Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

koos2015

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:01

Ik als stille meelezer kom even binnen vallen, sorry :-)
Maar misschien hier nog tips.

We hebben een hele zonnige tuin (zuiden) op kleigrond, niet heel groot ongeveer 5 x 12 mtr.
Nu willen we op de grens gras/steen graag een boom neerzetten voor natuurlijke schaduw. Zelf twijfelen we tussen de Capalca Nana en Dakplataan. Wat is jullie ervaring of aanrader?
Belangrijk voor ons is een dicht bladerdak in de zomer en makkelijk qua onderhoud, snoeien en ziektes.
Wat is de afstand die je aan zou moeten houden tot de schutting vanaf midden punt boom gezien?
Kan planten nu al of wachten tot herfst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:25

Kwam vanmorgen buiten en werd verwelkomt door een heerlijke vanille geur
Afbeelding
Passiflora Capsularis
Bloemen zijn klein maar compenseren hun grootte door heerlijk te geuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:29

Een Oost Indische Kers(smithii)
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 09:39

koos2015 schreef:
Ik als stille meelezer kom even binnen vallen, sorry :-)
Maar misschien hier nog tips.

We hebben een hele zonnige tuin (zuiden) op kleigrond, niet heel groot ongeveer 5 x 12 mtr.
Nu willen we op de grens gras/steen graag een boom neerzetten voor natuurlijke schaduw. Zelf twijfelen we tussen de Capalca Nana en Dakplataan. Wat is jullie ervaring of aanrader?
Belangrijk voor ons is een dicht bladerdak in de zomer en makkelijk qua onderhoud, snoeien en ziektes.
Wat is de afstand die je aan zou moeten houden tot de schutting vanaf midden punt boom gezien?
Kan planten nu al of wachten tot herfst?

Platanen zijn resistent tegen zo ongeveer alle ziektes en kwalen.
Trompetboom geeft ook nog eens bloemen.
Beiden worden erg groot voor een kleine tuin.
Bomen moeten minimaal 2 meter van de erfgrens staan.
Zoek wat kleiners, minder groot uitgroeiend.
Leilindes vragen wel onderhoud maar zijn wat minder massief.
Zou in de herfst planten.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:06

Wij hebben een capalca gehad in een kleine tuin, dat was drama. Het was al wel een oude waarvan de kop niet goed gesnoeid was, in zn eerste jaren groeit hij een stuk compacter schijnt. Hij had enorme bladeren en de takken werden aan beide kanten zeker 2 meter. En dat in een tuin van 5 m breed... prachtige boom voor grote tuin, maar voor kleine tuin zou ik m afraden

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:19

Ik zou sowieso een boom nemen die in een parasolvorm gesnoeid is. Plataan is daarvoor prima, maar zul je wel veel moeten bijhouden.

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:39

Het is natuurlijk niet de bedoeling om hem over 5 jaar weer uit te moeten graven. Ik dacht dat de Nana klein bleef, maar dat is dus relatief:-)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:12

Capalca moet natuurlijk wel ieder jaar gesnoeid worden, maar vind het een fijne en mooie boom. 1 keer vorst en alle bladeren liggen eraf, dus ook maar 1 keer blad ruimen. Heb ook een oude capalca in de tuin gehad, takken werden iets meer dan 1 meter, en dat aan 2 kanten dan. Maar werd wel ieder jaar goed gesnoeid.

Morganlefay, die soort ken ik helemaal niet. Is die ook eetbaar?

Hier staat alles weer op zijn kop. Ze zijn nu aan het bestraten. Stuk van 30 m2 opnieuw en ik denk een 80 m2 met klinkers, en nog een terras van ongeveer 25 m2. Zijn voor de 2de dag bezig, morgen denk ik nog een dag.

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:31

Wij moesten m elk jaar 2x snoeien om de tuin enigzins begaanbaar te houden.

Hier zijn ze vorige week bezig geweest met de tuin, die is helemaal op de kop gegaan. Zal zo foto's uploaden :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:54

Ik heb ook een capalca sinds dit voorjaar, heeft alleen een tik gehad van dat droge voorjaar. Heb hem nu op 20cm terug gesnoeid en kalk en compost in de grond vermengd in de hoop dattie weer bijtrekt en het volgend jaar echt goed doet :) de man van de kwekerij waar ik was om te vragen gaf ook aan, gewoon goed kort snoeien in het voorjaar, dan blijft ie qua model ook goed behapbaar in een kleinere tuin :)

Kirstenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:05

Afbeelding
Dit was hoe het eerst was. We hebben een tuin op het noordoosten, dus veel schaduw. Er lag een vlonder die spekglad was en ze hadden m te diep gemaakt, dus er zat veel ongedierte onder. Er stonden 2 grote betonnen bakken met fontijnen, dat was niet echt onze smaak en dat water wat daarin bleef staan... heel vies. Die boom stond er dus in waar we ook weinig plezier van hadden en de tuin heeft een hoogteverschil, dit zat zo'n 1,5m voor de schuur. Dus net een stukje waar je weinig aan had. Ook lag er grind, tegel en vlonder dicht op elkaar waardoor we altijd met wiebelende stoelen en tafel zaten.

