Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Banyu

Re: Sparen en besparen ... zodat je kunt sparen ;-) hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 00:49

Ik ga weer proberen hier aan mee te doen, ben benieuwd! :)

Afbeelding

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:06

Hoe werkt dit?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:18

Iedere week een dollar meer sparen, waardoor je aan het eind van het jaar op 1378,- zit?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 10:51

Dat is toch zonde als je een bepaalde maand meer kan sparen?
Ik vind op een jaar tijd 1378 euro opzij zetten echt niet veel, ik spaar liever meer als het kan.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:13

Fitzroy schreef:
Iedere week een dollar meer sparen, waardoor je aan het eind van het jaar op 1378,- zit?

Nu zie ik het ja, ik kon het niet goed zien op mijn telefoon.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:13

Gini schreef:
Ik vind op een jaar tijd 1378 euro opzij zetten echt niet veel, ik spaar liever meer als het kan.

Maar het is wel een leuke manier om bijvoorbeeld voor een extraatje te sparen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:25

Gini schreef:

Ik ook niet. Ik had bv verleden maand mijn eindejaarsuitkering, dus die zet ik gelijk weg.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:36

Je kan zelf er altijd voor kiezeb meer te sparen, toch? ;)

Voor sommige is dit misschien wel leuk…. Er zijn ook mensen die wegens laag inkomen misschien weinig kunnen sparen….

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:47

Ik snap dan alleen de logica niet dat je in week 52 wel 52 euro weg zou kunnen zetten en in week 1 niet met hetzelfde inkomen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:57

Fitzroy schreef:
Ik snap dan alleen de logica niet dat je in week 52 wel 52 euro weg zou kunnen zetten en in week 1 niet met hetzelfde inkomen.

En wat denk je van andersom, de eerste maand gaat het om 10 euro, de laatste maand om 202 euro.
Dat is ook voor veel mensen niet mogelijk.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 11:59

Fitzroy schreef:
Gini schreef:

Ik ook niet. Ik had bv verleden maand mijn eindejaarsuitkering, dus die zet ik gelijk weg.

Ik krijg die de 23e. Dat gaat ook meteen door naar de spaarrekening! Altijd een leuke maand 24 dec/24jan. Eindejaarsuitkering en kinderbijslag. Dat vult de spaarrekeningen zo lekker aan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:18

Gini schreef:

Moet je eens kinderen, paard en koophuis hebben -O-

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:22

tita schreef:
Gini schreef:

Moet je eens kinderen, paard en koophuis hebben -O-

Oei Tita, dat is wel zuur als dat op jaarbasis niet gaat lukken. Ik heb ook nog een paard in pension staan, soms denk ik weleens. Waarom? Er gaat gewoon 500 euro per maand in....

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:30

Tja, ik vraag het me ook wel eens af, en zeker na een dierenartsrekening van 1000,- Imo wegen de lusten vaak niet op tegen de lasten. Maar ja, verkopen is ook weer zo definitief.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:33

Het paard wat ik nu heb verkoop ik van het voorjaar weer. Soms denk ik weleens zal ik ipv zelf een nieuwe te kopen er een aanschaffen in mede eigendom? Samen kosten delen, maar dan moet je wel heel erg dezelfde visie hebben denk ik.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:35

Fitzroy schreef:

Er zijn ook mensen met een wisselend inkomen per maand hé

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:37

Ik vind paarden houden echt te duur als je er ook een beetje accomodatie (gewoon een goede verlichte piste) bij wilt.

Ik spaar zelf ook vaste bedragen per maand :j meer lukt met de nieuwe job niet maar ik spaar wel :) sowieso huis afbetalen, pensioensparen en naar de gewone spaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:38

Banyu schreef:
Fitzroy schreef:

Er zijn ook mensen met een wisselend inkomen per maand hé

Maar dan moet je met dit systeem wel zeker weten dat je aan het einde meer verdient dan aan het begin van het jaar.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:40

poes schreef:
Ik vind paarden houden echt te duur als je er ook een beetje accomodatie (gewoon een goede verlichte piste) bij wilt.

Ik spaar zelf ook vaste bedragen per maand :j meer lukt met de nieuwe job niet maar ik spaar wel :) sowieso huis afbetalen, pensioensparen en naar de gewone spaar.

Wat zijn de kosten in België zo gemiddeld per maand?

Ik zit tussen Eindhoven en Tilburg in, in Noord Brabant. Ik betaal €320 pm, dat zijn hier ongeveer de kosten van de stallingen in de buurt.

Ik sta prive, eigenaren hebben 2 paarden en verhuren 3 boxen. Zij mesten 7 dagen per week de stallen.

