Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:52

Elinexx schreef:
Ik denk dat als je echt te veel onder de vraagprijs biedt, dat inderdaad niet serieus genomen wordt.

Dat denk ik ook.

Anderzijds: dat bod staat dan.... Dus wanneer er verder geen hond op af komt.....?
Ik kan beter zelf brutaal doen dan afwachten tot iemand anders het doet.

Ik kan betalen wat ze vragen... maar weiger het, gaat echt veel te ver.

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:53

Ninx schreef:
Elinexx schreef:
Ik denk dat als je echt te veel onder de vraagprijs biedt, dat inderdaad niet serieus genomen wordt.

Dat denk ik ook.

Anderzijds: dat bod staat dan.... Dus wanneer er verder geen hond op af komt.....?

oh ja absoluut niet geschoten is altijd mis! Inderdaad bieden wat je het waard vindt en meer niet

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:19

Gewoon een veel lager bod uitbrengen en dit onderbouwen. Ik heb destijds ook wel eens mijn woning voor veel meer dat de marktwaarde te koop aangeboden, tuurlijk kwamen daar ook lage voorstellen op maar ik zat niet op een schop stoel. Die woning heb ik destijds gewoon in de markt gezet zijnde "take it or leave it" En uiteindelijk meldde zich na een paar maanden toch een vrouw die het 5% onder mijn exorbitante vraagprijs heeft afgetikt.

En zelf ook wel eens op een woning van 449k slechts 360 geboden. Uiteindelijk voor 409 gekocht Met nieuwe rieten kap op kosten verkoper :') maargoed dit was 4 Jr terug

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 10:29

Je kan inderdaad proberen veel lager te bieden, met als risico dat ze het niet serieus nemen en geen onderhandeling starten. Maar als je dat weet, waarom niet.

Maar goed, eerst rustig de bezichtiging afwachten. Er wordt nu al veel over nagedacht terwijl je nog niet bent wezen kijken. Wellicht ontdek je bij de bezichtiging wel iets waardoor die prijs toch meer gerechtvaardigd blijkt te zijn :)

Rinske

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 11:59

Vijf andere biedende partijen met ongeveer gelijke biedingen en ons eerste bod is gewoon geaccepteerd! Bizar. Ik kan het nog even niet geloven. En we hoefden niet eens 30.000 boven de vraagprijs te gaan zitten, LOL.

https://www.funda.nl/koop/udenhout/huis ... straat-65/

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:06

Wow Rinske!!!! Gefeliciteerd!!!

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:08

Gefeliciteerd!

Ik had aanstaande dinsdag een bezichtiging, gisteren telefonisch afgesproken maar had nog geen bevestigingsmail ontvangen. Dus ik vandaag laten weten dat ik die nog niet heb, krijg ik te horen dat het huis verkocht is. Vind het echt niet netjes, in plaats van dat ze dat uit zichzelf laten weten :(

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:08

Gefeliciteerd Rinske! Leuk huis hoor. Die tegeltjes in de hal <3

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:15

Dank jullie wel! Het wordt verkocht door de kinderen, de eigenaren (die het in 1959 hebben laten bouwen) zijn overleden. We hadden gezegd bij het bieden dat ze mochten achterlaten wat ze wilden als ze geen zin hadden om te ontruimen, dat wij dat dan eventueel wel doen. Scheelt hen weer werk. Misschien heeft dat nog geholpen bij de gunning, hahahaha. De hele garage staat namelijk vol met kannen afgewerkte olie :') . Ben benieuwd of ze nog iets meer achterlaten dan die kannen, hahahahaha.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:20

Rinske schreef:
Dank jullie wel! Het wordt verkocht door de kinderen, de eigenaren (die het in 1959 hebben laten bouwen) zijn overleden. We hadden gezegd bij het bieden dat ze mochten achterlaten wat ze wilden als ze geen zin hadden om te ontruimen, dat wij dat dan eventueel wel doen. Scheelt hen weer werk. Misschien heeft dat nog geholpen bij de gunning, hahahaha. De hele garage staat namelijk vol met kannen afgewerkte olie :') . Ben benieuwd of ze nog iets meer achterlaten dan die kannen, hahahahaha.

