Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Yipee

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:09

Ik denk dat een huis kopen vele malen lastiger is dan verkopen. Je kan misschien eens een makelaar contacteren om te vragen hoe de verkoop verloopt over het algemeen? Is natuurlijk nooit een garantie.

Om als ontbindende voorwaarde de verkoop van een huis op te nemen kan je vergeten. Het is tegenwoordig al een ding om zonder voorbehoud van financiering te bieden. Met een voorbehoud van verkoop huis kom je er nooit tussen. Misschien met een heel belachelijk hoog bod.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 19:36

Wij wilden ook eerst ons eigen huis verkopen, maar we kwamen een heel leuk huis tegen net voor ons huis de verkoop in ging. Helaas gingen de verkopers niet akkoord met een voorbehoud verkoop eigen woning, dus hebben we de gok gewaagd (wij wilden ook met onze 3 kinderen niet op straat staan en we wilden alleen een huis naar ons zin kopen) en een heel late overdracht datum (5 a 6 maanden later) voorgesteld. Daar gingen de verkopers mee akkoord.

Nu ons huis ook verkocht is hebben we in overleg de datum wat naar voren kunnen halen. Dus nu aftellen...!

Ik zou ook eerst makelaars uitnodigen om de verkoop van je eigen huis te bespreken, maar gelijktijdig makelaars in de omgeving van waar je wil wonen contacten, zodat je ook een idee krijgt van hoe de huizenmarkt daar nu is. En daar vanuit bepalen of je eerst je huis te koop zet of eerst wat koopt.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 04:30

Applester hoe zit dan dan precies eigenlijk? Want als voorwaarde verkoop eigen huis wil toch zeggen dat een en ander wat langer kan gaan duren Maar een hele lange overdrachtsdatum is dat dan niet hetzelfde?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 07:43

Als je een huis koopt met de ontbindende voorwaarde voorbehoud verkoop eigen woning binnen een x aantal weken of maanden is het mogelijk de aankoop te ontbinden als binnen de afgesproken tijd je eigen huis niet verkocht is. Dat is vrij onzeker voor de verkoper van je nieuwe huis, maar ook voor jezelf als koper, want ondertussen mogen er dan nog andere bezichtigingen plaatsvinden. En als de verkoper een ander bod krijgt zonder die voorwaarde moet hij bij jou terugkomen en heb je 48 uur de keuze om alsnog die voorwaarde verkoop eigen woning eruit te halen of het huis aan je voorbij te laten gaan.

Een late datum van overdracht afspreken is anders, omdat de verkoper dan meer zekerheid heeft (na de normale evt ontbinding onder voorbehoud financiering periode) dat je het huis ook daadwerkelijk koopt.
Wij hadden mazzel dat de huidige eigenaren van ons nieuwe huis naar een appartement wilden (die verkopen razendsnel hier in de buurt) en nog niets hadden toen wij gingen bieden. Daardoor konden we eind oktober afspreken, terwijl we het eind april het voorlopig koopcontract tekenden

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:31

Ha zo zit dat, dank je wel voor de uitleg.
Maar wel heel vervelend als het dan niet zou lukken om te verkopen om diverse redenen, het is wel een rare tijd en dan ben je 10% van de koopsom kwijt als het niet lukt ?

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:53

Klopt of je zorgt dat je een overbruggingshypotheek achter de hand hebt.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:13

Als de koop niet door kan gaan doordat de hypotheek niet rond komt kun je gebruik maken van de ontbindende voorwaarden die overeen zijn gekomen in het voorlopig koopcontract. Tenzij je die laat verlopen, dan zit je aan tenminste die 10% vast of je koopt het huis alsnog.

Wij zitten in een rare situatie met de koper van ons huis. De ontbindende voorwaarden zijn vorige week verlopen en de bankgarantie is door de notaris ontvangen. Maar de koper heeft z’n hypotheek niet rond gekregen... Dat zou hem pas lukken nadat zijn eigen huis is overgedragen (iets met beleggingspotjes die dan vrijkomen en het verlies op zijn huidige huis moeten dichten). Dat is begin oktober. De hypotheekadviseur van de koper staat nu garant voor de bankgarantie tot de hypotheek rond gemaakt kan worden. Eind oktober staat de overdracht gepland, we hebben geen idee hoe haalbaar het is om die hypotheek dan rond te hebben voor de koper.
Ondertussen komt hij eerdaags wel langs voor wat dingen opmeten. En wil hij vanaf eind september alvast wat spullen opslaan in onze garage. Daar zijn we in het voorlopig koopcontract mee akkoord gegaan. Alleen blijft de vraag; wat als hij het niet rond krijgt? En hoe snel haalt hij dan die spullen uit de garage?

