Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 17:53

Ben benieuwd Neon :j , klinkt goed alles herstraten!

Cabelona heerlijk die bloemen!

Hier stap 1 , graafstuk konijnen eruit . Konijn is het er niet mee eens :=

Afbeelding
Afbeelding

Stap 2 alle paden eruit scheppen en dat grind dit gat in

Stap 3 vijver graven en tuinbank verhuizen

Alleen mijn vaders schep werkt niet mee :7

Bellex

Re: Tuintips; hoe ziet jouw (toekomstige) tuin eruit? - Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:00

Cabelona schreef:
Ja dat zijn de yellow pear tomaatjes. Ze zijn erg smaakvol :9

Nooit van gehoord nog, ga ik eens opzoeken vind ik leuk altijd!

Maartje_M schreef:
Enige kruipertje dat hier staat en groeit als een gek is de maagdenpalm. Maar geen idee hoe lang die bloeit

Oeh daar noem je een leuke ja! Ik zet hem op de lijst thanx :)

Neonlight schreef:
Phlox is erg fijn, maar bloeit geen 2 maanden per jaar. Campanula daarentegen wel.

Wij wonen hier nu 3 jaar, en vanwege wat ongelukken ook later begonnen dan gepland. Vorig jaar hadden wij de vergunningen binnen en toen kon er gesloopt en gebouwd gaan worden, en asbest gesaneerd. Het beetje tuin wat we achter hadden (gras :+ ) is behoorlijk kapot gereden met de bouw en opslag van bouwmaterialen.
Het kan mij eigenlijk niet snel genoeg gaan. Planning was dat we het vorig jaar klaar zouden hebben, maar toen zijn we pas begonnen. Ik hoop echt volgend jaar een tuin aan te kunnen planten.

Dat was inderdaad mijn twijfel met de Phlox. Ik ben ooit begonnen met alleen Campanula en nu dus stikverwend als het om bloeiende bodembedekkers gaat hahaha

Begrijpelijk dat je het dan inderdaad liever gisteren dan vandaag af hebt. Hopelijk schiet het fijn op dit jaar!

Goed bezig Rebecca! 1e stap is het zwaarste vaak!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:10

Ik heb phlox. Groeit snel qua bedekken van de bodem maar bloeit max een maand. Daarna is het gewoon groen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:19

Ooh mooie tips allemaal!
Ik zie vanavond dat de zon vrij lang in mijn tuin blijft in de avond en middag.

Er zitten ook heel wat bloemen in nu, de eerste bloem op de foto van Cabelona heb ik ook in overvloed in mijn tuin! Heel erg mooi! <3
Verder ben ik ook wel behoorlijk fan van mediterraanse planten (en dan niet in de stadse zin, maar echt de boulevard) en ik vind die felgekleurde tegeltjes ook waanzinnig. Maar dat is misschien meer iets voor volgend jaar. Misschien moet ik de hele tuin wel uitstellen, al wil ik die bank heel erg graag. :+ En wel NU :+
Maar de tuin ligt op dit moment vol met heel wat dingen.

Ben eerst nog op zoek naar een mooie inrichting van de tuin. Pffff... Ik hoop hier wat ideetjes op te doen!
Dus voeg het doorbladeren van het topic toe aan mijn to-do list, die moment ellenlang is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-17 22:20

Enorm zwaar en word alleen maar zwaarder , de paden zijn flinke jongens die eruit moeten . Twijfels blijven , maar die stap komt nog lang niet dus gewoon doorgaan en tegen die tijd even kijken

Phlox even gegoogeld is ook wel wat voor mijn tuin :j , groen is goed en bloemen eens per jaar een extraatje :))

Je hebt op bokt een bepaalde code dat je in een topic alle foto's ziet , is even zoeken Janine maar dan zie je alleen fotos 8-)

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 10:29

Eleionomae schreef:
Ik heb phlox. Groeit snel qua bedekken van de bodem maar bloeit max een maand. Daarna is het gewoon groen.

Dank je wel :) dan zet ik die onderaan het lijstje!

Janine1990 schreef:
Ooh mooie tips allemaal!
Ik zie vanavond dat de zon vrij lang in mijn tuin blijft in de avond en middag.

