Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:31

Veriye schreef:
Wij zijn in gesprek met de gemeente en de verkoper. Wij zullen zien, maar heb er geen goed gevoel meer bij om eerlijk te zijn.

Ik ga duimen! Kan mij voorstellen dat het wel een domper is. Had het je wel echt gegund. Jammer dat dit niet eerder bekend was. Flauw.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:36

verootjoo schreef:
Ik zou het niet gelijk afschieten hoor. In gesprek blijven met de gemeente en verkoper. Die verkoopt het hierdoor ook minder makkelijk, dus gunstig voor jullie.

Wat zou er evt in de bodem zitten dan?

Wij wachten zowieso nog even af, tot wij meer informatie hebben.

Olitank of asbest...maar geen idee. Taxateur zei alleen dat hij het in zijn taxatie mee moet nemen en het huis hier door minder waard is.
Maar wij zullen zien.

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 22:59

Oh nee, wat een domper veriyee, zoiets verwacht je ook niet :(.

Hier heeeeel goed nieuws. Het moet nog even bezinken maar ons bod is geaccepteerd! :D :):). Echt totaaaal niet verwacht _O- . Als voorwaarde overdracht in januari, dat scheelde een paar duizend en dit hebben we 'gebruikt' om te overbieden. Uiteindelijk hebben ze op basis van de voorwaarden voor ons gekozen (oa geen verkoop eigen huis, en hun kwam een latere overdracht ook beter uit).

Yipee

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 23:18

Gefeliciteerd! Mooi nieuws! Wij huren momenteel ook dus hopelijk vallen onze voorwaarden ook een keer in de smaak. Tot nu toe nog niet ieder geval helaas.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 01:30

tjiftjaf schreef:
Veriye schreef:
Nou hier gaat de koop waarschijnlijk niet door :(
Gezeik ivm bodemonderzoek die eigenlijk al sinds 1995 moet komen, omdat er toen iets is gevonden in de grond. Gemeente wil geen onderzoek doen ivm kosten is het opgeschoven, maar helemaal eruit halen ook niet, verkoper wil ook geen onderzoek doen en ik zie het ook niet zitten om 800 te betalen voor een huis wat nog niet van mij is....

Belachelijk dat je daar nu pas achter moet komen. Dat had de makelaar bij bezichtiging toch al wel kunnen vermelden.

O het kan nog gekker hoor. Pas als je het voorlopig koopcontract onder je neus krijgt de clausule erin vinden dat een bodemonderzoek (vanuit Rijkswaterstaat) verplicht wordt gesteld.
Die grap hebben wij gehad, en wij hebben dat huis er echt om laten schieten. Er had vanaf de 70-er jaren een autosloperij gezeten. Dat die grond verontreinigd was konden wij op onze vingers natellen. Mijn neven hebben nl een autosloperij en ik weet hoe dat vroeger ging. Een grondboor en plastic zak met water gaf overigens ook duidelijk aan dat er een probleem was. Olie. Maar makelaar had dus niks gezegd dat rijkswaterstaat een bodemonderzoek verplichte en ook hier wilde verkoper deze niet laten doen.

Veriye ik hoop dat jullie eruit komen met de koper.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 06:56

tjiftjaf schreef:
Belachelijk dat je daar nu pas achter moet komen. Dat had de makelaar bij bezichtiging toch al wel kunnen vermelden.

was ook echt toevallig, want op aanraden van onze adviseur hebben we een zinnetje van: ¨wij gaan ervan uit dat de bodem niet verontreinigd is¨ en hierop heeft de verkoopmakelaar gereageerd met: nou ja, niemand weet het, er zou onderzoek moeten komen sinds 1995, maar niemand doet dat en het betreft de hele wijk en de woningen verkopen prima. En er is toch nooit geld vanuit de gemeente, dus hoef je je geen zorgen om te maken.
Maar ja, als dat er dan in een keer toch is en het een sanering wordt...lekker dan. En of wij zo het nodige bedrag voor de taxatie krijgen is ook een groot vraagteken.
Maar wij wachten even af.

Rina: Erg! Maar gelukkig zijn jullie er nog wel achtergekomen.

