Maar karuna, je bent toch ook volledig voor het huis aansprakelijk? Dus dat is gewoon geen grote fout, maar een standaardregel. Ik weet niet wie je adviseur is, en wat je zelf aan voorwerk hebt gedaan, maar dit is tegenwoordig echt standaard.
En die regel is er om dat zo ontzettend veel mensen in het verleden (en nog!) de financiële afgrond zijn ingedoken door te kopen voor er wat verkocht/geregeld was. Je wilt niet weten hoeveel mensen ik heb gesproken toen ik nog bij de bank werkte die zwaar in de sh*t zaten doordat oude huis niet verkocht was, nieuwe huis niet meer betaald kon worden, ook verkocht moest worden, restschuld erbij etc etc. Er zijn ook banken die het niet cash op de rekening willen zien staan, maar dan moet je door middel van je inkomen aantonen dat je de lasten kunt dragen. Maar ja, als je dan voor je maximale leencapaciteit koopt, gaat die vlieger ook niet op.
Zoals beedien het uitlegt snap ik inderdaad waarom de bank dat eist Maar waarom kan je ex-partner het huis dan niet al op zijn naam zetten? Dan ben je helemaal van het probleem af als ik het zo begrijp en hij wil het ook hebben?
Anoniem
Geplaatst: 12-03-17 18:16
Je moet toch altijd paspoort oid dubbelzijdig en in kleur aanleveren?
Ik ken het iig niet anders. Zelfs op de school waar ik lesgeef moet het bij aanmelden nieuwe leerling.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 12-03-17 18:18
Tjsa dat wil hij bij voorkeur niet. Althans dat is het nu. Anders was dat al langer geleden gedaan.
Ik snap aan de ene kant wel hoe het zit. Alleen woning staat op beider naam en dus betalen we allebei een stuk hypotheek. Als ex niet kan betalen krijg ik ook geen allimentatie en ben je hoe dan ook snel klaar.
Staat niet vermeld. Er staat Copy paspoort en bij een 10 jaar geldig paspoort alleen de voorkant. Dan doe ik dat. ik copieer dat ding normaal nooit hoe moet ik dan weten dat het verplicht kleur moet zijn. Zet dat er dan bij
Jemig Karuna, wat een gedoe......echt he ik zit er nog middenin maar ik hoop zo dat het straks gewoon een dikke vette streep eronder is. Nieuw huis kopen kan ik toch voorlopig niet dus het wordt alleen deze afwikkelen.
ik had wel de kijker van afgelopen woensdag langs mijn hek omdat ie nog even wilde kijken hoe het zat met de dakkapel. Omdat toeval niet bestaat, was ik net thuis én met de honden in de tuin die uiteraard weer als een idioot tekeer gingen totdat ik de beste man met zijn hond in de tuin liet en iedereen gelukkig was
Terloops wel even genoemd dat ik de zaterdag voor hun tweede bezichtiging ook nog kijkers krijg, je weet maar nooit! Maar hij was blij dat ie even kon kijken hoe het zat want hij had plannen om de dakkapel door te trekken en een vaste trap naar de zolder te maken
Ik ga weer dromen vannacht van verhuizen..........
Klinkt goed daffodil! Als mensen al plannen maken komt t goed
@karuna snap dat het klote is, maar dit had je vooraf kunnen weten. Het is zoveel strenger dan eerst. Daarom zijn wij voordat we gingen bieden al op gesprek geweest zodat we niet voor verrassingen kwamen te staan.
Daffodil ik duim voor je Maar plannen maken door de kijker en nog eens langs komen klinkt goed
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 12-03-17 21:20
Marjan ik bereid al meer dan een jaar voor. Heb heel wat gesprekken gehad. Ook bij deze adviseur, juist om dit soort verrassingen te voorkomen. En dan nog
Duplo
Geplaatst: 13-03-17 08:06
Daffodil allemaal goede voortekens!
Karuna, dat klinkt een beetje als bij ons, vanaf begin open kaart en dan door laksigheid bijna gestrand door de hypotheek adviseur op iets wat wij direct vermeld hadden
Ik vind de manier hoe er met karuna gecommuniceerd wordt echt niet ok vanuit de tussenpersoon.
Ja ik adviseer het zo in te leveren, echter als het niet aangenomen wordt heb ik je gewaarschuwd, had dan eerder gekomen met het kleuren Copy, zo communiceer je niet naar je klanten
Men maakt gebruik van een een adviseur om dit soort zaken soepel te laten verlopen en om niet voor verrassingen te staan, helaas komt het toch regelmatig voor dat die adviseurs helemaal niet zo hun best doen.
