[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pashon

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 19:10

ja dat klopt. het is niet meer interessant om een opknappertje te kopen als je geen eigen geld hebt en er word ook nog verwacht dat je behoorlijk wat eigen geld inbrengt.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:40

Daarin hebben wij dan hopelijk weer een mazzeltje. Met een klein beetje geluk hebben we straks zelfs NHG, omdat we het huisje met het lappie grond en het extra land als een omschrijving woning met perceel en een perceel land op de koopakte hebben staan. Er staan alleen geen bedragen bij. Mocht dat nodig zijn, dan verwacht ik dat dat wel te regelen is met de verkopers. Is dat nodig? Ik hoop dat we dat dan eventueel met 2 leveringsaktes zo kunnen regelen, dat we een NHG financiering geregeld krijgen. Zou wel mooi zijn.

Berdien: Wanneer ben je eigenlijk een starter? Wij beginnen straks weer zonder hypotheek. Die van ons wordt op 31 maart afgelost. Pas rond augustus zullen we weer een hypotheek sluiten om een woning te bouwen.

Ik zou een opknappertje niet durven kopen, als ik niet over eigen geld beschik. Of ik zou ontzettend handig moeten zijn. (En dat ben ik niet echt.)

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:49

Idefix dat snap ik niet helemaal.

Als je al eens een hypotheek aangevraagd hebt (en gekregen) dan ben je geen starter meer.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 22:59

Wij zijn zometeen zonder hypotheek, omdat we tijdelijk huren, tot de bedingen van de aankoop zijn beëindigd. We hebben voorbehoud tot het mogen bouwen van een nieuwe woning en schonegrondverklaring.
Dus wij gaan opnieuw in gesprek. Zowiezo heb ík nog nooit heen hypotheek gehad. Mijn man wel.

ING had iets interessants voor starters. En de hypotheek op de huidige woning was al een heel gesprek bij de Rabo of ie nou zakelijk was of particulier. Ik ben van mijn leven nog nooit zo gedwarsboomd, als door de Rabobank! Echt, daar ben ik wel zo klaar mee. En ik ben nog wel en ex-werknemer!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:05

De starterscampagne van ING is voor starters of voor mensen tot 36 jaar.
Zie ook: http://www.ing.nl/particulier/hypotheke ... akket.aspx

Officieel ben je geen starter meer als je al eerder een eigen koopwoning/hypotheek hebt gehad. Maar een echte doorstromer (van hypotheek naar hypotheek) ben je ook niet. Het is maar net hoe erg een verstrekker op de regeltjes gaat zitten, hoe knullig ook.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:24

Ik vind het al weer super irritant als ik dan zo'n regeltje zie dat je je salaris op een rekening van hun moet storten :r Vind dat zo'n bullsh*t :o

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:57

Tuurlijk is dat geen bullsh*t. Elke bank wil een zo groot mogelijke 'share of wallet' oftewel dat een klant zoveel mogelijk producten onder 1 dak heeft. Dus en de rekening waar het salaris op gestort wordt, een spaarrekening, creditcard, hypotheek, eventuele beleggersrekening.. Een dergelijke regel vergroot die share of wallet alleen maar. Is puur economisch en commercieel denken.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 08:57

Goedemorgen, mag ik me hier ook melden? Mijn vriend en ik hebben vorige week een bezichtiging gedaan/gehad bij een huis en we zijn nu bezig met de onderhandelingen. :D
Erg spannende tijd!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:01

Berdien schreef:
Tuurlijk is dat geen bullsh*t. Elke bank wil een zo groot mogelijke 'share of wallet' oftewel dat een klant zoveel mogelijk producten onder 1 dak heeft. Dus en de rekening waar het salaris op gestort wordt, een spaarrekening, creditcard, hypotheek, eventuele beleggersrekening.. Een dergelijke regel vergroot die share of wallet alleen maar. Is puur economisch en commercieel denken.

Ik snap het van hun punt uit wel, maar ik wil geen ING rekening. Dus voor mij is het bullsh*t ;)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:03

Overigens had mijn vriend ook bij SNS dat hij bij hun een rekening moest openen waarvan ze de hypotheek konden afschrijven (hoefde dus geen salaris op binnen te komen). Prima gedaan....... moest ie voor gaan betalen ivm de passen (die hij er niet bij kreeg).
Inmiddels is de rekening afgesloten en wordt het gewoon van zijn eigen rabo afgeschreven. Vraag me af of je dat met zo'n ING rekening ook kan doen na bijv. een jaar ofzo.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:26

Berdien schreef:
Klopt, al las ik laatst ergens dat je KK niet meer op mag nemen in je hypotheek per 01-01-11. Ben ik nog aan het uitzoeken, had er zelf nog niet van gehoord.

