[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:20

Ik zou zeker ook direct al oriënterende afspraken gaan regelen bij hypotheek verstrekkers om duidelijk te krijgen wat jullie kunnen en willen lenen
En wat alle mogelijkheden gaan zijn qua bouw budget etc
Pas als ie dat duidelijk hebt weet je of wat je wil en voor ogen hebt ook haalbaar is

Neemt niet weg dat je ook absoluut kunt gaan kijken
Dan weet je tenminste ook waar je het echt over hebt qua woning, land en bijgebouwen

En dan krijg je misschien ook gelijk al een idee van wat jullie er van willen maken

Of huren en bouwen samen kan, dat ligt aan wat jullie kunnen willen en moeten lenen voor dit project en wat je daar aan maandlasten aan over houd

Er zijn best wat mensen die idd gehuurd wonen tijdens bouw
Anderen wonen in bij familie en weer anderen zetten een tijdelijke woning/woonwagen of wat anders neer om daar tijdelijk in te gaan zitten op het terrein van de bouw
Of gaan in het bestaande pand wonen om dat pas te slopen als de nieuwbouw af is

Maar dat ligt dus helemaal aan wat jullie kunnen en willen lenen, wat je moet lenen om het te kunnen bekostigen ,
Tov van jullie inkomen
En de mogelijkheden van het beoogde pand/land

x_tico

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:00

Optiwolk: de enige tip die ik je zou willen geven is goed kijken wat voor bestemming er op het object zit. Als er bijv een agrarische bestemming op zit is het heel moeilijk te financieren als je geen agrarisch bedrijf hebt.

Wij hebben net bericht gehad, 3 April de overdracht! Gaat snel zo :)!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:05

Idd de bestemming van pand en land zijn wel handig om te weten

Waarom te koop
Als het oud en sloopwaardig is is het 9 vab de 10 keer iets als erfenis of bejaardenhuis ;)

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 17:50

Dank je wel iedereen!

Ik had nog even de prijs per m2 uitgerekend: dit kwam uit op 29€/m2.
(Wie nu slim is kan een schatting maken van de vp 8-) )

Wat dan voor landbouwgrond héél véél is, en voor bouwgrond héél weinig, toch?
Dan gok ik er op dat het vooraan bouwgrond is en aanpalend landbouwgrond. Maar dat zal zaterdag iig uitwijzen.

Dat van die bestemming had een vriendin van me ook al gezegd.
Ook zie ik op de foto's ook dat er een soort van piste is aangelegd (ohja :P) , maar of die vergund is ...

Ik blijf maar naar de foto's kijken, het zou echt zo ideaal zijn <3
Alleen budgetgewijs ... wordt het nog iets anders denk ik -O-

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:15

Bij een dergelijk groot perceel zal het idd uit een bouwblok bestaan en een stuk grond met een andere bestemming
Cultuur, agrarisch of?
Maar valt het huis ook onder die agrarische bedrijfs bestemming of anders?
Dat is echt wel even iets om uit te zoeken

Maar dat is Info die je op hoort te kunnen vragen bij de makelaar (advertentie bevat meestal wel wat info , of een eventuele brochure (downloadbaar)
Of je vraagt bij het kadaster info aan

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:56

x_tico schreef:
Optiwolk: de enige tip die ik je zou willen geven is goed kijken wat voor bestemming er op het object zit. Als er bijv een agrarische bestemming op zit is het heel moeilijk te financieren als je geen agrarisch bedrijf hebt.

Wij hebben net bericht gehad, 3 April de overdracht! Gaat snel zo :)!

Tegenwoordig zijn de agrarische boerderijen opgedeeld in 2 soorten ben even kwijt hoe dat genoemd wordt maar het meest voorkomend in nu sector 2 geloof ik en daar vallen veel bedrijfjes onder en dat hoeft niets met tuinbouw te maken te hebben ;) als he geen bedrijf hebt kun je het ook gewoon gefinancierd krijgen mits er ook woonbestemming op zit. Als je wel een bedrijf wilt beginnen en dat kan al een bed and brekfast zijn dan is het wel handig te kijken of je bedrijf binnen de sector valt. Een klus of bouwbedrijfje kan bijvoorbeeld, een boerencamping er zijn heel veel mogelijkheden, mits het binnen sector 2 valt maar hoe dat precies genoemd wordt ben ik dus even kwijt.

