Motorrijbewijs, wie ook?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:34

m1992 schreef:
Leuke foto inderdaad! :)

Ik heb gister m,n rijbewijs gehaald! *\o/* Vandaag aanvragen!

Enige nadeel is dat ik voorlopig nu niet meer op een motor zit.. :P Maar snel even eentje huren, kan op dit moment helaas geen 1 kopen..

Gefeliciteerd!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

@Huni: Succes joh! Komt goed! Dan heb je AVD?

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-12 17:08

Dankjulliewel!:)

Ik ben tot nu toe 950 kwijt, excl theorie, komt nog een rekening aan want heb een paar lessen meer gehad dan m,n pakket.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 10:54

Hello!!

Een motortopic!!! Mag ik meedoen? :P

Dankzij mijn lief ben ik van plan om ook maar mijn motorrijbewijs te gaan halen! Vorige week vrijdag heb ik mijn eerste proefles gehad(al had ik ervoor ook nog stiekem op de bandit gereden) en over een uur heb ik mijn eerste echte les! Poeh... ben op van de spanning hahaha! Heb er zin in!

Mijn vriend heeft vorig jaar zijn rijbewijs gehaald en dit jaar ben ik aan de beurt!
Zit me nu een beetje te verlekkeren op een mooi leer pak maar ik twijfel of ik die nu al moet gaan halen of dat ik het pas doe als ik mijn examen gehaald heb. Motor krijg ik van mijn vriend als ik geslaagd ben :o (KTM Duke 200 of volgend jaar de 350 als ie op de nederlandse markt komt)

Hebben jullie een leer pak en welk merk hebben jullie? en hebben jullie dan een speciaal damespak of niet? :)

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:02

Hallo Allemaal,

Aan iedereen die wil beginnen met lessen, gewoon doen!

Niekj_Jente: Leuke motor heb je. Wat is het precies voor 1 en waar gebruik je hem voornamelijk voor?

m1992: Nog gefeliciteerd! Rijbewijs heb je in ieder geval binnen. Kun je via je rijschool niet één keer een motor huren met korting? Ik zou een bon krijgen (helaas nooit gekregen) om gratis een dag een motor te huren.

SecretLIN: Welkom hier. Als je vragen nog niet beantwoord zijn, ja je moet opnieuw theorie doen en bij de rijlessen ga je eerst voertuigbeheersing doen en daarna de weg op. Wat de nieuwe regeling betreft, ze gaan het aantal cc's en kw's nog meer leefdstijdsgebonden maken. Er komen 3 categorieën, van 18-21, 21-24 en >24. Als ik het goed heb begrepen, moet je als 19 jarige in de laagste categorie beginnen en als je dan 21 bent een examen doen om op een motor te rijden uit de tweede categorie. Maar dit laatste weet ik niet zeker (nog een keer examen).

Evelyne90: Wat leuk dat je bij een motorclub zit! Het plan is om volgend weekend met een groep te gaan rijden (ongeveer 15 man). Kun je misschien vertellen hoe jij het ervaart met zo'n groep? En heb je misschien nog tips?

Sorriso: Gave motor zeg. Moest je niet wennen aan je spiegels? en wat is het precies voor één? Een duc?

yindey: Welkom. Ik heb zelf een texiel pak, omdat deze aan te passen is aan het weer (Wel of geen wintervoering en wel of geen regenvoering). Vind alleen een leer pak mooier, maar nu werd mij verteld dat een leer mee rekt, met name je broek bij je kont. Dus als je zit is er niets aan de hand, maar als je dan gewoon rechtopstaat, je zo'n 'hangkont' kunt hebben. Dus nu twijfel ik weer.

Huni: Ben je geslaagd of heb ik je bericht niet gezien?

Eagerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 19:50

@m1992:
Knap dat je voor dat geld bent geslaagd, ik heb afgelopen week meer uitgegeven aan een nieuw motortenue. :=

@Yindey:
Ik zweer bij leer! Een textielpak is wel makkelijker aantrekken, maar als ik 1x gas geef zit ik achterin mijn zadel en dat vind ik niet echt comfortabel. Voor op het circuit heb ik een overall, maar ik miste een combi tijdens de ritjes op straat en daarom heb ik afgelopen week een losse broek en jasje van Alpinestar gekocht. Als je voor leer gaat, dan adviseer ik je echt voor een damespak te gaan. Ik heb zowel een herenbroek als een damesbroek aan gehad (omdat er een foutje in de damesbroek zat) en de pasvorm is echt anders (iets met heupen ;)).

