Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 07:52

8nnemiek schreef:
Met zonnepanelen blijf je waarschijnlijk ruim onder het prijsplafond, dus zullen de stroomkosten volgend jaar bij elke maatschappij hetzelfde zijn. Kies een grotere maatschappij die niet zomaar om kan vallen.

Wij blijven inderdaad ruim onder het plafond, zowel met gas als electra.

db1

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 11:33

Even een vraag mbt een P1 meter, ik wil deze aan gaan schaffen. Hebben jullie dan (allemaal) die van Homewizard? Of andere merken? Zoals ik het (online recensies) begrijp is die Homewizard prima, toch?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:02

Ik heb de Homewizard.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:21

ik ook

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:30

Sharani schreef:
Wij willen overstappen naar een grote maatschappij. We hebben zonnepanelen, maar wekken niet meer op dan we gebruiken. Welke maatschappijen zijn een aanrader?

Ik zit al een paar jaar bij Engie. Die geven ook nog een heel behoorlijk teruglevertarief.
https://www.engie.nl/energie

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 12:45

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:21

Wij hebben wel een behoorlijke spaarpot lopen bij budget energie, maar dat kan gewoon niet anders omdat we ons voorschot niet nog lager mogen doen. (oude bewoners verbruikte het 3 voudige van ons al vorig jaar en nu dit jaar doen we ook nog een stuk zuiniger)
Onze eindafrekening komt op 1 december.. En nou geloof je het nooit.. onze spaarpot stond tot gister nog op €1284 terug krijgen, een bedrag dat al maanden op blijft lopen, en vandaag ineens nog "maar" €600
We krijgen hoe dan ook terug, want we betalen gewoon elke maand veel te veel, maar die inschattingen zijn dus wel heel onbetrouwbaar!
Mijn kachel staat nu altijd dag en nacht op 15 graden, helaas gaat die toch behoorlijk vaak nog aan. Hadden stiekem wel iets minder gehoopt, want we hebben vorig jaar overal het nieuwste dubbel glas in laten zetten en de muren laten isoleren.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 13:32

Is het termijnbedrag van komende maand niet al van die 1284 afgehaald? Dan is het nog steeds een groot verschil maar dat verklaart het misschien deels? Verder even goed zelf narekenen of de eindafrekening klopt, al is het tegenwoordig echt onwijs lastig met al die verschillende factoren zoals belastingtarieven die wijzigen gedurende de looptijd.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:04

Roodvos schreef:
Sharani schreef:
Wij willen overstappen naar een grote maatschappij. We hebben zonnepanelen, maar wekken niet meer op dan we gebruiken. Welke maatschappijen zijn een aanrader?

Ik zit al een paar jaar bij Engie. Die geven ook nog een heel behoorlijk teruglevertarief.
https://www.engie.nl/energie

db1 schreef:
https://energie.vanons.org/

Zij hebben als teruglevertarief €0.53152

Bedankt, ik ga er naar kijken.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:15

Yessy schreef:
Is het termijnbedrag van komende maand niet al van die 1284 afgehaald? Dan is het nog steeds een groot verschil maar dat verklaart het misschien deels? Verder even goed zelf narekenen of de eindafrekening klopt, al is het tegenwoordig echt onwijs lastig met al die verschillende factoren zoals belastingtarieven die wijzigen gedurende de looptijd.

nee zo hoog is ons termijnbedrag gelukkig niet, we hebben het nagerekend en wat we terug krijgen klopt wel, maar die schatting is dus altijd fout geweest, heel jammer als je daar vanuit gaat in ons geval :+ . We hebben een contract met vaste tarieven dus het is gelukkig wel relatief makkelijk na te reken, althans, zo'n groot verschil tot bij benadering in ieder geval wel.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:31

Ik zit bij Essent en heb sinds een paar dagen de gebruikmeter gedownload.
We letten dus goed op met gas en hebben dagen onder een m3 ( hele maand okt m3)
Maar nu vandaag de kachel eens aangezet op 20,5 graad en ben benieuwd wat je dan in een dag verbruikt ( van 7,30 tot ong 21 uur vanavond)

Ik zag ook dat ik bij mijn gemeente een energietoeslag kan aanvragen,zijn er almensen die dat hebben gedaan en gekregen ?

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 14:43

db1 schreef:
Even een vraag mbt een P1 meter, ik wil deze aan gaan schaffen. Hebben jullie dan (allemaal) die van Homewizard? Of andere merken? Zoals ik het (online recensies) begrijp is die Homewizard prima, toch?

Ik heb ook die van homewizard samen met het abonnement en 2 energiesockets/stekkers.
Met de stekkers heb ik al het verbruik en verbruikskosten van m'n apparaten in kaart gebracht. Was echt een eye-opener.

Verder kan ik met die die stekkers apparaten op afstand aan en uitzetten of bijv aan laten gaan wanneer er zonnestroom opgewekt wordt. Is nu voor hier nog niet zo van belang ivm terug levering van stroom/salderen maar op den duur wel handig.
Mogelijk dat ik op een gegeven moment een dynamisch contract neem bij bijv anwb en dan is het super handig bepaalde apparaten op tijden aan te laten gaan wanneer de stroom heel goedkoop/bijna gratis of gratis is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 15:00

Alja schreef:
Ik zag ook dat ik bij mijn gemeente een energietoeslag kan aanvragen,zijn er almensen die dat hebben gedaan en gekregen ?