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:50

Vandaag is ons bod geaccepteerd. Wij moeten ons huis nog verkopen (verkopende partij weet dat). We hebben ons bod gedaan onder voorbehoud van financiering (op advies van onze makelaar). Maar om die financiering te krijgen moet dan ons huidige huis sowieso verkocht worden. Dan valt dat toch gewoon onder dat voorbehoud van financiering en hadden we toch niet apart erbij hoeven te vermelden dat het alleen door gaat bij verkoop van onze woning?

Stel je voor we krijgen de financiering niet rond/ons huis wordt niet snel verkocht. Hebben we dan die 10% boete die we moeten betalen?

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:57

Ik vind het eerlijk gezegd wel dapper dat je dat van tevoren niet hebt uitgezocht,volgens mij zijn het namelijk twee verschillende zaken.

Een goede makelaar laat ook vastleggen voor welk bedrag je een hypotheek nodig hebt zodat je als verkopende partij niet onnodig tijd verspild met mensen die het financieel niet rond kunnen krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:03

Booo volgens mij zijn dat twee verschillende voorbehouden die je al dan niet wil meenemen.

En die 10% boete is alleen als je de voorwaarden laat verlopen en je geen aanspraak doet op het ontbinden van de koop.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:56

Urona447 schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd wel dapper dat je dat van tevoren niet hebt uitgezocht,volgens mij zijn het namelijk twee verschillende zaken.
.

Bedoel je echt dapper of eerder dom/onnozel :=

Het zijn nl verschillende dingen idd, dus dat had ze beter eerst uit kunnen zoeken.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:45

Zoals je ziet heb ik dus aan iemand advies gevraagd uit die wereld, omdat ik het zelf niet wist. Leek mij logisch dat we geen hypotheek krijgen als we er al 1 hebben. Moet echter wel heel gek lopen willen we geen hypotheek krijgen en ons huis niet snel kunnen verkopen. We hebben meerdere hypotheek gesprekken gehad bij adviseurs, dus we hebben wel degelijk onderzoek gedaan. Is niet zo dat we in een wilde bui een bod op een woning hebben gedaan. Dat we nu een verkeerd advies hebben gekregen is dan zo, maar om hier dan iemand als dom of onnozel neer te zetten gaat mij te ver. Al ben ik inmiddels wat gewend van Fitzroy.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:00

Booo, het zijn inderdaad twee verschillende dingen :) Je zult in het geval dat je je huidige huis niet op tijd verkoopt een overbruggingshypotheek meenemen in de nieuwe hypotheek.

M_aaike_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:10

___1 schreef:
Zoals je ziet heb ik dus aan iemand advies gevraagd uit die wereld, omdat ik het zelf niet wist. Leek mij logisch dat we geen hypotheek krijgen als we er al 1 hebben. Moet echter wel heel gek lopen willen we geen hypotheek krijgen en ons huis niet snel kunnen verkopen. We hebben meerdere hypotheek gesprekken gehad bij adviseurs, dus we hebben wel degelijk onderzoek gedaan. Is niet zo dat we in een wilde bui een bod op een woning hebben gedaan. Dat we nu een verkeerd advies hebben gekregen is dan zo, maar om hier dan iemand als dom of onnozel neer te zetten gaat mij te ver. Al ben ik inmiddels wat gewend van Fitzroy.

Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten. Ondanks dat mijn huis onder voorbehoud van financiering al was verkocht, had ik de overwaarde nodig om mijn nieuwe woning te kunnen betalen.

Hierbij heb ik dus ook alleen onder voorbehoud van financiering gekocht. Mocht de verkoop van mijn woning toen niet door zijn gegaan, kon ik de financiering niet rondkrijgen en dus onder de koop uitkomen.

Het advies richting jullie met de verwachting van een snelle verkoop van jullie woning snap ik dus wel. Voor de verkopers is het niet leuk, maar een voorbehoud verkoop eigen woning word in deze tijd ook niet geaccepteerd.

Wel met de kanttekening erbij dat ik natuurlijk geen adviseur ben, dus misschien ben ik toen ook wel verkeerd voorgelicht.
Laatst bijgewerkt door Ladybird op 03-09-20 16:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: naam in quote aangepast

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:23

Booo, dan ben je niet goed voorgelicht door je makelaar. En dat is wel een beetje jammer.

