Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 08:49

Ow ja tandarts.. daar wilde ik voor corona heen en toen kwam dus corona. En nu zie ik dat helemaal niet zitten. Volgend jaar ga ik echt weer.

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:50

tita schreef:
Ik wil ook puppy spam, leuk beestje

Varekay in Nederland zo het niet lonen zoveel werken, betaal je best veel belasting over de 2e WG.
Als je paarden in eigen beheer hebt zou ik nooit veel geen werken iig niet fulltime

Ik heb 20 jaar fulltime gewerkt maar ik ga nooit meer terug naar fulltime :+ tenzij ik ga scheiden ofzo


Ik werk fulltime in het onderwijs. Zou echt geen dag minder willen. Maar er staat natuurlijk behoorlijk wat vrij tegenover.

Oké dan…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:53

poes schreef:
En te bedenken dat spoedartsen gewoon 24u schiften draaien. Al vaak gehoord: als het op leven en dood aankomt, kom je hopelijk in de eerste helft van mijn shift aan…
Ook wel gekkenhuis.

Verder denk ik dat varekaj dit prima zelf kan en mag inschatten :j ik draai ook veel lange dagen, wel op eigen initiatief en dat gaat prima.


Ik moest met spoed geopereerd worden, de dienst van mijn eigen arts eindigde om 2100. Hij werd op de hoogte gesteld van het feit dat ik geopereerd moest worden en stond in de lift om naar huis te gaan. Om 2130 stond hij bij me in de operatiekamer. Die had er al een lange dienst op zitten, maar het ging goed haha

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 10:58

Aaah zo lief! <3
Ik werk ook fulltime, heb niet zo veel vrije dagen dus net als nu gewoon aan het werk. Volgende week wel vrij.

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 11:13

<3 wat een dotje :*

@PSvanLot mooi zeg.

@Samantha lekker volgende week vrij +:)+ zijn je kinderen al wat gewend in het nieuwe huis?

@Idinn echt doen hoor. Hoe langer je wacht hoe lastiger het soms is :(:)
Bij mij tegenvaller want één kies helaas zenuwbehandeling. Doen we volgend jaar... zo stom, heb nooit last van die kies gehad. Wel die ernaast. Maar daar was dus niets mis mee alleen klein gaatje.

Samantha_

Berichten: 10856
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 12:10

Ja die waren vrij snel gewend. Ook geen gespook snachts.
Ze zijn nu sinds zondagochtend bij hun vader en komen vrijdag terug.
De katten zijn ook al redelijk gewend. Eentje loopt nog wel rond te mauwen af en toe en probeert deuren open te trekken.
Denk omdat het opdek deuren zijn, dan denkt ze misschien dat ze op een kiertje staan?

Auw dat kan zo’n pijn doen, kiespijn. Ik ben oktober naar de tandarts geweest, april volgens mij weer. Maak altijd meteen nieuwe afspraak anders komt het er niet meer van.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:57

Ik moet ook nog naar de tandarts. Datsoort dingen stel ik altijd uit als ik nergens last van heb :+

Ik werkte 3x9 en nu ivm scheiding 4x8, bevalt me beter. Voor de jongste heb ik een ontzettend fijn kdv gevonden dat scheelt ook. Daar gaat ze 3 dgn heen en 1 dag naar haar papa. Heb een erg fijne baan waarbij ik niet tijd- en plaatsgebonden ben, dus ik werk ook s avonds wat uurtjes vaak zodat ik vrij ben als de jongens uit school komen.

Heerlijk doedeltje PS! Hoe oud is hij of zij?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:24

In de zorg heb je sowieso weinig vrije tijd, zelfs met deeltijds regime. Je shiften springen zo vaak alle kanten op... Valt niet tegenaan te plannen. Een voltijdse wil ik alleen maar als het écht iets is wat me 100% meevalt. Anders verkies ik iets tussen 24u en 30u. Maar 20u in de verdeling die ik nu heb (5x 4u, wisselend regime) is niks als je nog wat erbij wil doen.

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 23:29

Dat klinkt inderdaad niet fijn Varekaj!

Ik heb twee jaar verpleegkunde gestudeerd op het HBO, maar ik kon echt niet wennen aan de diensten. Viel me erg tegen, de wisselende diensten en de weekenden.

Ik ben in het onderwijs wel echt heel erg blij. Super leuke job en de vakantie is ook heerlijk. Draai veel uren, maar daar staat veel vakantie tegenover.

