Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Queelens

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:42

Dat is vreemd. Onze makelaar heeft toen denk ik gewoon de taxateur gebeld en die kon met een paar dagen al. Rapport hadden we ook zo binnen. Raar dat dat zo lang moet duren dan. Als je een aankoopmakelaar hebt via diegene spelen en anders misschien via de verkoopmakelaar? Zij weten vaak wel iemand..

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:46

Verkoopmakelaar, had inderdaad contact en heeft de afspraak gemaakt. tegen haar zeiden ze, het duurt een paar dagen. Maar wij krijgen dus een mailtje met: wij streven ernaar om het rapport binnen 10 werkdagen na afspraak te kunnen verstrekken.
Verkoopmakelaar heeft ons inderdaad deze taxateur doorgegeven.
Aankoopmakelaar hebben wij niet.
Staat dus overal dat het door de coronadrukte langer duurt of niet mogelijk is...

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:50

Vriendjespolitiek := zou dan de verkoopmakelaar nog eens bellen met dat verhaal

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:15

Ik ben ook nog opzoek naar een woning, maar kan niet eens bezichtigen. Er staat in mijn prijsklaase gweoon niks op Funda. Nu heb ik me al aangemeld bij een aantal makelaars, als het goed is zou je dan huizen moeten krijgen voor ze op Funda zelf komen. Hebben jullie toevallig nog meer van dat soort tips en tricks voor mij?

Ik ben bang dat ik anders over 10 jaar nog bij mijn ouders woon...

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:33

J0anieke schreef:

Hebben wij gedaan. Zei ze dat ze het daarover met de taxateur heeft gehad en die zei dat het maar paar dagen duurt. Maar ja...in hun mail zeggen ze dus wat anders en ik hou niet van verassingen, vooral niet als het om zoveel geld gaat.
Morgen vroeg gelijk bellen denk ik.
Verkoopmakelaar gaaf nog aan dat wij natuurlijk nu al om uitstel kunnen vragen, maar daar ben ik niet zo happig op. Maar goed. Als verkoper nu niet mee akkoord gaat kunnen wij tot zaterdag nog onderuit.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:44

snuffie123 schreef:
Ik ben ook nog opzoek naar een woning, maar kan niet eens bezichtigen. Er staat in mijn prijsklaase gweoon niks op Funda. Nu heb ik me al aangemeld bij een aantal makelaars, als het goed is zou je dan huizen moeten krijgen voor ze op Funda zelf komen. Hebben jullie toevallig nog meer van dat soort tips en tricks voor mij?

Ik ben bang dat ik anders over 10 jaar nog bij mijn ouders woon...

Ja herkenbaar. Ik reageer nu gewoon op bijna allea en heb mijn zoekgebied al uitgebreid. En nu mag ik aanstaande zaterdag wel op bezichtiging, wel een kluswoning.
Je kan trouwens op funda ook instellen dat je elke keer een melding krijgt als er een nieuwe woning op komt. Zo ben ik er meestal wel snel bij

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 18:58

O jeetje wat een ellende met de taxatie Veriye. Ze hebben het zo gigantisch druk. Ik ben er ook een beetje bang voor dat als het een keer lukt met bieden dat je daar dan ineens niet doorheen komt. Maar daar loopt dan toch bijna elke koper tegen aan?

Vandaag een woning bezichtigd en wij vinden hem helemaal geweldig! Alleen nu de vraag hoeveel gaan we overbieden? Woning ligt goed in budget dus we kunnen wel redelijk wat. Ik vind het zo moeilijk we willen hem wel heel erg graag. Iemand misschien nog tips? Met hoeveel overbieden maak je een kans? Goed nadenken en rekenen dan maar....

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:29

Yipee schreef:
O jeetje wat een ellende met de taxatie Veriye. Ze hebben het zo gigantisch druk. Ik ben er ook een beetje bang voor dat als het een keer lukt met bieden dat je daar dan ineens niet doorheen komt. Maar daar loopt dan toch bijna elke koper tegen aan?

