Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:22

Dan zou ik gaan bezichtigen en vragen hoe men tot die prijs gekomen is en daaruit proeven hoeveel ruimte daarin zit. Ik zou daarbij ook uitleggen dat je vergelijkbare woningen hebt gezien en dat je het prijsverschil niet begrijpt.

Op ons huidige huis is extreem laag geboden omdat het een kluswoning was maar dit zorgde er alleen maar voor dat de biedende partij niet serieus genomen werd en er niet eens een tegenbod volgde.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:25

Ninx schreef:
De WOZ zit zo'n 2,5 ton onder de vraagprijs... WOZ & vraagprijs kun je niet lijnrecht vergelijken, maar een verschil van 2,5 ton is wel erg groot?

Onze WOZ-waarde is ook 75% van de verkoopwaarde.

Maar als een huis als langer te koop staat kun je altijd proberen natuurlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:26

Brainless schreef:
Ninx schreef:
De WOZ zit zo'n 2,5 ton onder de vraagprijs... WOZ & vraagprijs kun je niet lijnrecht vergelijken, maar een verschil van 2,5 ton is wel erg groot?

Onze WOZ-waarde is ook 75% van de verkoopwaarde.

Maar als een huis als langer te koop staat kun je altijd proberen natuurlijk.

Maar is jullie m2 prijs dan ook 2x zo hoog als huizen in dezelfde regio?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:29

Als ik je zo hoor zijn het allemaal vrijstaande huizen en om die reden al niet vergelijkbaar. Je kunt altijd kijken en laag bieden maar houd er rekening mee dat je dan, als je het huis echt wilt hebben, je ook goodwill van de verkoper kunt verspelen omdat je bod in hun ogen nergens over gaat.
Ik heb nog nooit naar een m2 prijs gekeken eerlijk gezegd. Vind ik ook niet interessant. Vraag is of je het wilt hebben, ja dan nee.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:33

Fitzroy schreef:
Als ik je zo hoor zijn het allemaal vrijstaande huizen en om die reden al niet vergelijkbaar. Je kunt altijd kijken en laag bieden maar houd er rekening mee dat je dan, als je het huis echt wilt hebben, je ook goodwill van de verkoper kunt verspelen omdat je bod in hun ogen nergens over gaat.
Ik heb nog nooit naar een m2 prijs gekeken eerlijk gezegd. Vind ik ook niet interessant. Vraag is of je het wilt hebben, ja dan nee.

Gemiddeld zijn het woonboerderijen en villa's, en dit is een bejaardenbungalow ;-)

Mmm, ik wil feitelijk iets hebben tegen de intrinsieke waarde.... maar dat is onmogelijk in deze tijd.
Dus wil ik bieden wat ik het waard vind, met een vleugje van de huidige gekte er bovenop.
Maar ik ga niet meer betalen dan wat ik het zelf, met alle parameters in acht genomen, waard vind.

Is iets redelijkerwijs echt te duur, dan bied ik 'redelijker' en ben bereid het te laten schieten.

Mijn 'verlangen' is niet groter dan mijn 'verstand' zeg maar.... Maar ik vraag me af of het vaker voorkomt, zo buitensporig prijzen....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:46

Ninx schreef:
Maar is jullie m2 prijs dan ook 2x zo hoog als huizen in dezelfde regio?

Is moeilijk te vergelijken..
De huizen ongeveer vergelijkbaar met de onze (elk huis is hier echt volledig anders) heeft geen grond met stallen.
Er is laatst een huis verkocht die meer onderhoud nodig heeft dan de onze en met geen ruimte voor paarden voor iets minder dan de onze waard is.
Die WOZ waarde was nog eens veel lager dan de onze.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:57

Ninx schreef:
Fitzroy schreef:

Gemiddeld zijn het woonboerderijen en villa's, en dit is een bejaardenbungalow ;-)

Mmm, ik wil feitelijk iets hebben tegen de intrinsieke waarde.... maar dat is onmogelijk in deze tijd.
Dus wil ik bieden wat ik het waard vind, met een vleugje van de huidige gekte er bovenop.
Maar ik ga niet meer betalen dan wat ik het zelf, met alle parameters in acht genomen, waard vind.

Is iets redelijkerwijs echt te duur, dan bied ik 'redelijker' en ben bereid het te laten schieten.

Mijn 'verlangen' is niet groter dan mijn 'verstand' zeg maar.... Maar ik vraag me af of het vaker voorkomt, zo buitensporig prijzen....