Tieme
Berichten: 4992
Geregistreerd: 16-03-06
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 00:20

Varekaj schreef:
In de zorg heb je sowieso weinig vrije tijd, zelfs met deeltijds regime. Je shiften springen zo vaak alle kanten op... Valt niet tegenaan te plannen. Een voltijdse wil ik alleen maar als het écht iets is wat me 100% meevalt. Anders verkies ik iets tussen 24u en 30u. Maar 20u in de verdeling die ik nu heb (5x 4u, wisselend regime) is niks als je nog wat erbij wil doen.


Is echt niet altijd zo en ligt ook aan de organisatie. Ik werk bijv in de wijkverpleging voor 32 uur per week en heb al jaren vaste werkdagen en diensten. Ons rooster staat al maanden van te voren vast. Wij hebben veel inbreng in het rooster. Ik ben bijv sowieso 2 vaste dagen in de week vrij en om de week de zondag erbij. Veel vrije tijd en zo veel ruimte om dingen in te plannen.
In een ziekenhuis is het natuurlijk weer totaal anders. Zou daarom voor mij niks zijn.

Anoniem

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 09:00

Ik moet ook naar de tandarts haha. Woon al 9 jaar hier in het dorp, maar ging al die tijd 40 km verder in mijn oude woonplaats naar de tandarts wat dus betekende dat ik zelden ging omdat ik heen en weer rijden zonde van mijn tijd vond.
10 januari ga ik hier naar toe tandarts.

Ik werk 4x8 uur en heb alleen morgen vrij in de vakantie.

Mijn spaarrekening is gelukkig niet meer zo leeg, heb mijn trailer en zadel verkocht.
Helaas moet mijn auto eind januari voor een grote beurt, kost me zo'n 600 euro =(

VanHuisUit

Berichten: 6694
Geregistreerd: 06-01-08
Woonplaats: Fiere Noarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 18:50

Dat zal lekker incasseren zijn Zonnebloem92. Sterkte met het tandartsbezoek alvast.

Tja, die diensten. Bij ons is er een soort van vast rooster, dat wil zeggen dat er voor drie maanden vooruit wordt geroosterd en dat je afhankelijk van je uren kunt aangeven wat je voorkeur is (dag, avond, nacht). Iedereen doet om het weekend (incl vrijdag) diensten draaien. Dat hoort er dus gewoon bij, als je een contract hebt. Mijn ambulante werk deel ik zelf in, heb wel dagen waarop ik dat meestal doe, maar kan daar ook mee schuiven, is allemaal psycho-sociaal dus geen handelingen.
Dan blijven er altijd diensten die niet ingevuld zijn daar komen dan de flexers op of degenen die extra dagen willen draaien of die nog niet aan hun contract uren zitten. Contracturen gaan altijd voor flexers.

Ik word niet zozeer 'gek' van de roosters. Maar wel van de werkdruk. En die komt vaak door of roosters die niet goed zijn gevuld of personeel wat overal maar invalt en niet weet wat ze moeten doen. Soms is het handiger met twee goed ingewerkte collega's te staan dan met 3 niet ingewerkte...

Grote voordeel met werken in de zorg vind ik dat je best veel kunt doen aan je inkomen in termen van veel of weinig diensten extra pakken. En ik vind het ook helemaal niet erg om in de avonden of weekenden te werken. Geeft lekkere toeslag.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:47

Ik werk sowieso altijd veel. Vroeger vooral in de vaste job, nu verspreid over 3 jobs. Vind het altijd wel leuk om lekker bezig te zijn. En ik word efficiënter in mijn vrije tijd als ik er minder van heb. Anders luier ik vooral of doe ik veel geld op :D

Charaz

Berichten: 24385
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:09

Belasting technisch is dat toch heel onaantrekkelijk om 3 baantjes te hebben? Of maakt dat in Belgie niet uit of je je uren bij 1 werkgever of 3 verschillende maakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:09

Maar hoe combineer je dat in godsnaam :') Of hebben ze allemaal vaste uren waardoor je altijd iets aansluitend kan vinden? Ik wissel met ene week voormiddag en andere week namiddag, iets wat daarbij past is al... Kl*te.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 23:11

Charaz schreef:
Belasting technisch is dat toch heel onaantrekkelijk om 3 baantjes te hebben? Of maakt dat in Belgie niet uit of je je uren bij 1 werkgever of 3 verschillende maakt?



