Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PSvanLot

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 11:40

Nemen ze bij AH ook lege kratjes bier etc mee terug als je die in huis hebt wanneer ze boodschappen komen bezorgen?

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:06

Ja, ik geloof het wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:17

Ja je kan statiegeldflessen en kratten bier mee teruggeven. Moet zeggen dat wij de flessen zelf wegbrengen, verzamelen altijd een berg op. Kratten bier gaan wel retour, want dat is zo gedaan.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:57

Ja inderdaad flessen, kratten, zelfs de plastic tasjes die je krijgt kun je teruggeven, zit ook statiegeld op :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:04

Wij gebruiken de plastic tassen als afvalzakken :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:27

Ja die van ah gebruik ik om de kattenbak te verschonen, is stevig plastic dat werkt prima.
Bij picnic kan je ook dhl pakketjes meegeven.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:34

Wennii schreef:
Ja inderdaad flessen, kratten, zelfs de plastic tasjes die je krijgt kun je teruggeven, zit ook statiegeld op :j

Tasjes nemen ze niet terug geloof ik?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-22 17:07

Nou gas terug als ik weg ben heeft toch flink wat opgeleverd. En niet echt koud denk ik maar dat was het vorig jaar staat me zo bij ook niet in december? In ieder geval 35% minder verbruik *\o/*

Wie heeft er doelstellingen voor 2022? Ik wil eigenlijk in september een bepaald bedrag op mijn spaarrekening hebben zodat ik ipv op mijn 60e op mijn 59e kan stoppen met werken / dat werk niet meer hoeft zeg maar :+ weet niet of ik dan écht zou stoppen maar het idee dat het kan... _/-\o_
Dat betekent dat ik nog 9 maanden niets van mijn spaarrekening af mag halen. Hoop dat dat gaat lukken zou zo geweldig zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 17:19

Ik heb gisteren mijn potjes voor 2022 ingedeeld. Ik ga weer wat meer sparen dan afgelopen maanden en ook de andere potjes zijn weer wat beter verdeeld. Door het extra werken en (voorlopig) niet paardrijden ontstaat er veel ruimte voor andere dingen en dat is ook wel fijn :) ook het reispotje loopt helaas flink over. Daar ga ik nog bijsparen tot er een bepaald bedrag inzit en als we dan nog steeds niet makkelijk kunnen reizen, laat ik die ook even zo. Of mss wat meer korte tripjes doen haha.
En hopelijk kunnen we in 2022 echt een nieuw huis kopen. Want nu staat er een hele hoop geld maar minder waard te worden op de spaarrekening maar het is de moeite niet om het te beleggen als we op uitkijk zijn.

Edit: en ik ga er geen doekjes om winden. Ik wil tegen half 2022 echt meer gaan verdienen weer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:19

Ik heb vanaf deze maand mijn afbetaling aan duo tijdelijk stop gezet. In plaats daarvan maak ik het bedrag over naar m'n beleggingsrekening. Op die manier kan ik ook gewoon nog hetzelfde bedrag sparen als wat ik nu al deed. En dan in 2023 weer aflossen, beleggen én sparen.

Ik hoop dit jaar dan iets zuiniger om te gaan met mijn spaarpotjes die ik wel mag uitgeven. Zodat in 2023 dan het spaarbedrag gelijk kan blijven aan nu en niet omlaag hoeft, omdat weer een bedrag naar de duo gaat.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 18:32

poes schreef:
Ik heb gisteren mijn potjes voor 2022 ingedeeld. Ik ga weer wat meer sparen dan afgelopen maanden en ook de andere potjes zijn weer wat beter verdeeld. Door het extra werken en (voorlopig) niet paardrijden ontstaat er veel ruimte voor andere dingen en dat is ook wel fijn :) ook het reispotje loopt helaas flink over. Daar ga ik nog bijsparen tot er een bepaald bedrag inzit en als we dan nog steeds niet makkelijk kunnen reizen, laat ik die ook even zo. Of mss wat meer korte tripjes doen haha.
En hopelijk kunnen we in 2022 echt een nieuw huis kopen. Want nu staat er een hele hoop geld maar minder waard te worden op de spaarrekening maar het is de moeite niet om het te beleggen als we op uitkijk zijn.

