 euro!!

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:07

Ik heb van mijn moeder twee enorme courgettes gekregen uit haar volkstuin. Wie heeft er een goed recept waar VEEL courgette in gaat, en wat ook goed in te vriezen is?

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:08

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:10

Groentenlasagna is misschien wel wat. Hoe maak jij die? Ik maak meestal de simpele standaard versie zonder groenten.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:12

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:13

Courgettepannekoekjes van Amber Albarda :9
Handig zeg, zo'n moestuin! Mijn opa en oma hadden zowel in de eigen tuin als in hun volkstuin groenten staan.. Vond dat altijd zo leuk. In groep 8 hebben we ook volkstuinles gehad. Had je samen met nog iemand een tuin van 4 m2 :D

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:15

Mijn ma had iets van gourechtte uithollen vullen met gehakt,ui,tomaat,pijnboompitten, en pruttelen van bouillon in de oven ga gerecht weer opzoeken was hemels

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:18

Tita, dat klinkt inderdaad fantastisch!! Ben benieuwd naar je recept. Alle andere tips klinken ook goed!

Mijn moeder heeft een enorme volkstuin. Is ze hele dagen zoet mee. En ik, die supermarktgroenten gewend is, wist tot voor kort niet dat courgettes zo groot konden worden.... Passen er wel drie van supermarktformaat in....

Ohja, mini tomaatjes heeft ze ook meegebracht. En appels.

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:19

Moestuin is heerlijk. Best veel werk, maar je hebt eigenlijk vrijwel het hele jaar zelfgeteelde groente. Ik heb nu 2 vriezers stampvol met groente. En er staat nog steeds aardig wat in de tuin - boerenkool - rode kool - courgettes - tomaten - bietjes - wortels - andijvie - postelein - sla.

Courgettes wegwerken! Ze zijn trouwens het lekkerst als ze klein zijn, die grote dingen worden vaak erg droog en de schillen hard.

Courgette soep - of anders gewoon de courgettes in blokjes snijden - 3 minuten blancheren en invriezen.

Recept courgettesoep - ook goed in te vriezen
Courgette in blokjes (ca de helft van de aanwezige courgettes) - paar appelen erbij in blokjes.
Samen ca 15 minuten koken
Pureren - terug in de pan - water erbij tot de gewenste dikte - veel kerrie - bouillonblokken.
De rest van de courgettes in blokjes toevoegen even aan de kook brengen.
Extra lekker - gerookte forel erdoor.
Laatst bijgewerkt door pimmetje222 op 28-09-12 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:20

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 20:21

@Pimmetje, Dat klinkt ook goed, wat een geweldige ideeen doe ik hier op. Bedankt!
@Tita: dat wordt mijn menu morgen!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:43

Jammer dat je die erwtensoepgroente hebt weggegooid. Volgende keer koken in water en een bouillonblokje, gaar weer invriezen. Dit kan je dan zo aan je zelfgemaakte erwtensoep toevoegen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 21:51

Ik heb helaas geen ruimte meer daarvoor in mijn vriesvakje :(

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 22:08

pimmetje222 schreef:
Moestuin is heerlijk. Best veel werk, maar je hebt eigenlijk vrijwel het hele jaar zelfgeteelde groente. Ik heb nu 2 vriezers stampvol met groente. En er staat nog steeds aardig wat in de tuin - boerenkool - rode kool - courgettes - tomaten - bietjes - wortels - andijvie - postelein - sla.

Courgettes wegwerken! Ze zijn trouwens het lekkerst als ze klein zijn, die grote dingen worden vaak erg droog en de schillen hard.

Courgette soep - of anders gewoon de courgettes in blokjes snijden - 3 minuten blancheren en invriezen.

Recept courgettesoep - ook goed in te vriezen
Courgette in blokjes (ca de helft van de aanwezige courgettes) - paar appelen erbij in blokjes.
Samen ca 15 minuten koken
Pureren - terug in de pan - water erbij tot de gewenste dikte - veel kerrie - bouillonblokken.
De rest van de courgettes in blokjes toevoegen even aan de kook brengen.
Extra lekker - gerookte forel erdoor.

Hm dat klinkt als een lekker soepje, even een paar vraagjes
'courgette en appel samen koken', hoeveel water doe je daar bij dan?
Ik houd niet zo van vis in soep, enig advies wat voor vlees? (vind vlees in soep wel weer lekker :) ipv vega), gehakt oid? balletjes/rullen?
Verder houd ik altijd wel van een goedgevulde soep, is gekookte (kruimige) aardappel een lekkere combi ermee?