Staat het via een makelaar in de verkoop of hebben de eigenaren het misschien zelf te koop gezet? Dan zie je ook nog weleens onrealistische bedragen voorbijkomen.
Je kan altijd vragen naar waarom het zo hoog geprijsd is vergeleken met andere woningen natuurlijk. Een bod doen van 1-2 ton lager dan de vraagprijs lijkt me zeker als het net te koop staat een vrij nutteloze exercitie. Dan kun je beter wachten tot ze zelf gaan zakken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:01

Yipee schreef:
Ja er komt gewoon helemaal niks op Funda of de makelaars site. Gewoon niks. Zelfs geen stomme 'lelijke' huizen. :=

Je mag max met 2 personen bezichtigen meestal toch? Wellicht dat een aankoopmakelaar wel mee mag maar extra familie denk ik niet, tenzij speciale reden. Je krijgt maar 1x een bezichtigings mogelijkheid dus je zult hier alles uit moeten halen helaas.

In overleg met de makelaar is veel mogelijk. Afgelopen 3 bezichtigingen was bij ons gewoon met 3.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:02

Via een makelaar... die lijkt sowieso hoog te prijzen, het laatstverkochte huis van deze makelaar stond een jaar te koop en is anderhalve ton gezakt.
Maar bij alle huizen is de m2 prijs ongeveer de helft van de m2 prijs van dit huis.

Ik vermoed ook dat het te snel is om brutaal te zijn ;-) Maar veel hoger is gewoon niet realistisch... ook al kan ik het betalen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:13

Jij geeft aan dat het een bejaardenbungalow is. Als dat betekent dat alles op de begane grond is én niet te groot kan ik me de prijs dus juist wel voorstellen. Senioren hoeven geen groot huis maar willen wel gelijkvloers. En die hebben wel wat te besteden ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:19

Fitzroy schreef:
Jij geeft aan dat het een bejaardenbungalow is. Als dat betekent dat alles op de begane grond is én niet te groot kan ik me de prijs dus juist wel voorstellen. Senioren hoeven geen groot huis maar willen wel gelijkvloers. En die hebben wel wat te besteden ;)

Het is niet als bungalow gebouwd, maar eenvoudige enkelsteens bedrijfswoning in de '70's.
Het oogt alleen nogal bejaarderig ;-)

De tuin is ongeveer 1300 m2, en het is niet heel dichtbij winkels en aan een landelijke straat.

De rest van de straat zijn boerderijen en villa's.... met grond tussen 3600 en 10.000/ 20.000 m2....

Maar wie weet heb je gelijk en koopt een bejaarde het, al kan ik me daar 1,2,3, niet echt iets bij voorstellen.

Maar dan nog: wil een bejaarde 2,5 ton boven de WOZ betalen, en 2x zoveel m2 prijs als de rest van de regio? Ter vergelijking: de m2 prijs van dit huis is net zo hoog als die van A'dam ;-)

Ik kan het ook betalen, maar ik wil het niet betalen. Ik wil betalen wat redelijk is + een beetje marktgekte.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 17:19

Ik heb ooit een keer ongeveer 60% van de vraagprijs geboden.
Dat huis was ook enorm overprijst. Dat heb ik zelf niet als ongepast ervaren, was vooral een bod met een onderliggende boodschscap: " jullie vraagprijs is te hoog". :D
Het ergste wat er kan gebeuren is dat ze nee zeggen, en ook de onderhandeling niet starten.

In ons geval hebben we uiteindelijk ongeveer 80% van de vraagprijs er voor betaald, en dat was reeel.
Maar dat was wel in minder idiote/oververhitte tijden als dan nu. :o

Yipee

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:16

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:27

Starters hoeven minder eigen geld mee te nemen, dus da's mooi. Dat maakt kopen toegankelijker voor wie geen grote zak met eigen geld heeft. Je hoeft immers een kleiner spaarpotje te hebben.

Maar het aanbod blijft nog steeds achter. De huizenprijzen blijven hoog en je moet maar zo'n hoge hypotheek kunnen en willen krijgen als starter. Daar verandert niets aan met invoering van deze maatregel.

Kortom, ik vind het een kleine pleister op een grote wond (het woningtekort). En dat oplossen vraagt om veel meer structurele maatregelen dan alleen het afschaffen van overdrachtsbelasting voor starters.

