Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

wouterpaard

Re: Gas en elektra prijzen, beste oplossing *wanhopig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:11

Ik werk wisselend en mijn huis warmt langzaam op. Als ik om 10.00 mijn bed uitga en om 14.30 weer weg vind ik nu zonde om de kachel aan te doen (en kom boven prijsplafond uit) Hier is het dan dus ook helaas 15 graden. En eigenlijk nog kouder want zie dat ik maandag 4m3 heb gebruikt om het huis 15 gr te houden. Ben heel jaloers op de huizen die warmte vast houden! (En kan niet heel veel meer isoleren)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 13:28

wouterpaard schreef:
Ik werk wisselend en mijn huis warmt langzaam op. Als ik om 10.00 mijn bed uitga en om 14.30 weer weg vind ik nu zonde om de kachel aan te doen (en kom boven prijsplafond uit) Hier is het dan dus ook helaas 15 graden. En eigenlijk nog kouder want zie dat ik maandag 4m3 heb gebruikt om het huis 15 gr te houden. Ben heel jaloers op de huizen die warmte vast houden! (En kan niet heel veel meer isoleren)

Wow 15 graden omdat je anders boven het energieplafond uit komt... Dat is ook wel erg zeg -O-

Bij mij is het dag en nacht 17 graden, ben blij dat ik dat nog kan betalen :o als ik het koud krijg zet ik hem even 1 of 2 graden hoger zodat hij aanslaat, en dan zet ik hem weer terug naar 17 zodat hij niet aan de gang blijft

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 14:55

Wij gaan per december over op nextenergy.
Groen, duurzaam en koopt gas per dag in en werkt dus met dagprijzen.
Komen goedkoper uit dan met Eneco.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:04

Een tijdje terug stond er een artikel in de Trouw over hoe je je ramen nog beter kunt isoleren met raamfolie. Ik wil dat gaan doen, maar kan het artikel niet meer vinden. Heeft iemand hier toevallig dat artikel gezien? Het zou bij enkelglas 35% en bij dubbelglas (heb ik) 20% moeten schelen op gasverbruik.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:28

Is dat van dat Tesa folie?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:29

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:59

wouterpaard schreef:

Oei dat klinkt heel koud. Heb je ms al gekeken of je je huis in compartimenten kunt delen zodat je maar een deel hoeft (warmer) te stoken met dezelfde energie?
Bv door wat gordijnen op te hangen in doorgangen en tochtstrips op tussendeuren, evt deur drangers als deuren veel open blijven staan. Bij mijn ouders is een lange hal waar altijd veel warmte verlies is, we hebben nu op 2 plekken een gordijn gehangen (voor de achterdeur en halverwege de hal) wat echt veel scheelt qua warmte verlies.
Je kunt ook wat warmte binnen houden door de wanden en vloeren te bekleden; vloerkleed, wandkleed of een gevulde boekenkast, gordijnen bv.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:54

boeflover schreef:
wouterpaard schreef:

Oei dat klinkt heel koud. Heb je ms al gekeken of je je huis in compartimenten kunt delen zodat je maar een deel hoeft (warmer) te stoken met dezelfde energie?
Bv door wat gordijnen op te hangen in doorgangen en tochtstrips op tussendeuren, evt deur drangers als deuren veel open blijven staan. Bij mijn ouders is een lange hal waar altijd veel warmte verlies is, we hebben nu op 2 plekken een gordijn gehangen (voor de achterdeur en halverwege de hal) wat echt veel scheelt qua warmte verlies.
Je kunt ook wat warmte binnen houden door de wanden en vloeren te bekleden; vloerkleed, wandkleed of een gevulde boekenkast, gordijnen bv.

Dank je wel voor het meedenken!
Ik verwarm nu alleen woonkamer/ keuken en badkamer.
Ik heb overal ‘dubbele deuren’ hal naar de woonkamer, achterdeur is in de bijkeuken, tochtstrips overal. Wil nog wel graag deuren tussen kamer en woonkamer. Er komt iemand voor kunstof buitendeuren en wil van een raam een schuifpui maken waar de zon op schijnt. Ook vloerverwarming kan waarschijnlijk op korte termijn erin en de zolder isoleren (dat is het laatste wat geïsoleerd kan worden) Het is gewoon in mijn geval een nadeel dat mijn huis zo groot is en vrijstaand. :') en fijn woont.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 20:58

Letizia schreef:

Ja, maar ze hadden een speciale manier van bevestigen waardoor het nog beter werkt. Volgens mij op het kozijn ipv direct op het raam, maar dat weet ik niet precies meer. Dat folie heb ik al :j

@ wouterpaard, misschien kan dit bij jou ook wel?

