Kan je geen tussen huis nemen? Van rond de 175000?
Ik vraag mij af waarom je perse een klein huis wilt? Een groter huis kan je ook knus inrichten. En sommige grotere huizen zijn onwijs knus überhaupt

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
Dani schreef:Wat is groot, hoeveel woonoppervlakte heb je het dan over? Ik vind alles tussen de 100 en 130 vierkante meter woonoppervlakte vrij normaal voor een starterswoning, hier in de regio in elk geval. Daaronder zou ik snel te klein vinden, daarboven is echt al de ruime, luxere woningen en daar betaal je dan ook voor.
Wendy schreef:Vrijheid zit voor mij en mijn man veel meer in de locatie, dan in de ruimte in het huis. Zo hebben we ook in een appartementje bovenin in de hoek in een flat gewoon waar we ons heel vrij voeldenAl liep je in je nakie door het huis, niemand die het zag omdat er verder gewoon geen hoogbouw in de buurt was
Een groot huis is ook geen garantie voor ruimte, bij de meeste mensen is een groot huis gewoon een garantie voor veel spullen
Ik zou in een dergelijke situatie ook niet happig zijn om een groot bedrag te lenen, de tip van de financieel adviseur is een goede: welk bedrag kunnen/willen jullie per maand in een huis steken?
x_spekkie_x schreef:Dani schreef:Wat is groot, hoeveel woonoppervlakte heb je het dan over? Ik vind alles tussen de 100 en 130 vierkante meter woonoppervlakte vrij normaal voor een starterswoning, hier in de regio in elk geval. Daaronder zou ik snel te klein vinden, daarboven is echt al de ruime, luxere woningen en daar betaal je dan ook voor.
100m2 voor een starterswoning?![]()
Ik mag blij zijn als ik 40-60m2 kan kopen in mijn regio (appartement). En daar heb ik in mijn eentje ook meer dan genoeg aan
Dani schreef:Ja, starterswoning is misschien niet helemaal de juiste term.Ik ging uit van twee inkomens en echte huizen, haha. Voor Mirriezz is het natuurlijk wel de woning waar ze mee gaan starten
Maar die zal vast niet meer echt als starterswoning genoteerd staan.
mirriezz schreef:Mag ik hier ff spuien? -voor iedereen die geen zin heeft: skip en negeer de rest van deze post-
Het praten over wat ons droomhuis zou kunnen zijn gaat bij ons steeds stroever helaas... Vanavond wel weer wat losgepeuterd gekregen. Vriendlief ziet mijn ouderlijk huis als starterswoning -ik zie dit, omdat ik er bijna mijn hele leven heb gewoond als best wel ruim huis-. En hij wil dus minimaal met hetzelfde beginnen...
Ik wil wel iets kleinere en knussers, maar blijkbaar is dat dus echt 'enorm klein'.
Mijn vriend voelt zich snel opgesloten en ruimte in een huis staat voor hem gelijk aan vrijheid.
Dit heb ik dus losgepeuterd en daarna waren we allebei vet chagrijnig. Ik omdat ik alles los moet peuteren, meneer omdat ik dat peuter. Naar zijn idee zitten we volledig op één lijn wat betreft huizen. Dat bleek vanavond.. not.
Ik voel me echt super rot tegenover hem dat ik hem elke keer weer vragen stel en dingen voor zijn neus schuif etc. En ook dat ik gewoon nog niet mee kan in zijn toekomstplannen. Ik wilde liever iets huren, omdat ik eigenlijk niet zo toe ben aan kopen. Overstag gegaan vanwege de idioot hoge huurprijzen, maar ik voel me echt niet comfortabel nog bij het kopen van een groot huis. Maar ja, hij voelt zich heel rot bij een klein huis... Ik weet niet zo goed hoe we hier dan uit gaan komen.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over notarissen, hypotheken etc etc
mirriezz schreef:Dankjewel voor jullie (uitgebreide) antwoorden! Het stelt me gerust dat ik niet de enige lijk te zijn die het toch wel een uitdaging vind, en ook goed om te zien dat er hier ook mensen zijn die anders denken.
Ik ga nog uitgebreid reageren, maar even ter verduidelijking, omdat qua financiering er duidelijk vragen bij jullie zijn.
We hebben de volgende situatie:
Hypotheek 150.000
Gift 50.000
Mogelijkheid om 25.000 binnen de familie te lenen.
Hypotheek is op alleen het salaris van mijn vriend, ik zit atm in mijn 1e uitzendcontract en wil graag mijn financiën buiten ons huis houden. Vriend heeft een eigen bedrijf en wil graag bij zijn vaste werkgever weg als mijn baan meer definitief is, dan vind ik het fijn dat we dingen kunnen redden op mijn loon.
Het punt is niet dat ik niet in dat huis van 2 ton durf. Ik vind dat wel een enorme stap, maar begrijp dat dat compromis redelijk is, gezien ik meer denk richting 1,5. Wat me angst aanjaagt is dat mijn vriend ons over 5-10 jaar in dat huis van 3,5/4,5 ton ziet wonen. Ik zie ons dan nog in een huis van 2 ton.
Het betekent dus ook niet minder verhuizen als ik met zijn plannen mee ga. Alleen verhuizen we dan van een groot huis naar een nog groter huis.
Een huis van 2 ton is hier zo'n 50 M2 vloeroppervlak over 3 verdiepingen, waarbij de zolder bruikbaar is als slaapkamer voor 2/3 van het vloeroppervlak. Zegmaar 130 M2 vloeroppervlak.
mirriezz schreef:Hypotheek is op alleen het salaris van mijn vriend, ik zit atm in mijn 1e uitzendcontract en wil graag mijn financiën buiten ons huis houden. Vriend heeft een eigen bedrijf en wil graag bij zijn vaste werkgever weg als mijn baan meer definitief is, dan vind ik het fijn dat we dingen kunnen redden op mijn loon.
vonneke schreef:Of je wel of niet van familie wilt lenen is geheel aan jezelf.
Wanneer je het op papier laat zetten is er niets aan de hand.