@MoOtJuHh:
Inderdaad kan je een 'hangkont' krijgen in een leren broek, maar dat hangt af van het leer en of je gewicht gelijk blijft (leer rekt een stuk mee, maar niet terug). Heb je al eens met leer gereden, want volgens mij weet je niet wat je overkomt als je met een leren broek op jouw supersport rijdt. Vergelijkbaar met een rijbroek zonder en met kunstleer.

Niekj_Jente

Re: Motorrijbewijs, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:52

MoOtJuHh : het is een Yamaha XJ600N ik gebruik heb gewoon om lekker mee rond te touren.

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:00

yindey schreef:
Hello!!

Een motortopic!!! Mag ik meedoen? :P

Dankzij mijn lief ben ik van plan om ook maar mijn motorrijbewijs te gaan halen! Vorige week vrijdag heb ik mijn eerste proefles gehad(al had ik ervoor ook nog stiekem op de bandit gereden) en over een uur heb ik mijn eerste echte les! Poeh... ben op van de spanning hahaha! Heb er zin in!

Mijn vriend heeft vorig jaar zijn rijbewijs gehaald en dit jaar ben ik aan de beurt!
Zit me nu een beetje te verlekkeren op een mooi leer pak maar ik twijfel of ik die nu al moet gaan halen of dat ik het pas doe als ik mijn examen gehaald heb. Motor krijg ik van mijn vriend als ik geslaagd ben :o (KTM Duke 200 of volgend jaar de 350 als ie op de nederlandse markt komt)

Hebben jullie een leer pak en welk merk hebben jullie? en hebben jullie dan een speciaal damespak of niet? :)

KTM is wel kicken. Op de motorbeurs was er op die binnenplaats een lesmotor KTM Duke aan het rijden, ook een lichte variant.

Ik heb een leren combipak, rev'it. Kon geen een broek vinden die zo lekker zat. Ik heb het jasje Raven in wit en de broek GT2 meen ik, zwart met wit. Zijn damesmodellen. Is wel zo fijn.

Veel succes in ieder geval!! Leuk!! :)

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:04

MoOtJuHh schreef:
Hallo Allemaal,

Aan iedereen die wil beginnen met lessen, gewoon doen!

Niekj_Jente: Leuke motor heb je. Wat is het precies voor 1 en waar gebruik je hem voornamelijk voor?

m1992: Nog gefeliciteerd! Rijbewijs heb je in ieder geval binnen. Kun je via je rijschool niet één keer een motor huren met korting? Ik zou een bon krijgen (helaas nooit gekregen) om gratis een dag een motor te huren.

SecretLIN: Welkom hier. Als je vragen nog niet beantwoord zijn, ja je moet opnieuw theorie doen en bij de rijlessen ga je eerst voertuigbeheersing doen en daarna de weg op. Wat de nieuwe regeling betreft, ze gaan het aantal cc's en kw's nog meer leefdstijdsgebonden maken. Er komen 3 categorieën, van 18-21, 21-24 en >24. Als ik het goed heb begrepen, moet je als 19 jarige in de laagste categorie beginnen en als je dan 21 bent een examen doen om op een motor te rijden uit de tweede categorie. Maar dit laatste weet ik niet zeker (nog een keer examen).

Evelyne90: Wat leuk dat je bij een motorclub zit! Het plan is om volgend weekend met een groep te gaan rijden (ongeveer 15 man). Kun je misschien vertellen hoe jij het ervaart met zo'n groep? En heb je misschien nog tips?

Sorriso: Gave motor zeg. Moest je niet wennen aan je spiegels? en wat is het precies voor één? Een duc?

yindey: Welkom. Ik heb zelf een texiel pak, omdat deze aan te passen is aan het weer (Wel of geen wintervoering en wel of geen regenvoering). Vind alleen een leer pak mooier, maar nu werd mij verteld dat een leer mee rekt, met name je broek bij je kont. Dus als je zit is er niets aan de hand, maar als je dan gewoon rechtopstaat, je zo'n 'hangkont' kunt hebben. Dus nu twijfel ik weer.

Huni: Ben je geslaagd of heb ik je bericht niet gezien?

Volgens mij klopt het wel wat je zegt van die klasses en dat je op opnieuw een examen af moet leggen :j. Ben blij dat ik hem al heb.

Thanks!! Het is een Duc idd, Hypermotard 1100S. De spiegels geven veel zicht, als je stil staat :+. Duc trilt nogal, dus je ziet regelmatig dubbel in de spiegels :+. Het vervelende is vooral het wegzetten, als je de spiegels inklapt moet je ze steeds opnieuw verstellen als je weer gaat rijden. En file rijden is geen optie met spiegels open.

