Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 17:48

Rox87 schreef:
Banyu schreef:
Ik ga weer proberen hier aan mee te doen, ben benieuwd! :)

[ [url=m/TMrJo7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stille meelezer hier vanaf het allereerste begin.

Ik ben ‘goed’ in sparen maar de afgelopen jaren is dat veelal in de verbouwing van mijn klushuis verdwenen. Helemaal prima want dat is waar ik voor spaarde.

Ik vind het echter een uitdaging om, naast het vaste bedrag wat ik maandelijks opzij zet zodra mijn salaris binnenkomt, ook nog wat extra te (be)sparen. Daar vind ik deze kaart super leuk voor.
Ik doe niet elke week sparen wat de week zegt maar gebruik hem meer als bingokaart. Wat afgestreept is hoef dat jaar niet nogmaals. Zo kan het zijn dat ik in februari wat geld overhou en week 52 alvast apart zet.

Dit is voor mij echt een extraatje. Zo had ik dit jaar geen plannen om op vakantie te gaan maar ben uiteindelijk van dit geld in augustus een weekje naar Ibiza geweest. :D :D

Precies dit dus! :D

Samantha_

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:34

Nog steeds druk aan de klus hier, begint op te schieten.
Boven is zo goed als klaar. Bezig met bedden in elkaar zetten en bureaus. Mist er bij bed van m’n zoon een onderdeel pfff. Zal wel in de bus van de bezorgers achtergebleven zijn.

Mijn paard staat best duur. 585 all in. Is wel Incl 1x per week privéles.
Mesten voeren alles word gedaan. Binnen en buiten zetten. We hebben een binnen en buitenbak en molen, en staan midden in het bos.
Service is ook top, als ik een keer echt niet kan zetten ze m in de molen of longeren m.

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:47

Mijn paarden kosten hoop en al 50 euro per maand, ik negeer de kosten van pand, weiland, tractor, ....

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 18:58

Wij hebben zelf een stal (paddock paradise), al ben ik minder betrokken dan ik graag wil momenteel. Mijn ex runt de boel soort van nu. Maar paard staatdus wel zoals ik graag wil: 24/7 vrije ruimte in een kleine kudde, enorme inloopstal met vlasbed, onbeperkt goed hooi (mix van natuurhooi en graszaad van retzwenk). En als we tzt aan de slag gaan is er een prima buitenbak en uuuuurenlange kilometersverre uitrijmogelijkheden…

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:06

Samantha_ schreef:
Nog steeds druk aan de klus hier, begint op te schieten.
Boven is zo goed als klaar. Bezig met bedden in elkaar zetten en bureaus. Mist er bij bed van m’n zoon een onderdeel pfff. Zal wel in de bus van de bezorgers achtergebleven zijn.

Mijn paard staat best duur. 585 all in. Is wel Incl 1x per week privéles.
Mesten voeren alles word gedaan. Binnen en buiten zetten. We hebben een binnen en buitenbak en molen, en staan midden in het bos.
Service is ook top, als ik een keer echt niet kan zetten ze m in de molen of longeren m.

Wow wat een geld…

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 00:05

Privéles betaal ik 40-50 euro voor dus dat tikt ook aan.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 00:28

Banyu schreef:
Ik ga weer proberen hier aan mee te doen, ben benieuwd! :)

[ [url=m/TMrJo7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit model ben ik 3 jaar geleden gaan volgen. Iedere week 1euro meer in de pot storten.
Ik had het model uitgeprint en iedere vrijdag zorgde ik dat ik het geld in een apart potje stopte, en vinkte het bedrag van die week af.
Had ik een keer een hele goede week en geld over dan vinkte ik bijvoorbeeld week 52 al af.
Van het gespaarde bedrag ga ik samen met mijn zoon een weekje op vakantie naar bv Mallorca.
En daar redden we makkelijk de vliegreis, hotel, autohuren ons verblijf van.
Moet ik er wel bijzeggen dat we dus altijd buiten het seizoen op vakantie gaan.
Mijn man legt iedere week 25euro apart, zodat hij op die manier met onze andere zoon op vakantie kan gaan. )(Vanwege ons eigen bedrijf en een kind met extra zorg kunnen we niet samen op vakantie gaan.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 09:34

Les is hier ook 20-40€ per keer, afhankelijk of ik alleen les heb of dat iemand meerijdt. En ik heb gemiddeld 2x/week les...
Ik wil wel proberen om door de maand steeds wat briefgeld apart te stoppen. Kleingeld is lastiger om nadien in te wisselen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:34

Ik les 2x in de week met mijn jonge paard. Puur om der nog net wat fijner opgeleid te hebben voor de verkoop van het voorjaar.
Ook vind ik begeleid rijden gewoon heel fijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:06

tita schreef:
Gini schreef:
Dat is toch zonde als je een bepaalde maand meer kan sparen?
Ik vind op een jaar tijd 1378 euro opzij zetten echt niet veel, ik spaar liever meer als het kan.

