Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cural

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 10:20

Moderatoropmerking:
Dit bericht was tegen de regels
Laatst bijgewerkt door ynskek op 07-12-22 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Amyyy

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 15:10

Daar is dit topic niet voor bedoeld, als je een huis wil verkopen kun je beter een advertentie op de markt zetten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:44

Was het echt zo anders dan wat bepaalde andere bakkers hier steeds doen :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:47

Naar mijn idee zat er weinig verschil in. -O- Het lijkt me juist een goede plek om even een link neer te zetten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 16:50

smurffie schreef:
Was het echt zo anders dan wat bepaalde andere bakkers hier steeds doen :=

Ik wil net zeggen, er zijn wel meer die een hele reclamecampagne voeren in dit topic. Trek dan één lijn want dit is niet fair.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:00

In principe is het niet de bedoeling om enkel voor het droppen van de link naar een advertentie een topic binnen te vallen.

Voor het op deze manier plaatsen van advertenties hebben we de Bokt Markt. Wel is het toegestaan om de link naar een advertentie in je onderschrift te vermelden zodat deze onder al je posts te zien is.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:04

ynskek schreef:
In principe is het niet de bedoeling om enkel voor het droppen van de link naar een advertentie een topic binnen te vallen.

Voor het op deze manier plaatsen van advertenties hebben we de Bokt Markt. Wel is het toegestaan om de link naar een advertentie in je onderschrift te vermelden zodat deze onder al je posts te zien is.

Dan heb jij óf hier niet (goed) mee gelezen óf de een mag stukken meer promotie voeren dan de ander.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:05

Mocht je in het vervolg posts tegenkomen die hier tegen in gaan dan kun je dit uiteraard bij ons melden.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 17:20

Hier is de taxatie geweest en precies getaxeerd op wat we geboden hebben.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 12:49

Is hier toevallig iemand die ervaring heeft met een (NVM) no risk clausule? En dan met name vanuit de verkoper gezien.
Ik kan de situatie per PB wel even uitleggen :)

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 13:56

Wij wel als koper

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:49

Begreep laatst dat t de laatste tijd vaker gebeurd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 15:59

Flicka12 schreef:
Is hier toevallig iemand die ervaring heeft met een (NVM) no risk clausule? En dan met name vanuit de verkoper gezien.
Ik kan de situatie per PB wel even uitleggen :)

Yep, er zijn 2 soorten:
Voor de koper: onder voorbehoud verkoop eigen woning.
Voor de verkoper: onder voorbehoud aankoop nieuwe woning.
Citaat:
Hoe werkt dit in de praktijk?
Als een verkoper overeenstemming heeft bereikt met een koper wordt in de koopovereenkomst een clausule opgenomen waarbij wordt omschreven dat de verkoper bijvoorbeeld 6 maanden de tijd krijgt om een nieuwe woning aan te kopen. Lukt dit niet? Dan kan een verkoper de koopovereenkomst ontbinden of de termijn van het voorbehoud verlengen. Met deze clausule wordt het voor verkopers mogelijk om eerste te verkopen en pas daarna te kopen, zonder het risico om dakloos te worden!

https://www.makelaarsland.nl/makelaar/n ... gMQAvD_BwE

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:37

Bij ons ging het niet zozeer om verkoop van eigen woning, maar om een langere tijd voor de financiering

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 17:50

Een half jaar geleden hebben wij afgezien van een woning omdat in de koopovereenkomst (zonder overleg) deze clausule werd opgenomen, met als toevoeging dat de verkoper de woning bleef aanbieden in de periode dat de ontbindende voorwaarde liep. Als er een andere partij kwam, hadden wij 3 dagen de tijd ons bod aan te passen/af te zien van de ontbindende voorwaarde.
Is dit nu eigenlijk gebruikelijk tegenwoordig?

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-22 22:34

chevax schreef:
Een half jaar geleden hebben wij afgezien van een woning omdat in de koopovereenkomst (zonder overleg) deze clausule werd opgenomen, met als toevoeging dat de verkoper de woning bleef aanbieden in de periode dat de ontbindende voorwaarde liep. Als er een andere partij kwam, hadden wij 3 dagen de tijd ons bod aan te passen/af te zien van de ontbindende voorwaarde.
Is dit nu eigenlijk gebruikelijk tegenwoordig?

