Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 08:48

Gefeliciteerd Rinske en Kimmel!

Veriye, voor jullie dus nog even spannend met het bodemonderzoek?

Marijke, er zijn helaas veel VVEs die maar wat aan klungelen..

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:49

Ja vve vind ik persoonlijk ook een nadeel. Las laatst bij een appartement dat de vve 144 euro per maand was en volgend jaar 260 per maand wordt, wat een geld zeg!! Dat dat zomaar zoveel verhoogd kan worden vind ik ook maar raar.

Hier zit het ook allemaal niet mee met de zoektocht. Zag nog een leuke, maar net gebeld, zijn de bezichtigingsrondes natuurlijk precies onder mijn werktijd. Ik kan echt niet meer zo kort vantevoren vrij vragen echt zo balen...

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 10:58

Oh dat is jammer. Hier was dat gelukkig altijd goed te doen. Werkgever snapte de situatie wel en ik mocht altijd weg.

Hoopdat je sne wel een bezichtiging buiten je werktijd kan krijgen

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:09

Ja dat is ideaal als dat kan! Alleen ik werk in de kinderopvang, als ik eerder ga zou ik al die kinderen alleen moeten laten haha. Dus dan zou mijn werk al helemaal een vervanger moeten regelen, wat al heel lastig gaat ivm onderbezetting.

Hoop het ook! Had nu woensdag middag vrij, kon ik alleen in de ochtend langskomen. En donderdag ochtend ben ik vrij, maar dan was het alleen mogelijk in de middag. Kwam precies niet uit. Achja volgende keer beter

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:35

Ohja, dat lijkt mij inderdaad niet te doen. Dus net de verkeerde tijden |(
Inderdaad volgende keer beter

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 11:59

Elinexx schreef:
Ja dat is ideaal als dat kan! Alleen ik werk in de kinderopvang, als ik eerder ga zou ik al die kinderen alleen moeten laten haha. Dus dan zou mijn werk al helemaal een vervanger moeten regelen, wat al heel lastig gaat ivm onderbezetting.

Hoop het ook! Had nu woensdag middag vrij, kon ik alleen in de ochtend langskomen. En donderdag ochtend ben ik vrij, maar dan was het alleen mogelijk in de middag. Kwam precies niet uit. Achja volgende keer beter

Jammer zeg! Het valt mij ook op dat je weinig te kiezen hebt. Ze doen meestal 2 dagen bezichtigingen inplannen en als je echt heeeel optijd belt kan je nog kiezen voor ochtend of middag maar meestal moet je het doen met wat je krijgt. Ik ben heel gelukkig dat mijn werk flexibel is. Ik kan vaak wel eerder weg en erna de uren in halen maar snap dat dat bij veel beroepen gewoonweg niet kan.

In de tussentijd hebben mijn ouders na ook echt al heel lang zoeken eindelijk een nieuw huisje gebonden! Ze wilden graag gelijkvloers of appartement of bungalow idee maar alles gaat voor veel te hoge prijzen weg maar ze hebben een kleine patio bungalow gevonden en het bod is geaccepteerd! Ben zo blij voor mijn ouders. Nu nog verbouwen. En dit zorgt voor doorstroom. De eengezinswoning van mijn ouders komt dus zeer binnenkort op de markt. :) Dus als mensen in omgeving Heemskerk wat zoeken, laat maar weten.

_djoeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 12:40

Het is echt 'nu kijken' als je een kans wil maken, erg vervelend als koper. Voor jou tien anderen.
Toen ik een afspraak wilde maken om ons huidige huis te bezichtigen, zei mijn man: "Alles prima, maar niet op dinsdag". Het kon (je raadt het al) alleen op dinsdag. We hebben het huis, ondanks meerdere bieders toch gekregen!

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 08:04

Rinske schreef:
Wij hebben net het koopcontract getekend, woohooo!

Gefeliciteerd Rinske! *\o/*

idinn schreef:
Marijke, er zijn helaas veel VVEs die maar wat aan klungelen..

Elinexx schreef:
Ja vve vind ik persoonlijk ook een nadeel. Las laatst bij een appartement dat de vve 144 euro per maand was en volgend jaar 260 per maand wordt, wat een geld zeg!! Dat dat zomaar zoveel verhoogd kan worden vind ik ook maar raar.

Mwehh, dan was het dus niet toevallig dat ik dit in vier bezichtigingen al twee keer tegenkom ;( Het gaat ook inderdaad echt wel om fikse prijsstijgingen. Ondanks dat ik dat misschien wel kan betalen (maar ook niet altijd want soms moet ik al best wel richting mijn max bieden) vind ik dat toch een onzekere factor en ook gewoon een reden om niet voor het appartement gaan.

