Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:24

Nou jouw probleem is exact ook mijn probleem en ik snap er helemaal niks meer van..ik verbruik ook veel minder dan gemiddeld zowel qua stroom als gas en heb zonnepanelen en het bedrag wordt alleen maar hoger en hoger...

Karuna bij welke maatschappij zit jij?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:32

Ik ben zojuist ook overgestapt naar ANWB *\o/*

Toch een leuke toestand - op 3 dec van Vandebron (duuurrrrrr) naar United Consumers / Engie (al wat minder duur) en dan van 7 dec door naar ANWB (hopelijk een stuk minder duur).

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:34

Heeft een P1 meter nog meerwaarde als ik in de app van Greenchoice één dag later mijn verbruik per uur kan inzien?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:58

Cynthia82 schreef:
Heeft een P1 meter nog meerwaarde als ik in de app van Greenchoice één dag later mijn verbruik per uur kan inzien?

Nou ja, je kunt echt zien wat je op dat moment verbruikt. Dus als je de tv uit zet, dan floep, zie je zo je verbruik naar beneden schieten.
En ook qua gas, blijkbaar verwarmen we alleen in de ochtend.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:05

Elisa2 schreef:
Nou jouw probleem is exact ook mijn probleem en ik snap er helemaal niks meer van..ik verbruik ook veel minder dan gemiddeld zowel qua stroom als gas en heb zonnepanelen en het bedrag wordt alleen maar hoger en hoger...

Misschien komt het door de btw verhoging die er per januari weer in zit? Prijsplafond is volgens mij nog niet verwerkt bij veel leveranciers omdat daar ook nog veel onduidelijkheid in zit. Dus als het prijsplafond er niet ik zit en de btw verhoging wel, rekenen ze met nóg hogere tarieven.

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:22

Afbeelding

Poe, pittige prijzen vanaf 1 Jan bij essent

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:25

Elisa2 schreef:

Bij een kleine lokale maatschappij die aangesloten is bij samenom. Een samenraapsel van kleine lokale initiatieven. :j
https://www.samenom.nl/

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:31

Wel goedkoper dan Vattenfall… boven prijsplafond word het:
Gas: 3.21
Stroom: 0.86
Dal: 0.65

Misschien een rare vraag maar de prijsplafond gaat 1 januari in. Maar bv mijn jaar loopt van feb- feb. Vanaf wanneer gaan ze dan tellen?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:35

Vanaf 1 januari

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:35

Van januari tot en met december. Daarna financiert de overheid het niet meer.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:36

Januari ook voor zover ik weet. Het plafond geldt gewoon vanaf januari als alles nu lukt.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:40

Hatsikidee89 schreef:
[ [url=m/cjUjry.jpg]Afbeelding[/url] ]

Poe, pittige prijzen vanaf 1 Jan bij essent

Essent rekent met de nieuwe prijzen geen dal- en normaal tarief?

Bij Eneco betalen we per 1-11:
Normaal: 0,86
Dal: 0,69
Gas: 3,17

Bij Essent per 5-12:
Normaal: 0,73
Dal: 0,62
Gas: 2,74

Ik heb bij Essent de vraag uit staan of die wijziging van 1-1 ook al voor ons geldt.
Want dan wordt het dus:
Normaal/dal: 0,82
Gas: 2,92

Leveringskosten stijgen ook best vind ik.

Denk dat Essent dan toch de betere partij is dan Eneco voor ons.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:41

Sanet schreef:
Cynthia82 schreef:

Nou ja, je kunt echt zien wat je op dat moment verbruikt. Dus als je de tv uit zet, dan floep, zie je zo je verbruik naar beneden schieten.
En ook qua gas, blijkbaar verwarmen we alleen in de ochtend.

Wij kunnen het pas na 2 dagen zien ona verbruik per dag (budgetenergie) .
Welke P1 meter raden jullie aanm

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:43

Ik snap dat de prijs vanaf 1 januari in gaat. Maar hoe gaat het met de eindafrekening? Nu zou ik die in februari krijgen. Gaat dan in januari alles op 0 en dan tellen t/m je verbruik 1 januari 2024? Dus alleen wat je gebruikt in 2022 geldt voor het verbruik? Misschien moet ik het zo verwoorden. Ik zit ermee dat ik waarschijnlijk erboven (alleen gas) kom hoe hou ik dit in de gaten?

