Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daffodilJarig

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 07:45

Gisteren was hier de cv ketel monteur geweest voor onderhoud. Ik gelijk gevraagd of dat ding op een lagere temperatuur kon maar dat stond ie al. Heb ik dus nooit gezien dat ie aan mijn thermostaat gezeten heeft, denk om te testen of ie nog aanslaat maar ik kom in de badkamer en denk huh het is hier normaal veel kouder. Heeft ie dat ding op 17 gezet! Tis goed dat ik erachter kom want over een half uur vertrek ik op vakantie, had toch verrot zonde van mijn geld geweest.

Ik heb m gelijk weer terug op 12 gezet.

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 08:29

karrij schreef:
karrij schreef:
Begrijp ik nog goed dat je momenteel niet over kunt stappen naar de ANWB. Je kunt op de site al een poosje je verbruik niet berekenen. Weet iemand dat toevallig?

Ik heb inmiddels toch een offerte van de ANWB binnen, komt hier de volgende vraag, heeft iemand hier een antwoord op?

Per 1 januari krijgen we dat prijsplafond van 1.45 tot max 1200 kuub per jaar.
Als je van te voren weet dat je er onder blijft heeft het dan wel zin om over te stappen naar welk ander energiebedrijf dan ook?

Wij zitten nu bij Essent , al 20 jaar of zo en we verwachten dit jaar veel geld terug omdat we sinds mei of zo zonnepanelen hebben, maar het schaamteloos met 30% te verhogen per januari,vind ik schandalig en voor ons al een reden om over te stappen!

Is de anwb wel gunstig met zonnepanelen omdat die werken met uurprijzen?

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 08:31

daffodil schreef:
Gisteren was hier de cv ketel monteur geweest voor onderhoud. Ik gelijk gevraagd of dat ding op een lagere temperatuur kon maar dat stond ie al. Heb ik dus nooit gezien dat ie aan mijn thermostaat gezeten heeft, denk om te testen of ie nog aanslaat maar ik kom in de badkamer en denk huh het is hier normaal veel kouder. Heeft ie dat ding op 17 gezet! Tis goed dat ik erachter kom want over een half uur vertrek ik op vakantie, had toch verrot zonde van mijn geld geweest.

Ik heb m gelijk weer terug op 12 gezet.

Nou lekker dan! Ik zou het bedrijf hier wel over informeren, dat hij dat wel of weer lager zet of doorgeeft aan de bewoner dat hij/zij de meter weer terug zet!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 08:32

lukka63 schreef:
karrij schreef:
Begrijp ik nog goed dat je momenteel niet over kunt stappen naar de ANWB. Je kunt op de site al een poosje je verbruik niet berekenen. Weet iemand dat toevallig?

Ik heb inmiddels toch een offerte van de ANWB binnen, komt hier de volgende vraag, heeft iemand hier een antwoord op?

Als je van te voren weet dat je er onder blijft heeft het dan wel zin om over te stappen naar welk ander energiebedrijf dan ook?

Wij zitten nu bij Essent , al 20 jaar of zo en we verwachten dit jaar veel geld terug omdat we sinds mei of zo zonnepanelen hebben, maar het schaamteloos met 30% te verhogen per januari,vind ik schandalig en voor ons al een reden om over te stappen!

Is de anwb wel gunstig met zonnepanelen omdat die werken met uurprijzen?[/quote]

Geen idee,dat is wel een goeie!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:17

karrij schreef:
karrij schreef:

Volgens mij loont het wel omdat Essent en Vattenfall verhogen en andere energiemaatschappijen (tot nog toe) niet.

Het enige wat ik zelf heel vervelend vind is dat je nu geen tarieven kan berekenen met prijsplafond en dat pas na 1 januari kan doen maar als je wilt overstappen dat je dat voor 1 januari moet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:18

Alle anderen gaan ook verhogen hoor :=

Maak je daar maar geen zorgen om dat ze dat niet doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:22

Daar was ik al bang voor...het prijsplafond wordt gewoon gebruikt als excuus om te verhogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:35

Het prijsplafond is ook uitstel van executie. Het gaat een jaar gelden. Maar de prijzen gaan zo hoog blijven. Dat gaat nooit meer naar het oude normaal. En intussen verhogen de maatschappijen flink door en vanaf 2024 vervalt het plafond en zitten mensen weer met torenhoge energiekosten. Ik vrees dat het huis koud hebben daarom ook geen tijdelijk iets is maar een nieuwe normaal.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:45

