Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Re: Bezuinigen op de boodschappen - deel 6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:08

Wij houden sinds een aantal maanden alle uitgaven bij, en dat is erg leuk om te zien hoe de uitgaven zakken zodra je er echt op let.
Deze maand zitten we op 121 euro voor twee personen, dus 25 tot 30 euro per week. Iets meer dan gemiddeld, maar ik heb dan ook wat voorraad gekocht.

Voor mij is de beste methode om een boodschappenbeursje mee te nemen met 25 euro. En dan tijdens het boodschappen doen bijhouden wat je in de kar legt, en dan kies je toch snel wat bewuster en denk je makkelijker na of je het wel echt nodig hebt.

Ik koop vrij veel seizoensgroente en -fruit. Dat scheelt veel qua prijs. Wij hebben nu pompoen uit eigen tuin, maar het loont ook om een paar pompoenen bij de boer te kopen. Zijn lang houdbaar buiten de koelkast en lekker goedkoop als je ze op de goede plek koopt.
Lekker goedkoop in de pompoenrisotto. Zeker als je meteen een 5kg zak risottorijst koopt :D Die van mij is helaas bijna leeg, na 3 jaar :))

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:17

Hoe doe je dat????????? Ik red 25 tot 30 euro in mijn uppie niet eens..... :=

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:18

Ik ben dan ook wel benieuwd wat je dan eet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:20

Ik red 25 a 30 per week als ik bij mijn ouders eet paar keer :))

8nnemiek heeft een grote moestuin dat scheelt enorm :j

Kreeg vandaag met mijn bonuskaart voor de katten 4 gratis zakjes natte brokjes . Scheelt weer 2 euro !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:21

8nnemiek schreef:
Wij houden sinds een aantal maanden alle uitgaven bij, en dat is erg leuk om te zien hoe de uitgaven zakken zodra je er echt op let.
Deze maand zitten we op 121 euro voor twee personen, dus 25 tot 30 euro per week. Iets meer dan gemiddeld, maar ik heb dan ook wat voorraad gekocht.

Voor mij is de beste methode om een boodschappenbeursje mee te nemen met 25 euro. En dan tijdens het boodschappen doen bijhouden wat je in de kar legt, en dan kies je toch snel wat bewuster en denk je makkelijker na of je het wel echt nodig hebt.

Ik koop vrij veel seizoensgroente en -fruit. Dat scheelt veel qua prijs. Wij hebben nu pompoen uit eigen tuin, maar het loont ook om een paar pompoenen bij de boer te kopen. Zijn lang houdbaar buiten de koelkast en lekker goedkoop als je ze op de goede plek koopt.
Lekker goedkoop in de pompoenrisotto. Zeker als je meteen een 5kg zak risottorijst koopt :D Die van mij is helaas bijna leeg, na 3 jaar :))

Wauw! :wow: hoe doen jullie dit qua kosten? Wat staat er dan zoal op het menu?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:32

We hebben nog aardig wat eten uit eigen tuin inderdaad, dat scheelt natuurlijk veel.
Er ligt nog een krat aardappelen in de kelder, een krat appels, veel pompoenen, uien, courgettes, ingemaakte boontjes en in de tuin staan nog worteltjes, bieten, aardperen en prei.
Af en toe koop ik flink wat vleesvervangers in de aanbieding (altijd leuk; 1 euro voor vivera spul bij de Coop :D ), maar verder kook ik heel veel met verse ingrediënten, veel kruiden, bonen, en rijst/pasta.
Seizoensgroente is vaak vrij goedkoop bij de Lidl bijvoorbeeld, en toch prima kwaliteit.
Ik koop ook graag wat groter in, vooral met rijst, meel en droge bonen enzo kan dat veel schelen. Maar ook groentes zijn goed in te vriezen.
Gisteren heb ik ovenschotel gemaakt: pasta, tomatenpuree, bechamelsaus (olie, bloem, (soja)melk en kaas), uitjes en wat peper en zout. Kostte me hooguit een euro, en de hond kon er ook nog van mee-eten :+
Ik kan nog wat meer besparen als ik weer zelf ons brood ga bakken, dat ben ik binnenkort weer van plan zodra het iets rustiger wordt met mijn werk.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 14:56

Ik ben stiekem een stille meelezer in het topic, maar wellicht hebben jullie nog tips voor mij.