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 22:58

Citaat:
Evelyne: Wat leuk dat je bij een motorclub zit! Het plan is om volgend weekend met een groep te gaan rijden (ongeveer 15 man). Kun je misschien vertellen hoe jij het ervaart met zo'n groep? En heb je misschien nog tips?

Ik vind dat je meteen meer ervaring opdoet door met een groep mee te rijden, ondanks dat je gewoon op je eigen kunnen moet rijden dus laat je niet jagen
maar je ziet hoe de andere motorrijders rijden en daar kun je ook weer heel veel uithalen ( ook dingen die je niet moet doen ;-) )
wat het fijnste is als je nog een onervaren rijder bent is direct achter de voorste rijder gaan rijden, ook gewoon vragen of ze je niet in gaan halen.
Voorin is het nl makkelijker bij te rijden, des te verder je achteraan gaat rijden, des te meer je je best moet doen om bij te blijven.
en daarbij kan de voorrijder rekening met jou houden door jou mee in de gaten te houden
Ik kreeg al de complimenten hoe ik al aardig mee over kon

wij kregen een bon van 25,- korting bij besteding vanaf 100,-
ik was al helemaal voorzien dus had ik eigenlijk weinig aan die bon.
Afgelopen woensdag toch een nieuwe motorjas gekocht, die andere had ik nu 5 jaar en daar ging de rits steeds moeilijker van.
dus me een jas gekocht van hetzelfde merk waar ik de broek van heb, dan kan ik die ook aan elkaar ritsen.
had nog een mazzeltje, ik kreeg nog 25,- extra korting omdat ie goedkoper op de site stond. dus mooi 50,- van de prijs af :D
Ik heb een textiel jas, voordeel daarvan, de buitenjas is waterafstotend, er zit nog een binnenjack in die is waterdicht, die is er uit te halen en er zit nog een uitneembare thermovoering in.
nadeel van leer is dat het niet waterdicht is, zo heb ik al eens de blackberry van een motormaatje gered door die in mijn pak te doen, hij had het water in z'n laarzen staan en was doorweekt. dat probleem hebben wij nog nooit gehad, ik kan ook mijn handschoenen uitwringen na een fikse regenbui maar ik heb geen natte handen.
Superspul

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 11:01

Thnx voor het advies dames! Ik weet het nu zeker dat ik toch echt een dames pak nodig heb! Hopelijk stuit ik nog tegen een sale aan haha! ;)

Mijn les gister ging top! Alle snelle oefeningen gedaan en die gingen goed! Daarna de langzame slalom.. Daar mag wel wat meer aandacht aan besteed worden!
Om de les mooi af te sluiten gingen we erna nog even een rondje op de weg rijden! Woeehh moest toch echt 3x vragen of hij daadwerkelijk de 80km weg op wou draaien haha! Wat was dat vet zeg! :D
Maar ik ben blij dat ik een laag les motortje heb zodat ik met mn pootjes goed aan de grond kan komen!

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:04

Eagerly: Nou nou nou, supersport is mijn motor toch niet? Het stuur zit nog net boven de kroonplaat. Maar zit je veel stabieler met een leren broek? Zelf rij ik altijd met een leerzitvlak op paard dus als ik die niet heb glij/val ik in de hoeken er denk ik al af :=.
Daarbij zit ik ook nog in dubio in wat voor kleur een eventueel leerpak wil hebben. Een wit leer pak zie ik niet zo zitten, ben bang dat het te snel grauw wordt. Welke merken hebben een redelijk aanbod van leren pakken (jas en broek) voor dames?

Niekj_Jente: Hij ziet er gaaf uit!

Sorriso: Heb je misschien een foto van je combinatie? Dan krijg ik een idee van wit boven zwart. Mag ook per pb. En jammer dat de spiegels niet zo praktisch zijn als gedacht. Tenminste, mij lijkt het heel vervelend om telkens je spiegels te stellen. Maar het blijft er strak uitzien :j.

Evelyne79: Dankjewel voor de tips. Ik zal ze volgende week zaterdag nog een keer goed doornemen.

yindey: Fijn dat je les goed ging! Altijd lekker om na de oefeningen een klein stukje op de weg te rijden, even de focus verleggen.

Bertinavd: Hoe gaat het lessen bij jou? Mag je al bijna afrijden?

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 20:52

Ik heb nog 1 les dan is de rijschool 3 weken met vakantie, dus ik denk dat ik daarna meer weet, heb nu 3 lessen gehad dus zal niet heel lang meer duren na de vakantie denk ik

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:29

Bah mijn les ging knudde, maar goed, kop omhoog en na de bouwvak nog ongeveer 2 lessen dan examen

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 21:00

Evelyne79 schreef:
Citaat:
Evelyne: Wat leuk dat je bij een motorclub zit! Het plan is om volgend weekend met een groep te gaan rijden (ongeveer 15 man). Kun je misschien vertellen hoe jij het ervaart met zo'n groep? En heb je misschien nog tips?