Wij zijn met een boerderij bezig geweest met een agrarische bestemming namelijk en dat hoeft helemaal geen probleem te geven.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:57

Zijn jullie er iets mee als ik de advertentie hier deel?
Het is in ieder geval een dure streek hier. Een vrijstaand huis op 2000m2 zit hier makkelijk aan 400 à500k.
(En overigens ook Belgje van dienst dus naar wetgeving kan het iets anders liggen).

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:58

Dat is aan jezelf, ik zou het zelf niet doen, als je het zou kopen weet iedereen waar je woont ;)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 19:59

Bedoel je dat je in Belgiė een huis hebt gezien?

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 20:07

Ja ik woon net over de grens en wat we hebben gezien is dus ook in België.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 00:27

Ok, wij nouja eigenlijk vriend heeft een boerderij in Poppel Belgiė vanaf 2005, dat was een varkensstal geweest, dat mocht juist geen vee bedrijf meer worden ;), voor ons is het een vakantiehuis, wat bestemmingsplan betreft is in Belgiė idd wel anders al is veel mogelijk. Maar hierover is het zeker nuttig om de gemeente ook te raadplegen zeker als je gaat verbouwen ;) er is sinds 2005 heel veel veranderd vanwegen de politiek in Belgiė ;)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 14:07

Hoi ik kom als meelezer even binnenwandelen en meekletsen. Ik lees al een tijd mee omdat mijn vriend en ik van plan waren eind dit jaar de woningmarkt op te gaan als kopers. Ik wilde graag wat meer leren over hoe dit allemaal werkt. Nu zijn wij per toeval een onwijs leuk appartement tegen gekomen waar we eigenlijk wel 'verliefd' op zijn. We willen kijken of we aankomende week een afspraak kunnen maken bij de hypotheek adviseur. Na een zelf berekening waarbij we alles zo 'krap' mogelijk hebben ingevuld, lijkt het alsof we een hypotheek moeten kunnen krijgen op enkel mijn vriend. Dit zou ideaal zijn voor ons.

Ik vind het onwijs spannend, zou ons eerste koophuis zijn en we weten eigenlijk vrij weinig van alles wat we moeten doen. Hadden er ook niet op gerekend dat we toch nu al een afspraak willen maken, hadden meer eind dit jaar verwacht. Ik vroeg me af of jullie nog tips hebben voor onze afspraak of dingen waar we rekening mee moeten houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:19

Waar je in ieder geval rekening mee moet houden is dat woningen binnen een dag weg zijn tegenwoordig , in ieder geval heel snel.
Funda is ook niet altijd up to date. Ik zou al een bezichtiging plannen bij het huis en afspraak adviseur. Mocht je een hypotheek kunnen krijgen heb je het huis al gezien en kan je er al voor gaan of niet :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 18:22

Anoniem schreef:
Waar je in ieder geval rekening mee moet houden is dat woningen binnen een dag weg zijn tegenwoordig , in ieder geval heel snel.
Funda is ook niet altijd up to date. Ik zou al een bezichtiging plannen bij het huis en afspraak adviseur. Mocht je een hypotheek kunnen krijgen heb je het huis al gezien en kan je er al voor gaan of niet :)

Woningen zo snel verkocht dat zie je in bepaalde gebieden
Maar dat is echt geen landelijk beeld :n

Maar ik zou idd sowieso wel duidelijk hebben wat je kunt en wilt lenen
Dat kijkt een stuk relaxter :j
En voorkomt teleurstellingen ;)

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-17 21:59

Ik geloof dat het in de regio waar wij zoeken wel vlot loopt, maar verschilt heeeel erg. Sommige huizen staan weken op de site van de makelaar en sommige zijn met twee dagen weg. Dit huis doet volgende week mee aan de open huizendag, dus we gaan er dan een paar bekijken.