Misschien verwoord ik het alsnog niet goed wat ik bedoel maar weet het niet anders neer te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:45

wouterpaard schreef:
Ik snap dat de prijs vanaf 1 januari in gaat. Maar hoe gaat het met de eindafrekening? Nu zou ik die in februari krijgen. Gaat dan in januari alles op 0 en dan tellen t/m je verbruik 1 januari 2024? Dus alleen wat je gebruikt in 2022 geldt voor het verbruik? Misschien moet ik het zo verwoorden. Ik zit ermee dat ik waarschijnlijk erboven (alleen gas) kom hoe hou ik dit in de gaten?

Misschien verwoord ik het alsnog niet goed wat ik bedoel maar weet het niet anders neer te zetten.

Het wordt gewoon over het hele jaar gerekend. Dus januari valt in je afrekening van feburari en feb tm december valt in je afrekening van 2024.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:47

Ik zag dat als je een oudere slimme meter hebt je per uur gas krijgt en per 10 sec energie.
Ik las wat reviews (op tweakers geloof ik) die minder enthousiast waren over de P1. Met name als het niet goed werkt. Las ook dat de data van een jaar oud maar wordt bewaard.

Mijn man heeft nu in Numbers een overzicht gemaakt met gas/energie verbruik per dag. Om te vergelijken met de dag ervoor en vorig jaar. Inclusief de temperaturen om te zien wat er anders is als het verbruik ineens fors hoger is.

Wij hebben behoorlijke aanpassingen gedaan in huis, voor mij is dat overzicht die mn man gemaakt heeft voldoende om te zien waar we kunnen bezuinigen.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:50

wouterpaard schreef:

Goeie vraag wel. Ik had de aanname gedaan dat het geldt over de contract periode.
Maar goed, dan kan je het plafond omzeilen door halverwege het jaar over te stappen als je dan weer vanaf 0 begint. Dus geen idee.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:52

Spenk schreef:
wouterpaard schreef:

Het wordt gewoon over het hele jaar gerekend. Dus januari valt in je afrekening van feburari en feb tm december valt in je afrekening van 2024.

Ik denk dat de vraag is hoe dat werkt met het maximale verbruik. Als je bijvoorbeeld pas in januari 2024 over het plafond heen gaat. Dan geldt die niet meer natuurlijk en heb je het hele jaar profijt gehad van plafond omdat je er pas te laat overheen gaat. Maar als je in december 2023 eroverheen gaat omdat januari erbij gerekend is snap ik wel dat je daar vragen over hebt.

Want in het jaar van je contract ben je er nog niet overheen in het kalenderjaar wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:54

Ja maar er staat toch vrij duidelijk dat het niet om de contractduur gaat maar het kalenderjaar?

Daar zijn echt wel allemaal modellen voor om dat te kunnen berekenen :j

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 17:56

Spenk schreef:
Ja maar er staat toch vrij duidelijk dat het niet om de contractduur gaat maar het kalenderjaar?

Daar zijn echt wel allemaal modellen voor om dat te kunnen berekenen :j

Oh dat heb ik gemist. Maar als je in juni overstapt, dan heeft de nieuwe partij geen inzage in 'oude' gegevens toch?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:24

Vanmiddag (plm 15.45 uur) kwam op BNR radio een waarschuwing voorbij dat enkele kleine leveranciers er erg slecht voor staan en mogelijk gaan omvallen.

BudgetEnergie werd in het rijtje genoemd. Ik las dat enkelen hier daar nog bij zitten. Neem je maatregelen, probeer te voorkomen dat je veel van ze tegoed hebt.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:27

Ik vind onze P1 meter heel handig. Afgelopen weekend waren we weg en stond de verwarming op 15 graden. Omdat het daar onder kwam moest hij de hele tijd bijstoken en dat was best een dure bedoeling. Gisteren hebben we 's ochtends (mijn man was thuis) de kachel op 17 graden gezet, dat kostte niet zo veel als de hele dag op 15 en hij heeft daarmee de hele nacht en dag niet bij te hoeven stoken. Dat is uiteindelijk dus veel goedkoper dan hem laag houden.

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:33

Maar in het weekend waren de nachttemperaturen veel lager? Dus dan is het logisch dat ie meer bij moest stoken?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:48

Inderdaad, de temperatuur van gister is niet te vergelijken met die van het weekend. Je conclusie lijkt me dan ook iets te kort door de bocht, eerder niet kloppend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 18:52

Dees schreef:
Vanmiddag (plm 15.45 uur) kwam op BNR radio een waarschuwing voorbij dat enkele kleine leveranciers er erg slecht voor staan en mogelijk gaan omvallen.

BudgetEnergie werd in het rijtje genoemd. Ik las dat enkelen hier daar nog bij zitten. Neem je maatregelen, probeer te voorkomen dat je veel van ze tegoed hebt.

goede opmerking:

https://dvhn.nl/economie/Deze-vier-ener ... 64776.html zie hier meer informatie.