Daarbij zijn de hypotheek kosten voor een deel van karuna, ik weet natuurlijk niet hoe dat geregeld is, kan alsnog zijn dat zij aansprakelijk is dat als partner geen geld heeft dat zij dus de kosten op zich zou moeten nemen, maar zo heel normaal vind ik het niet dat zij dan de volle hypotheek voor een jaar zou moeten hebben staan op de rekening tenzij ze dus volledig aansprakelijk is, maar dat maak ik niet op uit haar berichten.
Ik zelf zou denk ik wel klaar zijn met de adviseur, heb je niks aan.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 13-03-17 09:16
Ik ga zo maar eens bellen. Ook naar belastingdienst. Ook dat is binnen maar huis staat volgens postcode en woonplaats in Utrecht straatnaam en huisnummer klopt wel. Zou bij aangifte gecorrigeerd worden door een verplicht accountantskantoor alleen hebben die kennelijk gewoon verkeerd ingediend .gaat lekker zo.
amandananana
Geplaatst: 13-03-17 09:21
Daffodil dat klinkt positief!
Wij zijn zaterdag bij het huis wezen kijken dat we op het oog hadden en helemaal verliefd geworden.. het enige dat gedaan hoeft te worden is op termijn de buitenboel en een zolderraam vervangen en het naar eigen smaak inrichten, verder is het af. Dit was geen officiële bezichtiging maar met de zoon van de verkoper, donderdag is de tweede bezichtiging. We hebben een mailtje gestuurd over de mogelijkheden voor een optie omdat we het eigenlijk toch wel graag willen hebben en er zijn voordat wij donderdag aan de beurt zijn nog 2 bezichtigingen dus we willen graag een slag om de arm houden.. als ze daar niet mee akkoord gaan wordt het waarschijnlijk vandaag een bod..
Cardy
Geplaatst: 13-03-17 09:22
Is Karuna wellicht hoofdelijk aansprakelijk? Want dat zou kunnen verklaren waarom ze de gehele hypotheek moet kunnen dragen?
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 13-03-17 09:27
Het schijnt zo te zijn ja. Huis staat op beider naam. Alleen ivm allimentatie als ex hypotheek niet kan betalen kan ik het ook niet. Simpel zat.
Edit zo even de kortste weg gekozen. Hang nu in de wacht bij de hypotheekmaatschappij. Op een vraag na (de eis tot het op de rekening hebben van het geld) wordt nu nagekeken.
Ok daar heeft het dus niets mee te maken blijkt. De eis is er wel maar heeft niets met gedeelde eigendom te maken. Hypotheek word alleen door mij aangevraagd dus ben ik alleen daarvoor verantwoordelijk. Zou ik het bv met mijn vader aanvragen dan zou het door twee gedeelt worden. Geld hoeft niet fysiek op de rekening te staan maar een intentie tot schenking of lening is voldoende daarvoor. Van iemand anders. Of een afkoop bewijs voor een verzekering is voldoende.
Paspoort hoeft niet in kleur en ook geen achterkant. Wat betreft de belastingaangifte. Die wordt doorgeschoven daar hoor ik nog over.
Ik zou idd ook een bod doen. Je zit nergens aan vast, maar ze weten wel dat je het serieus neemt. Aan de andere kant zitten de verkopers ook nergens aan vast totdat het voorlopig koopcontract getekend is (zover ik weet).
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 13-03-17 13:19
Op zich heeft een optie wel zin, daardoor is er als de makekaar zich aan de ongeschreven regels houdt geen ruimte voor onderhandelingen met een andere partij. Ik heb het twee keer gedaan met een huis. Een keer als bedenktijd en een keer om een keuring te kunnen regelen.
Een bod doen en in onderhandeling gaan als je nog niet zeker weet is ook zo wat en een risico. Als je al een bod doen doe dat dan onder voorbehoud van financiering en keuring.
Bod onder voorbehoud van een x aantal zaken kan prima Bouwkundige zaken(specifieke zaken of een x bedrag aan kosten bijvoorbeeld) Optie en dan uitgaan van een zeer nette makelaar daar zou ik niet te veel op rekenen Daarvoor heb ik al weer te veel niet hele nette makelaars voor meegemaakt
BeFunny
Geplaatst: 13-03-17 13:44
Bod onder voorbehoud van bepaalde zaken zou voor mij zelf wel beter voelen dan een optie. Bij een optie weet je dat de verkopende partij zich er biet helemaal gerust onder voelt,als er dan ineens uit een andere hoek een bod komt denk ik dat de optie snel verdwijnt. Je moet er dus geluk mee hebben.
Karuna die ongeschreven regel die je noemt gaat voor zover ik weet om bod en niet nav een optie
Wat is een optie nou waard? Om dan daarna bijv een belachelijk laag bod te krijgen Met een bod kan je echt laten zien hoe serieus je bent en als je er dan niet uitkomt kan je er nog steeds uit stappen zelfs na het contract tekenen heb je die bedenktijd nog