Ik ben samen met mijn partner en houden beiden van lekker eten. :D Nu zie ik vaak voorbij komen dat er weekmenu's gemaakt worden.
Dat zou ik ook wel graag willen, maar dat brengt me gelijk bij het "probleem"; mijn partner weet vaak pas laat in de middag of hij die avond gaat overwerken of niet.
Ik kan dus 5 van de 7 dagen sowieso niet plannen.

Als ik alleen ben eet ik vaak kliekjes (uit de diepvries), kant en klaar of iets simpels met wat ik toevallig nog in huis heb of iets wat langer houdbaar is. Bijvoorbeeld blik soep, simpele pasta, tosti, oid.

Maar als we onverwachts wél samen eten, moeten we daarvoor vaak eerst nog naar de supermarkt, omdat we meestal niet meer zoveel in huis hebben omdat dit vaak overstuur ging en weggegooid werd.

Wie heeft er tips om zo dit zo slim mogelijk aan te pakken?

[***] schreef:
Wat wij vaak doen is 1 keer per week boodschappen op een vaste dag en varieren wekelijks tussen Lidl en AH of tussen Aldi en Jumbo (dit ligt eraan of we hier of elders boodschappen doen) Tussendoor halen we vaak nog wat fruit op de markt. Maar geen grote dingen.

Ik heb de folderapp Reclamefolder op mn telefoon staan hier kijk ik een dag van te voren vaak even op wat er in de aanbieding is bij die 4 supermarkten.
Aan de hand van de aanbiedingen stellen wij een menu samen voor de week. Vaak staan hier 4-5 gerechten op (sommige gerechten maken we genoeg voor 2 dagen).

Als we ons menu samen hebben gesteld dan kijken we wat we daarvan in huis hebben (kruiden, vlees in de vriezer, eventueel overgebleven groeten, pasta's etc) en maken echt een boodschappenlijstje puur daarop gebasseerd.
Deze vullen we dan aan met producten zoals melk en brood.

Dan kijken we naar de Kruidvat en op=op folder en als daar echt iets in de aanbieding is wat betreft shampoo dan nemen we 2 of 4 flessen als het veel scheelt.
Ik koop ook alleen maar 1+1 gratis en niet 2e voor de helft van de prijs.
Dit scheelt echt mega aan het einde van de balansstreep.

Wij hebben dan een stelregel dat we voor maximaal 5,- per week onnodige producten mogen kopen.
Leuk waxinelichthouder bij de action, A-merk ijsjes, extra lekkere wijn die toevallig niet in de aanbieding is.

Einde van de streep is dat wij met zijn 2-en maximaal 80,- per week kwijt zijn (dit is incl. 5,- voor hebbedingetjes)

Is dit herkenbaar?
Hoe doen jullie dat?

Dat vind ik een hele goede tip! Dat moet ik mezelf ook maar eens op gaan leggen. O:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:10

Myfairytale, je partner eet dus op het werk als hij moet overwerken?
Dat lijkt me best lastig inderdaad. En hoe vaak gebeurt dat? Als het af en toe een keer gebeurt dan kun je natuurlijk gewoon koken en de kliekjes invriezen voor later.

Je kan ook recepten opzoeken die snel klaar zijn. Risotto is snel gemaakt, net als een wokschotel.. en aardappeltjes van tevoren koken is ook een idee, die kun je later opbakken.
Pompoenblokjes kun je ruim van tevoren snijden, die houden zich lang in de koelkast. Die kun je bakken zodra je weet of hij mee eet, of anders gewoon de helft voor jou alleen klaarmaken.