Vandaag een woning bezichtigd en wij vinden hem helemaal geweldig! Alleen nu de vraag hoeveel gaan we overbieden? Woning ligt goed in budget dus we kunnen wel redelijk wat. Ik vind het zo moeilijk we willen hem wel heel erg graag. Iemand misschien nog tips? Met hoeveel overbieden maak je een kans? Goed nadenken en rekenen dan maar....

Toevallig laatst aan de makelaar gevraagd.. die zei zeker 10% van de vp is reëel, soms zelfs 20%. Maar ligt ook aan de prijsklasse van de woning hoor en de stad

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:36

Ben ik weer, sorry erg bezig want mijn bod op de woning is dus aanvaard en ik zit midden in de taxatie, hypotheek, en ook 'hoe verkoop ik mijn eigen woning en wat doet een makelaar eigenlijk voor zijn geld'- perikelen :7 :roll: _O-

Maar tot nu toe gaat het goed. Mede omdat de adviseur van de woningbouwvereniging waar ik het van heb gekocht echt super meewerkt en meedenkt +:)+

Vwb te bieden prijs, het gaat niet alleen om het geld, maar ook om de voorwaarden. Misschien kun je erachter komen wat de verkopers belangrijk vinden. Hoog bod met financiering, of lager bod met zekerheid, snel kunnen verhuizen of juist niet. Die paar laatste duizend Euro is het niet altijd, zo is mij verteld. En moet nu ook zeggen als ik mijn huis verkoop, heb ik liever zekerheid en dat iemand snel over kan dan dat ik 1000,- Euro meer heb. Hier in Rotterdam ligt het tussen de 10 en 20%. In de geliefde wijken. Daarbuiten toch ook minimaal 5 a 10%. Gekkenhuis hier. Blijft maar doorgaan en de prijzen zijn al zo hoog.

Voor wat betreft VVE's, het is echt belangrijk dat er een goed functionerende VVE is. Dan kost dat maar 100 of 150 Euro per maand. Maar het scheelt je wel veel ellende. Ik zat bijv bij dit huis vrijwel na aankoop met opeens een flinke lekkage -O- en mijn bovenburen ook -O- VVE niets in kas. Gelukkig hebben we het kunnen betalen en nu nieuw dak maar dat kostte me wel mijn spaargeld. VVE hoort in orde te zijn maar is dat vaak niet. Banken schijnen er ook steeds meer op te letten.

Bedenk ook bij het overbieden of je je financiering rond kunt krijgen. Want het huis moet wel getaxeerd worden... en dat moet wel in verhouding zijn tot je bod / de hoeveelheid eigen geld die je er in kunt steken. En dan heb je ook nog te maken met een overbruggingskrediet.

Wat jammer Veriye met de taxatie kan me voorstellen dat je het sneller zou willen hebben. Maar misschien komt het ook wel sneller en zijn 10 werkdagen de maximale termijn? Hoop het voor je.

@Yipee heb je je ook ingeschreven bij woningbouwverenigingen? Die willen af en toe van een woning af en die worden vaak best goedkoop aangeboden. Kan echt flink schelen. En ja je moet er wat aan doen, maar vaak is dat vooral 'cosmetisch', technisch gezien zijn het goede woningen, of je krijgt exact de info over wat er eventueel aan mankeert. En met appartementen is er in ieder geval ook een goed functionerende VVE. Maar kan me voorstellen dat je als starter in deze markt echt met je handen in je haar zit...