Ik vind dat je meteen meer ervaring opdoet door met een groep mee te rijden, ondanks dat je gewoon op je eigen kunnen moet rijden dus laat je niet jagen
maar je ziet hoe de andere motorrijders rijden en daar kun je ook weer heel veel uithalen ( ook dingen die je niet moet doen ;-) )
wat het fijnste is als je nog een onervaren rijder bent is direct achter de voorste rijder gaan rijden, ook gewoon vragen of ze je niet in gaan halen.
Voorin is het nl makkelijker bij te rijden, des te verder je achteraan gaat rijden, des te meer je je best moet doen om bij te blijven.
en daarbij kan de voorrijder rekening met jou houden door jou mee in de gaten te houden
Ik kreeg al de complimenten hoe ik al aardig mee over kon

wij kregen een bon van 25,- korting bij besteding vanaf 100,-
ik was al helemaal voorzien dus had ik eigenlijk weinig aan die bon.
Afgelopen woensdag toch een nieuwe motorjas gekocht, die andere had ik nu 5 jaar en daar ging de rits steeds moeilijker van.
dus me een jas gekocht van hetzelfde merk waar ik de broek van heb, dan kan ik die ook aan elkaar ritsen.
had nog een mazzeltje, ik kreeg nog 25,- extra korting omdat ie goedkoper op de site stond. dus mooi 50,- van de prijs af :D
Ik heb een textiel jas, voordeel daarvan, de buitenjas is waterafstotend, er zit nog een binnenjack in die is waterdicht, die is er uit te halen en er zit nog een uitneembare thermovoering in.
nadeel van leer is dat het niet waterdicht is, zo heb ik al eens de blackberry van een motormaatje gered door die in mijn pak te doen, hij had het water in z'n laarzen staan en was doorweekt. dat probleem hebben wij nog nooit gehad, ik kan ook mijn handschoenen uitwringen na een fikse regenbui maar ik heb geen natte handen.
Superspul

Pfoe, ik vond het in het begin zeker zo fijn om alleen te rijden. Door achter iemand aan te rijden let je teveel op wat diegene doet, waar remt hij, welke lijn pakt hij, enz. Als je alleen gaat, ga je puur op je eigen gevoel af. Dat van achterin klopt wel, is met een grote groep flink bijbenen :j.

@MoOtJuHh: Nee, dat steeds afstellen is niet echt handig. Vooral niet omdat je als je rijdt toch net een wat andere houding hebt dan wanneer je stil staat en je stelt de spiegels af. Gevolg is dus dat je rijdend de spiegels af aan het stellen bent, steeds opnieuw. Maar goed, is maar heel eventjes werk. Wellicht dat ik in de toekomst andere knippers en spiegels neem, maar ik vind die handkappen zo goed staan bij hem <3.
Ik heb geen foto van mijn pak dat ik het aan heb, maar het is dit pak:

Jas
Afbeelding

Broek (met name de elastieken band en de vorm van het textiel in je liezen draagt erg prettig):
Afbeelding

Edit: Ik heb geen hangkont in de broek, gewoon goed strak kopen, leer draagt behoorlijk uit en dan krijg je dus wel een hangkont als je de broek niet klein genoeg koopt.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:05

Ik heb ook geen hangkont in mijn pak....
Wel dat het een beetje 'raar' zit, maargoed dat komt natuurlijk door je zithouding op de motor en als je daarna staat, is het leer een stuk minder strak.
(Ik heb een dainese 2 delig)
Voor het passen van pakken kan ik Termaat in Nijmegen aanraden, grote collectie leer + textiel

Vorige week op een 100 pk monster gereden, zo wat een koppel *\o/* slecht voor mijn portemonnee dus zal hem zelf nooit kopen hihihi
je gaat zo 220 terwijl je dit helemaal niet in de gaten heb.

@Sorriso: Ik dacht dat ze ook spiegels gewoon erboven op hadden, of was dat bij bepaalde types hypermotards?

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 15:03

BertinaBvd: Balen dat je les knudde ging. Zal volgende keer vast weer goed gaan.