Moet je eens kinderen, paard en koophuis hebben -O-

Dan zou ik zeker gewoon iedere maand sparen wat ik kan en me niet aan een of andere challenge houden.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:09

Als ik niet zou kunnen sparen dan zou ik geen paard houden. Vind het rijden/verzorgen etc geweldig, maar vind een buffer ook belangrijk.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 14:16

Ik heb mijn afrekening van de energie binnen.
Vrijdag eindejaars bonus bij mijn salaris.
Heb gelukkig nog geld over van de vakantie dus kan het overige mooi in mijn huis stoppen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 18:13

Vervolg van de energie-soap: provincie kan niets doen dus we moeten zelf maar overstap regelen en uitvogelen of we recht hebben op terugbetaling -O- Ja hoe dan? Ze hebben alle digitale toegangen naar facturen en voorschotten geblokkeerd en offline gehaald!
Maar goed dat we wel al rondgekeken hadden en relatief goed weten waar we naartoe zullen gaan.

Een buffer is altijd belangrijk vind ik. Of je nou een paard hebt, koophuis, kinderen of leeft in een tentje en uit een rugzak... Een tegenslag kan altijd en dan is het wel zo fijn als je niet gelijk bij de eerste bobbel op de weg gelijk kniediep in schulden of problemen terecht komt.
En dat sparen niet altijd even goed lukt, begrijpelijk. Maar proberen besparen, dat kan wel altijd. Al is het 1€/week, daar heb je toch alweer 2 broden extra mee zeg maar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-21 18:54

Vind dat elke week 1 Euro extra wel een leuk idee om voor iets te sparen, eventueel samen met je kinderen of zoiets of samen met 'iemand' :)

Tja, paarden die zijn echt duur... ook al doe je niet duur dan nog vind ik hoor... ik heb sinds een jaar geen eigen paard meer, kon het niet meer opbrengen. Werkte ik veel kon ik het goed betalen, maar had ik geen tijd voor mijn paard (leuk een verzorger of zoiets maar tja, waar heb je dan je paard voor... en betalende verzorgers, dream on, die heb ik nooit gevonden... maar dan nog had ik zoiets van ja, maar... het voelde niet goed) en werkte ik minder zodat ik meer tijd had voor mijn paard leverde mijn spaarrekening elke keer weer in.
Dus nu jaar zonder eigen paard. Wel vaak genoeg dat ik wat doe met andermans paard. Maar ... soms kriebelt het énorm... := :roll: ^)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 11:27

In het kader van sparen en besparen nog maar ff naar de tandarts gegaan. Heb dit jaar mijn verzekering voor tandarts nog en zat nog niet aan mijn maximale vergoedingen.... bleek ik 2 erg losse vullingen te hebben (dacht al zoiets te voelen maar wist het niet zeker). Gelukkig kan het vullen nog voor de jaarwisseling.

Ik kijk nu trouwens regelmatig op de energiemeter via de app, heb een slimme meter en was er eigenlijk nooit zo mee bezig. Niet dat ik de verwarming steeds aan had, gewoon wel als ik thuis was etc maar met die duurdere energieprijzen had ik wel zoiets van ik wil toch meer inzicht.
Daardoor vorige en deze maand iets van 30/40% minder energie verbruikt dan vorig jaar gewoon door bewuster de verwarming aan/uit te zetten en zeker ook heel bewust uit als ik weg ga. Dat vergat ik nog wel eens :o
Het continue op een temperatuur zetten helpt niet zo goed in dit appartement, het is oud, de wind waait door de muren en de vloer lijkt het wel }> .
En ik heb een voetenwarmer gekregen van een vriendin, plus dekentjes op de bank. Verwarming nu standaard op 18 ipv 19/20 graden.
Hoop zo mijn energiekosten hetzelfde te houden, liefst minder natuurlijk maar in ieder geval niet omhoog.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 11:41

Slim om nog even langs de tandarts te gaan!

Is het niet koud in je huis met 18 graden?

Zojuist de afrekening van het water terug gekregen. Moet €39 bijbetalen dit jaar. Ieder jaar zo tussen de €25 en de €100 zie ik. Zal het maandbedrag eens verhogen van €60 naar €75 euro.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 12:48

Voetenwarmer en dekentjes zijn fijn! Lekker bezig zijn ook. Ff stofzuigen als je het koud hebt :P

Per kwartaal hoop ik voor jou PS :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 13:01

Nee per maand. Betaal maandelijks 59 euro aan Brabant Water afgelopen jaar.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-21 16:08

Eigenlijk valt het me erg mee, die 18 graden :-)

Ik betaal per maand 27 Euro aan water, Evides, hier in regio Rijnmond.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 16:17

Wij zijn thuis met vieren, fanatieke sporters dus bijna iedere dag wordt er met vieren gedoucht.
Daarbij hebben we ook een grote tuin die regelmatig van water voorzien moet worden.

Best een aardige kostenpost alles bij elkaar.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 17:21

Geen kans om regenwater op te vangen van je dak? Dat kan voor je tuin echt serieus schelen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:05

Eindejaars bonus is binnen. Heb nog de ongeveer de helft over van de eindejaars bonus als ik mijn creditcard rekening betaald heb. Verder nog de afrekening van de energie en ik heb een mooi zakcentje nog

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 18:48

JudithO schreef:
Geen kans om regenwater op te vangen van je dak? Dat kan voor je tuin echt serieus schelen.

Zeker wel, maar doet met de zomers van de afgelopen jaren weinig af helaas

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 19:07

Serieus per maand, wow! Ik betaal voor een huishouden van 4 personen maar €19 permaand.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-21 20:03

Ik vind het ook veel. Ik betaal alleen 15,- per maand en ga terugkrijgen dit jaar. En mijn tuin is 500 m2 met nieuwe aanplant dus ik heb ook nog aardig water gegeven.