Wat is jullie ervaring voor het meest optimaal je huis verwarmen met vriesweer?
Wij hebben ‘s nachts de thermo op 15 graden. Vroeger ging die vanaf 10u tot 21:30 naar 20,5 graad. Nu doe ik hem om 10u naar 16,5 en om 13u naar 18 graden (overdag is altijd iemand thuis).
Nu was mijn gasverbruik zaterdag 3,4m3 (35% hoger dan vorig jaar) en zondag 4,1m3 (36% hoger dan vorig jaar). De temperatuur was 8 graden hoger vorig jaar, dus daar zal de stijging hem in zitten.

Maar eigenlijk ben ik dus benieuwd of het goedkoper is om in 1x te stoken van 15 naar 18 graden of beter in etappes zoals omschreven.

Onze woning houdt warmte goed vast heb ik het idee (twijfel nog over de p1 meter om het echt te kunnen meten).

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:51

Twijfel over de P1? In aanschaf zijn de dingen €30 geloof ik. Dus als je er zo’n 15 kuub mee bespaart heb je ‘m er al uit ;) en dat lukt je makkelijk met dat ding. Het is een enorme bewustwording wat er daadwerkelijk op een moment verbruikt wordt. Daar kan een (achteraf) verbruiksoverzicht van een energieleverancier wat mij betreft niet tegenop.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 09:53

Hier maar 31kuub verbruikt in Oktober met 2 personen. En dat is inclusief vriendje die lang doucht. Nu al zin in de eindafrekening. (Ons gebruik is geschat op gemiddeld 100kuub per maand).

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:04

Jobbeltje schreef:
Twijfel over de P1? In aanschaf zijn de dingen €30 geloof ik. Dus als je er zo’n 15 kuub mee bespaart heb je ‘m er al uit ;) en dat lukt je makkelijk met dat ding. Het is een enorme bewustwording wat er daadwerkelijk op een moment verbruikt wordt. Daar kan een (achteraf) verbruiksoverzicht van een energieleverancier wat mij betreft niet tegenop.

Nou meer in om mezelf wat te remmen om niet zo obsessief bezig te zijn met minder verbruiken :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:18

Even nog een domme vraag hoor. Bij de vattenfall app, bij verbruik en kosten. Zijn de bedragen die daar staan inclusief alles? Dus echt alle vaste kosten, levering, verbruik en noem maar op?
Ik ben weer omhoog gegaan met wat ik volgens hen moet gaan bijbetalen, maar er zit een enorm gat tussen wat ik volgens overzicht en berekeningen verbruikt heb qua kosten en betaalt heb al en wat zij aangeven wat ik bij moet gaan betalen...

Laat zeggen dat ik volgens mijn berekeningen bijna 500 euro meer betaald heb als ik verbruikt heb tot nu toe. En nog bijna 500 euro moet betalen tot afrekening. Maar ik moet volgens hen tussen de 250 tot 500 bij betalen. Snap dat dus echt niet, zelfs met verbruik van vorig jaar en huige tarieven ga ik niet zoveel kwijt zijn???

Dus ik ben bang dat ik ergens wat mis. En met dit weer zou soms de verwarming aanzetten wel erg prettig zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 11:06

karrij schreef:

Nee, het heeft geen zin om binnen het prijsplafond over te stappen. Hopelijk gaan de energiebedrijven straks concurreren op iets anders dan de directe prijs en misschien ontstaat er dan een reden om wel over te stappen.

De prijsverhoging van a.s. januari is gewoon schunnig te noemen, tegen het perverse aan.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:02

Veronica2 schreef:
karrij schreef:

Nee, het heeft geen zin om binnen het prijsplafond over te stappen. Hopelijk gaan de energiebedrijven straks concurreren op iets anders dan de directe prijs en misschien ontstaat er dan een reden om wel over te stappen.

De prijsverhoging van a.s. januari is gewoon schunnig te noemen, tegen het perverse aan.

Oneens. Het heeft geen zin om over te stappen als de prijs die je vastlegt boven het prijsplafond ligt. Maar zeker bij dynamisch is de prijs ook regelmatig lager, betaal je maar 1euro per kuub bijv. Dus dan heeft het wel zin.

Hoe het werkt met zonnepanelen en dynamisch weet ik niet. Salderen ze dan ook per uur? misschien is het daardoor wel minder voordelig.