Als ik echt geen tijd heb dan gooi ik een blikje tomatenpurree met wat bouillon in een pan, kop macaroni erbij, gaar laten koken en dan een blik chilibonen erdoor :9 Dan heb je binnen 10 minuten een lekkere maaltijd op tafel staan.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:29

8nnemiek schreef:
Myfairytale, je partner eet dus op het werk als hij moet overwerken?
Dat lijkt me best lastig inderdaad. En hoe vaak gebeurt dat? Als het af en toe een keer gebeurt dan kun je natuurlijk gewoon koken en de kliekjes invriezen voor later.

Je kan ook recepten opzoeken die snel klaar zijn. Risotto is snel gemaakt, net als een wokschotel.. en aardappeltjes van tevoren koken is ook een idee, die kun je later opbakken.
Pompoenblokjes kun je ruim van tevoren snijden, die houden zich lang in de koelkast. Die kun je bakken zodra je weet of hij mee eet, of anders gewoon de helft voor jou alleen klaarmaken.

Als ik echt geen tijd heb dan gooi ik een blikje tomatenpurree met wat bouillon in een pan, kop macaroni erbij, gaar laten koken en dan een blik chilibonen erdoor :9 Dan heb je binnen 10 minuten een lekkere maaltijd op tafel staan.

Yep, hij eet op het werk inderdaad. Hij krijgt dan eten.

Het is meestal 3-4 keer per week, maar de dagen verschillen ook nogal. Kan ook vaker of minder vaak zijn, er is echt werkelijk geen peil op te trekken.

Voor mezelf vind ik altijd wel een oplossing, maar juist als hij onverwachts tóch thuis komt is zo lastig. Omdat het zo onvoorspelbaar is, kan ik niet goed voldoende daarvoor inkopen.

Uiteraard heb ik wel rijst en pasta in huis bijvoorbeeld, maar gaat meer om vlees en groente etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 15:39

Ik zou dan een paar verse producten halen die redelijk lang houdbaar zijn, en verder zorgen dat er altijd wat in de vriezer zit of dat je wat ingeblikte groente op voorraad hebt.
Ingevroren groente kan meestal direct in de pan. Vlees en vis kan ook vaak direct uit de vriezer in de grill of pan, als het platte stukken zijn.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:14

8nnemiek schreef:
Ik zou dan een paar verse producten halen die redelijk lang houdbaar zijn, en verder zorgen dat er altijd wat in de vriezer zit of dat je wat ingeblikte groente op voorraad hebt.
Ingevroren groente kan meestal direct in de pan. Vlees en vis kan ook vaak direct uit de vriezer in de grill of pan, als het platte stukken zijn.

Dank je! Meestal zorg ik er inderdaad voor dat ik 1-2 blikken groente op voorraad heb.
Groenten invriezen kan ik nog eens proberen!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:40

Myfairytale schreef:
8nnemiek schreef:

Dank je! Meestal zorg ik er inderdaad voor dat ik 1-2 blikken groente op voorraad heb.

Meestal kan je meer invriezen dan je zelf denkt, bakaardappeltjes gaan prima bv. Bloemkool na even koken en afkoelen met water ook. Vlees gaat altijd goed. Als je een simpel avg'tje klaar hebt staan kan alles nog wel in de vriezer, dan kan je daar de volgende keer zelf nog eens van eten.

DebGizmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 16:56

Rebecca schreef:
Kreeg vandaag met mijn bonuskaart voor de katten 4 gratis zakjes natte brokjes . Scheelt weer 2 euro !

Die heb ik ook gekregen, mijn AH heeft ze alleen niet.. andere ah dan maar proberen

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:34

Mijn stockon kattenvoer bestelling is binnen en jeetje dat scheelt echt veel nu met die €10 extra korting en nu kunnen we weer even vooruit.

Kreeg er ook nog een tas bij.

