[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 14:06

O ik kreeg net goed nieuws, ik werd gebeld door eigenaar woning of we nog een keer wilden lopen door het huis om evt spullen over te nemen, spullen willen we niet denk ik ouwe meuk, misschien de Tuinset ofzo zodat we even tijdelijk iets hebben. maar we wilden wel wat geschiedenis horen aangezien hij her huis zelf had gebouwd voor een deel, we zouden hem daarover bellen maar dat vonden we lastig, we wilden niet opdringerig zijn. Hij belde dus net, en mijn vriend gaat hem terug bellen zo omdat ik geen tijd durfde af te spreken omdat mijn vriend het deze week erg druk heeft. Maar we gaan dus deze week nog kijken en waarschijnlijk de afspraak voor overdracht in de eerste dagen van april ipv 28 april hij gaf aan dat 1 april al mogelijk zou zijn maar dat moet natuurlijk met notaris en makelaar geregeld. Maar het gaat echt opschieten nu. Het betere weer komt er ook aan en krijg gewoon zin om te beginnen ofzo.

kohtje

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:11

Dat klinkt super waxmeltsenzo !

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 18:16

Dat zou fijn zijn waxmeltz!

Ik kan geen behang meer zien :x
Morgen en woensdag even niets en er dan weer tegenaan
Morgen plan van aanpak maken, welke muren er uit, kozijnen trap etc

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 19:07

Morgen gaan we erheen en bespreken we de uiteindelijke overdrachtsdatum maar het is dus al over ongeveer 2 weken, ineens heel onwerkelijk na al die jaren uiteindelijk een huis. We willen de verbouwing binnen en buiten in 3 maanden doen, we zitten wel met een week of 13 wachttijd op vergunning dus totaal een half jaar denk ik. Al weet ik niet precies wat we vooraf kunnen doen terwijl we aan het wachten zijn, er komen grotere kozijnen dat geeft weer troep enzo de muren waar die kozijnen en ramen konen kan dus nog niks mee. Maar we hebben vast al genoeg te doen dan.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 20:28

Kohtje wat balen dat het zo stroef lijkt te gaan, hoever ben je?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:24

Lekker waxmelts!

Ik had beloofd nog even uitgebreid te reageren. Ik was afgelopen vrijdag nogal overdonderd door wat mijn vriend zei en daardoor volledig in de stress. Dat is nu veel minder gelukkig, ook dankzij jullie reacties.

Ik ben van het type mens dat liever geld in die extra vakantie steekt etc. Mijn ouders zijn nooit verder gekomen dan die tussenwoning, dus voor mij voelt een grote woning -ook met 2 goeie salarissen- als onbereikbaar zonder dat je elke cent moet omkeren omdat je je huis moet betalen.

Mijn vriend is vooral op zoek naar vrijheid. Ik ervaar dat atm in mijn 8m2 grote studentenkamer, maar op zich niet idioot dat hij dat anders ervaart. Nu is het gewoon even hem laten zoeken wat dan zo bepalend is voor dat gevoel van vrijheid. Later dit weekend bleek namelijk dat dat niet perse zit in een groot huis, maar hij associeert een groot huis wel eerder met vrijheid.
We moeten weer even gaan zoeken,praten en nadenken, maar we zullen er vast wel uit komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 21:54

Ik geef ook als tip mee, ga verschillende huizen bekijken. Dat is altijd goed om te vergelijken en oriënteren. Zo kan je vriend ook zien dat een eventueel goedkoper huis ook ruim kan zijn en de vrijheid kan bieden.
Goed dat jullie hebben gesproken erover :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 23:10

Ah, dat klinkt al logischer :) Ik herken dat wel een beetje, ik ben zelf behoorlijk gehecht aan mijn privacy. Ik wilde dus geen huis met een slaapkamer waar de buren naar binnen kunnen kijken bijvoorbeeld, of een tuin waar de halve wijk op uitkijkt, of met je woonkamer pal op de straat. Ons huis is niet supergroot maar ik voel me er wel heel vrij omdat we geen achterburen hebben en aan de voorkant een doodlopend stuk is. Heel rustig en privé dus.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 07:45

