[Info] Bokkers op de woningmarkt deel III

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: [Centraal] Bokkers op de woningmarkt deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:13

Ik snap je vriend wel. Ik zou ook groter willen als ik het salaris zou hebben.
Kan je geen tussen huis nemen? Van rond de 175000?
Ik vraag mij af waarom je perse een klein huis wilt? Een groter huis kan je ook knus inrichten. En sommige grotere huizen zijn onwijs knus überhaupt :)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:20

Wij konden bijna 5 ton lenen.. geen haar op ons hoofd om dat te doen omdat dat kan. Ik snap mariezz wel, je wil ook kunnen leven en als er financieel tegenslag is niet meteen in de problemen komen. Ik snap niet waarom mensen zo ver willen gaan om alles vol te zetten als het niet nodig is. Ik snap ook dat er mensen zijn die niet veel anders kunnen, maar vanuit luxe snap ik het niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:34

Als haar vriend met zijn salaris 2 ton kan lenen en ook nog eens 50000 krijgt dan neem je eigenlijk een hypotheek van 1.5 ton. Zit je in dezelfde prijsklasse als wat zij zou willen alleen heb je al 1/4 deel van het huis afgelost.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:57

Duplo & Sonja, het hoeft niet dit jaar maar we moeten er wel voor gaan sparen zegmaar. Er zitten een aantal slechte plekken in die nog niet rot zijn maar het wel gaan worden.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 10:58

Ik zou ook niet top of the budget gaan zitten. Sowieso vind ik lenen bij pa wat lastig ;) dat zou ik echt willen vermijden kan echt ellende van komen, hoeft niet maar zou ik me niet op de hals halen.
Ik zou wel top of the budget gaan als er een serieuze salaris verhoging aan zit te komen, dan zou je het risico kunnen lopen. Maar andees zou ik liever wat overhouden, dat geeft je gewoon wat ruimte om te leven zonder geld zorgen, anders zit je in je huis en heb je moeite rond te konen dat is nooit fijn.
Ik snap Mirriezz dus ook heel goed.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:19

Wat is groot, hoeveel woonoppervlakte heb je het dan over? Ik vind alles tussen de 100 en 130 vierkante meter woonoppervlakte vrij normaal voor een starterswoning, hier in de regio in elk geval. Daaronder zou ik snel te klein vinden, daarboven is echt al de ruime, luxere woningen en daar betaal je dan ook voor.

Duplo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:24

Ze heeft het over een schenking, geen lening
Wij kunnen niet in jullie portemonnee of relatie kijken

Samen moeten jullie bedenken wat jullie willen evt adviseur er bij
Knus hoeft in mijn ogen ook zeker niet klein te zijn, wij hebben een ruim huis gekocht en geen kinderwens (gewoon veel ruimte nodig :Y) )

Ik persoonlijk zou liever iets te veel ruimte hebben dan te weinig en binnen 5/10 jaar weer moeten verhuizen
Hopelijk zitten wij hier de komende 30 jaar maar ik ben de laatste 10 jaar heel veel verhuist en echt toe aan een vaste plek

Amanda ow dat is wel snel idd, evt mogelijkheid met subsidie? Of iets als bouwdepot in de hypotheek?
Als het huis verder echt hèt huis is?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:31

Ze heeft het er ook over om nog wat te kunnen lenen voor dat hele leuke huis bij pa, de Schenking dat is natuurlijk een familie ding en is fijn dat dat dat mogelijk is, Lening is ook een familie ding, echter zou ik zelf niet aan willen gaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:40

Of je wel of niet van familie wilt lenen is geheel aan jezelf.

Wanneer je het op papier laat zetten is er niets aan de hand.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:41

Mirriezz
Wanneer en hoe praten jullie er over ?
Echt vanuit een relaxt moment
Of als er al wat frustratie is over het onderwerp?

Ik herken wel wat dingetjes die je post

Maar hoe vervelend het ook kan zijn , jullie zullen toch van elkaar moeten weten wat jullie voor ogen hebben voor huis

Daarnaast zullen jullie ook van elkaar moeten weten wat je voor ogen hebt qua hypotheeklast

Maar dan wel graag op een fijne manier en niet dat jullie alletwee chagrijnig zijn na een gesprek ;)

Je kunt eventueel ook eens een rondje funda doen , lijstje maken van huizen die jou aanspreken en een lijstje van wat huizen de hem aanspreken en zien waar de verschillen echt zitten
Er komt nu weer een open huizen route aan, misschien zou je dan eens binnen kunnen lopen bij verschillende huizen van die lijstjes

Maar sleutelwoord blijft toch : communiceren :)

(En dat kan met dit soort dingen, zeker als je beeld wat uit elkaar ligt ook wel eens minder leuk zijn idd)