Ik zit al in de hoogste schijf dus betaal idd Max belasting over die extra uren maar dat wil niet zeggen dat het niet opbrengt.

Ik heb bij twee banen vaste uren en derde deel ik volledig zelf in.

PSvanLot

Berichten: 10223
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:07

In NL levert twee banen echt niet op.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 01:55

Het maakt hier in nederland niet uit hoeveel banen je hebt hoor. Hoeveel belasting je betaald wordt bepaald aan de hoogte van je totale jaarinkomen, niet hoeveelheid werkgevers die je hebt.

Wel moet je oppassen dat je niet meerdere keren loonheffingskorting laat toepassen want dan moet je veel bij betalen. En als je door je 2 banen bij elkaar in een hogere belastingschijf valt moet je dat verschil ook nog terug betalen. Zou je het bedrag bij 1 werkgever verdienen dan weten ze precies hoeveel belasting je moet betalen dus gaat dat meestal goed.

Je eerste baan lijk je veel meer te verdienen door de loonheffingskorting maar een 2e baan of meer uren bij je eerste baan komen op hetzelfde neer. Meer werken loont altijd...

Charaz

Berichten: 24385
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 02:06

Als je 40 uur bij 1 werkgever maakt hou je daar toch onderaan de streep meer aan over dan wanneer je dit bij 2 werkt door de loonheffingskorting.

corinep

Berichten: 2579
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Friesland

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 02:17

Nou als het goed is niet... soms wordt het pas rechtgetrokken bij je aangifte maar het hoort op hetzelfde uit te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 08:29

De hoeveelheid belasting zou onderaan de streep inderdaad gelijk moeten zijn.

Ik vind 1 baan wel prima. Ik leef absoluut niet om te werken. Mijn werk is leuk hoor, maar mijn hobbies zijn nog veel leuker :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 08:45

Maar een mooi loon en goed kunnen sparen is ook wel lekker :+ Daarom wil ik graag wat meer uren, maar die kunnen ze niet geven. Met het prikcentrum kan ik aardig bijverdienen maar dat gaat via uitzendwerk, da's minder interessant qua belastingen. Had liever een vaste aanvullende job gehad voor een paar uurtjes/week (zoals poes 2 vaste banen heeft) maar ben nu aan het rondkijken naar wat anders. Alles tussen 24u en FT kan. Mijn hoofdvereisten zijn vooral dat het iets moet zijn wat ik écht wel zie zitten, sowieso hoger loon (ik ga niet meer uren doen om evenveel over te houden) en graag iets waarin ik kan blijven bijleren en/of doorgroeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 10:18

Gelukkig heb ik een erg mooi loon als starter, dat scheelt natuurlijk ook wel :D

Faelynn

Berichten: 3168
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 11:17

Charaz schreef:
Als je 40 uur bij 1 werkgever maakt hou je daar toch onderaan de streep meer aan over dan wanneer je dit bij 2 werkt door de loonheffingskorting.


Nee hoor zeker niet, ik heb al heel lang 2 loondienst banen, hou van afwisseling. Op maandbasis hou ik inderdaad minder over omdat ik bij 1 vd 2 werkgevers mijn loonheffingskorting uit moet zetten en ze er dus veel belasting af trekken. Maar einde van het jaar berekenen ze de belasting altijd op je totale jaarloon ongeacht hoeveel werkgevers je gehad hebt, wat dus betekent dat ik bij mijn aangifte altijd heel veel geld terug krijg aan te veel betaalde belasting op maandbasis. Zolang ik op maandbasis rond kom met mijn inkomen, vind ik dit juist super fijn, want het is gewoon een ongemerkte manier van sparen, wat je in de maand niet hebt kan je namelijk ook niet uitgeven. Zo kreeg ik vorig jaar bijna 3000 euro terug, mega veel geld wat direct door kon naar de spaarrekening :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 17:41

Ik heb zonet mogen ontdekken dat ik ongeveer €600 aan extra loon heb gehad deze maand. Compensatie op vakantiegeld wegens arbeidsduurvermindering. Altijd fijn om zo je jaar af te sluiten :D dus een groot deel ervan gaat naar de spaarboek. En dat betekent dat ik volgende maand van het prikcentrum ook aardig wat meer ga kunnen opzij zetten dan voorzien.