Dani: die ervaring heb ik dus absoluut ook. Mijn mini-studentenkamer kijkt uit op een stuk bossage, ik kan dus naakt in mijn kamer staan zonder dat een van de buren het merkt. Lekker vrij om te doen wat ik wil.
En gewoon alleen al dat je zelf bepaalt wanneer er wat gekookt wordt vind ik een groot stuk vrijheid. Maar goed, dit is dus een onderwerp waar we over kunnen praten. Eisen als minimale vierkante meters vind ik altijd een beetje gek (behalve als je op zoek bent naar een betaalbaar appartementje van minimaal 40m2, dan is die eis logisch)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:12

Wij wilde het liefst 2 slaapkamers én een bruikbare zolder dus eigenlijk 3 kamers

Vierkantemeters waren minder belangrijk al merkte ik dat huizen onder de 60m2 wel hele kleine kamers hadden
Buitenruimte had ik meer eisen aan, wil de zon in de tuin in de middag/ avond
Hebben hem nu vanaf 13 uur al in een hoek in de tuin heerlijk
En garage voor onze hobby (motoren)

Grappige is dat ik op foto's vaak al kon zwijmelen bij de kleine huisjes maar als je er dan in staat viel het me tegen

En een blok verder begint de heide al

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 09:27

Wij hebben straks 2 Kids en ik bedrijf aan huis dus niet letterlijk m2 eisen maar wil minimaal 4 kamers.. dan zit je al snel aan minimaal 100-120m2.
Daarnaast willen we de tuin op het zuiden.

Klushuis of nieuwbouw en alles er tussen is prima, als de prijs er maar naar is. Het is leuk als het huis er een beetje fraai uit ziet van buiten maar niet essentieel.

Ons zoekgebied is alles tussen Gorinchem, Rotterdam en Utrecht maar dan min de bible belt plekken.

Zou zeggen dat deze eisen niet moeilijk hoeven te zijn maar naast het nieuwbouwproject waar we ons op hebben ingeschreven dit jaar maar 1 huis gezien dat we de moeite van het bekijken waard vonden (echter nog steeds niets gehoord van de makelaar nav mijn vragen die ik ruim een maand terug gesteld en aan herinnerd heb...)

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-17 14:10

Dat is balen Elize
Raar dat de makelaar verder niet reageert
Regio waarheid in zoekt klinkt ruim zat idd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:02

Hebben jullie een aankoopmakelaar of juist niet? En waarom wel en niet?

Ik zit ergens toch te twijfelen.. er zitten voor en nadelen aan natuurlijk :+

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:07

Wij hebben geen aankoopmakelaar. Omdat wij denken het prima zelf te kunnen, we kijken ook niet in een segment huis waar je werkelijk een makelaar bij nodig hebt of zit aan bouwkundige keuringen ect. Als het meer complexer zou zijn, zou ik denk ik wel een makelaar in de hand nemen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 08:21

Wij hadden ook geen aankoop makelaar. Ik zou dus gewoon zelf kijken dan kun je ook de makelaar vragen om mee te gaan toch?
Wij zitten eigenlijk binnen jou zoekgebied en er zijn echt wel woningen die voldoen die echt vaak worden aangeboden.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:03

Wij hadden een aankoopmakelaar, zonder kom er hier niet tussen
Hij heeft ons erg goed geholpen tijdens het uitstellen nav hypotheek aanvraag

Keuring zou ik sowieso laten doen, ook bij jongere huizen (onderzoeksplicht)
Dit kan je ook zelf regelen, daar heb je de aankoopmakelaar niet voor nodig

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:09

Wij hebben ook een aankoopmakelaar. Is ons eerste huisje dat we gaan kopen dus ik vind het wel fijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:21