Vonneke; idd op papier zetten
Maar ook gewoon goed over na denken

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:47

Vrijheid zit voor mij en mijn man veel meer in de locatie, dan in de ruimte in het huis. Zo hebben we ook in een appartementje bovenin in de hoek in een flat gewoon waar we ons heel vrij voelden :j Al liep je in je nakie door het huis, niemand die het zag omdat er verder gewoon geen hoogbouw in de buurt was :)
Een groot huis is ook geen garantie voor ruimte, bij de meeste mensen is een groot huis gewoon een garantie voor veel spullen :')

Ik zou in een dergelijke situatie ook niet happig zijn om een groot bedrag te lenen, de tip van de financieel adviseur is een goede: welk bedrag kunnen/willen jullie per maand in een huis steken?

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 11:51

Dani schreef:
Wat is groot, hoeveel woonoppervlakte heb je het dan over? Ik vind alles tussen de 100 en 130 vierkante meter woonoppervlakte vrij normaal voor een starterswoning, hier in de regio in elk geval. Daaronder zou ik snel te klein vinden, daarboven is echt al de ruime, luxere woningen en daar betaal je dan ook voor.

100m2 voor een starterswoning? :')
Ik mag blij zijn als ik 40-60m2 kan kopen in mijn regio (appartement). En daar heb ik in mijn eentje ook meer dan genoeg aan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:09

Wendy schreef:
Vrijheid zit voor mij en mijn man veel meer in de locatie, dan in de ruimte in het huis. Zo hebben we ook in een appartementje bovenin in de hoek in een flat gewoon waar we ons heel vrij voelden :j Al liep je in je nakie door het huis, niemand die het zag omdat er verder gewoon geen hoogbouw in de buurt was :)
Een groot huis is ook geen garantie voor ruimte, bij de meeste mensen is een groot huis gewoon een garantie voor veel spullen :')

Ik zou in een dergelijke situatie ook niet happig zijn om een groot bedrag te lenen, de tip van de financieel adviseur is een goede: welk bedrag kunnen/willen jullie per maand in een huis steken?

Hier hetzelfde. We wonen sinds deze maand in het huis van de oma van mijn vriend. Op 2 minuten lopen van de winkels.

Een hoekhuis met grote tuin en zowel huis als tuin moeten volledig gerenoveerd.(week 19 moet het klaar zijn!) Wil nog niet ruilen met de grote boerderij in het buitengebied...

We hebben konden een hele ruige hypotheek verkrijgen maar hebben hebben nu echt een schijntje van een hypotheek. Heerlijk!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:15

Ja en dan kan je lekker op vakantie enz :D mij ook heel veel waard!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:18

x_spekkie_x schreef:
Dani schreef:

100m2 voor een starterswoning? :')
Ik mag blij zijn als ik 40-60m2 kan kopen in mijn regio (appartement). En daar heb ik in mijn eentje ook meer dan genoeg aan :)

Ja, starterswoning is misschien niet helemaal de juiste term. :) Ik ging uit van twee inkomens en echte huizen, haha. Voor Mirriezz is het natuurlijk wel de woning waar ze mee gaan starten :P Maar die zal vast niet meer echt als starterswoning genoteerd staan.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 12:30

Dani schreef:
Ja, starterswoning is misschien niet helemaal de juiste term. :) Ik ging uit van twee inkomens en echte huizen, haha. Voor Mirriezz is het natuurlijk wel de woning waar ze mee gaan starten :P Maar die zal vast niet meer echt als starterswoning genoteerd staan.

Nou ja, ik zie hier in de huizenmarkt ook veel de term starterswoning gebruikt worden voor huizen rond de 200.000 euro, onder andere bij nieuwbouwwoningen.
Het is maar net wat je onder starter verstaat. Ik vind het persoonlijk belachelijk dat een woning van zo'n bedrag getypeerd kan worden als starterswoning. Ik mag blij zijn als ik in mijn eentje net iets meer dan de helft daarvan kan lenen! Huizen (lees: appartementen) voor dat bedrag noem ik dan een echte starterswoning :))
Ik zit natuurlijk ook in een ongunstige regio. In Friesland en Limburg heb je voor een ton een rijtjeshuis. Hier heb je voor een ton helemaal niets :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 13:09

MarjanB schreef:
Ja en dan kan je lekker op vakantie enz :D mij ook heel veel waard!

En uit eten.... hahah

ElizeVdS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 14:39

Wij hebben ons gisteren officieel ingeschreven op het nieuwbouwproject. Hadden allebei een goed gevoel bij de info bijeenkomst en gaan eens kijken wat er uit komt. Van het hele project maar 1 woning welke wij echt interessant vinden dus nog best een kans dat we ingehaald worden door andere geïnteresseerden. Hebben het daar ook over gehad en zouden daar ook vrede mee hebben.