Je bedoelt de energietoeslag van 120% boven bijstandsnormen?

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:51

Is er iemand hier die de nieuwe tarieven van Essent vanaf 1 januari al heeft ontvangen?

Ik heb een aanvraag gedaan voor Essent maar krijg zojuist mail dat Vandebron de tarieven per 1-1-2023 ook verlaagt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 16:54

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:12

Wat irritant, onze slimme meter heeft een storing met uitlezen. Dus via Eneco kan ik het niet in zien. Bij de netwerkbeheerder hebben ze een achterstand met het bijwerken van de storingen, dus dat kan lang duren -O-

Dan eerst maar weer zelf handmatig bijhouden.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-22 17:14

Slmt9 schreef:
Wat irritant, onze slimme meter heeft een storing met uitlezen. Dus via Eneco kan ik het niet in zien. Bij de netwerkbeheerder hebben ze een achterstand met het bijwerken van de storingen, dus dat kan lang duren -O-

P1 meter erin pluggen. Scheelt weer bijhouden en verschaft inzichten

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 11:10

Afbeelding
Goh

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 12:27

Winged schreef:
Alja schreef:

Je bedoelt de energietoeslag van 120% boven bijstandsnormen?

Het kan geen kwaad om dat in je Gemeente even na te vragen. Meeste gemeentes zitten op 120% van de bijstandsnorm, maar sommige gemeentes gaan naar 130% en soms zelfs 150%.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 13:44

Faelynn schreef:
Wij hebben wel een behoorlijke spaarpot lopen bij budget energie, maar dat kan gewoon niet anders omdat we ons voorschot niet nog lager mogen doen. (oude bewoners verbruikte het 3 voudige van ons al vorig jaar en nu dit jaar doen we ook nog een stuk zuiniger)
Onze eindafrekening komt op 1 december.. En nou geloof je het nooit.. onze spaarpot stond tot gister nog op €1284 terug krijgen, een bedrag dat al maanden op blijft lopen, en vandaag ineens nog "maar" €600
We krijgen hoe dan ook terug, want we betalen gewoon elke maand veel te veel, maar die inschattingen zijn dus wel heel onbetrouwbaar!
Mijn kachel staat nu altijd dag en nacht op 15 graden, helaas gaat die toch behoorlijk vaak nog aan. Hadden stiekem wel iets minder gehoopt, want we hebben vorig jaar overal het nieuwste dubbel glas in laten zetten en de muren laten isoleren.

Waar kun je bij budget energie zien hoeveel je terug gaat krijgen (of bij moet betalen)? Ik kan dat nergens vinden als ik inlog.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:02

Die optie ligt er momenteel uit omdat ze de nieuwe informatie aan het verwerken zijn. Normaal als je de app opent, zie je hem meteen.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 14:30

Slmt9 schreef:

Onze storing duurt inmiddels al een jaar, geen personeel, geen materiaal er is telkens wat. Ik heb maar een p1 meter gekocht

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 17:38

Alja schreef:
Ik zit bij Essent en heb sinds een paar dagen de gebruikmeter gedownload.
We letten dus goed op met gas en hebben dagen onder een m3 ( hele maand okt m3)
Maar nu vandaag de kachel eens aangezet op 20,5 graad en ben benieuwd wat je dan in een dag verbruikt ( van 7,30 tot ong 21 uur vanavond)

Voor een familielid aangevraagd. Valt best mee om te doen en kan bij ons ook evt op papier die je dan bij het gemeentehuis kunt ophalen. Hij kreeg het al vrij snel op zijn rekening en toen later het bedrag verhoogd werd, werd dit automatisch nog bijgestort, al duurde dit laatste wel nog een maand of 2 voordat het kwam.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-22 17:55

Pinacolada schreef:
Slmt9 schreef:

Onze storing duurt inmiddels al een jaar, geen personeel, geen materiaal er is telkens wat. Ik heb maar een p1 meter gekocht

Onze storing is verholpen, maar had al de P1 besteld, komt vandaag binnen :+
Raar dat dat zo lang moet duren zeg.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 00:06

db1 schreef:
https://energie.vanons.org/

Zij hebben als teruglevertarief €0.53152

Wow dat is veel nog. Hier zat ik ook rond zoiets en ben terug gezet naar 0.09. Ben wel enorm benieuwd want we hebben nu airco om te verwarmen. Dit jaar hadden we 660 euro terug geleverd. Was toen 0.48 oer kwh geloof ik. Omdat het drastisch verlaagd wad hebben we een airco aangeschaft en gebruiken we nu veel meer stroom. Daarmee hebben we nu zga de kachel uit. Ben enorm benieuwd wat dat gaat doen. Zie nu alleen het verbruik natuurlijk zonder terug levering want er is nu weinig zon.
Vraag me af of overstappen zin gaat hebben en wat de kosten dan zullen zijn tegen afname ivh met oxxio nu mochten we door airco gebruik het gehele jaar stroom moeten af gaan nemen