Wij hadden geen aankoopmakelaar, niet nodig :n We zijn zelf handig en kritisch genoeg en we hadden mijn schoonvader als expert mee (projectleider in de bouw en heel goede timmerman). Die adviseerde ons op het bouwtechnische.
Keuren is niet altijd per se nodig, als je maar wel iemand hebt die kritisch met je mee kijkt op het bouwtechnische vlak. Juist ook bij jongere huizen, de bouwkwaliteit van tegenwoordig is echt niet altijd zo geweldig :n

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:41

Ik heb geen aankoopmakelaar gebruikt. Wel een hypotheekadviseur die zelf makelaar is.
Vanaf vandaag kan ik te horen krijgen of de hypotheek goedgekeurd is.... erg spannend

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 10:52

Zeker spannend arabella!

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 11:15

Spannend Arabella! Wij hebben de laatste papieren ingediend digitaal en hebben voor volgende week een afspraak staan de hypotheek rond te breien. :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 12:27

Hier ook gaan aankoopmakelaar
Keuring zelf geregeld , onderhandelen heb ik met makelaars echt totaal een moeite mee
En de rest regelen is ook vrij simpel

Contract zelf goed doorgenomen
Ook zelf aanpassingen gevraagd en er door gedrukt
Eventuele vragen konden we kwijt bij onze hypotheek adviseur

Denk dat een aankoopmakelaar vooral handig is bij gebieden waar het lastig tussenkomen is en de huizen snel gaan
Of alsnje er zelf gewoon minder handig, of minder zeker , of gewoon het geregel wil minimaliseren

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:21

Mag ik eventjes meepraten?

Vriend en ik zijn vorig jaar (1 februari) gaan samenwonen in een huis dat we huren van zijn ouders.
Dit aan een héél schappelijke prijs. Nadeel is wel dat het niet 100% in orde staat - maar we kunnen er iig perfect in leven.
Het plan was sowieso van eerst hier te gaan samenwonen, en ondertussen uit te kijken naar iets wat naar onze wens is.
Dat is: rand van de stad waar we wonen, graag lap grond bij voor de paardjes, dicht bij de buurt in de familie, een woning met ruimte/ licht indien er een woning is.

Nu hebben we iets gevonden, we waren beiden direct laaiend enthousiast, ik heb gebeld met het makelaarskantoor en we hebben zaterdag een afspraak.
Het gaat om ong. 13.000 m2, waar er nu op gebouwd is (woonst + stallen + loodsjes) maar de woonst is iig om af te breken.

En ... nu? Wat is onze volgende stap?
Moeten we niet éérst met de bank gaan praten of kunnen we de bezichtiging afwachten?
Hoe realistisch is het om te gaan bouwen + te huren?
Wat verwachten de banken tegenwoordig van eigen inbreng? Hoe kunnen we weten of het eigenlijk binnen budget valt?

Hebben jullie tips over welke vragen we kunnen stellen bij de bezichtiging? Zo dacht ik al aan: waarom het te koop staat, of er onderhandelingsmarge is en of het landbouwgrond/ bouwgrond is dan wel beide.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 15:37

Optiwolk: dat klinkt prachtig ja! Vooral gaan kijken.

Er zijn hier vast genoeg mensen die je tips willen geven, ik voel mezelf (met 2 bezichtigen) nog best een dummie.
Een ding heb ik al wel geleerd: de prijs van een huis is altijd bespreekbaar. Het is een vraagprijs, geen brood dat je bij de supermarkt haalt.

Voor financiering kun je op verschillende websites op internet een standaard berekening invullen. Wil niet meteen zeggen dat je precies dat geld kunt lenen, maar dan heb je al wel een goed idee.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:14

Je kan online evt al wat berekeningen maken, geeft je iig een richtlijn in wat je kan lenen en wat je evt aan eigen geld moet meenemen

Is tegenwoordig best een bedrag vergeleken met vorig jaar en jaren daarvoor