Verwacht dat we volgende week meer horen. Spannende tijden dus!

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:01

mirriezz schreef:
Mag ik hier ff spuien? -voor iedereen die geen zin heeft: skip en negeer de rest van deze post-

Het praten over wat ons droomhuis zou kunnen zijn gaat bij ons steeds stroever helaas... Vanavond wel weer wat losgepeuterd gekregen. Vriendlief ziet mijn ouderlijk huis als starterswoning -ik zie dit, omdat ik er bijna mijn hele leven heb gewoond als best wel ruim huis-. En hij wil dus minimaal met hetzelfde beginnen...
Ik wil wel iets kleinere en knussers, maar blijkbaar is dat dus echt 'enorm klein'.
Mijn vriend voelt zich snel opgesloten en ruimte in een huis staat voor hem gelijk aan vrijheid.

Dit heb ik dus losgepeuterd en daarna waren we allebei vet chagrijnig. Ik omdat ik alles los moet peuteren, meneer omdat ik dat peuter. Naar zijn idee zitten we volledig op één lijn wat betreft huizen. Dat bleek vanavond.. not.

Ik voel me echt super rot tegenover hem dat ik hem elke keer weer vragen stel en dingen voor zijn neus schuif etc. En ook dat ik gewoon nog niet mee kan in zijn toekomstplannen. Ik wilde liever iets huren, omdat ik eigenlijk niet zo toe ben aan kopen. Overstag gegaan vanwege de idioot hoge huurprijzen, maar ik voel me echt niet comfortabel nog bij het kopen van een groot huis. Maar ja, hij voelt zich heel rot bij een klein huis... Ik weet niet zo goed hoe we hier dan uit gaan komen.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over notarissen, hypotheken etc etc

Had een heel lang antwoord getyped - maar dan gedelete |(

Hierbij de korte versie:

1. Huis kopen kost geld. Zo een 7% van de aankoop prijs. Dus als je een Kleine woning eerst koop van 150K dan kost je dat 10K. Als je meteen een grote woning koopt spaar je dat dus uit.

2. Als je het kleine huis gaan aanpassen, hou je best wel rekening met het feit dat je wil verkopen. Smaken verschillen.

3. Zou je eerst het kleine huis verkopen, logeren bij de ouders en dan het grote huis kopen? Of overbruggings credit? Ook moet je rekening houden een koper die niets moet verkopen vaak de voorkeur heeft.

Kopen en verkopen brengt echt wel stress mee. Wat als je intussen al een kindje hebt of zwanger bent?

4. Zoek ook goed uit of je de hypotheek mag over brengen, en of je dezelfde rente behoud.

5. Prijzen schommelen. Daarom investeren op lang termijn minder riscovol dan kort termijn.

Je ziet - mijn persoonlijk mening is toch meteen het grote huis kopen. Zoveel meer ga je niet per maand moeten betalen voor een 200K huis vergeleken met 150K. Was het verschil nu grooter geweest (bv jij wil een huis van 150K en vriend will een huis van 350K) dan is dat toch echt een heel andere zaak.

Uiteraard leen je niet meer dan dat je kan afbetalen. Maar als het kan, en je houdt nog wat over in de maand, zou ik zeggen gewoon doen. Uiteindelijk minder risco vol.

Zorg wel dat je zeker bent van je relatie. Problemen kunnen er altijd komen, maar als je nu niet zeker ben begin er echt niet aan.

Final tip: als je toch voor een kleiner huis wil gaan, zorg dan dat je vriend een "Man cave" toegewezen krijgt :)

I hoop dat je hier wat aan hebt. Hoe lang zou je in dat kleinere huis willen wonen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 15:03

Wendy schreef:

Amen!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 19:49

Dankjewel voor jullie (uitgebreide) antwoorden! Het stelt me gerust dat ik niet de enige lijk te zijn die het toch wel een uitdaging vind, en ook goed om te zien dat er hier ook mensen zijn die anders denken.

Ik ga nog uitgebreid reageren, maar even ter verduidelijking, omdat qua financiering er duidelijk vragen bij jullie zijn.

We hebben de volgende situatie:
Hypotheek 150.000
Gift 50.000
Mogelijkheid om 25.000 binnen de familie te lenen.

Hypotheek is op alleen het salaris van mijn vriend, ik zit atm in mijn 1e uitzendcontract en wil graag mijn financiën buiten ons huis houden. Vriend heeft een eigen bedrijf en wil graag bij zijn vaste werkgever weg als mijn baan meer definitief is, dan vind ik het fijn dat we dingen kunnen redden op mijn loon.