Charaz schreef:
Maar dan zou je om 800,- je droomhuis kunnen mislopen?
Ik zou er eens rustig over nadenken als ik jou was

Nou ja droomhuis...wij zijn al meerdere huizen misgelopen, die ik wel liever had gehad. Maar dit huis heeft bijna alles wat wij eisen (behalve weiland voor het paardje dan :+ ) Dus zou wel een prima huis zijn.

hele nacht niet geslapen trouwens :+ ben al sinds 1 wakker, het gaat een lange dag worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 08:23

Nou de ellende van stukken Eerbeek is dat de papierfabrieken en andere industrie de boel ooit aardig vervuild hebben. Al langer moeten er delen van eerbeek bodemonderzoek hebben vanwege bestaande en afgebroken fabrieken. Maar dat gebeurd alleen niet. Een van de redenen dat Eerbeek op een gegeven moment afviel als mogelijke woonplaats voor mij. Als de grond schoon lijkt geen probleem, alleen bij vervuiling hoe erg is die, geeft dat gezondheids problemen en voor wie zijn de reinigingskosten?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:06

Wij hebben net gehoord dat er geen saneringsplicht bestaat en de bodemonderzoek om het grondwater ging.
Wij gaan dus voor nu verder en laten een quickscan van de bodem uitvoeren. Hier wordt gekeken naar de bovenlaag van de grond (50cm diep) en of hier al verontreinigingen worden aangetroffen.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 09:27

Gefeliciteerd Kimmel!

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:19

Dat klinkt alweer wat positiever Veriye. :)

Even een vraagje: Volgende week 2 bezichtigingen staan met 2 leuke huizen. Is het raar om op 2 huizen te bieden? Je kan een bod intrekken na acceptatie toch? Misschien niet heel netjes maar in deze markt moet je je kansen misschien spreiden. :Y) Iemand ervaring mee?

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 10:37

Ja, hier hebben ze vanmorgen ook gevraagd of wij willen stoppen, want dan gaat het naar de volgende of ze plannen opnieuw bezichtigingen in. Dus denk dat het geen probleem is.

Kimmel: gefeliciteerd, heb in mijn zorgen helemaal eroverheen gelezen. *\o/*

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:03

_KimmeL schreef:
Oh nee, wat een domper veriyee, zoiets verwacht je ook niet :(.

Hier heeeeel goed nieuws. Het moet nog even bezinken maar ons bod is geaccepteerd! :D :):). Echt totaaaal niet verwacht _O- . Als voorwaarde overdracht in januari, dat scheelde een paar duizend en dit hebben we 'gebruikt' om te overbieden. Uiteindelijk hebben ze op basis van de voorwaarden voor ons gekozen (oa geen verkoop eigen huis, en hun kwam een latere overdracht ook beter uit).

gefeliciteerd!! Mocht ik een huisje vinden ga ik inderdaad ook de overdracht vanaf januari voorstellen, scheelt een hoop voor starters inderdaad! :)

Ik ben afgelopen week bij een maisonnette wezen kijken, erg leuk en helemaal af. Wel maar 1 slaapkamer (in totaal 72m2). Vp is 205000 euro, maar de makelaar verwachte er zelfs wel iets van 240000 voor te krijgen :+ . Dat is het me toch niet waard.

Ook een andere woning op funda gezien, jaren 30 woning, ziet er leuk uit, vraagprijs ook niet te duur, alleen bij staat van onderhoud staat redelijk... vraag me dan af waar je allemaal rekening mee moet houden. En verder zie je dat het huisje van buiten keurig geverfd is, maar dat van de buren helemaal verloederd.... zo zonde, vraag me dan af of dat ook nadelen heeft voor het huis dat te koop staat

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:04

Yipee schreef:

Even een vraagje: Volgende week 2 bezichtigingen staan met 2 leuke huizen. Is het raar om op 2 huizen te bieden? Je kan een bod intrekken na acceptatie toch? Misschien niet heel netjes maar in deze markt moet je je kansen misschien spreiden. :Y) Iemand ervaring mee?

Precies wat jij zegt idd, niet netjes maar wel begrijpelijk als je al een paar keer buiten de boot gevallen bent.
Je kan voor het tekenen altijd intrekken en na het tekenen kan je je beroepen op je je bedenktijd :o

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:21

Ik kan het me ook wel voorstellen. Je kan het bod inderdaad nog intrekken. Ik zou het gewoon doen.

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:25

Bedankt iedereen! Om bij het 2de huis al zo'n gelukje te hebben is waanzin in deze markt. Dat het nu gewoon 'klaar' is, voelt wel gek :+.

Yipee, dat kan inderdaad. Ons bod is nu geaccepteerd, en zelfs na tekenen koopakte kunnen we er nog binnen 3 dagen zonder opgave van reden onderuit.