Edit: artikel gevonden, maar het zit achter een betaalmuur. Er is hier zeker niet toevallig een abonnee? :') O:)
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/folie-voor-je-raam-een-verbluffend-goedkope-doe-het-zelftip-om-veel-energiekosten-te-besparen~bef6f10e/

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:02

Die folie moet sowieso op kozijn en niet het raam zelf.

pimmetje222

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:06

Raamfolie Trouw:
Folie voor je raam: een verbluffend goedkope doe-het-zelftip om veel energiekosten te besparen

Even langs de bouwmarkt, een middagje knippen en plakken, en mensen met enkelglas kunnen 35 procent meer warmte in huis vasthouden. TNO onderzocht een truc die iedereen kan toepassen om fiks minder gas te stoken.
Maarten van Gestel27 september 2022, 12:40

Erik Carton schrikt vaak tijdens zijn vrijwilligerswerk als energiecoach in Den Haag. Hij bezoekt bewoners in huurwoningen met enkelglas, dat ze niet eens mogen vervangen, zelfs als ze dat zouden willen of kunnen betalen. Carton voelt zich dan machteloos: als vrijwillig energiecoach kan hij led-lampjes aanbieden, of folie achter de radiatoren plaatsen, maar met glas waardoor 80 procent van de stookwarmte verloren gaat, is dat ‘dweilen met de kraan open.’

Eén keer was hij bij mensen die wel een nieuwe cv-ketel hadden, maar deze vanwege het enkelglas toch niet gingen gebruiken. “Er viel voor hen niet tegenop te stoken. Ze konden het gas niet betalen, en zitten straks gewoon met twaalf graden binnen.” De omvang van dit probleem blijkt ook uit recente cijfers, die tonen dat één op de zes huurwoningen in de particuliere sector nog enkelglas heeft, met vaak weinig uitzicht op verbetering.

Carton, die het vrijwilligerswerk naast zijn werk bij Nederlands grootste onderzoeksinstelling TNO doet, ging op zoek naar een oplossing. Die vond hij in de bouwmarkt, in de vorm van oldskool krimpfolie: een soort vershoudfolie dat men op de kozijnen voor het enkelglas kan plakken. Een soort doe-het-zelf-voorzetraam.

Het folie is tientallen jaren oud, maar Carton zag dat bijna niemand dit voor zijn of haar ramen heeft. TNO werkt de laatste jaren vaker aan oplossingen voor maatschappelijke problemen. Met energiearmoede als urgent onderwerp, besloot Carton samen met collega’s uit te zoeken hoe mensen dit simpele folie kunnen gebruiken voor maximaal behoud van warmte in hun woning.
Indrukwekkende resultaten

De conclusie is vergeleken met bekende simpele verduurzamingsingrepen vrij indrukwekkend. Huishoudens kunnen met zo’n honderd euro aan spullen van de bouwmarkt en een middagje werk honderden euro’s aan energiekosten sparen. Carton schat de besparing op ongeveer dertien euro per jaar per vierkante meter. Voor veel huishoudens kan met het folie dus zo’n vijfhonderd tot achthonderd euro op de energierekening schelen.

“Mensen die hun huis willen isoleren en enkelglas of dubbelglas uit de jaren zeventig hebben, moeten dit absoluut als eerste doen als ze minder gas willen verbruiken.” Cartons toepassing van het folie, voor iedereen beschikbaar, pimpt het enkelglas dusdanig dat het 35 procent minder warmte doorlaat.

Een standaard setje krimpfolie van de bouwmarkt, dat vaak zo’n 15 euro kost, breng je normaal gesproken als volgt aan. Je plakt het over je kozijn, ziet waarschijnlijk gefrustreerd wat rimpels en oneffenheden, maar blaast er daarna over met een föhn, en ziet dat het folie zich door de warmte strak trekt. Op deze manier kunnen ramen al een 15 tot 20 procent grotere ‘warmteweerstand’ krijgen, wat neer kan komen op flink lagere stookkosten.