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:05

@Mwm
Heb jij aangevinkt dat je iedere maand zo'n overzicht mail krijgt?
Ik krijg dat met erbij wat de verbruikkosten waren en daar staat duidelijk wat incl of excl vastrecht is. Als je dat niet hebt helpt het je misschien?

Ik kijk altijd via de site naar mijn verbruik dus met de app weet ik niet.

*Energie rapport heet het :)*
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 22-11-22 12:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:06

MyWishMax schreef:
Even nog een domme vraag hoor. Bij de vattenfall app, bij verbruik en kosten. Zijn de bedragen die daar staan inclusief alles? Dus echt alle vaste kosten, levering, verbruik en noem maar op?
Ik ben weer omhoog gegaan met wat ik volgens hen moet gaan bijbetalen, maar er zit een enorm gat tussen wat ik volgens overzicht en berekeningen verbruikt heb qua kosten en betaalt heb al en wat zij aangeven wat ik bij moet gaan betalen...

Laat zeggen dat ik volgens mijn berekeningen bijna 500 euro meer betaald heb als ik verbruikt heb tot nu toe. En nog bijna 500 euro moet betalen tot afrekening. Maar ik moet volgens hen tussen de 250 tot 500 bij betalen. Snap dat dus echt niet, zelfs met verbruik van vorig jaar en huige tarieven ga ik niet zoveel kwijt zijn???

Dus ik ben bang dat ik ergens wat mis. En met dit weer zou soms de verwarming aanzetten wel erg prettig zijn.

Volgensmij zonder de vaste kosten. Dat tarief van 2,02 bijvoorbeeld is zonder de vaste kosten.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:13

Sanet schreef:
Onze Vattenfall app was vanmiddag helemaal in de warrie… we hadden de hele maand november geen verbruik. Behalve op 12 november en toen hebben we 1.000.012 kWh verbruikt :D holy moly ik denk dat onze stoppenkast dan knalt :D

Het is hopeloos met die app.
Net nu er weer meer verbruikt word werkt hij niet.
Heb al meerdere malen heen geappt.
Ze naaien waar je bij staat

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:14

MyWishMax schreef:

Ik zit bij Engie en kan in de app (wel even zoeken) precies zien wat mijn vaste en variabele kosten zijn. Je kan het dan zelf misschien even narekenen?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:16

Spenk schreef:
Het prijsplafond is ook uitstel van executie. Het gaat een jaar gelden. Maar de prijzen gaan zo hoog blijven. Dat gaat nooit meer naar het oude normaal. En intussen verhogen de maatschappijen flink door en vanaf 2024 vervalt het plafond en zitten mensen weer met torenhoge energiekosten. Ik vrees dat het huis koud hebben daarom ook geen tijdelijk iets is maar een nieuwe normaal.

In zo'n land als Nederland.
Kaag zei het ook dat het duur blijft.
Vind ik wel knap dat ze dat nu al weten.
Laat het klimaat maar snel opwarmen.
Dan hoeven we tenminste geen kou te lijden

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:18

Die verhogingen zijn echt een rotstreek. Ik geloof er geen barst van dat het echte kosten zijn die ze zo hebben. Ze jagen de overheid er alleen maar mee op extra uitgaven en diegene die boven het prijsplafond zitten om welke reden dan ook gaan dan alsnog financieel te onder. :(:)

Maffe is mijn eigen maatschappij heb ik erover gebeld en die zijn niet van plan de prijzen zo extreem te verhogen omdat het volgens hun niet nodig is. Maar ja zij hebben dan ook geen duur kantoor, geen enorme hoeveelheid personeel of wat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:18

OleJon schreef:
Spenk schreef:

In zo'n land als Nederland.
Kaag zei het ook dat het duur blijft.
Vind ik wel knap dat ze dat nu al weten.
Laat het klimaat maar snel opwarmen.
Dan hoeven we tenminste geen kou te lijden

Nee dan heeft meer dan de helft van Nederland geen huis meer omdat de oceanen zo stijgen dat het dan iets van Amersfoort aan zee wordt.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:25

Klopt, voor teruglevering rekenen ze (bij anwb iig) ook uurtarieven. Wat betekent dat je relatief weinig krijgt (want als jij veel stroom opwekt met zonnepanelen, doet iedereen dat en is er dus veel aanbod). Maar de komende maanden schijnt de zon toch niet zoveel. Bij de anwb kun je per maand opzeggen (je zit er dus niet x tijd aan vast), dus dan zou je in maart als de zon meer tevoorschijn komt en het warmer wordt weer kunnen overstappen naar een maatschappij die meer betaalt voor teruglevering.