Wij zijn pas bij de hypotheekadviseur geweest en wij kunnen het nog wel opnemen in de hypotheek..
Dus ik vraag me af of het wel klopt := ?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:28

Interne communicatie hier geeft ook aan dat de KK nog meegefinancierd kunnen worden. Dus waar dat andere bericht dan vandaan kwam.. geloof dat ik het ergens hier op Bokt las.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:29

Ja klopt ik had ook gelezen op bokt, in het topic van samenwonen op je 18e..
Maar volgens mij is dat niet waar.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:32

Tja.... Bokt ;) Volgens mij zou dat pas echt tot een huizenmarkt-crisis leiden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:36

Bericht kwam van iemand die ook werkzaam was geloof ik in de huizen/hypothekensector. Maar goed, zolang je KK mee kunt blijven financieren hoor je mij niet klagen.
En net wat je zegt, als je dat niet mee mag financieren dan krijg je pas gedonder. Er zijn gewoon zaken waar je nou niet aan moet komen wil je de huizenmarkt nog enigszins overeind houden. KK meefinancieren, hypotheekrenteaftrek...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 09:36

Ik denk het ook ja..
Maargoed het vooruitzicht van augustus is ook niet bepaald rooskleurig.. En ik hoorde op mijn werk dat er banken zijn die die regels nu al door willen voeren?

Edit, ja dat is waar. Als je KK mee kunt financieren dan blijft het voor mensen mogelijk om een huis te kopen.
Maar als je een huis op wilt knappen dan wordt het wel moeilijk, of je moet tienduizenden euro's hebben gespaard, of je moet er een jarenplan van maken..

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:12

Rabobank hanteert dat toch ook, dat je idd een rekening bij hen moet openen.
Volgens mij doen alle banken dat wel. ( bijna alle dan ;) ).

Gister op RTL nieuws waren ze aan het uitleggen hoe het zat met hypotheken en k.k.
Volgens hun worden de k.k. gewoon nog meegefinancieerd,alleen verbouwingen worden een stuk moeilijker.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:15

Wij hebben zojuist een bod uitgebracht! Nu is het afwachten....
Spannend! :):)

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:17

Ik denk dat er nog wel een mogelijkheid tot verbouwen overblijft. Je moet alleen de medewerking van de bank hebben en aan kunnen tonen dat de marktwaarde van de woning na verbouwing een stukkie hoger ligt. Oftewel, dat moet duidelijk gesteld worden in een taxatierapport. Maar dan moet het dus wel aantoonbaar zijn en moet de bank daarmee akkoord gaan. Of je moet de verbouwing uitstellen en later dus een verhoging van de hypotheek aanvragen. Maar ook dan moet de waarde van de woning aantoonbaar hoger liggen na verbouwing. Een verbouwing van 10.000 betekent immers niet 1 op 1 dat de woning ook 10.000 hoger wordt.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:21

Berdien schreef:

Koppelverkoop noemen we dat toch :+?
Dat moesten wij ook bij de ABN, een lopende rekening openen waarvan we de hypotheek betaalden. Die rekening kostte behoorlijk wat, en vervolgens bleven ze stug de hypotheek van onze rabo-rekening afschrijven, en moest ik een brief sturen als ik dat wilde wijzigen. Toen bleek de ABN rekening toch niet zo verplicht, dus die hebben we alsnog opgezegd. Grapje heeft ons dus wel alleen maar geld gekost.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:36

wij hebben ook de hypotheek bij de ING en de lopende rekeningen bij de Rabo, maar wij hoeven niet verplicht het salaris te storten bij de ING. Ze willen enkel graag dat je een rekening bij hun hebt waar ze de hypotheek kosten af kunnen trekken en dat hebben we nu dus gedaan. De rekening kost ons overigens vrij weinig.

Destino spannend, wat voor soort huis? (link :o )

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:43

Berdien schreef:
De starterscampagne van ING is voor starters of voor mensen tot 36 jaar.
Zie ook: http://www.ing.nl/particulier/hypotheke ... akket.aspx

Officieel ben je geen starter meer als je al eerder een eigen koopwoning/hypotheek hebt gehad. Maar een echte doorstromer (van hypotheek naar hypotheek) ben je ook niet. Het is maar net hoe erg een verstrekker op de regeltjes gaat zitten, hoe knullig ook.

Ik lig in een deuk om de omschrijving die je nu geeft! Voorlopig mag de Regiobank eerst. Maar de ING krijgt waarschijnlijk ook een kans. Mijn lief is de 36 al voorbij, maar ikke nog nie! Toch eens kijken wat ze kunnen dan. :P

Manzano: Dat openen van die bankrekening is een bewezen ingang naar alle bankzaken van de klant. Vandaar dat alle banken dat proberen. Hoe meer bankzaken bij hen, hoe meer ze aan je verdienen. ;) Daarin is elke bank hetzelfde. Ze gaan echt niet checken hoe het zit bij elke bank en incasso's gaan centraal. Elke bank is daar inmiddels aangesloten. Als je je hypotheek via een tussenpersoon regelt, hoef je toch ook geen rekening bij die bank te openen?

Destino! Spannend! Waar wil je ergens gaan wonen?

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:45

Gewoon gaan kletsen inderdaad. Er is vaak nog een beetje meer mogelijk dan dat er officieel vermeld staat. Wordt wel steeds minder tegenwoordig maar tussen wat er staat er wat er mogelijk is.. maar goed, dat is bij elke verstrekker zo.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:49

Wij regelen het ook via een tussenpersoon en hoeven ook geen rekening te openen volgens mij :o ?

Mijn vriend en ik blijven in Leerdam wonen!
Link kan ik via pb sturen :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 10:58

Ik zeg ook dat ik het van hen wel snap!!! Ik vind het alleen gruwelijk irritant.

Hypotheek en lopende bankzaken vind ik totaal iets anders en voor beiden kies ik graag ZELF mijn bank en dat hoeft zeker niet dezelfde te zijn.