[Centraal]Bokkers op de woningmarkt!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 00:08

rowo schreef:
Hier doen sommige verkopers altijd mee, sommige nooit. Je kunt de pech hebben dat er niemand komt, soms heb je die dag DE koper. Veel mensen vinden het vrijblijvende van die dag toch fijn om toch bij een woning te gaan kijken. Dus niet het vastzitten aan een afspraak met een makelaar erbij, maar gewoon rustig zelf rondkijken.
Ik kan voor jullie niet oordelen wat het beste is, dat is je eigen ding. Hou er wel rekening mee dat er vaak kosten verbonden zitten aan een Open Deuren Dag.

Wat voor kosten dan? Vrijblijvend is toch gratis meestal?

Ik ben ook verzot op goede kersen. Morellen lust ik ook wel, maar ja, een goede zwarte kers! Mmmmm!

Ja, ga bij Piet Klerkx kijken wat daar allemaal keukentjes gaat kijken. :+ Maar ik ben pas op funda gaan neuzen, toen ik wist dat verhuizen er in zat. Eerder niet. Ja, of om te kijken als het een huis van een bekende was. En meer ook uit interesse in de markt, ivm huisprijzen. Eens bij de plaatselijk Rabobank, altijd hè? :')

Inmiddels heb ik ook makelaars zat gezien. Een deed me denken aan de gladakker, die je er tussen hebt. Toch waren er zeker 3 echt gemotiveerd om te verkopen. Nette makelaars, stuk voor stuk. Eén heeft ons zelfs super geholpen mbt financieel advies bij een bevriende adviseur. Maar aan aankoopmakelaars zou ik zowiezo niet beginnen. Dat vind ik geld weggooien. Dan kun je beter een goede bouwkundige uit de kennissenkring meenemen. Ik heb kennissen zat die daarin aardig goed bij de pinken zijn.

Wij zijn slechte voor de makelaar. We bezichtigen meestal zaterdag. Moet wel met het werk. 2 zaterdagen zijn we zo op pad geweest. En uhm... om 21.30 uur was de koop van onze woning rond. :o Dus die makelaar was ook nog laat aan het werk. :P

Tesseke: Wonen bij je ouders heeft voordelen, tot je op je zelf hebt gewoond. Dat was bij mij tenminste. Ik kon niet meer tegen de beperkingen daarna. :+ Maar idd, het heeft voordelen. Tjonge, dus Turnhout is gewild. Bergeijk en omgeving was goedkoper zag ik, maar dat is flink noordelijker. Dat moet je wel willen idd.

Qimm: Dat is balen!

AValuna: Stoer! En idd, zo'n programma belicht de excessen. Ik vind op zichzelf de discussie wel goed. We mogen ons best afvragen of de zorg voor onze huisdieren optimaal is. Geldt voor ze allemaal. Deze ruiter heeft het in elk geval begrepen!

Maaike: offertes van banken zijn niet bindend. Gewoon een andere bank benaderen! Ga naar een bank. Persoonlijk vind ik de adviezen van bijvoorbeeld de Regiobank erg goed. Ook de ING vond ik heel verstandig overkomen en de SNS vind ik ook zeer meewerkend en snel. Als je zegt dat het haast heeft en waarom, dan krijg je absoluut voorrang.

Manzano: Ik heb het meegemaakt met een collega. Werkte bij de Rabo en moest wachten op een andere Rabo. Nou, die was er helemaal klaar mee en overwoog ook een andere bank. :+ Zo denken ze er dus zelf over. :')

Imre: Ja, herkenbaar. Wij gaan gewoon slopen en nieuw bouwen. Volgens de aannemer veel goedkoper dan verbouwen.

En ja! Ik ben de vrouw van Frankiej, dus mijn nieuws heeft hij al geplaatst. *\o/* Ben wel heel blij, want ik zag me er helemaal wonen. We kijken op een kasteel straks! Kids kunnen op de fiets naar vriendjes en vriendinnetjes en naar school. Zelfs zij zagen het al zitten. Het wordt even kamperen, maar daar krijgen we hopelijk wat voor terug. We hebben ons goed ingedekt (hoop ik) voor mijn gevoel kan er weinig mis gaan.

manzano

Re: [HK]Bokkers op de woningmarkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:40