Kan me best voorstellen dat het voor hen veel scheelt. Lijkt me emotioneel een heftige klus dus zo biedt het voor hen misschien wat meer lucht en ruimte om het op een manier te doen die zij prettig vinden :j

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 12:58

Gefeliciteerd! En dat kan zomaar een hoop uitgemaakt hebben :j Er moet nog wel het een en ander geburen denk ik, of gaan jullie er zo in?

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:14

Gefeliciteerd Rinske! Jij had dat probleem met leeftijd partner/financiering toch als de huizenzoektocht te lang zou duren? Fijn dat het gelukt is :). Ik schrik wel van de prijs, dan valt deze regio opeens wel mee :+

Elinexx, dat is ook niet netjes idd. Wij zouden ná de hele ronde bezichtigingen allemaal gecontacteerd worden om een bod uit te brengen, nooit meer bericht gekregen. We wilden het sws voorbij laten gaan, maar die makelaar heeft nu wel een minnetje bij ons voor evt andere diensten :Y)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:16

Er moet nog heel veel aan gebeuren, maar het huis zelf is ontzettend solide, dus we willen er wel snel in en nog niet helemaal alles doen meteen. Daar hebben we denk ik ook niet het geld voor, haha.

De badkamer gaan we verplaatsen naar de kleine slaapkamer, en een nieuwe keuken plaatsen we ook. Dan wordt wat nu de badkamer is, het washok met wasmachine en droger.

Er moeten nieuwe vloeren gelegd worden, maar misschien doen we voor nu ff wat laminaat zodat iig die oude vloerbedekking eruit is.

En de garage gaan we in tweeën splitsen, zodat dat een garage met een studio voor mij erachter wordt. Daar wordt dan wel vloerverwarming ingelegd, en wellicht dat we kijken of we het zadeldak door kunnen trekken naar achteren zodat ik daar meer hoogte heb. Dat lijkt me zo mooi <3 .

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:25

Ik kom even binnen vallen. Ik hoor net dat een collega van haar (aankoop)makelaar gehoord heeft wat het hoogste bod was zodat zij daarboven kon gaan bieden. Dit heeft ze woensdag al afgesproken, ze zou 5 minuten voor sluiting bellen en dan op het laatste moment bieden.
Ik dacht dat die niet mocht, maar misschien zijn er hier experts die er meer van weten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:30

Gefeliciteerd rinske *\o/*

Wij hebben vandaag 2 biedingen ontvangen en gaan akkoord want ze zijn beide boven vp en hoog genoeg.

Wat een opluchting zeg.

Nu alleen nog akkoord op onze hypotheek. Alle stukken liggen bij de bank.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 13:36

gr_roos schreef:
Ik kom even binnen vallen. Ik hoor net dat een collega van haar (aankoop)makelaar gehoord heeft wat het hoogste bod was zodat zij daarboven kon gaan bieden. Dit heeft ze woensdag al afgesproken, ze zou 5 minuten voor sluiting bellen en dan op het laatste moment bieden.
Ik dacht dat die niet mocht, maar misschien zijn er hier experts die er meer van weten.

Volgens mij mag dat niet nee.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:19

Gefeliciteerd Rinske, fijn dat het toch gelukt is. Heb je nu genoeg ruimte?
En Simongek, dan kan ik jou dus ook feliciteren. +:)+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 19:25

Ninx schreef:
Elinexx schreef:

Dat denk ik ook.