Sorriso: Mooi en netjes pak. Mocht ik leerpak kopen moet deze bij het passen een beetje voelen als een maatje te klein. Of als een spijkerbroek uit de was aantrekken na het sporten.

pluche_pluus: Heb je misschien een foto van je pak? En Nijmegen is net even te ver voor mij om heen te gaan om te kijken. Mocht ik zeker een pak gaan kopen zal ik Nijmegen in mijn hoofd houden.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 17:05

MoOtJuHh schreef:
BertinaBvd: Balen dat je les knudde ging. Zal volgende keer vast weer goed gaan.

Sorriso: Mooi en netjes pak. Mocht ik leerpak kopen moet deze bij het passen een beetje voelen als een maatje te klein. Of als een spijkerbroek uit de was aantrekken na het sporten.

pluche_pluus: Heb je misschien een foto van je pak? En Nijmegen is net even te ver voor mij om heen te gaan om te kijken. Mocht ik zeker een pak gaan kopen zal ik Nijmegen in mijn hoofd houden.

Beetje gare foto maargoed voor het idee:
klik

Voor mij was Nijmegen ook niet om de hoek, (is nog verder dan voor jouw)
Maar het advies dat ze je geven, kun je niet krijgen via internet.
Vooral omdat het jou 'eerste' pakje is, moet je goed adviseren wat voor soort pak er bij jouw goed past en goed zit.
(het is natuurlijk wel een flink bedrag wat je in een keer uitgeeft)

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:19

Yep,Termaat motoren is de beste, vooral voor vrouwenpakken. Hebben een joekel van een voorraad. Ik heb mijn leren pak daar ook gekocht.

En toch he.. met de laarzen heb ik een fout gemaakt. Die dingen krijg ik nu nog steeds niet fatsoenlijk aan (dicht). Dit hoorde zo zeiden ze, ff inlopen en dan krijg je ze goed dicht. maar nee.. ze zijn echt te krap. schoen zelf is geod, maar krijg de rits niet dicht.. baal ik wel van. heb ze nou al wel een jaartje maar wel balen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:20

Ik heb voor de geïnteresseerden nog een leren las te koop in maat 38 en 2 leren broeken in 36 en 38. Ben zelf 1.65 lang, dus niet voor hele lange personen geschikt.
PM voor meer info :)

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 15:27

@eagerly, Komen geen lessen meer bij dus het blijft bij die 950 euro:)

Pak, helm, laarzen en handschoenen had ik in totaal voor 500 euro ongeveer!
Rijbewijs vandaag opgehaald, enige wat ik mis is dan toch die motor.

huren bij de rijschool is inderdaad een idee, even vragen of ze dat ook doen.. :)

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:03

Dadelijk is er weer een rit vanuit de club ( in de schoolvakantie elke woensdagavond) maar het is zo'n baggerweer dat ik m'n fiets maar lekker in de stalling laat staan.
Ben niet perse een mooi weer rijder, maar dit weer is wel heel erg deprimerend.
Volgende week kan ik niet ivm een vergadering, dus daarna maar even kijken of het weer en de mogelijkheden meewerken

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:49

Pluche_pluus: Dat pak ziet er netjes uit. Zelf zou ik dan wel een pak willen in de kleuren van mijn motor. Maar zwart is een veilige kleur.

Nijmegen = Termaat motoren? Zo ja, dan moet ik paps en mams maar overhalen om daarheen te gaan. Of een ander slachtoffer voor de gezelligheid.

m1992: Ze zeggen toch: "De wil is leuker dan de heb" ;). Zolang je er geen één hebt kan je wel blijven dromen, wat ik zelf ook leuk vond. Daarbij, als je kan huren kan je telkens verschillende huren en dan uiteindelijk een betere keus maken mocht je er toch één gaan kopen.

Verder heb ik voor zondag een 'grote' motorrit in de planning staan. Vrees dat het niet door zal gaan als het zo blijft regenen. Hoop maar dat het zondag droog begint :Y) Dan zullen we starten en eenmaal begonnen maken we het natuurlijk wel af }> .

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:16

Manlief is hier druk bezig zijn motor na het ongeluk van april weer rijdende te krijgen.
We gaan waarschijnlijk een huis kopen waarbij ik ook een auto ( in de toekomst motor) voor nodig heb, dus moet zijn motor weer op de baan :P

Gaan dan van het najaar voor de winter kijken voor een autootje erbij want om met vriesweer 40 km op de motor te moeten is erg koud en gevaarlijk.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 16:46

Mootjuh: Dat is ook zeker waar,alleen t is best duur.. Maar voor af en toe zeker leuk :)

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:00

Vandaag de motorrit gereden met 14 man. Alleen bij vertrek een paar spetters gehad en daarna gewoon mooi blauwe lucht en een klein zonnetje. Het ging eigenlijk super en wat was dat gaaf.