Wensen:
- onderhoudsvriendelijke bestrating
- meer plant (Maar wel 2 niet fanatieke tuinmensen proof :') )
- een egaal terras waar je makkelijk op kunt zitten
- plekje voor de konijnen naast de uitbouw
- geen grind meer (want met veel bomen achter ons ligt onze tuin in de herfst/winter/lente altijd vol met blad)

Naast de uitbouw is het zo geworden (van t weekend komt de bijpassende wit houten konijnenren):
Afbeelding

En de rest van de tuin:
Afbeelding

Er komt uiteraard nog meer aankleding, zo komt een houten bloembak tegen het kale muurtje en een mooie houten tafel met mooie bloempot erop. Ook komt er nog een houten ombouw voor de containers. En uiteraard moeten alle plantjes nog gaan groeien.
We schrokken eigenlijk van de hoeveelheid bestrating, maar de afwatering lijkt goed te gaan en omdat we altijd ergens anders zon hebben biedt het wel veel zitmogelijkheid. We zijn er blij mee :D

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:33

Mooi geworden zeg Kirsten! Mooie tegels ook die grote!

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 14:40

Hoi allemaal, ik kom ook meelezen en kijken en hopelijk ook posten.
Mijn vriend en ik zijn de uitdaging aangegaan om met zo weinig mogelijk financiële middelen onze tuin op te knappen. We hebben een perceel van 875 m2 waarvan de helft tuin dus best een uitdaging.
Na de tuin voor en achter gaan we ook de schuren en de rest van het erf aanpakken, er komt o.a. een kas voor groenten en een stukje vollegrondstuin buiten.

In de voortuin komt een beeldentuin (de bedoeling is dat vanaf voorjaar 2018 bezoekers er in mogen) en achter is het hondenparadijs en onze zon- en schaduwterrassen.

Ik hoop snel wat foto's te kunnen plaatsen want het verschil voor en na is echt zo leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 15:44

Neonlight schreef:
Capalca moet natuurlijk wel ieder jaar gesnoeid worden, maar vind het een fijne en mooie boom. 1 keer vorst en alle bladeren liggen eraf, dus ook maar 1 keer blad ruimen. Heb ook een oude capalca in de tuin gehad, takken werden iets meer dan 1 meter, en dat aan 2 kanten dan. Maar werd wel ieder jaar goed gesnoeid.

Morganlefay, die soort ken ik helemaal niet. Is die ook eetbaar?

Hier staat alles weer op zijn kop. Ze zijn nu aan het bestraten. Stuk van 30 m2 opnieuw en ik denk een 80 m2 met klinkers, en nog een terras van ongeveer 25 m2. Zijn voor de 2de dag bezig, morgen denk ik nog een dag.

welke plant bedoel je?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:03

Ik bedoelde die Oost Indische Kers. Ik ken ze alleen met de rondere bladen en ook rondere bloembladen.

Evel_Knievel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:35

Ik kom hier ook kijken als dat mag :D

En hoe mijn tuin er uit komt te zien? Nou....anders dan de huidige staat :')

Afbeelding

Ben nu bezig met het onkruid te verwijderen en hoop dit weekend al een deel te kunnen egaliseren. Zal dit weekend ook wat betere foto's maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 18:34

Neonlight schreef:
Ik bedoelde die Oost Indische Kers. Ik ken ze alleen met de rondere bladen en ook rondere bloembladen.

Tropaeolum Smithii
Inheems in Zuid Amerika en ik eet de blaadjes wel eens, zijn peperig.
Gaat mij voornamelijk om de bloemen, deze bloeit door tot de vorst en ruikt heerlijk.
Bloemen zijn zo groot als een duim.
Zaden zijn in Engeland te koop.Chlitern Seeds.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:00

ik kom even onder mijn meeleessteen vandaan. ik geniet al een tijdje mee van jullie mooie tuinen en kom daardoor op goede ideeën, voor mijn eigen redelijk grote tuin.