Er zitten ook heel wat bloemen in nu, de eerste bloem op de foto van Cabelona heb ik ook in overvloed in mijn tuin! Heel erg mooi! <3
Verder ben ik ook wel behoorlijk fan van mediterraanse planten (en dan niet in de stadse zin, maar echt de boulevard) en ik vind die felgekleurde tegeltjes ook waanzinnig. Maar dat is misschien meer iets voor volgend jaar. Misschien moet ik de hele tuin wel uitstellen, al wil ik die bank heel erg graag. :+ En wel NU :+
Maar de tuin ligt op dit moment vol met heel wat dingen.

Ben eerst nog op zoek naar een mooie inrichting van de tuin. Pffff... Ik hoop hier wat ideetjes op te doen!
Dus voeg het doorbladeren van het topic toe aan mijn to-do list, die moment ellenlang is :')

Klinkt leuk! Die tegeltjes en zeker vaak met de kleuren van de planten staat echt fantastisch! Als dat je wens is zou ik het gewoon volgend jaar in 1x goed te doen, en nu alleen die bank en het gewoon onderhouden. Als ik het goed onthouden heb, had je nog genoeg verbouwplannen ook binnen, dan kun je het een beetje in fases doen?

Rebecca schreef:
Enorm zwaar en word alleen maar zwaarder , de paden zijn flinke jongens die eruit moeten . Twijfels blijven , maar die stap komt nog lang niet dus gewoon doorgaan en tegen die tijd even kijken

Als ik jou was, zou ik niet meer twijfelen. Eigenlijk alle plannen die ik van je heb gelezen/gezien, gingen je paden eruit of anders gelegd worden, gewoon doen dus meid!

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:20

Mijn hortensia voor heeft echt een tik gehad door de droogte, alle takken zijn door het gewicht van de bloemen ingeklaard gezakt, heb nog nooit zo'n sneue hortensia gezien in Mn voortuin. Moet even zien hoe ik m volgend jaar ga snoeien, wellicht toch zorgen dat de takken wat korter zijn voor de bloei weer inzet.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 15:27

Heb je niet gesproeid tussendoor? Gelukkig regent het weer even flink, het is zo droog geweest...

Ik zou niet te rigoreus snoeien bij hortensia omdat ze op het hout van het jaar ervoor bloeien. Tenminste dat heb ik gelezen.

De boerenhortensia bij mij heeft veel kleinere en minder bloemtrossen dan normaal. Ik denk door de vorst deze winter.

Maar de nieuwe hortensia is begonnen met bloeien en wat een gave kleur!
Phlox begint nu ook (rechts) vloekt lekker bij elkaar :D

Afbeelding

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 16:35

Wat een mooie tuinen komen er voorbij.

Neon word mooi hopelijk snel klaar dat je eindelijk kunt genieten.

Rebbeco nu ook echt begonnen.

Janine wij wouden vorig jaar ook beginnen met de tuin alleen was het budget er niet om de tuin dan naar onze smaak te maken. En dit jaar wel. Ben blij dat we gewacht hebben kan nu alles doen zoals ik het wil.

Hier vandaag eindelijk de graszoden gelegd. Dit hebben we laten doen ze waren 1 veel eerder dan ze hadden gezegd. Maar was gewoon thuis dus geen probleem. En met 4 man hadden ze de ongeveer 70 m2 binnen 30 min liggen. Wij hadden wel al het voorwerk gedaan scheelde in de prijs. Maar wat is het mooi geworden. Nu 10 dagen er niet op en zorgen voor genoeg water. Maar geloof dat de natuur dat voor ons regeld komende dagen.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:06

Knabbelgirl gewoon doen dus :)) , vandaag regen en kan niks doen nu grr .

laetitia Prachtig bont zo!

conejo wat een verandering! wel gaaf zo :D

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:17

Eleionomae schreef:
Mijn hortensia voor heeft echt een tik gehad door de droogte, alle takken zijn door het gewicht van de bloemen ingeklaard gezakt, heb nog nooit zo'n sneue hortensia gezien in Mn voortuin. Moet even zien hoe ik m volgend jaar ga snoeien, wellicht toch zorgen dat de takken wat korter zijn voor de bloei weer inzet.

He wat jammer zeg! Misschien ze dit jaar wat ondersteunen met bamboestokken, of gewoon een touw er omheen zodat ze niet knakken?

Ziet er mooi uit Laetitia!