(lol recept totaal veranderd :P)

Plus ik zag dat je postelein ertussen had staan, nu heb ik wel eens postelein gegeten bij iemand anders (jaren terug) en vond het heerlijk, maar hoe maak je het? Zou je misschien een recept ervan kunnen geven? Mag per pb hoor anders wordt het meer een kook/recepten topic lol

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 23:43

@ Barbalala, bedankt voor het plaatsen van de inhoud van je pakket. Ik moet eerlijk zeggen dat ik best wel verbaasd ben over de inhoud. Ik weet wel dat ze afhankelijk zijn van wat ze krijgen om uit te delen, maar ik had ergens verwacht dat er meer basisbehoeften in zouden zitten dus als ik zie dat er allerlei chips, snoepjes en blikjes en kleine flesjes frisdrank in zitten dan verbaasd dat me toch echt wel. Het is je van harte gegund hoor! Daar niet van, maar ik had gedacht/gehoopt dat er meer dingen als bv pasta en rijst en ook inderdaad fruit enzo in zouden zitten in plaats van producten die wel lekker maar niet hoognodig zijn. :)
Wel leuk dat je dat yunomi pakket er bij kreeg! En lekker dat er zoveel kaas in je pakket zat, ik ben zelf ook gek op kaas, maar kaas is inderdaad duur, dus dat is dan wel fijn als je dat zo(veel) krijgt :j
Wel jammer dat je sommige dingen zo weg kon gooien, raar van die philadelphia eigenlijk dat dat ingevroren was.

Apart ook die verschillen tussen je huidige en je vorige woonplaats, maakt de inhoud van de pakketten ook veel verschil of dat niet? Zoals je het beschrijft zou ik me trouwens in dorp 1 veel meer op mijn gemak gevoelt hebben dan in dorp 2, dat klinkt zo minderwaardig zeg maar :=

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 00:51

Bedankt voor je uitgebreide reactie!

Ja toen ik voor het eerst bij de voedselbank kwam had ik ook die verwachting inderdaad.
Het is gewoon de spullen die in de winkels over de datum zijn of tegen de datum zitten, plus wat er uit het assortiment gaat.
En soms zoals met kerst krijg je ook een extraatje, en met pasen bijvoorbeeld ineens 3 dozen eieren :+
Mij hoor je niet klagen, ben overal blij mee (ook al zou wat gezondere inhoud inderdaad wel fijn zijn).
Maar er zijn zat anderen die wel klagen, en daar verbaas ik me dan weer over.
Denk dan altijd; Wees blij met het feit dat je überhaubt wat krijgt!
Maar dat soort mensen houd je altijd wel geloof ik...
De inhoud van de pakketten waar ik nu woon is aanzienlijk kleiner en ongezonder dan waar ik eerst woonde :j

En inderdaad, in mijn huidige dorp voelt het een stuk ongemakkelijker en ook merk ik dat de mensen die bij de voedselbank komen in dit dorp erg terughoudend zijn. (Uit schaamte wellicht?)

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:20

Barbalala, knap van je dat je zo open durft te zijn! Ik had zelf ook wel wat meer groente verwacht, maar wel heel fijn dat dit bestaat natuurlijk.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 10:12

Hmz je zou toch denken dat er nu wel boeren/ mensen met een flinke moestuin zijn die groente 'over' hebben voor zo'n voedselbank. Maargoed lekkere dingen zijn ook fijn om te krijgen natuurlijk.

Zag iemand een basislijstje maken hierboven, dat is misschien ook wel handig om te delen.
Ik heb eigenlijk altijd in huis aan groente:
Vers: courgette, champignons, sla, tomaat, bleekselderij, wortel en vaak ook komkommer en aubergine. In de winter vaak geen sla maar wel knolselderij en pastinaak.
Dieprvries: spinazie, boontjes, doperwten, tuinbonen, oosterse wokgroente van de Ah, broccoli, soepgroente, aziatische kruiden, basilicum, peterselie en bieslook.
Qua vlees heb ik altijd gehakt en spekjes en in de vriezer ook gehakt, chipolata worstjes, stoofvlees en een luxere soort. Qua vis altijd wel iets van vis die ik in de wok kan gooien, zalm in de vriezer en blikjes tonijn. Tofu is er meestal ook wel, en cashewnoten voor door wokgerechten.

Met een vooraad tomatenfritto, rijst, pasta en aardappelen en kruiden, creme frache/room/yoghurt, pesto, bouillon, sojasaus kan ik dan eigenlijk altijd het volgende maken.
- Ragout met champignons en rijst
- Risotto met courgette en champignons, met doperwten en spekjes
- Pasta met champignons, spinazie en spekjes of zalm. Pasta met broccoli en tonijn, pasta met boontjes en gehakt/ spekjes, pasta met bolognese saus (gehakt, wortel en bleekselderij) pasta met courgette of aubergine etc. etc.
- Aardappelen/ groente / vlees
- Verschillende stampotten, met spinazie, met doperwt en munt, knolselderij door de aardappelpuree.
- Zalm met boontjes en pesto uit de oven.
- Chipolata worstjes met aubergine, rijst, tomatensaus en ras el hanout
- Stoofpotjes
- Ovenschotels (aardappelen, groente vlees met kruiden ei en kaas erdoor, of bv aardappels, wortel en pastinaak met kruiden in één ovenschaal)
- Wok met vis of met tofu
- Hartige taart (ook altijd wel bladerdeeg in de vriezer)
- Soep (courgettesoep, broccolisoep of een mix van die twee, tomatensoep, groentesoep met gehaktballetjes)

En nog veel meer waar ik nu even niet aan denk. Natuurlijk heb ik iedere week nog een of twee andere groentesoorten, type vlees/vis etc. erbij, maar met mijn standaard koelkast en vriezer inhoud kan ik eigenlijk zoveel kanten, dat dat voor variatie niet perse nodig zou zijn.