Ons huis stond initieel voor 315.000 te koop. Wij begonnen met een openingsbod van 255.000 euro.
(Ik vond dat voor mijn gevoel echt ongepast en te laag, maar volgens onze financieel adviseur was dat een normaal openingsbod).
De makelaar van de verkopende partij gaf direct aan dat hij het bod niet eens bij de verkopers wilde leggen omdat het te laag was en ze niet met een tegenbod zouden komen.
Pas rond een openingsbod van 265.000 zouden ze bereid zijn om te onderhandelen. Uiteindelijk hebben we het voor 285.000 euro gekocht. We hadden gehoopt het voor 275.000 euro te kunnen kopen, maar het was dus al snel duidelijk dat dat niet ging lukken.
Maar ik voelde echt wel plaatsvervangende schaamte voor zo'n laag openingsbod, maar dat is puur voor mijn gevoel.
Ik kan ook nooit afdingen, dus dat zegt genoeg denk ik :P
Verder voldeed het huis ook aan alle eisen die we hadden (grote tuin, garage, vlakbij natuur..) en zouden we dit zelfde huis nu voor die prijs echt niet meer kunnen kopen.

Als het huis echt veel te hoog op de markt staat, dan staat het over een aantal maanden ook nog wel te koop en zal de prijs waarschijnlijk wel zakken.
Hoewel 2 ton dan misschien wel erg veel is :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:10

Tja, wij hebben destijds 375.000 geboden voor een huis wat voor 435.000 te koop stond, en al een ton gezakt was in vraagprijs :+ Uiteindelijk gekocht voor 407.500.
Bij ons bod hadden we een lijst gedaan met allerlei zaken die qua onderhoud en bouwtechnisch volgens ons niet op orde waren. Het heeft 2 weken geduurd voordat we een reactie kregen op het bod, maar uiteindelijk kwamen we er dus wel uit.
Maar dat is dus 6 jaar terug, niet te vergelijken met nu.
Het is wel vreemd om te realiseren dat we ons eigen huis misschien nu niet eens zouden kunnen kopen... we hebben er ondertussen ook wel flink in geinvesteerd, maar toch.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 20:16

Ja, dat hebben wij dus ook :D Als ons huis nu te koop kwam zat het boven onze prijsklasse _O-
Ik vergat in mijn voorgaande post te melden dat we na de tweede bezichtiging direct zijn overgegaan tot de bouwtechnische keuring. Daar kwamen wat dingen uit en aan de hand daarvan zijn we gaan bieden.
De meeste mensen gaan na het bieden pas keuren geloof ik, maar wij waren al vrij zeker dat dit ons huis moest worden en het gaf ons een sterkere positie bij het bieden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 08:53

Rinske gefeliciteerd.

Zelfs mijn huis, toch recent gekocht zou echt veel te ver boven mijn budget zijn nu. Nu met de vloer en tuin op orde is de schatting van de taxateur plus 15000 of zelfs meer. :oo

Trouwens mijn oude huis is heel rap verkocht. Twee weken of zo. :oo geen idiote stormloop aan bezichtigingen maar gewoon zonder enig voorbehoud verkocht en snelle oplevering. Wel raar hoor om de verkoopfolder daarvan te zien. -O-

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:11

Gezien de huidige prijzen van huizen in mijn regio is zelfs mijn huis sinds de koop begin april al in waarde gestegen. Het is een bizarre markt.

Ik ben vooral dankbaar voor mijn huis, dus ik ga er vanuit dat dit huis heel lang niet meer op de markt gaat komen. ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 10:43

Hier ook hoor. Daarnaast mag ik voorlopig niet eens verkopen tenzij er een heel goede reden voor is. Heb getekend voor zelfbewoning voor minstens een jaar. Om te voorkomen dat vastgoed mannetjes ermee vandoor zouden gaan.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 15:05

Ninx schreef:
Even een vraag; wie heeft wel eens VER onder de vraagprijs geboden? En met VER bedoel ik een ton of 2 ton.

Punt is dat ik een huis heb gezien dat overdreven duur lijkt.
De vierkante meter prijs in die regio ligt bij alle huizen tussen de 3500 en 4500. Bij dit huis 6500.
Het is ook geen groot huis. 111 m2.
Het is gedateerd, zeer verouderde badkamer, wat hokkerig, en alles op de begane grond.
Het mooiste is het uitzicht, maar dat hebben vergelijkbare huizen in dezelfde straat ook en die hadden dus een m2 prijs van ongeveer de helft. Dat zijn wel mooi afgewerkte, ruimere huizen, met veelal 3x en soms 10x zoveel grond.

