Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 13:14

Het is echt heel koud geweest. Bij mijn moeder was het 14 graden vanochtend. Die heeft snel het elektrische kacheltje aangezet.

MarlindeRooz

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 14:45

Hier 13 in mijn kantoor en 15 in de woonkamer. Terwijl de CV gistermiddag nog een paar uurtjes aan is geweest om het naar 17 te krijgen.

De temperatuur wil ook maar niet stijgen, ook niet met de kachel aan. -O-

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:02

MarlindeRooz schreef:
Hier 13 in mijn kantoor en 15 in de woonkamer. Terwijl de CV gistermiddag nog een paar uurtjes aan is geweest om het naar 17 te krijgen.

Vervelend, zou de cv toch aan moeten kunnen? Heeft die wel voldoende capaciteit voor jullie woning?

Als ik hier de cv aanzet is het echt snel warm. Maar die staat nog steeds op 15 graden, dus slaat niet veel aan.
Woonkamer is momenteel nog 18.5 graden, was hier gisteren ook koud, dus een paar uur de pelletkachel aangehad. Maar dat ding heeft overcapaciteit voor de vierkante meters woonkamer, ondanks dat ie maar 5kw is, zelfs op de laagste stand gaat die naar de 22/24 graden, dat is me echt te veel van het goede, dus dan ook maar alle deuren open.
En blijkbaar blijft die warmte dus nog even in de dikke muren zitten.

In de keuken (die in de aanbouw zit) was het deze morgen dan wel 15 graden, dus hier deze morgen meteen de airco op verwarmen aangezet.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:08

Heb je een modulerende cv ketel met een slimme thermostaat?
Die leert zichzelf hoe hij het zuinigst op temperatuur kan krijgen. Dat duurt de eerste dag even.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:21

Wij zijn gisterochtend vertrokken voor ene nachtje Luxemburg, maar sinds gisteravond heeft de cv lekker zitten stoken omdat het elke keer onder de 15 graden komt.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 15:26

Hier staat de thermostaat op 16, maar het heeft dit weekend wel veel gas gekost zag ik net in de app. Alleen gister al 8m3 :=

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:01

Hier is de thermostaat vandaag ook al meerdere keren aangeslagen om het op temperatuur te houden. Elke keer als ik hem hoor, denk ik weer... Doei geld _O-

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:05

Ik ga op vakantie dus heb hem op 16 gezet.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:05

Nou heb hier gewoon de kachel aangedaan hoor, ga niet zitten barsten van de kou in mijn eigen huis :n

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:31

Maar je hebt toch ook nog het oude tarief? Daar zou ik ook gewoon gebruik van maken als ik die nog had :)

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:40

Hier gister ook 8 m³

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 16:53

Oh hier was gister veel verbruikt dacht ik, meer dan de rest vd week. Maar het was maar 3,4m3 :+

Heb de nacht 15 graden, om 10u naar 16,5 en om 14u naar 18 graden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:05

Ik had gisteren 12m3. De hele dag 15 graden en in de avond 3 uurtjes op 20.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:06

Kinke schreef:
gedeeltelijk staan er wel hoge bomen om het erf. Aan de andere kant van het huis kan dat niet ivm zonnepanelen. Overigens zijn bomen van een redelijke hoogte ontzettend duur

Merk je dan ook echt verschil waar de wind vandaan komt qua stoken ben ik benieuwd?

Ik zou ook jonge bomen zetten voor de toekomst ipv direct grote, die slaan vaak ook beter aan. Bij de zonnepanelen zou je enkel een haag kunnen doen voor de hoogte.
Er zijn ook best veel initiatieven waar je gratis bomen of struiken kunt halen, een ervan is MeerBomenNu, deze haalt zaailingen van plekken waar ze geen kans zullen hebben en verplanten die dus naar andere plekken.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:17

Telpeva schreef:
Maar je hebt toch ook nog het oude tarief? Daar zou ik ook gewoon gebruik van maken als ik die nog had :)

Klopt maar DEED nog wel zuinig aan!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 17:58

Wie heeft hier ervaring met een P1 meter? Geeft het meer info dan de energiemaatschappij?
Wij zitten bij budgetenergie en kunnen nu 2 dagen terug m3 en kwh zien maar dus niet live. Nou hebben we een vast contract nog voor een jaar maar wil wel graag bezuinigen

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:03

Ik heb een p1 meter en zit ook bij budget energie nog een jaar vast met prima tarief.
Wilde de meter alvast om te kijken waar we al op zouden kunnen besparen.
Dasje de cv al anders ingesteld wat al zo veel scheelt!

Maar sinds gister al bijna meer gas verbruikt dan de weken ervoor in een week. Dan zie je goed wat de koude doet...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:35

chanicha schreef:
Telpeva schreef:

Klopt maar DEED nog wel zuinig aan!