Yipee schreef:
In de tussentijd hebben mijn ouders na ook echt al heel lang zoeken eindelijk een nieuw huisje gebonden! Ze wilden graag gelijkvloers of appartement of bungalow idee maar alles gaat voor veel te hoge prijzen weg maar ze hebben een kleine patio bungalow gevonden en het bod is geaccepteerd! Ben zo blij voor mijn ouders. Nu nog verbouwen. En dit zorgt voor doorstroom. De eengezinswoning van mijn ouders komt dus zeer binnenkort op de markt. :) Dus als mensen in omgeving Heemskerk wat zoeken, laat maar weten.

Ah wat fijn voor je ouders! Dat is vast een zorg minder.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 09:07

VVE lijkt me idd ook zo onhandig. Zie je bij mr Frank Visser ook altijd ellende van :')

Het is gewoon raar ook vind ik dat die club altijd bewonersvrijwilligers zijn verre van capabel voor een bestuursfunctie en niet een onafhankelijk iemand ofzo. Dat zou een hoop ellende voorkomen denk ik.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 10:05

Misschien waren die enorme prijsverhogingen wel omdat er niet voldoende reserve in kas was (VVE meerjarenonderhoudsplan niet op orde of niet genoeg gespaard?) en omdat er groot onderhoud aankwam (dak, fundering etc.). Het is goed om dat even na te vragen bij de makelaar wat de reden van de verhoging is.

VVE's zijn niet altijd bewonersvrijwilligers, soms is dat wel degelijk uitbesteed aan aan een prof bedrijf.
Goede VVE's die goed hun zaken op orde hebben bestaan zeker en het is wel de moeite waard om mee te nemen in je beslissing om iets te kopen of niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 10:12

Hobbyhorse schreef:
Misschien waren die enorme prijsverhogingen wel omdat er niet voldoende reserve in kas was (VVE meerjarenonderhoudsplan niet op orde of niet genoeg gespaard?) en omdat er groot onderhoud aankwam (dak, fundering etc.). Het is goed om dat even na te vragen bij de makelaar wat de reden van de verhoging is.

VVE's zijn niet altijd bewonersvrijwilligers, soms is dat wel degelijk uitbesteed aan aan een prof bedrijf.
Goede VVE's die goed hun zaken op orde hebben bestaan zeker en het is wel de moeite waard om mee te nemen in je beslissing om iets te kopen of niet.

Dat dus :j
Het is vaak ook een centenkwestie, op korte termijn niet veel per maand hoeven betalen, maar op lange termijn...
Mijn schoonvader had destijds twee appartementen in verschillende gebouwen, maar die hadden allebei een gezonde VVE, is inderdaad wel belangrijk. Wij hebben het ene appartement destijds een paar jaar van hem gehuurd, en dan merk je wel dat het belangrijk is dat je een goede VVE hebt. Onderhoud werd gewoon uitgevoerd als dat nodig was en pro-actief. Wel zo prettig.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 10:18

Hobbyhorse schreef:

Ah vandaar, gelukkig zijn er ook goede. Die zie je natuurlijk ook niet bij mr Frank Visser :+

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 11:47

In onze flat vroeger, hadden we ook een fiks vve bedrag. Die vve had echter wel alles super goed op orde. In de paar jaar dat we daar gewoon hebben, werden de gevels helemaal opnieuw gevoegd en bekeken op stevigheid en kwam er een nieuwe modernere lift in. (17 verdiepingen hoog gebouw). Dat heeft ons geen extra vve bijdrage gekost, het meerjarenplan was gewoon super goed in orde.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:30

Bouwkundige keuring was goed! *\o/*
Offerte van de Notaris is ook binnen, wij kunnen verder. Eind van de week vooopige koopakte tekenen, volgende week taxatie... Het loopt als een treintje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 18:43

Ik heb hiervoor ook een appartement gehad met VVE. Toen ik er kwam was het 90€ pm.
2 jaar later 125€ pm. En heb ik na 6 maanden er te wonen 2000€ moeten aftikken voor betonrot in het balkon.
Onze VVE had echt te weinig geld in kas. Plus een lening bij een bank met hoge rente.
Echt waardeloos. Ze waren wel op de goede weg omdat te herstellen, maar heeft mij best wat geld gekost.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:32

Fijn om te horen Veriye!

Zo Daantjuh, dat zijn ook geen kleine bedragen. Ben zelf helemaal niet bekend met VVE’s kunnen ze die kosten zomaar ophogen?