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 19:58

Heeft iemand nog een stockon kortingscode voor me?
Ik ga het ook eens proberen :D

xLovesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:01

8nnemiek schreef:

Mijn code staat in mijn onderschrift :)

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:09

marlonFloris schreef:
Mijn stockon kattenvoer bestelling is binnen en jeetje dat scheelt echt veel nu met die €10 extra korting en nu kunnen we weer even vooruit.

Kreeg er ook nog een tas bij.

[ [url=m/NTOYvG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow da's leuk zeg, mag ik vragen wat je voor het kattenvoer kwijt was?
Ik heb bij een tuincentrum in de buurt vanmiddag 3 pakken voor 10 euro meegenomen. (whiskas)

marlonFloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:13

Ik was €14.33 kwijt voor deze pakken en dan word het nog thuisbezorgt ook :')

Voor diegene die codes hebben, kan je maar 1x die 3 codes gebruiken of kan ik na deze ook die van een andere gebruiker op mijn account toevoegen? Dat zal vast wel niet want dat gaa ze nooit wat verdienen eraan.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:20

Voor degenen die ze nog moeten proberen: de vegetarische kroketten (Scoupy) zijn echt heel erg lekker :9

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:24

8nnemiek schreef:

Kun je misschien toelichten hoe je de aardappeltjes dan kookt en daarna opbakt? En welke aardappels (zijn veel soorten). Dit zou voor mij een ideale manier zijn om te bezuinigen. Een zak aardappels koken en zelf voorbereiden is goedkoper dan elke keer die éénpersoons porties.

kking

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:25

marlonFloris schreef:
Ik was €14.33 kwijt voor deze pakken en dan word het nog thuisbezorgt ook :')

Voor diegene die codes hebben, kan je maar 1x die 3 codes gebruiken of kan ik na deze ook die van een andere gebruiker op mijn account toevoegen? Dat zal vast wel niet want dat gaa ze nooit wat verdienen eraan.

super daar ga ik van de week even naar kijken :j

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 20:30

8nnemiek schreef:

DORIEKE118892

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:38

Heel leuk en leerzaam om te lezen hoe jullie het allemaal doen! 8nnemiek jij bent echt een voorbeeld haha :D

Hier eigenlijk totaal geen plan.. wekelijks boodschappen doen vind ik heel moeilijk, het komt nooit helemaal uit zoals gedacht. :=

Ik kook bijna altijd apart voor mij en mijn vriend, want ik lust maar weinig. Dat maakt het denk ik ook wat duurder.

50 per week zou ik prima vinden! Helaas zit ik daar nu al weer boven.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:44

Ik ga meestal eens per week naar lidl en ben daar voor 2 personen meestal tussen de 25,- en 35,- kwijt. Eens per maand of iets minder ga ik naar de jumbo om een aantal dingen op voorraad te halen die ze bij lidl niet hebben daar ben ik inclusief boodschappen voor die week en dus voorraad rond de 50,- kwijt. Ik spaar daar ook koopzegels dus er komt nog wat op maar dat betaalt zich weer terug.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-18 21:53

Myfairytale schreef:
8nnemiek schreef:

0.69 voor 450gr diepvries sperciebonen bij AH (wel even apart koken, want in een gerecht duurt het flink langer voordat ze gaar zijn). Is hun eigen merk, basisproducten.
Altijd paar zakken in de vriezer, die dingen kunnen vrijwel overal door, net als uien. Samen met wat ui en gekruid vlees (35% korting worstjes bv) of ei en wat woksaus is er rap een maaltijd voor 1 of 2 personen. De uien zelf klein snijden en invriezen is wel weer besparen, als je die al zo kan kopen betaal je flink meer. Sperciebonen uit de diepvries zijn goedkoper dan vers en lekkerder dan blik.
Kook met de sperciebonen wat rijst of andere 8min gaar graanproduct mee als je geen brood/bonen/etc. er bij wil.

@8annemiek : geen brood via no kneed methode? 's ochtends mengen en wegzetten om langzaam te rijzen, 's avonds bakken en voor naar bed gaan gesneden en afgekoeld de vriezer in?