Wauw Conejo wát een ander beeld zeg! Gaaf!

*Edit: Hier vanaf 2 mei bijna dagelijks staan sproeien om de boel op gang te krijgen en te houden, vaak zelfs nog op regendagen omdat het gewoon zo droog en warm was. Altijd 's avonds trouwens
Laatst bijgewerkt door Bellex op 28-06-17 17:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 17:26

Mooi Conejo!

Hier zijn de hortensia's iedere dag gesproeid. Hortensia's kun je ook het beste van onder af sproeien, niet dat er druppels op de plant en de bloemen komen. Mijn ervaring met rigoreus snoeien is dat het weinig uitmaakt in grootte het jaar daarna, is gewoon net zo hoog, met nauwelijks bloemen, want ze bloeien inderdaad op 2-jarig hout.

Dagmar80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 18:24

Mijn hortensia's hebben vooral vorstschade opgelopen, maar de Forever bloeit al, die is blauw, nogal eens verkleurend naar lila (zuurtegraad bodem). De boerenhortensia's die ik heb moeten nog gaan bloeien, maar maken wel knoppen aan, wel wat lelijke plekken hier en daar.

Overigens bloeien niet alle soorten hortensia's op het oude hout. Dit geldt wél voor de ouderwetsere boerenhortensia o.a. , maar er zijn veel nieuwere soorten die gewoon kort gesnoeid kunnen worden en dan hetzelfde jaar nog bloeien. Zo kan ik mijn 'Forever' hortensia ook gewoon kort knippen en zal hij toch nog gaan bloeien. Als ik dat bij mijn boerenhortensia's doe heb ik dit jaar geen bloemen meer.

Ook de Annabelle's en nog wel meer bekende soorten bloeien gewoon op het nieuw aangemaakte hout.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 21:49

Ik sproei juist helemaal niet. En eigenlijk hebben alleen de sieruien en de fruitboompjes daar wat last van. De rest doen het prima. Ik vind het zonde om drinkwater over de tuin heen te gooien als het niet echt noodzakelijk is. Hier kruigen dus alleen de zaden en stekken in pot water.

Afbeelding
De hortensia in de voortuin.

Afbeelding
Witte phlox in de achtertuin al volop in bloei. De lila duurt ook niet lang meer.

Afbeelding
De plant die dit jaar voor het eerst bloeit. Geen idee hoe hij heet. Ik kreeg hem van iemand met de belofte dat hij mooi zou zijn... en daar ben ik het mee eens!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:47

Hier heeft het vandaag voor het eerst sinds weken pas weer geregend. Sproeien is heel hard nodig. Maar wij sproeien ook niet met drinkwater.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-17 22:57

Ik dacht ik zal deze ook hier even delen, hier nu sinds het weekend ook eindelijk weer wat regen, helaas vandaag een beetje te veel naar mijn zin maar het groeit lekker.
Dit zijn dus (deels) mijn broccoli en tomatenplantjes die een paar week geleden nog best klein waren en net uit de vensterbank van de buurvrouw kwamen :x
Excuus, de grootste tomatenplant waar de meeste ook al aan zitten stond er al wel wat eerder die komt van de tuinland :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 10:58

Ik had wel water gegeven, maar hij zit zo vol bloemen dit jaar, arm ding haha. Heb t nu maar zo gelaten en zie t wel als ik maandag terug ben uit Zweden :')

Qua snoeien heb ik de laatste 2 jaar alleen de toppen gedaan, ga volgend jaar iets verder snoeien, dan worden de takken hopelijk wat sterker.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:10

Dank voor de complimentjes!

Dagmar, dank voor de uitleg over de hortensia's. Zo leer ik steeds weer bij :j

Malenka, wow wat een prachtige plant! Ik ben nu wel erg benieuwd naar de soort.
Gaan je planten niet dood als je niet sproeit? Bij ons zijn bijv al 2 taxussen overleden van de haag die vorig jaar is aangeplant in de voortuin. De voortuin sproeien we niet.

Annett, leuk die tomaatjes. Wanneer zijn ze rijp?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:36

Jonge aanplant of verplant en de planten in de kas sproei ik dagelijks (uit onze eigen bron of een van de 3 grote regentonnen, geen drinkwater dus). In tijden van droogte (zoals de laatste weken) sproei ik de rest om de dag. Onze tuin staat recht op het zuiden, in de zomer altijd heet dus, en we zitten op zandgrond, als ik niet sproei is het zo dood.

