Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:37

Ik snap ook echt niks van zo'n regeling. Als je op basis van zo'n koop je eigen huis weer moet verkopen, ontstaat er toch een hele ketting aan vage beloftes. Prima om als voorwaarde op te nemen dat je je eigen huis bijvoorbeeld ook moet verkopen maar dat je dan nog gewoon open staat voor andere biedingen vind ik echt belachelijk. Dan had ik inderdaad niet eens een bod gedaan.

Aight

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 13:21

Ik vind het ook geen gekke clausule. Als je als koper een voorwaarde opneemt dat éérst je eigen huis verkocht moet zijn. Dan sta je daar als verkoper ook maar mee te dealen. Wat als inderdaad zoals al eerder genoemd werd de koper een belachelijke vraagprijs vraagt?

Als er een hoger bod komt op het huis kan de koper altijd nog afzien van zijn eigen voorwaarde dat het huis verkocht moet zijn (en dus het beoogde huis voor dezelfde afgesproken prijs kopen). Mocht ie dat niet doen, dan kan de verkoper het huis aan een hogere bieder verkopen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 02:16

Gnome schreef:
Ik snap ook echt niks van zo'n regeling. Als je op basis van zo'n koop je eigen huis weer moet verkopen, ontstaat er toch een hele ketting aan vage beloftes. Prima om als voorwaarde op te nemen dat je je eigen huis bijvoorbeeld ook moet verkopen maar dat je dan nog gewoon open staat voor andere biedingen vind ik echt belachelijk. Dan had ik inderdaad niet eens een bod gedaan.

Dus de verkoper moet dan maar braaf gaan zitten wachten tot de koper zijn eigen huis verkocht heeft? Waar hij misschien wel 2 ton teveel voor vraagt? En dan zonder enige uitweg of mogelijkheid om de verkoop in te trekken?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 05:46

smurffie schreef:
Gnome schreef:

Dus de verkoper moet dan maar braaf gaan zitten wachten tot de koper zijn eigen huis verkocht heeft? Waar hij misschien wel 2 ton teveel voor vraagt? En dan zonder enige uitweg of mogelijkheid om de verkoop in te trekken?

Nee, dat hoeft niet. Jij doet nu of er standaard in elk contract een ontbinding verkoop eigen woning staat. In het contract staat wat je SAMEN overeenkomt. De verkoper hoeft NIET akkoord te gaan met deze voorwaarde.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 11:29

En over h et algemeen stel je ook een termijn in het contract waarbinnen aan de voorwaarde. moet doen omdat anders de koop ongedaan is :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-22 17:14

Dat is niet de standaard inhoud van de no risk clausule gelukkig, wij hadden als er een ander kwam 48 uur om te beslissen of we het voorbehoud van verkoop van de eigen woning lieten vallen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:14

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:18

Ik las het ook ja, fijn voor veel mensen als er weer beweging in komt.

Wij zijn idd voorzien en ons huis nog goed kunnen verkopen afgelopen jaar dus wat dat betreft tevreden.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 10:41

Ik hoorde het ook op de radio, vind het eigenlijk nog meevallen die 1%.

Ik ben voorzien en krijg over anderhalve week eindelijk de sleutel :D Hier ook gelukkig nog prima kunnen verkopen.

Veel mensen nog op zoek?

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:05

Charaz schreef:
Dat is niet de standaard inhoud van de no risk clausule gelukkig, wij hadden als er een ander kwam 48 uur om te beslissen of we het voorbehoud van verkoop van de eigen woning lieten vallen.

Dit was bij ons inderdaad ook het geval! Gister ons huis definitief verkocht! *\o/* Ook gelukkig nog prima verkocht.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 11:49

Vanuit hier ook stil.