nou loop ik ergens tegenaan en misschien dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb meerdere grote coniferen in mijn tuin staan. De haag achter mag lekker groot worden en daar doe ik verder niets aan, maar ik heb ook een haag halverwege mijn tuin staan en die is wat verwaarloost :o
hij neemt nu best wel veel ruimte en licht in en ik zoek eigenlijk een goedkope en niet zo'n arbeidsintensieve oplossing.
Het gaat om de haag aan de rechterkant van de foto (sorry, krijg de foto niet gedraaid):

Afbeelding

ik heb meerdere opties;
- volledig verwijderen en vervangen voor een schutting, alleen zou ik dan de wortels moeten laten zitten, aangezien ik zelf, door lichamelijke problemen, het niet uit kan graven.
- terugsnoeien, wat niet ver kan omdat ie al gauw bruin wordt.
- terugsnoeien en de kop eruit halen, al is mij verteld dat dat niet echt mooi wordt.
- terugsnoeien tot de stam en de stammen gebruiken als schuttingpaal, als dat mogelijk is.

iemand tips of betere ideeën?

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:56

Kaatjemuts ik heb helaas geen verstand van coniferen.

Gisteren eindelijk de passie bloem op de foto gezet nadat ik eerst gesnoeid had.

Van deze kwamen 2,5 er tegenover in de border stakjes omhoog.
Afbeelding

Deze 2 foto zijn van dezelfde van 2 kanten de foto genomen. Deze was echt heel klein aan het begin van het voorjaar. Kwam bijna niet bij het rek waar hij nu vol op zit.

Afbeelding
Afbeelding

En de oogst tot nu toe van fe vrucht en er waren er al 3 opgegeten door mijn dochter.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 14:19

Een conifeer ver terugsnoeien wordt echt niet mooi. Ik zou de hele haag eruit halen, eventueel laten doen (geen buurman/zwager die in ruil voor een bbq een middagje aan de gang wil voor je) en vervangen door een haag die je wel makkelijk terug kunt snoeien, zoals beuk of laurier. Als je een haag wilt houden tenminste (vind ik persoonlijk wel mooier dan een schutting, hoe groener, hoe beter, maar smaken verschillen).

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:39

onze buurman heeft een conifeerhaag die compleet verwilderd was aan onze kant
De laatste huurders van ons huis onderhielden hem in het geheel niet en zijn aanbod om het voor hen te doen werd afgeslagen
Dus wij hebben hem aan onze kant teruggesnoeid tot aan de stam en ja, das lelluk := Maar we hebben er ruim anderhalve meter tuin bij over een lengte van 12 meter

Toen hebben we groen tuingaas op palen tegenaan gezet met groen windbreekgaas er achterlangs (180 hoog)
tegen inkijk vanaf de buurman en om de ravage aan onze zijde te camoufleren
Nu steekt er bij ons nog steeds wel een goeie meter bruine heg bovenuit
Maar de haag zit voor ons niet direct in het zicht
Dus vinden we het wel prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 16:55

Wij hadden een klimop haag, dat ws ook een paasei := die hebben we eruit gehaald, en ja, dat is veel werk. Maar wat al gezegd wordt, vraag eens een bekende. Of een beunhaas via marktplaats die voor een klein prijsje je wil helpen. Wij hebben nu een schutting met een border ervoor met allemaal mooie planten en boompjes erin. Dat staat ook heel mooi en wordt met het jaar groener, ik ben er blij mee :D Ik heb trouwens ook een passiebloem er tegenaan gezet, gewoon wat spijkers in de schutting, groen ijzerdraad er omheen en dan groeit ie mooi uit over de schutting :)
Ik heb wel de oude rozenstruik eruit gehaald. Ding was ong 25 jaar oud en niet goed onderhouden en dus helemaal vergroeid. We hadden hem erin gelaten omdat we het zonde vonden, maar nu ik m weg heb gehaald is het zoveel netter.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een foto van de border.

Afbeelding

Onze passiebloem:

Afbeelding

En mijn favo onderdeel van de tuin, de rotspartij.

Afbeelding

En onze zithoek :D
Afbeelding

Edit: mijn schattige eucalyptusboompje van krap aan 50 cm is inmiddels uitgegroeid tot boven de uitbouw van ons huis :') Kan ik die in de top terugsnoeien? Want hij begint een beetje te hangen. Heb m al vast staan, maar dat gaat denk ook niet heel lang goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 18:59

Eucalypta kan je gewoon in het voorjaar snoeien. Doe dat niet van de winter, want dan kan ie invriezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 19:08

Ah dan gaan we dat maar doen haha. Wel mooi hoor, de bovenkant van de stam is lila. :D had alleen gehoopt dat ie lekker ging ruiken als ik de takken binnen zou zetten maar helaas :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 20:40

Je esdoorn is mooi en wat betreft de passiebloem. Hoop dat je buren niet al te verstoord raken als er een uitloper komt buurten.