Bezuinigen op boodschappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manzano

Re: Bezuinigen op boodschappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 15:58

Ik vind A-G-V juist wel lekker. Kost alleen zo veel tijd....

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:05

wie weet welke groentes je kan invriezen en hoe?

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:07

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:45

wij eten echt heel basic, vaak gewoon dingen als aardappelen met spinazie a la creme, kaassoufle'tje erbij enz.
Of aardappelen met rode bietjes, vind ik ook zo lekker!
Groene pasta (wat ik op de vorige blz. plaatste), nasi of wraps; ik vind alles wel lekker :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:48

Ik probeer 'naar omstandigheden lekker' te koken en vind dat een leuke uitdaging. Ik ga dus niet speciaal iets lekkers halen maar probeer iets moois te maken met de dingen die we toch al hebben :)
Soms krijg je dan hele creatieve combinaties en soms zijn die nog extreem lekker ook!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 16:50

klopt! Dat heb ik vorig jaar met kerst ook gedaan, ik had allerlei dingen in huis gehaald en daarvan op de dag zelf een creatie gemaakt, was superlekker :D

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:03

Hier eten we heel wisselend. Meestal wel 1 keer in de week een maaltijdsoep, 1 keer rijst, 2 keer aardappels maar dan vaak gebakken, puree of ovenschotel met aardappel en dan drie keer pasta ofzo.
Meestal kook ik meteen een dubbele portie aardappels, dag 1 er puree van maken, dag 2 iets anders en dag 3 de andere helft opbakken.
Wat ook heel lekker is en niet duur (op het moment dat de pastinaken goedkoop zijn) is aardappels, pastinaak en winterwortel in stukken snijden, even kort koken. De aardappels in een vergiet heel hard schudden zodat de buitenkant kruimig wordt. Alles verspreiden in een grote ovenschaal met olijfolie, rozemarijn, zeezout en een paar knoflooktenen en dan 30 min op 200 graden in de oven. Met stukje vlees of vis erbij, lekkerste is met een restje gehakt brood ofzo.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:10

ik heb nog nooit pastinaken geproefd, waar smaakt het naar?
Vind ze trouwens best prijzig?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:16

Dat doe ik ook altijd Sheran! Laatst nog gevulde paprika's gemaakt met 'restjes', dat was bijzonder goed gelukt :9

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:25

Smaak is moeilijk te beschrijven het is een soort wortel, aardappel achtig iets. Heeft wel iets weg van knolselderij, ik vind het in ieder geval erg lekker.
Bij de Albert Heijn wel, nu is het seizoen ook weer een beetje over geloof ik. Afgelopen najaar had ik op de markt bij de biokraam 500 gram voor 1€ en bij de lidl voor 1,60. Met die van de markt had ik voor 2 personen voor 50 cent pastinaak, 30 cent wortel en eeh 50 cent aardappels ofzo? Met wat olie, gedroogde kruiden, zout en knoflooktenen (uit zo'n potje met teentjes knoflook in olie doe je heeel lang mee).
Van die ouderwetse groente zijn vaak op de markt echt goedkoper, pompoen vind ik ook heel lekker en in de supermarkt kost zo'n ding soms 2,5-3€. Maar iedere week naar de markt red ik helaas qua tijd niet.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:43

pompoen is wel lekker inderdaad maar weet er nooit zo goed raad mee.
Zoete aardappels zijn trouwens ook echt zalig en soms in de aanbieding niet zo duur (1,50 per kilo ofzo?).

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:45

ik heb vandaag ook pastinaak gegeten , even koken , dan in een ovenschaal (bakplaat is handiger denk ik maar ik heb een crappy combi oven) met olie, honing, knoflook, peper en zout. en dan flink roosteren :P

heb ze in mijn vakantie gegeten in engeland en vind ze erg lekker.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:47

Ik koop nooit frisdrank maar als ik bezoek heb voor een verjaardag ofzo, haal ik wel Coca Cola en Sinas... Die neptroep van de Aldi of Lidl wil ik echt niet...

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:56

manzano schreef:

Wat vind je veel tijd? Aardappels koken duurt ong 20 minuten en de rest maak je klaar terwijl je de aardappels kookt?

De beste besparing is nog altijd om te leren koken, hoe handiger je wordt met basisproducten, hoe meer geld je bespaart (en hoe beter het eten wordt!)

