Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 09:21

djinnie schreef:
Dat was hier in Wijchen ook. Geen loting, maar als je niet direct belde, zat je op de reservelijst voor de bezichtingen. En je kreeg die en die optie en dat was het. Kon je niet? Jammer dan.

Hier gaat het ook zo! Als je er niet direct bij bent dan sta je gewoon reserve. Loten doen ze hier gelukkig nog niet.

Yipee

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:53

Ik belde vanochtend gelijk om 9 uur voor een woning. Staat nog niet eens officieel online. Zag hem via Facebook. Nou de eerste dag en tweede ochtend al vol. Dus ik kon nog net komen kijken volgende week vrijdag. :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:57

Beau_Myrthe schreef:
djinnie schreef:
Dat was hier in Wijchen ook. Geen loting, maar als je niet direct belde, zat je op de reservelijst voor de bezichtingen. En je kreeg die en die optie en dat was het. Kon je niet? Jammer dan.

Hier gaat het ook zo! Als je er niet direct bij bent dan sta je gewoon reserve. Loten doen ze hier gelukkig nog niet.

Hier ook inderdaad en loten inderdaad gelukkig niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:16

Jemig het wordt er geloof ik niet beter op kwa zoeken en bezichtigen, coronacrisis heeft niet aan met prijzen of hysterie.

Huis in de Mankemastraat ik weet waar het is. Destijds naar een laagbouwhuis daar gekeken. Ik ben regelmatig in een vergelijkbaar huis. Klein maar fijn maar wel praktisch.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:25

djinnie schreef:

Dat is denk ik overal wel zo.. Zelfs bij ons in Noord Oost Friesland. Als ik een woning heb aangemeld dan weet ik dat wanneer ik smorgens de voicemail eraf haal de telefoon meteen gaat rinkelen. Wij plannen vaak 20 bezichtigingen in en gaan dan over op een wachtlijst. Laatst was aan het einde van de ochtend de 20 al bereikt, dan moet je dus erg veel mensen teleurstellen..

En inderdaad.. Er zijn een aantal opties voor bezichtigingen, meestal reserveren wij 2 middagen en een ochtend bijvoorbeeld. Als wij aan alle 20 kijkers moeten vragen wanneer het ze past dan moeten we verdeeld over de week dus 20 keer naar de woning rijden, niet heel efficiënt en voor de verkopers / bewoners ook niet zo prettig om 20x weg te moeten :+

Maar dat het voor kopers / kijkers een ontzettend rotte situatie is zoals het nu gaat in de woningmarkt begrijp ik maar al te goed :( Zelf onlangs ook aan die kant gestaan en vanaf het moment dat een woning online komt zit je al in de stress.. Rustig kijken, nadenken, nog eens kijken en een voorzichtig bod uitbrengen is er niet meer bij..

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 14:28

Nou hier gaat de koop waarschijnlijk niet door :(
Gezeik ivm bodemonderzoek die eigenlijk al sinds 1995 moet komen, omdat er toen iets is gevonden in de grond. Gemeente wil geen onderzoek doen ivm kosten is het opgeschoven, maar helemaal eruit halen ook niet, verkoper wil ook geen onderzoek doen en ik zie het ook niet zitten om 800 te betalen voor een huis wat nog niet van mij is....

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:44

Veriye schreef:
Gezeik ivm bodemonderzoek die eigenlijk al sinds 1995 moet komen, omdat er toen iets is gevonden in de grond. Gemeente wil geen onderzoek doen ivm kosten is het opgeschoven, maar helemaal eruit halen ook niet, verkoper wil ook geen onderzoek doen en ik zie het ook niet zitten om 800 te betalen voor een huis wat nog niet van mij is....

Oh wat balen zeg. Ik snap dat je zelf niet voor die kosten op wil draaien.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 15:49

Veriye schreef:

Nee Meid dat meen je! Hoe komt dat nu pas naar boven? Is dat onderzoek verplicht om te laten doen? Ah man die verwacht je ook niet zeg. -O-

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:04

Wij hebben 6 jaar geleden bodemonderzoek laten doen omdat ons toenmalige koophuis eigenlijk als kavel werd aangeboden. Wij wilden zelf weten hoe het zat, dus zelf uit laten voeren door de goedkoopste partij (€800,-). Bij het contact met de bank over alle benodigde documenten aangegeven over een bodemonderzoek te beschikken en daar waren ze blij mee. Geen idee of het verplicht was of niet.