Maar Cartons TNO-collega’s ontdekten in het lab dat deze warmteweerstand veel groter is bij een grotere ruimte tussen het raam en het folie. In een gemiddeld kozijn is deze ‘spouw’ vaak zo’n één á twee centimeter diep. Het is die spouw, waar stilstaande lucht in zit, die zorgt voor isolatie. “Net zoals wanneer je een jas draagt.”
Lijstje rondom het raam

Als die ruimte met stilstaande lucht groter is, isoleert die beter. Carton beschrijft hoe je met stroken van het goedkope isolatiemateriaal EPS een lijst rondom het raam kan maken. “Met een spouw van drie a vier centimeter haal je maximale isolatie. Dan maak je je enkelglas 35 procent warmteresistenter, en oud dubbelglas 20 procent.”

Iedereen met oud glas die vreest voor een koude en/of dure winter, kan volgens Carton dus het beste als eerste met krimpfolie aan de slag. “Met led-lampjes en radiatorfolie bespaar je hooguit drie procent van je energiekosten. Dit folie zorgt voor veel grotere winst.” Op de website van TNO staat een stappenplan, een beetje zoals bij Ikea-meubels, waarop huisisoleerders kunnen zien welke spullen te kopen en hoe dit aan te brengen.

Tegelijkertijd beseft Carton dat de mensen die echt met energiearmoede kampen moeilijk te bereiken zijn met een uitleg op de TNO-site of de rubriek ‘Groene gids’ in Trouw. “Zij lezen de krant helemaal niet, en hebben geen geld voor een betaald abonnement.” Hij probeert daarom gemeentelijke initiatieven tegen energiearmoede te informeren over zijn toepassing, zoals de Fixbrigade in Amsterdam.
Help anderen

Die komen nu al gratis bij mensen thuis klussen en isoleren, en zijn van plan ook met Cartons lijst-en-folie-combinatie aan de slag te gaan. Ook start deze maand nog een pilot met het folie in Den Haag, en lopen gesprekken met Eindhoven, Deventer, Den Helder en Delft.

Aan mensen die zelf al goed geïsoleerd glas hebben, raadt Carton aan om de komende tijd extra om zich heen te kijken, bijvoorbeeld naar buren, kennissen of mensen die ze via-via kennen, die mogelijk wel in de problemen raken vanwege oude ramen. “Het moeilijkste is om de doelgroep te bereiken die het zwaar heeft. Daar kan iedereen aan bijdragen. Als eenmaal één iemand in een flat of galerij met dit folie aan de slag gaat, kan de rest ook geïnspireerd raken.”

Nog één waarschuwing voor mensen met goed geïsoleerd HR+ of HR++ dubbelglas: probeer daar niet ook nog een laag krimpfolie voor te plakken, als extra isolatie. “De onderzoeker in mij kon het niet laten om het in mijn nieuwbouwwoning toch te proberen”, zegt Carton lachend. Maar de coating op dat moderne glas werd te heet en begon uit te zetten, wat voor spanning zorgde. “Ik hoorde even later een harde knal. Mijn raam was gesprongen.”

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:09

Ow goeie! Want de nieuwe deuren (zit zowel voor als achter zijlicht in) zal nog wel jaar duren met de drukte.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 21:59

Wij hebben dubbel glas, maar wel oud glas van een jaar of dertig geleden. Zou die coating in zijn waarschuwing in de laatste alinea daar op zitten? Denk het toch niet? En waarom wordt het te warm? Door de zon?

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 23:30

Picopico schreef:
Letizia schreef:

Ja, maar ze hadden een speciale manier van bevestigen waardoor het nog beter werkt. Volgens mij op het kozijn ipv direct op het raam, maar dat weet ik niet precies meer. Dat folie heb ik al :j

@ wouterpaard, misschien kan dit bij jou ook wel?

Edit: artikel gevonden, maar het zit achter een betaalmuur. Er is hier zeker niet toevallig een abonnee? :') O:)
https://www.trouw.nl/duurzaamheid-economie/folie-voor-je-raam-een-verbluffend-goedkope-doe-het-zelftip-om-veel-energiekosten-te-besparen~bef6f10e/

Het stappenplan staat hier
https://www.tno.nl/nl/newsroom/insights ... iearmoede/

Hier het filmpje:
https://m.youtube.com/watch?v=JsLwooOep ... e=youtu.be

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:17

Bedankt voor de linkjes! Handig.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:22

@ pimmetje _/-\o_ dank!