Het is niet zo dat we nu ons blind staren op dit huis, maar het is wel een motivatie om NU alles uit te zoeken. En misschien voelt het in het echt niet goed, daar houden we wel rekening mee.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 00:40

Hier gaan de woningen ook snel, zeker de eensgezinswoning en starterswoningen, sowieso binnen een week vaak binnen 2 dagen. De oudere huizen duren vaak wat langer maar die worden uiteindelijk toch ook verkocht.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:10

Hier in de regio ook. Huis dat wij gekocht hebben heeft ook maar 2 dagen op funda gestaan.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:14

In deze regio valt het wel mee. Sommige huizen zijn zo verkocht maar andere staan maanden te koop.

Hier niet geweldig nieuws. Ze gingen niet akkoord met de werkgeversverklaring. Meteen een nieuwe laten maken en nu maar hopen dat ze voor de rest alles goedkeuren....
Bleh al die stress op het einde....

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 10:54

Gats Arabella, ik duim dat ze nu wel akkoord gaan

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:02

Leuk dat bij veel opschiet!! Hier is het drama : ( ben onderhand zo zat en heb zo'n gevoel van "laat maar"

Eergisteren weer gebeld voor meerdere huizen.. van de 10 waren nog maar 2 vrij.. gelijk afspraak gemaakt voor bezichtigen maandag.. en werden gisteren alweer afgebeld dat ze verkocht waren..

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:05

Dat is ook klote gianti, gebeurde hier ook regelmatig daar word je echt moedeloos van :\

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 11:09

Duplo schreef:
Dat is ook klote gianti, gebeurde hier ook regelmatig daar word je echt moedeloos van :\

Ja het voelt echt heel zuur aan.. ik woon in principe nu wel goed, alleen reizen naar mijn vriend en moeder begint ook steeds meer op te breken.. en ook alles wat niet fijn is aan mijn plekje valt ook steeds meer op hoe langer het duurt :') ik weet ondertussen ook niet meer hoe we er wel tussen kunnen komen.. Hebben onderhand zelfs maar afgesproken dat we niet eens meer samen proberen te bezichtigen, als 1 van ons kan gaat die en moet maar knoop door hakken.. voelt ook niet echt "fijn" aan om zo te moeten beslissen

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 13:26

Laten we het hopen ja. Het is nu ook niet dat ik een gigantisch hoog bedrag ga lenen. In maandkosten ga ik zelf omlaag en ik zit al in een van de goedkoopste appartementen van de stad.

Maarja opdracht van vandaag:

Afbeelding
deze muur weer wit maien...bleh gianti, wel balen dat het gewoon niet wilt. Misschien helpt bij jou wel om een aankoopmakelaar in te huren?

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-17 21:29

Ik heb gisteren weer kijkers gehad. Mensen uit Utrecht die voor de tuin vielen. Zij vond het huis van binnen ook erg leuk maar hij was wat gereserveerd. Gok dat ie zelf niet zo handig is want hij heeft gevraagd of ze terug kunnen komen met een aannemer erbij. Nou dat kan uiteraard, we wachten weer af! Woensdag weer kijkers dus even proberen in de tussentijd de boel aan kant te houden!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 14:21

Wij hebben morgen een oriëntatie gesprek voor de hypotheek, is bij hetzelfde bedrijf als waar de makelaar zit. Na telefonisch contact met de financieel adviseur werden wij gebeld door de makelaar, morgen gelijk een bezichtiging. Wel gaf hij aan dat hij al drie bezichtigingen bij dat huis had gehad en dat er twee waren die verder willen met dit huis.
We hebben voor onszelf al besloten dat dit waarschijnlijk niet ons huis wordt, omdat we dan over de vraagprijs moeten gaan zitten en dat kunnen wij niet betalen. Maar dan kunnen we in elk geval kijken en zien we wat we wel en niet belangrijk vinden.