De tarieven zijn bij de anwb op dit moment veel lager, ook lager dan het prijsplafond volgens mij (weet niet zeker hoeveel dat is). Nu rekenen ze €1,16 per kuub en €0,25 per kwh.

Wat gek trouwens dat bij iedereen de tarieven omhoog gaan in januari. Bij budget energie gaan die juist nog verder omlaag (maar als nog ben ik bij anwb goedkoper uit).

@ karrij, dat had ik eerst ook, maar het is inmiddels gelukt over te stappen. Als je je maandbedrag uitrekent op de site kun je van daaruit overstappen.

@ MyWishMax, heb je de vaste kosten er al bij geteld? Verder is het normaal dat je in de zomermaanden meer betaalt dan wat je verbruikt. Dat compenseert vervolgens in de winter weer, want dan verbruik je meestal meer dan je betaalt. De energiemaatschappij houdt hier rekening mee en laat je een vast maandbedrag betalen ipv elke maand je daadwerkelijke verbruik. Zo betaal je elke maand hetzelfde ipv dat je bijvoorbeeld in de zomer €40 betaalt en in de winter €400.

Hatsikidee89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:51

Ik val even binnen! Ben vanmorgen overgestapt na 8 jaar variabel bij essent naar de anwb, aangezien essent de prijzen per 1 Jan weer verhoogt. Maandbedrag bij essent nu €702, bij anwb is dat €355.
Is deze overstap verstandig vraag ik me nu af? Zie bij de anwb aanzienlijke lagere prijzen dan bij essent...

Edit: ook hebben we voor het eerst in 8 jaar de houtkachel aan, en is de cv deze herfst helemaal nog niet aangeweest(staat standaard op 15°) houtkachel krijgt het makkelijk 23° in huis namelijk

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 14:03

Sybelle schreef:
@Mwm
Heb jij aangevinkt dat je iedere maand zo'n overzicht mail krijgt?
Ik krijg dat met erbij wat de verbruikkosten waren en daar staat duidelijk wat incl of excl vastrecht is. Als je dat niet hebt helpt het je misschien?

Ik kijk altijd via de site naar mijn verbruik dus met de app weet ik niet.

*Energie rapport heet het :)*

Ja, maar nog steeds zit ik dik onder het tot nu toe betaalde bedrag en zou ik dus die bijna 500 euro die ik nu te veel betaald heb, plus de bijna 500 aan nog te betalen termijnen moeten verbruiken in de komende maanden. Plus dan nog genoeg om tussen de 250 tot 500 bij te betalen :+
En dat allemaal in 3 maanden :+ Ze wisselen constant wat ik bij moet betalen maar de vaakst voorkomende is dus rond of boven de 500 euro bijbetalen. Het is eens onder de 100 euro geweest en week later ruim boven de 500...

Picopico, dat snap ik. Het gaat ook niet om s zomers meer betalen, dat schrijf ik ook niet. Ik snap niet hoe ze telkens aan die absurde bedragen komen, want zelfs als ik evenveel zou verbruiken als vorig jaar zou ik bij lange na niet zoveel horen bij te betalen. Want ja, ik heb het berekend met de vaste kosten er ook bij. Mijn contract loopt nog maar een paar maanden en ik heb dus al vele malen meer betaald als verbruikt tot nu toe. Waardoor ik nog bijna 500 euro zou kunnen verbruiken als ik niet nog die termijnen zou betalen. Met die termijnen erbij komt het op iets boven de 900 euro wat ik nog kan verbruiken met vaste kosten erbij. Zelfs met het verbruik van vorig jaar gerekend kom ik niet aan dat bedrag of bij iets meer maar net 100 euro erboven. En zij zijn ervan overtuigd dat ik dus alsnog nog flink moet gaan bijbetalen. Zou gewoon graag ook even verwarming aan doen af en toe zonder dat ze ineens gaan roepen dat het 1000 euro bijbetalen wordt, want helemaal erop vertrouwen doe ik niet.

Ik dacht dat ik ergens een fout maakte, want ik bereken het zelf in excel. Heb het nagetekend met de app en met de energierapporten en komt allemaal op hetzelfde neer. Paar euro afwijking tussen app en energierapport.