Nou dat was weer een heel verhaal, succes en sterkte allemaal :evaw:

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 20:50

VanHuisUit schreef:
Ben ik weer, sorry erg bezig want mijn bod op de woning is dus aanvaard en ik zit midden in de taxatie, hypotheek, en ook 'hoe verkoop ik mijn eigen woning en wat doet een makelaar eigenlijk voor zijn geld'- perikelen :7 :roll: _O-

Maar tot nu toe gaat het goed. Mede omdat de adviseur van de woningbouwvereniging waar ik het van heb gekocht echt super meewerkt en meedenkt +:)+

Vwb te bieden prijs, het gaat niet alleen om het geld, maar ook om de voorwaarden. Misschien kun je erachter komen wat de verkopers belangrijk vinden. Hoog bod met financiering, of lager bod met zekerheid, snel kunnen verhuizen of juist niet. Die paar laatste duizend Euro is het niet altijd, zo is mij verteld. En moet nu ook zeggen als ik mijn huis verkoop, heb ik liever zekerheid en dat iemand snel over kan dan dat ik 1000,- Euro meer heb. Hier in Rotterdam ligt het tussen de 10 en 20%. In de geliefde wijken. Daarbuiten toch ook minimaal 5 a 10%. Gekkenhuis hier. Blijft maar doorgaan en de prijzen zijn al zo hoog.

Bedenk ook bij het overbieden of je je financiering rond kunt krijgen. Want het huis moet wel getaxeerd worden... en dat moet wel in verhouding zijn tot je bod / de hoeveelheid eigen geld die je er in kunt steken. En dan heb je ook nog te maken met een overbruggingskrediet.

Wat jammer Veriye met de taxatie kan me voorstellen dat je het sneller zou willen hebben. Maar misschien komt het ook wel sneller en zijn 10 werkdagen de maximale termijn? Hoop het voor je.

@Yipee heb je je ook ingeschreven bij woningbouwverenigingen? Die willen af en toe van een woning af en die worden vaak best goedkoop aangeboden. Kan echt flink schelen. En ja je moet er wat aan doen, maar vaak is dat vooral 'cosmetisch', technisch gezien zijn het goede woningen, of je krijgt exact de info over wat er eventueel aan mankeert. En met appartementen is er in ieder geval ook een goed functionerende VVE. Maar kan me voorstellen dat je als starter in deze markt echt met je handen in je haar zit...

Dat is ook snel gegaan bij jou! Was het het eerste huis waar je op hebt geboden? Gefeliciteerd hopelijk alles snel rond en je eigen huisje goed verkocht.

Wij hebben al wel mazzel want we huren via een woningbouwvereniging. Als er huizen vrij komen voor verkoop krijgen huurders voorrang. Maar je raad het al: nog niks vrijgekomen. Maar had mij er wel voor ingeschreven. :)

Wij huren nu dus we kunnen bij wijze van morgen nog verhuizen of over 6 maanden oid. Heel flexibel dus. Deze mensen willen wel vrij snel eruit dus hopelijk helpt dat. Overbruggingskrediet is niet nodig vanwege huurwoning nu.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:00

Veriye schreef:
J0anieke schreef:

Hebben wij gedaan. Zei ze dat ze het daarover met de taxateur heeft gehad en die zei dat het maar paar dagen duurt. Maar ja...in hun mail zeggen ze dus wat anders en ik hou niet van verassingen, vooral niet als het om zoveel geld gaat.
Morgen vroeg gelijk bellen denk ik.
Verkoopmakelaar gaaf nog aan dat wij natuurlijk nu al om uitstel kunnen vragen, maar daar ben ik niet zo happig op. Maar goed. Als verkoper nu niet mee akkoord gaat kunnen wij tot zaterdag nog onderuit.

Bij zo'n reactie zou ik me toch afvragen hoeveel die verkoopmakelaar te winnen heeft bij die taxateur.
Als ik jou was zou ik eerst zelf eens rondbellen naar andere taxateurs. Kan maarzo zijn dat je het dan sneller en goedkoper geregeld krijgt.
Houd in de gaten dat een verkoopmakelaar niet in jullie belang handelt... Sowieso in het belang van de verkoper, daarna in zijn eigen belang en dan pas in jullie belang.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:18

Achterom schreef:
Bij zo'n reactie zou ik me toch afvragen hoeveel die verkoopmakelaar te winnen heeft bij die taxateur.
Als ik jou was zou ik eerst zelf eens rondbellen naar andere taxateurs. Kan maarzo zijn dat je het dan sneller en goedkoper geregeld krijgt.
Houd in de gaten dat een verkoopmakelaar niet in jullie belang handelt... Sowieso in het belang van de verkoper, daarna in zijn eigen belang en dan pas in jullie belang.

heb je wel gelijk, maar wij hadden denk al alle taxateurs in die regio gebeld of een aanvraag gestuurd behalve dus die, omdat de verkoopmakelaar die gelijk heeft geadviseerd. Dus wouden wij die eigenlijk echt niet.
Maar goed even vandaag afwachten en dan zien hoe en wat.