Budget is door de hogere rente kleiner geworden. Daling in prijs is ook nog niet te zien, maar 1% is natuurlijk ook niet veel.
Ook is er een stuk minder aanbod hier in de buurt :(. Komt niet veel nieuws op
Staan nu 2 huizen die binnen budget vallen.
€250.000 voor een studio van 31m2 met nog bijna €200 euro per maand servicekosten.
€300.000 voor een appartement 70m2, dat is best prima en zou ik wel willen. Alleen zijn de servicekosten €490 per maand %). Dat is niet haalbaar naast een maximale hypotheek.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:06

Hier ook voorzien. De overdracht van mijn woning is afgelopen maandag geweest en het huis van mijn vriend is ook definitief verkocht. Intussen zit de nieuwe betonvloer ook in het achterhuis van ons nieuwe huis, dus we kunnen weer gaan opbouwen na weken van slopen.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 12:09

Jeetje 3 ton voor een appartement van 70m2 en dan nog zulke servicekosten?
Zo zie je maar weer hoe de prijzen door het land heen verschillen.

Onze overburen hun twee-onder-een-kapper, A label energie, 4 slaapkamers, heel mooi net huis met leuke tuin in een meer dan prima buurt/straat, grote oprit en garage, Ook 3 ton, maar zuiden des lands...
Binnen een week onder bod, wat ook niet vreemd is natuurlijk.

Huis is zo netjes afgewerkt, bij wijze van poetsen en je meubels neerzetten dan ben je klaar.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 13:01

kosseh schreef:
Vanuit hier ook stil.

Budget is door de hogere rente kleiner geworden. Daling in prijs is ook nog niet te zien, maar 1% is natuurlijk ook niet veel.
Ook is er een stuk minder aanbod hier in de buurt :(. Komt niet veel nieuws op
Staan nu 2 huizen die binnen budget vallen.
€250.000 voor een studio van 31m2 met nog bijna €200 euro per maand servicekosten.
€300.000 voor een appartement 70m2, dat is best prima en zou ik wel willen. Alleen zijn de servicekosten €490 per maand %). Dat is niet haalbaar naast een maximale hypotheek.

Pffff jeetje niet normaal! Kom naar friesland :Y)
Tsja die daling is de prijzen is heel leuk, maar door de stijging van de rente daalt je leencapaciteit veel harder dan de huizenprijzen :')

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:38

Ik schrok ook van de servicekosten van mijn appartement. Maar daar zit naast onderhoud dus ook de verzekering voor glas en opstal (als ik het goed heb) bij in. Ik kon iig twee verzekeringen opzeggen.

Daarnaast ook voorschot voor water gas en elektra (geen eigen ketel). Dus het leek heel veel, maar dat viel uiteindelijk nog mee. Er was een vergelijkbaar appartement en op moment van kijken zat ik op een voorschot van ruim 235 euro voor gas en licht. Dan was ik nu duurder uit geweest.

Het loont dus om even te kijken wat er allemaal onder de servicekosten valt.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 20:50

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn eigen huis nog steeds meer ga waarderen. Veel bekeken de laatste tijd, maar helaas. We zien wel wat volgend jaar brengt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:30

Nou, wij hebben tegen alle verwachtingen in een huis gekocht.

Of ja, het bod dat wij uitbrachten is geaccepteerd, dus nu gaan we de malle molen in van hypotheek aanvragen, koopcontracten lezen/tekenen, notarisshizzle, the works. 31 maart krijgen we de sleutel :D.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 18:44

Gefeliciteerd! Wat voor iets?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:09

Een kleine twee-onder-een-kapper uit 1940, met eigen oprit en tuin van 30 meter diep :D.

Netjes dubbele beglazing, isolatie, nieuwe cv ketel, allesbrander, keurig netjes onderhouden, we kunnen er zo in.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:15

Proficiat

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 19:16

Oeh leuk! Kan je al een linkje delen?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:07

Kan wel, maar doe ik ivm privacy liever niet.

Tzt wil ik wel foto's delen die ik zelf heb gemaakt.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:11

Gefeliciteerd!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:13

We moeten alles nog rond krijgen verder, maar stap 1 is er :D.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 20:37

_San87_ schreef:
Kan wel, maar doe ik ivm privacy liever niet.

Tzt wil ik wel foto's delen die ik zelf heb gemaakt.

Oké!
Maar je klinkt alsof het onverwacht was? Je wilde wel verhuizen? :')