Hier nog in afwachting.. We zijn een week verder. Hopelijk krijgen we woensdag eindelijk bericht. Als het goed is sluit de bieding dan. Bieden op inschrijving is ook niks maar in dat wachten ben ik ook niet de allerbeste.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-20 21:49

Veriye schreef:
Bouwkundige keuring was goed! *\o/*
Offerte van de Notaris is ook binnen, wij kunnen verder. Eind van de week vooopige koopakte tekenen, volgende week taxatie... Het loopt als een treintje.

Gefeliciteerd

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 14:40

Mag ik mij hier ook melden?

En meteen een vraag:
Ik had met mijn (inmiddels) ex een huis gekocht, na een jaar is dit fout gegaan en ben ik met praktisch niks weer terug gegaan naar mijn vader. Nu wil ik mij graag weer oriënteren op een koopwoning voor mijzelf, maar kom niet uit het volgende:

Ben ik nu een starter, herstarter of een doorstromer?
Als ik er op ga zoeken kom ik het volgende tegen:

Starter: Als u voor het eerst een huurovereenkomst aan gaat voor een zelfstandige woning en geen zelfstandige woning achter laat als u verhuist.

Herstarter: Als je relatie wordt verbroken, je alleen gaat verhuizen en je ex partner in het huis achterblijft. Dan ben je een herstarter, maar volgens het bevolkingsregister moet je nog wel ingeschreven staan op dat adres.

Doorstromer: Als u een zelfstandige huur- of koopwoning leeg achterlaat bij verhuizing.

Nu zijn ze alle 3 niet op toepassing voor mij, want ik heb immers al eens (gezamenlijk) een huis gekocht, laat geen huis leeg achter, maar ben ook niet op het adres van mijn ex ingeschreven blijven staan want ik woon immers weer in mijn ouderlijk huis.

Help lieve Bokkers, ik kom er niet uit. :o

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:09

Vanwaar deze vraag Kaitlyn? Vanwege de regeling dat starters geen overdrachtsbelasting betalen vanaf januari? Of over iets totaal anders?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:17

Als je een keer een hypotheek op je naam gehad hebt ben je volgens mij geen starter meer.

Dat jaar dat je hypotheekrente aftrek hebt gehad, kun je later ook geen aftrek meer voor krijgen (dus stel, je neemt een nieuwe hypotheek voor 30 jaar, dan mag je daarvan nog maar 29 jaar hypotheekrente aftrekken).

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:28

Yipee schreef:
Vanwaar deze vraag Kaitlyn? Vanwege de regeling dat starters geen overdrachtsbelasting betalen vanaf januari? Of over iets totaal anders?

Ik ben mezelf weer aan het oriënteren op het kopen van mijn eigen huis en de hoeveelheid hypotheek die ik dan kan krijgen. Maar dan moet je aangeven of je starter bent of niet, maar als ik niet aangeef dan gaan ze er vanuit dat ik een huis te verkopen heb, en dat is ook niet zo.
Dus weet gewoon even niet zo goed wat ik daarmee moet doen.

Geen overdrachtsbelasting is mooi natuurlijk, maar daar gaat het mij niet om, die wil ik best betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:34

Je bent herstarter/doorstromer als je je huis verkoopt en tijdelijk huurt (of bij iemand inwoont) voordat je weer een huis koopt.
Maar dat is meer van toepassing op huurwoningen.
Als je eenmaal een hypotheek/woning op naam hebt gehad ben je geen starter meer en krijg je niet de korting.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:28

Taxateur heeft pas plek over twee weken en geeft aan dat ze proberen het rapport binnen 10werkdagen af te hebben! Dan krijgen wij de financering niet rond op tijd!
Is dat normaal dat het zo lang duurt?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:29

Veriye schreef:
Taxateur heeft pas plek over twee weken en geeft aan dat ze proberen het rapport binnen 10werkdagen af te hebben! Dan krijgen wij de financering niet rond op tijd!
Is dat normaal dat het zo lang duurt?

Nee, andere taxateur zoeken zou ik zeggen

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 17:40

wij hadden al meerdere gebeld, maar meeste nemen niet meer aan, of alleen met bepaalde geldverstrekkers, maar dat is bij ons nog niet duidelijk.

Ben er nur behoorlijk nerveus van. En vandaag zou eigenlijk een dag om te vieren zijn. 11 jaar samen met vriendlief en voorlopige koopakte getekend. Maar nu ben ik alleen nog een hoopje zenuwen :+