Ik kreeg meteen van de eerste de beste adviseur te horen dat dat echt 2 verschillende dingen zijn. En dat ik op grond van mijn inkomen onafhankelijk vd verkoop van het huis de hypotheek zou kunnen krijgen. Dat ik dan (zonder dat het huis verkocht zou zijn) echt torenhoge woonlasten zou hebben en ik het dan ook niet zou willen deed voor de financiering dan niet terzake.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 10:14

Booooo schreef:

Er zijn genoeg verhalen van mensen die erg hoge vaste lasten hebben door een dubbele hypotheek, dus je kan gerust een 2e hypotheek krijgen al heb je er al 1.
Maar goed, geen paniek, het advies was misschien niet goed of helder, maar je zal je huis vast snel verkopen en dan is er niks aan de hand verder.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:33

Wij zijn het dus weer niet geworden.. Verder zoeken dus |(

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 11:43

Veriye schreef:
Wij zijn het dus weer niet geworden.. Verder zoeken dus |(

Balen! Ik voel echt met je mee. Het is slopend. Er staat ook echt nog steeds niks nieuws op Funda. Heel deprimerend allemaal. :(:)

Dagje balen en weer verder!

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 12:35

Thabks yipee!
Is inderdad even een dagje balen. En nee, staat niks op.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 13:06

Ach, wat balen, dames. Maar er komt heus een keer wat op jullie pad.

_KimmeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:03

Wat een stilte hier opeens! Al komt er hier ook niet veel nieuw aanbod voorbij in de regio. Nog iemand iets op het oog?

Hier een primeur, gebeld vanaf de reservelijst of we nog interesse hadden langs te komen. Normaal komen we nieteens tot aan het bezichtingen dus dat aanbod slaan we zeker niet af. Wel redelijk aan de top van het budget, dus bij extreem overbieden zullen we niet meekunnen.

Nemen jullie nog iemand extra mee tijdens de 1ste bezichtiging? Normaal zou ik bij een 2de bezichtiging wel iemand met verstand van zaken/evt een aankoopmakelaar meenemen, maar die ronde is er eigenlijk niet meer :+. Voor een eerste bezoekje voelt dat meteen zo extreem.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 13:56

Vooral doen wat jij fijn vindt, _KimmeL. Een tweede bezichtiging krijg je inderdaad veelal niet, dus dit is de enige kans om iemand mee te nemen. Zolang het binnen de regels van corona mag althans.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:18

Even een vraag; wie heeft wel eens VER onder de vraagprijs geboden? En met VER bedoel ik een ton of 2 ton.

Punt is dat ik een huis heb gezien dat overdreven duur lijkt.
De vierkante meter prijs in die regio ligt bij alle huizen tussen de 3500 en 4500. Bij dit huis 6500.
Het is ook geen groot huis. 111 m2.
Het is gedateerd, zeer verouderde badkamer, wat hokkerig, en alles op de begane grond.
Het mooiste is het uitzicht, maar dat hebben vergelijkbare huizen in dezelfde straat ook en die hadden dus een m2 prijs van ongeveer de helft. Dat zijn wel mooi afgewerkte, ruimere huizen, met veelal 3x en soms 10x zoveel grond.

De WOZ zit zo'n 2,5 ton onder de vraagprijs... WOZ & vraagprijs kun je niet lijnrecht vergelijken, maar een verschil van 2,5 ton is wel erg groot?
Het huis staat nu 3 maanden te koop.

Ik begrijp de verkoopprijs dus niet. Ik zoek specifiek een klein huis. Maar betaal dan de prijs voor een groot huis, in hetzelfde dorp kan ik een huis dat veel groter en moderner is voor hetzelfde geld kopen. Dat is toch gek?

Dus wat ik me afvraag: hoe vreselijk ongepast is het om, na bezichtiging, dus echt veel lager te bieden? Of wellicht eens vragen tijdens de bezichtiging hoe deze prijs tot stand gekomen is?

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:20

Ja er komt gewoon helemaal niks op Funda of de makelaars site. Gewoon niks. Zelfs geen stomme 'lelijke' huizen. :=

Je mag max met 2 personen bezichtigen meestal toch? Wellicht dat een aankoopmakelaar wel mee mag maar extra familie denk ik niet, tenzij speciale reden. Je krijgt maar 1x een bezichtigings mogelijkheid dus je zult hier alles uit moeten halen helaas.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 15:22

Er is niks ongepast aan veel lager bieden. Het is een bod wat je doet en dat kan geaccepteerd worden of niet. Ik kan me niet voorstellen dat de verkopers ingaan op een dergelijk laag bod, maar niet geschoten is sowieso mis.

Als het zo'n situatie is als jij schetst, kan ik me ook niet voorstellen dat ze hem snel verkopen. Dat is namelijk gewoon bizar.