Vandaag had ik een borrel voor wat vrienden en ik had me voorgenomen om de hapjes zelf te maken. Had echter een hele drukke week op m'n werk en gister was ik de hele dag weg, dus rond de middag ben ik even snel de super ingerend voor een paar dingetjes. Toen ik bij de kassa stond schrok ik wel even. Later realiseerde ik me dat dit een tijd terug nog een normaal boodschappenbedrag was.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 22:58

stef schreef:
Marije: eten doe je toch echt omdat het nodig is. Als het dan lekker is, is een leuke bijkomstigheid ;)

Dat is echt jammer, want je kunt voor heel weinig geld echt lekker eten. Eten doe je elke dag (hoop ik voor je) en dan kan het maar beter lekker zijn.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:12

Mareng schreef:
Ik koop nooit frisdrank maar als ik bezoek heb voor een verjaardag ofzo, haal ik wel Coca Cola en Sinas... Die neptroep van de Aldi of Lidl wil ik echt niet...

ik heb ook altijd wel wat in huis, maar drink het zelf bijna nooit

overigens vind ik de cola van de aldi wel lekker hoor

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:25

Ik was gisteren op een verjaardag waar ik dus ook supergoedkope cola kreeg. Ik zag het toen een ander glas werd ingeschonken later. Vond die cola dus ook echt niet lekker en heb maar bedankt voor een tweede glas. Nu is het niet zo dat ik vind dat iemand anders voor mij maar persé merk cola moet gaan halen ofzo, maar als ik weet dat het geen echte coca-cola is dan neem ik liever wat anders. Alleen om dat nu te gaan vragen vind ik ook weer een beetje raar staan, alsof ik vind dat die persoon merk zou moeten kopen voor mij, wat ik dus niet vind :n Kijk in een restaurant vraag ik rustig of het cola of pepsi is (lust ook geen pepsi) maar bij iemand thuis is toch wel wat anders :=

Drink hier thuis trouwens vooral water en koffie. Vroeger dronk ik heel veel frisdrank, maar ben echt afgekickt. :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:27

als we visite krijgen haal ik inderdaad vaak wel coca cola, de rest (spa/tonic enz) haal ik gewoon bij aldi/lidl.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:53

Equimotion schreef:
manzano schreef:

Wat vind je veel tijd? Aardappels koken duurt ong 20 minuten en de rest maak je klaar terwijl je de aardappels kookt?

Aardappels schillen.... opzetten..... wachten tot het kookt.... 30 minuten koken (die ik altijd heb moeten 25min, maar zijn met 30min lekkerder heb ik ontdekt ;) )..... nou dan ben je zo minstens 45min verder.
Laatst bijgewerkt door manzano op 22-01-12 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:55

Tja, "lekker" is sowieso een lastig begrip. Ik vind kip over het algemeen niet lekker.... maar niet vies ofzo. Vriendje houdt wel erg van kip-kerrie/tandoori etc. Dus dat maak ik dan ook wel, terwijl het van mij niet hoeft.
Krijgt hij gewoon wat meer kip :+

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:55

schillen en opzetten is bij mij echt 5minuten werk.
Ik kook gewoon water in de waterkoker, niet to kokend aan toe maar wel flink heet, dan giet ik dat op de aardappels, binnen twee minuten kookt het, 20minuutjes koken en dan afgieten.
Ik ben vrijwel nooit langer aan het koken dan een half uur??
Gewoon alles dat moet koken als eerste opzetten, warm water gebruiken (uit de waterkoker, warm leidingwater mag je daarvoor volgens mijn man niet voor gebruiken?) en vervolgens de rest bereiden.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:56

Ik schil ze niet, ik was ze alleen (niet iedere aardappel is dus geschikt), water koken in de waterkoker en 20 minuten koken.
30 minuten koken? Halveer of vierendeel jij de aardappels niet :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:57

Waarom niet warm leiding water?? Dat doe ik best vaak.
Ach ja, ieder z'n ding. Ik vind het gewoon te veel werk als ik om half 8 thuis moe uit werk kom. Is dus echt iets voor als een van ons eens vroeg is.

edit: ja dat doe ik wel.... en toch zijn ze lekkerder als je ze langer kookt.... can't help it. Missch weer eens een andere testen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:05

ik snijd ze in plakjes, dus de kooktijd is dan een stuk korter.
Vind het wel zo handig zowel qua opeten als bereiden :P

Waarom probeer je niet een kruimige aardappel, die zijn zachter.

Even opgezocht hoe het zit met warm water gebruiken om te koken;

koud water wat je kookt heeft een andere samenstelling dan voorverwarmd water wat warm is gehouden, zo zit er in koud water bijvoorbeeld meer zuurstof, en als je water snel verwarmt worden die beter behouden! Dit kan een smaakverschil opleveren bijv minder muf (verschil makkelijker te proeven als je het gebruikt voor thee bijvoorbeeld). Bij pasta betekent het dat de pasta minder plakt en ook bij het blancheren (onderdompelen in kokend water) van eten schijnen er verschillen op te treden, en bij het koken van een ei is het voordeel van starten met koud water dat de gelijdelijke opwarming breken vermindert.
Daarnaast lossen de metalen uit de waterleidingen/boiler sneller op in warm water dan in koud water, wat als je dat vervolgens gebruikt voor het koken, in je voedsel terecht komt. Dit vindt niet plaats tijdens het koken van koud water in de waterkoker.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:16

Ah ok...... interessant!! Nooit geweten! Ik pak juist vaak een pan warm water om bijv op te zetten voor pasta.
Maar hoe zit het dan bijv. met een quooker? Dat is in feite ook een boiler.....