We hebben wel gevraagd of we nog een x langs kunnen gaan met ouders/bevriend klusser komende week. Het is wel geheel gerenoveerd/instapklaar maar ik hoor liever ook nog even hun mening.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:29

Yipee schreef:

Had ik hier maar ervaring mee. Dan hadden we nu waarschijnlijk een heel leuk huis gehad. Eerste huis dat we bekeken in onze zoektocht was achteraf gezien ons droomhuis, de makelaar gaf ons 1 dag om te bieden, alleen hadden wij 2 dagen daarna nog een bezichtiging, dus we hadden niet geboden. De andere partij moest nog een huis verkopen en wij hadden daardoor veel betere voorwaarden... Nu we meerdere huizen zijn gaan kijken is de spijt alleen maar groter geworden.. :(

Ik zou t dus vooral doen. Die hele wereld is al super hard, dus alleen maar logisch dat je het zo wilt aanpakken.
Laatst bijgewerkt door J0anieke op 04-09-20 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:29

Thanks voor de opinies tot nu toe! In een normale markt zou ik het nooit doen maar je wordt nu gedwongen je kansen te spreiden. En ze hebben meestal toch een lijst met biedingen dus heel schuldig hoef je je ook niet te voelen denk ik dan.

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 11:30

Wij hebben ook een keer ons bod ingetrokken. Na een jaar zoeken in de stad zijn we op een openhuizendag in een dorp geweest en overweldigd door de ruimte die je kreeg voor je geld. Toen een beetje laconiek een bod onder de vp neergelegd met het idee, dat krijgen we toch nooit. En zowaar belden ze dat het wel akkoord was. We hebben het even een of twee dagen op ons in laten werken en toen ingetrokken met een smoesje.. Hoe mooi en groot ook, het paste niet bij ons. Het heeft daarna nog een jaar geduurd voordat we wat kochten in okt 2019. En nu hebben we de helft aan m2, maar nooit spijt van gehad.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 18:55

Concept koopcontract is binnen, bouwkundige keuring staat gepland voor maandag... Nu wordt het serieus

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:08

@Veriye jeetje wat een rollercoaster, wat een gedoe kan het zijn :(:) maar weer een stapje verder, mooi zo. Let op je 3 dagen bedenktijd :list:
#Kimmel gefeliciteerd, top!

Nou hier nog wachten tot maandag. Ondertussen al verbouwingsplan opgezet :+ :x :+ naja dat heb ik ook nodig mocht het bod geaccepteerd worden want woensdag zit ik dan bij de hypotheekadviseur (weet dat ik het huis kan kopen hoor, maar dan zou het om de laatste punten op de i zijn voor de financiering).

Het is hier al jaren zo dat je heel heel snel moet zijn met bellen voor bezichtigen etc. Maar loten is in bepaalde gebieden nu sinds corona zo. Rotterdam kent gewoon een enorme woningnood. Ook voor nieuwbouw is het echt een speld in de hooiberg om iets te vinden. Geldt overigens voor vrijwel hele regio. En tja, als je hier werkt of kind gaat hier naar school/opleiding moet je toch echt wel iets in de regio vinden. En dan zit je ook gewoon nog met echt onveilige en onaangename stukken stad waar je met je zoon niet wilt wonen. Kun je 's avonds nauwelijks over straat (nu heb ik twee flinke honden dus dat scheelt :)) ). Maar goed, wil wel dat zoonlief veilig thuis kan komen als hij bij nacht en ontij weer naar huis gaat.

Marijke_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:35

Ha huiszoekenden!

Sinds een aantal weken val ik hier ook onder, en waar ik eerst vol enthousiasme begon is dat nu wel ver te zoeken :')

Ik weet niet of er meer mensen naar appartementen zoeken, maar is het zo moeilijk om een VvE gezond te houden? Ik heb vanochtend een appartement bekeken en wilde graag een bod uitbrengen, maar de VvE is niet gezond en daardoor bestaat zeker het risico dat de kosten daarvoor flink zullen oplopen. Dit is al de tweede keer in vier bezichtigingen dat ik dit tegenkom..

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:37

VanHuisUit schreef:
@Veriye jeetje wat een rollercoaster, wat een gedoe kan het zijn :(:) maar weer een stapje verder, mooi zo. Let op je 3 dagen bedenktijd :list:

Is nu pas het concept. Maandag de keuring en dan afspraak maken voor het tekenen. Contract ligt nu ook bij de hypotheekadviseur, die nog een keer met een makelaar overheen kijkt.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:43

Wij hebben net het koopcontract getekend, woohooo!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:55

Gefeliciteerd!! *\o/*

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 08:32

Gefeliciteerd allemaal. Flinke stappen nu in het topic :j

Geen verstand van marijke_1995. Nog nooit mee te maken gehad.