Het punt is niet dat ik niet in dat huis van 2 ton durf. Ik vind dat wel een enorme stap, maar begrijp dat dat compromis redelijk is, gezien ik meer denk richting 1,5. Wat me angst aanjaagt is dat mijn vriend ons over 5-10 jaar in dat huis van 3,5/4,5 ton ziet wonen. Ik zie ons dan nog in een huis van 2 ton.
Het betekent dus ook niet minder verhuizen als ik met zijn plannen mee ga. Alleen verhuizen we dan van een groot huis naar een nog groter huis.

Een huis van 2 ton is hier zo'n 50 M2 vloeroppervlak over 3 verdiepingen, waarbij de zolder bruikbaar is als slaapkamer voor 2/3 van het vloeroppervlak. Zegmaar 130 M2 vloeroppervlak.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-17 21:19

mirriezz schreef:
Dankjewel voor jullie (uitgebreide) antwoorden! Het stelt me gerust dat ik niet de enige lijk te zijn die het toch wel een uitdaging vind, en ook goed om te zien dat er hier ook mensen zijn die anders denken.

Ik ga nog uitgebreid reageren, maar even ter verduidelijking, omdat qua financiering er duidelijk vragen bij jullie zijn.

We hebben de volgende situatie:
Hypotheek 150.000
Gift 50.000
Mogelijkheid om 25.000 binnen de familie te lenen.

Hypotheek is op alleen het salaris van mijn vriend, ik zit atm in mijn 1e uitzendcontract en wil graag mijn financiën buiten ons huis houden. Vriend heeft een eigen bedrijf en wil graag bij zijn vaste werkgever weg als mijn baan meer definitief is, dan vind ik het fijn dat we dingen kunnen redden op mijn loon.

Het punt is niet dat ik niet in dat huis van 2 ton durf. Ik vind dat wel een enorme stap, maar begrijp dat dat compromis redelijk is, gezien ik meer denk richting 1,5. Wat me angst aanjaagt is dat mijn vriend ons over 5-10 jaar in dat huis van 3,5/4,5 ton ziet wonen. Ik zie ons dan nog in een huis van 2 ton.
Het betekent dus ook niet minder verhuizen als ik met zijn plannen mee ga. Alleen verhuizen we dan van een groot huis naar een nog groter huis.

Een huis van 2 ton is hier zo'n 50 M2 vloeroppervlak over 3 verdiepingen, waarbij de zolder bruikbaar is als slaapkamer voor 2/3 van het vloeroppervlak. Zegmaar 130 M2 vloeroppervlak.

130m2 is echt wel een mooie groote! Veel gezinnen met kinderen hebben dit of minder.

Als jou vriend over 5-10 toch een stap verder wil gaan gewoon puur omdat die een groter huis wil, kan je hem gewoon zeggen - prima, maar dan draai jij op voor de extra kosten!

Er is ook een andere optie, huisje kopen met potentieel om uit te breiden. Het idee dat bigger en better mogelijk is in de toekomst zal wel aantrekkelijk zijn voor jou vriend. Kans is dat de grootse plannen verdwijnen na een aantal jaar hoor. Toen ik mijn eerste huis kocht had ik daar ook grootse plannen mee, denk je dat er daar veel van is gekomen ... :')

mirriezz schreef:

Zorg dat je legaal advies krijg over hoe je dit het beste organiseerd. Als de hypotheek enkel gebaseerd is op zijn loon, betekend dat jij geen eigenaar zal zijn? Hoeveel van het huis ga jij bezitten aangezien de 50K gift van je vriend zijn familie komt? Dit zijn geen vragen naar jou toe maar vragen die je moet stellen aan de hypotheek en notaris mensen.

Ten laatse. Als 200K je een mooi ruim huis koopt zou ik die 25K lening niet aannemen. Kans is altijd dat je familie lid het geld nodig zal hebben nog voor het terug betalings termijn. Daar wil je geen ruzie over.

:)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:32

vonneke schreef:
Of je wel of niet van familie wilt lenen is geheel aan jezelf.

Wanneer je het op papier laat zetten is er niets aan de hand.

Dat vind ik ook.
Zou het alleen zelf niet doen, zeker niet als erg genoeg budget is om zonder die lening een huis te kopen. Daarbij zijn er weinig mensen die zo,n lening op papier zetten. Dat gaat toch vaak in goed vertrouwen, en dan nog vind ik het aan iemand zelf. Maar ik vind ook dat ik er mijn mening over mag geven, want ik blijf het niet slim vinden. Omdat ik best veel gevallen ken waarbij dat problemen heeft opgeleverd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-17 10:51

Tja dat doe je zelf. Het niet op papier zetten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-17 11:24

Ik heb het idee dat ik met een huis bezig ben wat ze eigenlijk niet willen verkopen. Communicatie gaat zo stroef .