Neemt niet weg dat het mooi meegenomen is voor de starters die een huis gaan kopen. Ik grapte hier al dat we een half jaar te vroeg hebben gekocht :D

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:51

Toch vraag ik me echt af of het beleggers afschrikt. 2 % meer is peanuts voor hen. Ik heb niet het gevoel dat het heel veel uit gaat maken voor de markt. Behalve dat ouders die hun kinderen willen helpen nu ook 2 % duurder uit zijn.

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 18:56

Het verschil is wel iets groter. Starters gaan van 2 naar 0%, beleggers gaan van 2 naar 8%. Scheelt op een woning van 250.000 toch een leuk stukje..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:04

O, hoe kom ik erbij dat de overdrachtsbelasting 6 % is. Daar was ik mee aan het rekenen :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:19

Fitzroy schreef:
O, hoe kom ik erbij dat de overdrachtsbelasting 6 % is. Daar was ik mee aan het rekenen :+

Dat was tot 2011.. }:0

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:52

hm...dus als ik met mijn vriend een huis koop die 38 is (ik 33) dan moeten wij toch weer overdrachtsbelasting betalen...meh...

Wij hebben volgende week nog een bezichtiging staan. klein huisje, mooie tuin. midden in ons zoekgebied. vlakbij de bossen. Dus ben benieuwd.
Laatst bijgewerkt door Veriye op 27-08-20 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 19:53

Wij wilden ooit 70k onder de vraagprijs bieden, maar onze aankoopmakelaar zei dat we 100k eronder moesten bieden. Het stond (in deze markt) al een jaar te koop en was echt extreem, extreem, extreem vervuild en vervallen. Daarnaast is het redelijk groot, dus dat maakte het een monstrueus verbouwproject waar blijkbaar niet veel animo voor was. Uiteindelijk hebben we het 50k onder de vraagprijs gekocht.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:12

Brainless schreef:
Fitzroy schreef:

Dat was tot 2011.. }:0

Nog steeds voor niet-woonhuizen.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 20:37

Ik denk dat het effect ook gaat tegenvallen. Als ik nu bijv geen 6000 euro aan de belastingdienst hoef te betalen, dan gebruik ik het om te overbieden. Wat schiet je er nou dus mee op? Dan gun ik het de schatkist van de overheid nog eerder. :+

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:32

Hier stond het huis dat we gekocht hebben al anderhalf jaar te koop aan 225. Op zich goede prijs, veel grond (wat veel mensen ook afschrikt maar wij zochten), maar moest volledig gerenoveerd worden. We zitten in België en geen gestoorde huizenmarkt hier. 205 geboden en voor 215 gekocht. Nu hadden we mooi nog 150 budget om te renoveren :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:39

Ja, het is bij jullie echt anders.... gezonder, normaler......

Maar ze zullen er bij dit huis wel bijna 80% af moeten rammen om het een beetje conform 'normaal' te prijzen.... Deze prijs lijkt een beetje alsof een klein kind gewoon maar wat cijfers heeft opgeschreven.... Volstrekt onlogisch.
Ik ga dus wel een bod doen rond die prijs als het me aanstaat.... en misschien lachen ze me uit, en misschien gaat over een paar maanden de telefoon ;-)

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 21:44

Ik denk dat als je echt te veel onder de vraagprijs biedt, dat inderdaad niet serieus genomen wordt. Soms zie ik ook schandalige prijzen staan bij huizen die al lang te koop staan. Je zou denken dat die in prijs gaan zakken, maar nee, schijnbaar hebben de verkopers dan ook geen haast met de verkoop.

Had afgelopen week ook zoiets raars meegemaakt. Stond een huis op funda echt heel mooi afgewerkt, leuke buurt, wel redelijk klein, maar voor mij prima. Ik gelijk de volgende ochtend gebeld, bleek de prijs verkeerd op funda te staan. Moest een ton hoger :+ , dat is dan wel weer heel erg aan de prijs voor dat huis.

Ik ben echt aan het twijfelen wat ik wil. Ik zou of in de stad kunnen wonen en een appartementje kunnen kopen of een in naastgelegen stad met slechte naam in een wijk met slechte naam, maar dan wel een heel huis wat er echt zo ontzettend mooi en netjes uitziet.
Heb in ieder geval dinsdag een bezichtiging bij dat huis in de slechte wijk. Ben er vandaag even doorheen gereden, op het eerste oog valt het me mee. Maargoed het heeft wel echt een slechte naam :+