@ sybelle jij ook bedankt :)

mysa schreef:
Wij hebben dubbel glas, maar wel oud glas van een jaar of dertig geleden. Zou die coating in zijn waarschuwing in de laatste alinea daar op zitten? Denk het toch niet? En waarom wordt het te warm? Door de zon?

Vraag ik me nu ook af. Ik heb ook dubbelglas van zeker 30 jaar oud (denk ik), maar helemaal zeker weet ik dat niet. Moet dat niet in de lijst te zien zijn?

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 17:14

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:22

Wij hadden vandaag de 190 euro van Vattenfall op de rekening *\o/*

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 20:24

Ik moet nog een week wachten op mijn afrekening

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 21:15

Dit is de 190 euro compensatie. Mijn afrekening duurt nog 1-2 weken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 21:17

Babsiej schreef:

Wij ook.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 23:40

Veel werken scheelt ook in stookkosten, want voor 2 uurtjes wakker zijn gaat die kachel hier niet meer aan _O-. Vorig jaar had ik ander werk waardoor ik 2 middagen vrij was en dat is nu niet meer zo. Dat zie ik ook echt wel terug in mijn verbruik. Was er in maart begonnen en had 52% minder verbruik dan maart het jaar ervoor.

Ik kreeg net de eindafrekening van Oxxio, krijg een zéér mooi bedrag terug. Heb echt zo zuinig mogelijk gedaan (ketel op eco stand, zo kort mogelijk douchen, meer kleding aan etc.) Alleen afgelopen week heb ik de verwarming wel gewoon op 19,5 gehad 's avonds omdat ik er een beetje klaar mee was en die 3,39 per kuub voor een week ook wel prima vond, gezien ik toch op had gezegd bij Oxxio. Met de eindafrekening ook mooi bericht gekregen over die 190 euro die gestort gaat worden. En dan had werk ook nog eens een superfijn bericht. Al met al ben ik dit jaar dus eigenlijk meer dan prima doorgekomen. Ik wist het wel ergens door het zuinige gebruik, maar het is toch altijd even spannend als die afrekening gemaakt wordt.

Hoe zit dat eigenlijk met thuiswerkers? Krijgen die nog een compensatie van werk oid?

Dat folie heb ik ook al een paar jaar. Of het echt werkt om de warmte binnen te houden, weet ik niet, want ze zitten alleen op mijn ramen en de roosters erboven staan gewoon open. Ik had het vooral gekocht voor vocht op het glas op mijn voordeur. Sinds ik het folie erop heb, heb ik geen vocht meer op de voordeur, dat is echt heel fijn. Vriendin van me heeft het ook gedaan en die had hetzelfde effect. Heb wel al een paar keer opnieuw moeten kopen en plakken, maar dat kan aan de locatie liggen. In de zomer staat de zon er de hele dag op en ik heb het idee dat het plakrandje daardoor loslaat. En een paar weken geleden had de kat ruzie met een kat buiten, dus toen zaten er allemaal halen in. Maar een nieuw folietje is echt zo gefixed. Werkt heel makkelijk en het is niet duur.

Hier ook de ervaring dat kachel snachts naar 15 en 's avonds even doorstoken goedkoper is dan de hele nacht naar 15 en minder doorstoken 's avonds :j.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 23:44

Babsiej schreef:

Wat gek, ik heb het al zeker 10 dagen op de rekening, ook Vattenfall

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 23:47

Wij krijgen maar liefst €2 voor een dag thuis werken. Dat is er nu pas net door na 2 jaar heel veel thuiswerken (niet met terugwerkende kracht). Dat ik voor €2 mijn huis niet 8uren warm kan krijgen, dat is mijn eigen probleem, denk ik…
Misschien nog eens achteraan. Maar ik verwacht er niet op korte termijn verandering in.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-22 09:23

€2,- is inderdaad niet veel, maar toch fijn dat het er door is nu dan. En snap dat je daar niet voor kan stoken, maar snap ook dat je werkgever moeilijk het stoken van de woning van een x aantal werknemers kan gaan vergoeden. Één kantoorpand verwarmen is natuurlijk stukken goedkoper dan een x aantal woningen.