Tuurlijk balen ze er van, maar bij een andere bank moet je net zo wachten en het is niet zo dat ze je laten wachten omdat ze niks voor je willen doen ofzo. Dat bedoel ik......
Niemand vind wachten leuk lijkt me :+

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 00:10

Er was een tijd, dat ik de aanvraag op tafel kreeg en het voor overmorgen klaar moest hebben, omdat ze dan bij de notaris zouden zitten. Een prachtige tijd. Helemaal omdat het mij en mijn collega's altijd lukte om dat voor elkaar te krijgen. Eén keer moest de klant én de offerte én de akte op één dag tekenen. :D De adviseur zat er nog 'ouderwets' bij! Met de huidige service centra is dat idd verleden tijd. Daarom ben ik daar zo op tegen. :+ Dan nog vind ik dat een aanvraag snel behandeld moet worden. Ik krijg de indruk dat ie al even op de stapel ligt. Een aanvraag beoordelen kan bij een bank binnen een week. Dat weet ik uit ervaring. Dan heb je de offerte welliswaar nog niet, maar als die bij je in de bus valt, kan de bank niet meer terug. Een offerte kan je binnen een week hebben. Daar blijf ik wel bij.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 08:07

Ik heb eind jaren '80 op een Rabobank gewerkt en toen ging het inderdaad zoals Anouk schrijft. Ik snap echt niet waarom het tegenwoordig over zoveel schijven moet en zo lang moet duren. De systemen zijn er alleen maar beter op geworden. Fusie na fusie na fusie en de betrokkenheid bij de klant is inmiddels bij de meeste medewerkers totaal weg. Wij hebben gelukkig nog een relatiebeheerder van de oude garde, dat scheelt stukken!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:32

Imo moet het ook allemaal sneller kunnen hoor, maar vergeet niet dat de regels ook enorm zijn aangescherpt. Heb een week of twee geleden twee adviesrapporten voor een verhoging geschreven. "Wij wijzen u op het risico dat er na verkoop van de woning mogelijk een restschuld achter blijft en u accepteert dit." En dat dan tig keer. Even een hypotheekje fixen mag ook niet meer van de AFM omdat de klant doordrongen moet worden van alle risico's, beperkingen, kosten, voorwaarden, vormen, aflossingsmogelijkheden.. Aan de ene kant goed, zeker na al die strikhypotheken die in voorgaande jaren zijn verstrekt. Maar aan de andere kant werkt het soms ook té beperkend.

Systemen hoeven trouwens niet perse verbeterd te worden, ik werk met een systeem wat er 20 jaar geleden al uit zou gaan :+ :+

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:37

Berdien, wij hebben gisteren de koopovereenkomst voor ons verkochte huis getekend. Dit zijn toch allemaal standaardovereenkomsten die aangepast worden per deal. Zo werkt het toch ook met hypotheekoffertes? Niet elke offerte hoeft helemaal uitgetypt te worden zoals ik dat vroeger bij ons op de bank nog zag gebeuren ....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 10:55

Het zijn voornamelijk templates die je invult ja, maar bij afwijkingen moet het wel degelijk gemotiveerd worden. Veel mensen denken ook 'even' te gaan verhogen. Alleen is dat niet zo 'even'. Je krijgt namelijk niet alleen een offerte maar ook een adviesrapport. Weer zo'n verplichting waar je als bank aan MOET voldoen.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 11:02

@Frankiej en Idefix: hartelijk gefeliciteerd met jullie aankoop! Ik vind het huisje hartstikke leuk, zonde om het te slopen, straks.
Klinkt super, lekker veel grond en een toplocatie voor jullie!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:00

Berdien schreef:
Het zijn voornamelijk templates die je invult ja, maar bij afwijkingen moet het wel degelijk gemotiveerd worden. Veel mensen denken ook 'even' te gaan verhogen. Alleen is dat niet zo 'even'. Je krijgt namelijk niet alleen een offerte maar ook een adviesrapport. Weer zo'n verplichting waar je als bank aan MOET voldoen.

Het is dus echt veel werk tegenwoordig. Ik ben dolblij dat de kopers van ons huis geen financiering nodig hebben!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:10

dan heb je goede kopers getroffen moniqeu! ik wou dat ik kon zeggen dat ik geen financiering nodig heb.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:28

Precies, best bijzonder, maar inderdaad heel erg fijn.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:33

zo heb je altijd zekerheid dat het gewoon rond is, in ieder geval dat het niet spannend is om de financiering het is nogal een bedrag natuurlijk!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:42

Precies ;-) Zij hebben een melkveebedrijf verkocht, da's ook nogal een bedrag, vermoed ik.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:46

dat zijn meestal wel redelijke bedragen waar dat over gaat dus ze zullen wel goed in de slappe was zitten. die mensen hebben een soort van vervroegd pensioen of gezien ze het hele bedrijf verkocht hebben.