Edit: en ik ga er geen doekjes om winden. Ik wil tegen half 2022 echt meer gaan verdienen weer.

heb je die potjes allemaal bij je bank of hoe doe je dat?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:29

VHU, mooi streven :j

Ik hoop dat mijn huis zoveel opbrengt dat ik daarvan nog wat extra kan aflossen en alle kosten voor de nieuwe woning ermee kan betalen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:33

PSvanLot schreef:
poes schreef:

heb je die potjes allemaal bij je bank of hoe doe je dat?

Ik hou dat in een app bij: goodbudget.

Wat is duo?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:02

Duo is de beheerder van je studieschuld ;)

Ik ga eens naar de app kijken. A zie het al. Beetje hetzelfde als ik doe alleen zet je hier echt een bedrag neer wat je er aan uit wilt geven.

Ik heb een excel bestand gemaakt. Daar heb ik van iedere maand alle kosten per categorie geplaatst. Zo kan ik na een jaar zien wat ik bij welke post heb uitgegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:04

Duo is de lening in NL die je afsluit om te studeren. Ofzoiets.

Ik wil gewoon cashen in 2022. Zo zuinig mogelijk worden qua verbruik auto en zo veel mogelijk binnenharken. Sparen maakt hebberig :D en het idee van een nieuwe job met meer uren helpt daar wel bij moet ik zeggen.

Dus uren op prikcentrum maken, vaker de fiets pakken, kledij via vinted de deur uit gooien, mijn 2 overbodige zadels verkocht krijgen... En ook de gemeenschappelijke uitgaven inperken. Dus slim boodschappen doen, zuinig zijn qua verwarming/water/vuilnisophaling, noem maar op. Maar dan wel alles op dergelijke wijze dat we wél nog fijn kunnen leven. Minder naar de frituur om dan een keertje meer luxe uit eten te kunnen bijvoorbeeld.
Kledij verkopen om er een duurder, kwalitatiever item mee te scoren. Dat soort dingen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:20

Oef ja ik ben blij dat studeren in België zo goedkoop is.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:29

Het studeren an sich is niet zo duur, maar het op kamers gaan wel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 15:41

Ja hier betalen de ouders dat vaak volledig of deels. Ik heb altijd stuk zelf betaald en dus veel gewerkt (als student verdien je ook veeeeeeeel beter dan in NL). Hier is een studieschuld en studielening niet gebruikelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 20:06

PSvanLot schreef:
Het studeren an sich is niet zo duur, maar het op kamers gaan wel.

Ik was aan mijn 2 Nederlandse masterjaren meer kwijt aan collegegeld als aan 6 jaar studeren in Belgie :')

En een Belgische jongere komt zijn bed niet uit voor het Nederlandse jeugdloon denk ik. Wat dat betreft zit je als student daar een heel stuk beter.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:11

In vergelijking met België misschien wel. Maar vind het op zich wel meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:20

Ik durf niet eens denken aan hoe duur studeren is in NL :')

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:21

Varekaj schreef:

Rond de €1500 per jaar.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:23

PSvanLot schreef:
Varekaj schreef:

Rond de €1500 per jaar.

Collegegeld is al ruim €2000 per jaar :+

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:24

Dat valt idd nog redelijk mee. Het is dus echt doordat studenten zelf hun onderhoud moeten betalen dat ze zo een schuld opbouwen? Blij met de Belgische ouders en studentenlonen :D

Ik betaalde 550 per jaar inschrijving.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 22:26

PSvanLot schreef:
Varekaj schreef:

Rond de €1500 per jaar.

Mocht ik willen :')
5 jaar studie (€2000 per jaar) en dan nog elke periode boeken, schriften, heb een laptop en rekenmachine moeten kopen. Woonde nog thuis wel, anders had ik het niet gered denk ik.