Ja maar zo bedoelde ik hem ook, ik vind het juist lief dat je dat tot nu toe zo hebt gedaan :) als je dan op een gegeven moment een punt bereikt dat het oncomfortabel wordt voor jezelf om samen met anderen zuinig te doen, dan geef ik je gewoon groot gelijk dat je dan je grens trekt. Je hebt het nog behoorlijk lang uitgehouden, het is al 20 november!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:43

Hier gisteren 0,01 m3. Heb dit appartement niet gekocht vanwege de energierekening maar word er nu wel blij van. Verder scheelt afspoelen met koud water serieus veel.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:53

Ik doe nog zuinig met douchen hoor maar ik ben ook niet lekker dus vandaar ook kouwelijk, denk ik -O-

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 18:59

boeflover schreef:
Ik zou ook jonge bomen zetten voor de toekomst ipv direct grote, die slaan vaak ook beter aan. Bij de zonnepanelen zou je enkel een haag kunnen doen voor de hoogte.
Er zijn ook best veel initiatieven waar je gratis bomen of struiken kunt halen, een ervan is MeerBomenNu, deze haalt zaailingen van plekken waar ze geen kans zullen hebben en verplanten die dus naar andere plekken.

wij hebben 2 jaar geleden al een heg geplant :) Mengsel die goed is voor insecten en kleine vogels. Eerst ook gekeken bij https://hoopheggen.nl maar dan was het veel te lang wachten met aanplanten. Onze heg doet het erg goed maar dat is toch minder effectief dan bomen als windbreker. Gisteren was het oostenwind volgens mij, dan staat het direct op de voordeur en dat is duidelijk te merken. En het stuk waar geen bomen staan is ook weiland, dus dan is het ook weer afwegen gras of schaduw/minder gras en met hooien weer minder fijn.
Zijn nu ook aan het kijken naar de 'dynamische' contracten. Is ook interessant

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:11

Ik zit voor november op 24 m3, cv slaat aan bij 16 graden.. ik heb wel een heerlijk vloerkleed in de woonkamer nu, scheelt ook kwa gevoel.
met het vriezen wel ook boven ietsje aan staan zodat het overal 16 graden blijft.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:47

MarlindeRooz schreef:

Heb je de radiatoren ontlucht en de cv-ketel bijgevuld? Dat wil nog weleens helpen. Als er lucht in de radiator zit wordt die niet goed warm.
Ik wilde dat vandaag doen, maar toen brak de ontluchtingssleutel :')

Hier dit weekend voor het eerst de cv aan gehad. Had bezoek, die kon ik niet in de kou laten zitten :') 7m3 verbruikt nu, om het op 18 graden te krijgen. Ik ben er nu weer blij mee dat mijn huis op het zuidwesten zit. Geen last van noorden- of oostenwind.

Ik hoorde dit weekend dat er bedrijven zijn die de dagtarieven hanteren ipv een vast maandtarief. Die dagtarieven zijn véél lager (€1,16/m3 en €0,25/kwh vandaag bv). Oa de ANWB heeft dit (ja, ik hier was ik ook verbaasd over :') ).
Heeft iemand hier ervaring mee?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:48

Ja dat is allemaal gedaan geloof ik, maar de verwarming wordt ook wel warm maar van 13 naar 17 graden duurt gewoon even. :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:10

Picopico schreef:
MarlindeRooz schreef:

Heb je de radiatoren ontlucht en de cv-ketel bijgevuld? Dat wil nog weleens helpen. Als er lucht in de radiator zit wordt die niet goed warm.
Ik wilde dat vandaag doen, maar toen brak de ontluchtingssleutel :')

Hier dit weekend voor het eerst de cv aan gehad. Had bezoek, die kon ik niet in de kou laten zitten :') 7m3 verbruikt nu, om het op 18 graden te krijgen. Ik ben er nu weer blij mee dat mijn huis op het zuidwesten zit. Geen last van noorden- of oostenwind.

Ik hoorde dit weekend dat er bedrijven zijn die de dagtarieven hanteren ipv een vast maandtarief. Die dagtarieven zijn véél lager (€1,16/m3 en €0,25/kwh vandaag bv). Oa de ANWB heeft dit (ja, ik hier was ik ook verbaasd over :') ).
Heeft iemand hier ervaring mee?

Er zijn aanbieders van flexibele tarieven en sommigen per dag maar ook al iemand gehoord per uur. Die man had het over elektra want gas had hij blokverwarming. Die lette heel goed op wanneer de stroom het goedkoopst was en zette dan zijn apparaten ( wasautomaat, vaatwasser ) aan. Maar is wel iets waar je zelf dus heel actief mee moet zijn en dan kun je veel besparen.