Idd een prachtige plant Malenka! Geen idee wat het is, 1e waar ik aan moet denken is een Penstemon Digitalis, maar die heb ik nog nooit met zulke blaadjes gezien. Hoe hoog is hij?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:45

Neonlight schreef:
Hier heeft het vandaag voor het eerst sinds weken pas weer geregend. Sproeien is heel hard nodig. Maar wij sproeien ook niet met drinkwater.

Nu ben ik misschien zo blond als maar kan, maar waarmee sproeien jullie dan?

@Malenka: Ik moest wel sproeien, was immers net verhuisd dus planten net geplaatst, doe je het dan niet (in ieder geval bij de rozen die ik heb, want ja dat heb ik wel eens geprobeerd en van geleerd hihi), dan zijn ze gewoon dood
Gezien ik verder super zuinig ben met water ga ik me daar niet schuldig om voelen. Ik heb nog nooit zoveel water gegeven in 2 jaar als in de afgelopen (bijna) 2 maanden, dit was gewoon vrij uniek. Heeft ook te maken met wat voor grond je hebt en welke richting je tuin ligt, en dat nekt hier even

Mooie plant die laatste!

Annet_Dottie schreef:
Ik dacht ik zal deze ook hier even delen, hier nu sinds het weekend ook eindelijk weer wat regen, helaas vandaag een beetje te veel naar mijn zin maar het groeit lekker.
Dit zijn dus (deels) mijn broccoli en tomatenplantjes die een paar week geleden nog best klein waren en net uit de vensterbank van de buurvrouw kwamen :x
Excuus, de grootste tomatenplant waar de meeste ook al aan zitten stond er al wel wat eerder die komt van de tuinland :D

[img]m/AiQFbW.jpg[img]

[img]m/MuYZXs.jpg[img]

[img]m/lsltno.jpg[img]

Leuk hoor!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 11:54

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 14:22

Digitalis bloeit hier veel in de bossen, soms denk ik weleens "zal ik stiekem een paar uitgraven en mee naar huis nemen?". Maar doe het toch maar niet, natuur hoort waar het groeit O:) .

We zitten ook op zandgrond, en waar er bij de tuinen in de buurt prachtige bossen lavendel bloeien gaan ze bij mij toch steeds weer dood. Ze verhouten of gaan gewoon dood. Ik snap niet wat ik verkeerd doe...Te weinig water, te veel water? Te schrale grond of juist te voedzaam?
Schiet mij maar lek...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 18:56

Kaka,
Dank je! Stekels heeft hij zeker!

Wat betreft het water; mijn planten staan bijna de hele dag in de zon. Maar we hebben veel potgrond en wat turf in de tuin gemengd. Voordat we hier kwamen was de grond dood en lag er veel zand op onder de bestrating.

Met jonge planten begrijp ik sproeien zeker! Echter ben ik wel een groot voorstander van planten zetten op een plek waar ze geschikt voor zijn. Dus als ze de omstandigheden op volwassen gewortelde leeftijd niet aankunnen staan ze niet goed.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 19:35

Malenka schreef:
Met jonge planten begrijp ik sproeien zeker! Echter ben ik wel een groot voorstander van planten zetten op een plek waar ze geschikt voor zijn. Dus als ze de omstandigheden op volwassen gewortelde leeftijd niet aankunnen staan ze niet goed.

Daar heb je op zich gelijk in. Maar ik geef toe, ik vind het ook leuk om wat bijzondere soorten in de tuin te hebben en die hebben vaak wat meer zorg nodig. Bovendien heb ik een flink stuk gras zodat de kleine lekker kan spelen en gras zuipt water. En daarnaast heb ik ook gewoon veel geplant en verplant dit voorjaar, dus ook veel gesproeid.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-17 20:50

Hier dus ook zandgrond.

En wij geven planten in potten regenwater, tenzij de tonnen leeg zijn. Sproeien doen wij met grondwater, zit een pomp op 18 meter diep geslagen. Hebben er gewone sproeiers op zitten, maar ook buizen over de grond met van die vernevelings sproeiers. Ideaal want die sproeien vlak boven de grond en niet boven over de planten.