Je kan het ook zo bekijken in deze gekke markt, ga je het laten klappen op €800,-?

waikiki_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:09

Kan je het niet hetzelfde doen als bij een paard kopen. Als ze niks vinden zijn de kosten voor jou en anders voor de verkoper.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:11

waikiki_6 schreef:
Kan je het niet hetzelfde doen als bij een paard kopen. Als ze niks vinden zijn de kosten voor jou en anders voor de verkoper.

Vragen kan altijd; maar de verkoper is niet verplicht (mee) te betalen aan een bodemonderzoek.
Zelfs niet voor een bouwtechnische keuring waardoor je het huis niet kan/wilt kopen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:32

Debbie schreef:
djinnie schreef:

Dat is denk ik overal wel zo.. Zelfs bij ons in Noord Oost Friesland. Als ik een woning heb aangemeld dan weet ik dat wanneer ik smorgens de voicemail eraf haal de telefoon meteen gaat rinkelen. Wij plannen vaak 20 bezichtigingen in en gaan dan over op een wachtlijst. Laatst was aan het einde van de ochtend de 20 al bereikt, dan moet je dus erg veel mensen teleurstellen..

En inderdaad.. Er zijn een aantal opties voor bezichtigingen, meestal reserveren wij 2 middagen en een ochtend bijvoorbeeld. Als wij aan alle 20 kijkers moeten vragen wanneer het ze past dan moeten we verdeeld over de week dus 20 keer naar de woning rijden, niet heel efficiënt en voor de verkopers / bewoners ook niet zo prettig om 20x weg te moeten :+

Maar dat het voor kopers / kijkers een ontzettend rotte situatie is zoals het nu gaat in de woningmarkt begrijp ik maar al te goed :( Zelf onlangs ook aan die kant gestaan en vanaf het moment dat een woning online komt zit je al in de stress.. Rustig kijken, nadenken, nog eens kijken en een voorzichtig bod uitbrengen is er niet meer bij..

Hier is gelukkig nog wel wat te schuiven. Ik krijg namelijk echt geen vrij om een huis te mogen bezichtigen. Dat kan in Corona tijd gewoon niet.
Waren vrijdagochtend ingepland en mochten nu maandag middag komen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 16:43

Veriye schreef:

Belachelijk dat je daar nu pas achter moet komen. Dat had de makelaar bij bezichtiging toch al wel kunnen vermelden.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:38

Maar dan zou je om 800,- je droomhuis kunnen mislopen?
Ik zou er eens rustig over nadenken als ik jou was

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 17:57

Voor €800,- zou ik een huis niet laten lopen. Zeker niet in een tijd dat het zo lastig is om een geschikt huis te vinden.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:11

Maar stel dat er wel wat uit dat onderzoek komt? Dan is ze haar geld kwijt en heeft nog steeds geen huis. Moet je niet te vaak doen, idd een beetje als de keuring van een paard altijd moeten betalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:14

Fitzroy schreef:
Maar stel dat er wel wat uit dat onderzoek komt? Dan is ze haar geld kwijt en heeft nog steeds geen huis. Moet je niet te vaak doen, idd een beetje als de keuring van een paard altijd moeten betalen.

Zo werkt het nu eenmaal bij koop van een huis.
Wij waren ook geld kwijt voor een bouwtechnische keuring en hebben nav de uitkomst het huis niet gekocht.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:26

Hier ook alle buitenkozijnen laten schilderen voor de verkoop. En de golfplaten van het schuurtje laten vervangen. Want die waren van 1992 dus wrs asbest.

Schilderen was zo gedaan. Echt toplui. En voor een prima prijsje. Die golfplaten inpakken en afvoeren was janken. Dat doe ik hopelijk nooit meer. :')

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:48

waikiki_6 schreef:

Zat ik ook te denken.
Je zou het kunnen voorstellen aan de verkoper.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 18:52

Het probleem in de huidige markt is natuurljk wel dat ze zo anderen hebben.Vrees dat het een take it or leave it kwestie wordt.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:16

Dat denk ik ook.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:44

Wij zijn in gesprek met de gemeente en de verkoper. Wij zullen zien, maar heb er geen goed gevoel meer bij om eerlijk te zijn.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:49

Veriye schreef:
Wij zijn in gesprek met de gemeente en de verkoper. Wij zullen zien, maar heb er geen goed gevoel meer bij om eerlijk te zijn.

Dat zegt genoeg, denk ik. Enorm balen natuurlijk!
Maar als het niet goed voelt, niet doen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 19:57

Nee, precies. Het is geen pakje boter.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 20:09

Ik zou het niet gelijk afschieten hoor. In gesprek blijven met de gemeente en verkoper. Die verkoopt het hierdoor ook minder makkelijk, dus gunstig voor jullie.

Wat zou er evt in de bodem zitten dan?