Van huis uit: fijna dat het goed loopt en dat je aan de adviseur van de woningbouw iemand hebt die goed meedenkt :) Alleen maar fijn.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:02

Na een verhoging is ons bod gister geaccepteerd! Nu aan de slag met de financiering en bouwdepot maar dat moet niet een groot probleem zijn verwachten we uit alle gesprekken.

Wat een gedoe Veriye, het zit jullie niet mee in de zoektocht en aankoop.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:18

Maar heb je dan zulke korte ontbindende voorwaarden gesteld Verlye? Tien werkdagen is inderdaad best heel lang, maar als je daardoor nu al in de problemen komt met je ontbindende voorwaarden dan zijn die denk ik ook niet heel ruim gesteld?

Het is sowieso een drama momenteel, of het nu om een taxatie gaat of om een hypotheek. Ik heb voor de meest simpele aanvragen echt idiote doorlooptijden op dit moment, bij verschillende banken.

Dus voor de mensen die nog afspraken moeten maken omtrent de termijn voor de financiering: stel deze écht niet te krap. Want ondanks dat de hypotheek een eitje moet zijn kun je dus alsnog tegen de verwerkingstijd bij de bank aanlopen.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 08:26

Ik lees al een tijdje mee. In oktober heb ik zelf na een redelijke zoektocht een huis kunnen kopen. Wat ik mij alleen even afvraag @veriye: helpt jullie hypotheekadviseur niet? Bij mij regelende hij al deze zaken en gaf een advies over bijvoorbeeld hoe lang de financiering zou duren om dat aan de voorwaarden te hangen, maar ook de taxatie werd door hem geregeld. Ik heb dus geen aankoopmakelaar gehad, maar een hele fijne hypotheekadviseur. Hij heeft bijvoorbeeld ook mijn koopcontract door genomen en advies gegeven (verkopende makelaar was een echte eikel).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 09:32

Hier deed ook de hypotheekadviseur dat idd.

En bij de verkoop van ons huis waren die voorwaarden op 8 weken gesteld.
Het duurt zo lang tegenwoordig. Als je het indient bij de bank duurt het sowieso al een week dat er iemand naar gaat kijken en daarna nog een week voordat de tweede controle ernaar gaat kijken. Dus ben je al twee weken verder. En als er nog vragen komen kom je weer onderop de stapel.

Wij hadden niks geks en waren toch wel 5,5 week bezig.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:35

Je kan toch ook heel makkelijk online een overzicht vinden van hypotheekaanbieders en wat de doorlooptijd bij hen is op dit moment? Of is die niet betrouwbaar?
Weet dat toen bij ons ASR redelijk snel was en bijv de Rabobank uber langzaam haha.

https://www.hypotheek24.nl/informatie/doorlooptijden
En ikbenfrits heeft ook zo’n pagina

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 10:49

Tja, ik heb een voorbeeld waarbij de doorlooptijd bij de bank formeel 5-7 werkdagen was. We zijn nu een maand verder en ik heb nog geen offerte. En dat is echt geen ingewikkelde of complexe aanvraag, ze zijn gewoon aan het prutsen bij de bank.

Dus een indicatie is leuk, maar zeker geen harde garantie! Beter is om echt vóór je gaat tekenen (of zelfs al voor het bieden) af te stemmen met je adviseur wat wijsheid is qua termijn voor de ontbindende voorwaarden. Er is op dit moment echt geen peil op te trekken bij banken.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 11:15

Wat bizar al die doorlooptijden..