Pfuh heb laatst een gigantisch paarden complex zien staan (Vlakbij Ommen) echt inmens groot, had zelf nog nooit zoiets groots gezien dat is toch altijd nog de stille droom maar denk dat die net zoals de meeste dromen nooit uit zal komen.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:50

Berdien schreef:

Het AFM is gewoon nu te sterk hè? Dat is het grote probleem.
Op zich is het vullen van die template er niet moeilijker op geworden. Er zijn bij elke hypotheek wel meer mensen betrokken. Het risico op onpersoonlijk gedrag en fouten is dan veel groter. Ik had nog wel aanvragen met uitzonderlijke situaties. Dat kan nu niet meer, want de aanvraag wordt niet meer gelezen door marietje, die de aktes moet maken. Voorheen kon je echt maatgemaakte hypotheken verstrekken. Dat is echt helemaal voorbij. Wel jammer, want dat waren nu juist de uitdagingen!
Die templates gaan toch via een invulsysteem. Alles invoeren, één druk op de knop en hoppa! Offerte! Even nalezen op opsturen maar. :+ In mijn tijd was het soms meer werk, omdat je zo her en der nog wel eens een tekstje moest toevoegen aan de voorwaarden ofzo. Dan was er weer wat overeengekomen wat niet standaard in de offerte kwam te staan.

Pashon: Ik denk altijd maar: Je moet het ook schoon houden. Dan wordt de droom altijd wat bescheidener en haalbaar. Als je zo iets kan kopen, moet je ook de schoonmaakploeg kunnen opbrengen hè? hihi.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 15:07

Even nalezen.. wás het maar zo'n feest -O- Alles moet 'passen' en wat niet 'past' moet dusdanig gemotiveerd worden dat het wel past. Dan gaat de offerte naar de offertedesk die bij ons inpandig zit, dan wordt hij opgestuurd naar A'dam waar nog weer een hypotheekafdeling zit, die moet goedkeuring geven en dan... dán gaat op de post richting klant.
Mensen krijgen tegenwoordig voor een tussentijdse renteaanpassing al vier kantjes begeleidende brief. Díe wordt dan wel weer automatisch gegenereerd maar toch.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:05

mt: van harte!!!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 10:39

Dank je Frank, bel na onze Spanjetrip wel voor die puinbak ;-)

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:02

-O-

De aanvraag voor m'n hypotheek is afgekeurd.. ;(
Heb gelijk alles op alles gezet om de dingen te regelen, nu maar hopen dat het goed komt..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:26

Ow jeetje....en nu, als je bepaalde dingen regelt komt het wel goed?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:34

Zoo even tijdje hier niet geweest omdat het nog zooooo lang duurde eer we de overdracht zouden hebben maar over 1 week en 6 daagjes is het eindelijk zo ver...

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:19

@Maaike: oei, succes :(:)

@Mando: fijn, nou schiet het lekker op!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:25

Da's een tegenvaller, Maaike! Hopelijk kan je het nog oplossen.

Wij hebben maandag aan de aankoopmakelaar laten weten dat we definitief afzien van het huis. We balen enorm, maar goed, gaat echt teveel kosten om alles wat er tijdens de keuring bleek mis te zijn te laten opknappen.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:29

maaike zodra de aanvraag bij b.v. de rabobank is afgekeurd heeft het geen nut meer om hem daar zelf aan te vragen gezien jij al afgekeurd bent. je kan het wel proberen bij een andere bank maar of je het dan gaat redden. In ieder geval succes!

imre doet zeer, maar denk wel dat het verstandig is geweest.

Hier is het nog steeds aftellen en zijn druk dingen aan het zoeken enzo.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 11:35

@Pashon: 1 april toch, niet? Dat gaat nu vast lekker snel.

Hier ook flink aan de klus en dozen uit pakken.
Volgende maand gaan we buiten aan de slag *\o/* , dan worden de weien ingezaaid en de omheining e.d. gezet *\o/* .