Mag zelf kiezen wat voor krachtvoer er gevoerd worden.
0800 hooi/krachtvoer
0830 naar buiten (zomer gras, in de winter zand en krijgen ze hooi buiten)
1300 winter/1500 zomer naar binnen, daar ligt hooi klaar
1700 krachtvoer
1800 hooi
2130 hooi.
Verlichte buitenbaan en om de hoek van de rijvereniging.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:47

Denk afhankelijk van de accomodatie 350-600 rond Gent aan stalgeld alleen. En iets vinden waar ze veel of 24/7 buiten staan met een goede piste is amper te vinden. Met bovenstaande zou ik geen paard willen houden dus dat speelt ook mee.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 12:55

Ik zie mijn paard eens per week, dan verzorg ik haar hoeven en soms borstel ik haar. Sporadisch gaan we uit wandelen. Beetje dure hobby zo. En ik vraag me wel ns af of ik over 2 jaar echt zoveel meer tijd ga hebben, als ze ingereden kan worden. Maar verkopen, tsja, het is een gezond en braaf paard en ik kan het nog steeds betalen :=

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:08

poes schreef:
Denk afhankelijk van de accomodatie 350-600 rond Gent aan stalgeld alleen. En iets vinden waar ze veel of 24/7 buiten staan met een goede piste is amper te vinden. Met bovenstaande zou ik geen paard willen houden dus dat speelt ook mee.

24/7 buiten is hier ook nergens, zeker niet in de winter. Ik ben blij als ze 365 dagen per jaar van de box komen om vrij buiten te bewegen en volop te eten krijgen. De rest van de tijd zorg ik zelf voor tijd buiten de box.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 13:08

Chubby schreef:
Ik zie mijn paard eens per week, dan verzorg ik haar hoeven en soms borstel ik haar. Sporadisch gaan we uit wandelen. Beetje dure hobby zo. En ik vraag me wel ns af of ik over 2 jaar echt zoveel meer tijd ga hebben, als ze ingereden kan worden. Maar verkopen, tsja, het is een gezond en braaf paard en ik kan het nog steeds betalen :=

Haha dat is zeker een dure hobby zo!

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 14:17

Banyu schreef:
Ik ga weer proberen hier aan mee te doen, ben benieuwd! :)

[ [url=m/TMrJo7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stille meelezer hier vanaf het allereerste begin.

Ik ben ‘goed’ in sparen maar de afgelopen jaren is dat veelal in de verbouwing van mijn klushuis verdwenen. Helemaal prima want dat is waar ik voor spaarde.

Ik vind het echter een uitdaging om, naast het vaste bedrag wat ik maandelijks opzij zet zodra mijn salaris binnenkomt, ook nog wat extra te (be)sparen. Daar vind ik deze kaart super leuk voor.
Ik doe niet elke week sparen wat de week zegt maar gebruik hem meer als bingokaart. Wat afgestreept is hoef dat jaar niet nogmaals. Zo kan het zijn dat ik in februari wat geld overhou en week 52 alvast apart zet.

Dit is voor mij echt een extraatje. Zo had ik dit jaar geen plannen om op vakantie te gaan maar ben uiteindelijk van dit geld in augustus een weekje naar Ibiza geweest. :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 16:37

De stalprijs gaat omhoog binnenkort en dan zit ik tussen 375 en 390/maand aan stalgeld. Daar zit alles in: voer, hooi, stro, uitmesten en 2x/jaar griep en rhino. We hebben wasplaatsen met koud water, met warm water, solarium, longeercirkel, stapmolen, binnen- en buitenpiste en alles met een top bodem. En een kast natuurlijk + mijn trailer mag er geparkeerd staan. Het enige minpunt is buiten de stal: in de winter een uurtje paddock en in de zomer 2u/dag weide, zelf binnen- en buiten te zetten.
Door mijn relatief leuke uren op het werk kan ik vaak genoeg stapmolen combineren met Paddock/weide en dan later op de dag rijden of longeren. Ik ga regelmatig op buitenrit (ook in de winter) en van voorjaar tot najaar zwier ik hem regelmatig een dag of 2-3 op mijn eigen weiland verderop. Ik heb ze jarenlang 24/7 op de weide gehad van maart tot september/oktober en de rest op een doe-het-zelf waar ze overdag buiten konden.

Dat heeft voordelen, maar is echt zo zaligmakend niet én uiteindelijk is het ook écht niet zo immens veel goedkoper. Vooral als je alle uren gaat tellen die je eraan kwijt bent. En diesel. Want ik moest voor alles rondrijden: hooi, voer, les, buitenrit, wisselen van weides, water... Dat waren ook telkens ritten van minimaal 10km en meer. Voor een uurtje les was ik gemiddeld 4u (!!) onderweg.

Voor komend voorjaar/zomer kan het dat ik hem zelf wel vaker op de weide weer zet, en kans zit erin dat ik juni/juli/augustus wel overga op 24/7 weide. Want ideaal is het huidige zeker niet, maar soms zijn er keuzes die gewoon niet optimaal zijn.