Ik zit in een andere regio maar als je mij bij wijze van spreken nu belt kan ik morgen een van mijn collega's langs laten komen en heb je uiterlijk woensdag je taxatierapport binnen.

Mijn eigen hypotheekaanvraag ging ook redelijk vlot, ik heb vooral lang moeten wachten op de afspraak bij de hypotheker. Ik had 2 dagen na het tekenen van de koopovereenkomst mijn online dossier compleet. Toen werd ik gebeld door de hypotheker voor een afspraak, alleen kon ik daar dus pas 2 weken later terecht. Na die afspraak ging het wel heel snel, 2 dagen na de afspraak rente voorstel van de hypotheekverstrekker binnen en toen ik die getekend terug stuurde binnen 3 dagen de financiering definitief.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 14:28

Bij mij duurde de financiering 3 maanden, maar dat kwam door een cirkeltje van hypotheekverstrekker en starterslening/gemeente die beide niet wilde ondertekenen voor de ander het had gedaan... Ook daar is de hypotheekadviseur ingesprongen en heeft dat opgelost. Ik had de financiering net een paar dagen rond voor het afgesproken termijn afliep, die hadden we gelukkig al op 3 maanden gezet.

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 15:45

Veriyee, het zit jullie ook niet mee hea. Ligt misschien aan de regio? Onze adviseur zei dat als we de taxatie wilde weten ivm bieden/inleg eigen geld, deze dezelfde week nog op de stoep had gestaan.

Wij zijn net voor een 2de bezichtiging geweest bij 'ons huis'. Toch wel even fijn te kijken wat je nou eigenlijk nog eens gekocht hebt _O-. Ouders en kennis met verstand van klussen hebben het ook allemaal goedgekeurd dus meteen de koopakte getekend :D.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 16:56

Wat een gedoe Veriyee maar wel goed om te weten dat het dus allemaal ook wel veel langer kan duren. Hopelijk vind je nog een taxateur die sneller kan.

Beau Myrthe gefeliciteerd fijn dat het bod geaccepteerd is.

Hier ook drama met de huizen. Staat gewoon echt niks leuks in ons budget.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 18:30

Wij hebben 5 weken gesteld (op advies van de adviseur), maar als de taxatie pas over twee weken was en dan nog twee weken wachten op uitslag, dan ben je ook bij 6 weken bijna doorheen.

Ik hoorde inderdaad al van meerde mensen dat normaal de adviseur dat regelt, maar die van ons dus niet. Wij hebben morgen gesprek, dus evem kijken wat die zegt :+

Wij konden nu taxatie voor volgende week woensdag regelen en eind van de week is dan de rapport binnen. Dus alles weer op tijd.

Beau myrthe: gefeliciteerd!! *\o/*

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 21:39

Veriye schreef:
Wij hebben 5 weken gesteld (op advies van de adviseur), maar als de taxatie pas over twee weken was en dan nog twee weken wachten op uitslag, dan ben je ook bij 6 weken bijna doorheen.

Ik hoorde inderdaad al van meerde mensen dat normaal de adviseur dat regelt, maar die van ons dus niet. Wij hebben morgen gesprek, dus evem kijken wat die zegt :+

Wij konden nu taxatie voor volgende week woensdag regelen en eind van de week is dan de rapport binnen. Dus alles weer op tijd.

Beau myrthe: gefeliciteerd!! *\o/*

Gelukkig toch de taxatie nog redelijk snel. Hopelijk komt alles uiteindelijk goed! Stressvol allemaal hoor!

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 04:47

En ja hoor, ineens doen ze moeilijk over de hypotheek. Echt f*ck dit. Anderhalve week geleden kon het nog prima, en nu puntje bij paaltje komt zegt de hypotheekadviseur op vrijdag om 17.30 uur dat het toch wel lastig gaat worden. Ik vraag me echt af hoe andere mensen dit doen. Er zijn toch wel meer mensen die hun huis pas verkopen als ze hun nieuwe hypotheek rond hebben?? Dadelijk is het enige wat we nog hebben een caravan voor twee personen....