Ninx schreef:Even een vraag; wie heeft wel eens VER onder de vraagprijs geboden? En met VER bedoel ik een ton of 2 ton.
Punt is dat ik een huis heb gezien dat overdreven duur lijkt.
De vierkante meter prijs in die regio ligt bij alle huizen tussen de 3500 en 4500. Bij dit huis 6500.
Het is ook geen groot huis. 111 m2.
Het is gedateerd, zeer verouderde badkamer, wat hokkerig, en alles op de begane grond.
Het mooiste is het uitzicht, maar dat hebben vergelijkbare huizen in dezelfde straat ook en die hadden dus een m2 prijs van ongeveer de helft. Dat zijn wel mooi afgewerkte, ruimere huizen, met veelal 3x en soms 10x zoveel grond.
De WOZ zit zo'n 2,5 ton onder de vraagprijs... WOZ & vraagprijs kun je niet lijnrecht vergelijken, maar een verschil van 2,5 ton is wel erg groot?
Het huis staat nu 3 maanden te koop.
Ik begrijp de verkoopprijs dus niet. Ik zoek specifiek een klein huis. Maar betaal dan de prijs voor een groot huis, in hetzelfde dorp kan ik een huis dat veel groter en moderner is voor hetzelfde geld kopen. Dat is toch gek?
Dus wat ik me afvraag: hoe vreselijk ongepast is het om, na bezichtiging, dus echt veel lager te bieden? Of wellicht eens vragen tijdens de bezichtiging hoe deze prijs tot stand gekomen is?
Ik zou de WOZ niet echt meenemen in je berekening. Ik ken verscheidene huizen die echt een veel lagere WOZ hebben omdat het gemiddelde van de buurt wordt gepakt en er dan hele verschillende huizen staan. Dus dat zegt niet alles.
Voorbeeld: Huis met WOZ van 450.000 euro op een zeer unieke locatie, erg uniek huis en veel grond, dat getaxeerd is op een bedrag met toch echt wel 6 nulletjes. Kan de WOZ laag zijn, kun jij dat geld niet willen bieden maar als een ander dat wel wil omdat het huis uniek is, de locatie dat is en de hoeveelheid grond enorm is, ben jij degene zonder huis. Het is ook vraag en aanbod en sommige huizen zijn moeilijk te bepalen.
Wel ervaring met lager bieden. Huis stond al 20 jaar te koop voor 750.000 euro en van mijn schoonvader moesten we toch maar eens gaan kijken of het niet wat was. Er zat een gigantische bak met achterstallig onderhoud in, wel bouwtechnisch goed. Alle bedrading moest, de uitgraving voor een zwembad in de kelder lag er maar was er nooit gemaakt, nieuwe ketels (huis van 500 m2 dus ga maar na) en dan cosmetisch nog alles. Berekening: 200.000 euro aan werk als we alles uitbesteden. We vonden het dus de vraagprijs niet waard en hebben heel brutaal 450.000 euro geboden, wat wij het waard vonden. Ging niet door, bleek ook niet echt haast achter te zitten. Uiteindelijk is het verkocht voor om en nabij de 600.000 euro. wij vonden het dat niet waard dus dan bied ik het ook niet.
Gefeliciteerd Rinske en Simongek!
Als wij ons huis zouden verkopen zouden we ook enorm veel verdienen op wat er ooit betaald is maar ik besef me steeds meer dat we wel goed zitten en wil alleen weg voor dat ene uniek droomhuis. En daar zijn er maar een paar van én het is een kwestie van afwachten.
Vrienden van mij willen hun huis juist nu te koop zetten omdat het zoveel meer waard is geworden. (veel verbouwd in hun eigen tijd, hij is handig) en hierdoor een grote overwaarde. Echter moet er ook wat weer gekocht worden. In hoeverre is het dan voordelig vraag ik mij wel eens af. Gezien ze in dezelfde regio blijven en niet kleiner willen gaan wonen.