De WOZ zit zo'n 2,5 ton onder de vraagprijs... WOZ & vraagprijs kun je niet lijnrecht vergelijken, maar een verschil van 2,5 ton is wel erg groot?
Het huis staat nu 3 maanden te koop.

Ik begrijp de verkoopprijs dus niet. Ik zoek specifiek een klein huis. Maar betaal dan de prijs voor een groot huis, in hetzelfde dorp kan ik een huis dat veel groter en moderner is voor hetzelfde geld kopen. Dat is toch gek?

Dus wat ik me afvraag: hoe vreselijk ongepast is het om, na bezichtiging, dus echt veel lager te bieden? Of wellicht eens vragen tijdens de bezichtiging hoe deze prijs tot stand gekomen is?

Ik zou de WOZ niet echt meenemen in je berekening. Ik ken verscheidene huizen die echt een veel lagere WOZ hebben omdat het gemiddelde van de buurt wordt gepakt en er dan hele verschillende huizen staan. Dus dat zegt niet alles.
Voorbeeld: Huis met WOZ van 450.000 euro op een zeer unieke locatie, erg uniek huis en veel grond, dat getaxeerd is op een bedrag met toch echt wel 6 nulletjes. Kan de WOZ laag zijn, kun jij dat geld niet willen bieden maar als een ander dat wel wil omdat het huis uniek is, de locatie dat is en de hoeveelheid grond enorm is, ben jij degene zonder huis. Het is ook vraag en aanbod en sommige huizen zijn moeilijk te bepalen.

Wel ervaring met lager bieden. Huis stond al 20 jaar te koop voor 750.000 euro en van mijn schoonvader moesten we toch maar eens gaan kijken of het niet wat was. Er zat een gigantische bak met achterstallig onderhoud in, wel bouwtechnisch goed. Alle bedrading moest, de uitgraving voor een zwembad in de kelder lag er maar was er nooit gemaakt, nieuwe ketels (huis van 500 m2 dus ga maar na) en dan cosmetisch nog alles. Berekening: 200.000 euro aan werk als we alles uitbesteden. We vonden het dus de vraagprijs niet waard en hebben heel brutaal 450.000 euro geboden, wat wij het waard vonden. Ging niet door, bleek ook niet echt haast achter te zitten. Uiteindelijk is het verkocht voor om en nabij de 600.000 euro. wij vonden het dat niet waard dus dan bied ik het ook niet.

Gefeliciteerd Rinske en Simongek!

Als wij ons huis zouden verkopen zouden we ook enorm veel verdienen op wat er ooit betaald is maar ik besef me steeds meer dat we wel goed zitten en wil alleen weg voor dat ene uniek droomhuis. En daar zijn er maar een paar van én het is een kwestie van afwachten.

Vrienden van mij willen hun huis juist nu te koop zetten omdat het zoveel meer waard is geworden. (veel verbouwd in hun eigen tijd, hij is handig) en hierdoor een grote overwaarde. Echter moet er ook wat weer gekocht worden. In hoeverre is het dan voordelig vraag ik mij wel eens af. Gezien ze in dezelfde regio blijven en niet kleiner willen gaan wonen.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 20:41

Ik wilde inderdaad ook alleen maar verhuizen voor het perfecte huis, liefst een project. Ons huis is namelijk ook echt een parel met super veel authentieke details. Dat heeft het nieuwe huis dan weer niet. Ik wil in het nieuwe huis wel nieuwe deuren overal, en dan paneeldeuren. Veel mooier dan die platte jaren 50 deuren die er nu inzitten, hahaha. Ik moet me wel echt enorm inhouden met Pinterest, eerst maar eens kijken of de bank akkoord gaat natuurlijk.

Maandagmiddag afspraak bij de hypotheekadviseur := .