Dat is bij ons inderdaad ook het geval :j Alleen ben ik de koper in dit geval.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 03:44

ynskek schreef:

Het moest natuurlijk bokkers zijn.
En nee ik vind het oprecht niet anders dan de halve verkoop campagnes die hier half verscholen geplaatst worden, ook getemd worden, wel mogen.
Anyway..

Ja het lijkt me heel normaal dat mensen hun huis gewoon aangeboden houden en je eerste keuze hebt.
Meer dan dat kan je ook niet echt verwachten in deze tijd.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 04:29

Nee, ik vind dat niet normaal. Je komt samen iets overeen en ondertussen blijft het huis in de verkoop. Krijgt verkoper een hoger bod, moeten wij daarin meegaan. Het is imo geen kwestie meer van eerste keuze, dat stadium ben je gepasseerd als je een overeenkomst sluit.
Wat is een overeenkomst dan waard? Plus dat dit natuurlijk een geweldige manier is om mensen tegen elkaar op te laten bieden.
Dat is iig niet de manier waarop ik zaken doe.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 05:18

Er zijn wel meer dingen waar jij en ik het niet over eens zijn.
Maar waarom zou de koper een sterkere positie moeten hebben dan de verkoper?
Sommige kopers willen een voorwaarde verkoop eigen huis, dat is leuk. Maar als ze dan teveel geld vragen zitten de verkopers vast aan een contract waar ze geen invloed op hebben en vast omdat ze willen verkopen.
Dus nee gek vind ik t niet.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 07:59

smurffie schreef:
Er zijn wel meer dingen waar jij en ik het niet over eens zijn.
Maar waarom zou de koper een sterkere positie moeten hebben dan de verkoper?
Sommige kopers willen een voorwaarde verkoop eigen huis, dat is leuk. Maar als ze dan teveel geld vragen zitten de verkopers vast aan een contract waar ze geen invloed op hebben en vast omdat ze willen verkopen.
Dus nee gek vind ik t niet.

Er is helemaal geen sprake van een sterke of zwakkere positie. Je onderhandelt samen en uit die onderhandekingen komt een overeenkomst waar beide partijen achter staan (anders teken je geen overeenkomst). Nogmaals, waarom teken je een overeenkomst als je de woning blijft aanbieden?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 09:19

Je kan natuurlijk niet zomaar aan een ander verkopen, je geeft je kopers altijd eerst de kans om hun voorwaarde bij te stellen

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 09:25

Nou dat zou je bij een paard eens moeten doen. Ik vind het belachelijk. Gekocht is gekocht. Met die voorwaarden zou ik nog niet eens een bod doen.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:05

Ik vind het ook heel vreemd eigenlijk. In de UK werkt het min of meer zo (daar teken je pas als alles rond is, meestal kort voor de overdracht, tot die tijd mag de verkoper dus ook gewoon een ander bod accepteren) en ik kan je echt vertellen dat dat geen handig systeem is :+

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:35

Charaz schreef:
Je kan natuurlijk niet zomaar aan een ander verkopen, je geeft je kopers altijd eerst de kans om hun voorwaarde bij te stellen

Jawel, je kunt wel aan een ander verkopen. Als die meer biedt heb je als “koper” 3 dagen de kans om opnieuw te bieden of er vanaf te zien. Dus ondanks een overeenkomst (waarin je een prijs overeen kwam) kun je uiteindelijk toch geforceerd worden om een hoger bod te doen (als je meegaat in dit systeem).

Dus je hebt de onderhandelingen achter de rug, regelt je hypotheek en plots hoor je dat er fors is overboden. Dan sta je wrs met je rug tegen de muur: je eigen woning is misschien verkocht, je hebt alles geregeld omdat je een getekende overeenkomst hebt. Die niks voorstelt als het erop aankomt.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-22 10:37

chevax schreef:
Charaz schreef:

Jawel, je kunt wel aan een ander verkopen. Als die meer biedt heb je als “koper” 3 dagen de kans om opnieuw te bieden of er vanaf te zien. Dus ondanks een overeenkomst (waarin je een prijs overeen kwam) kun je uiteindelijk toch geforceerd worden om een hoger bod te doen (als je meegaat in dit systeem).

Dat was bij ons niet het geval. De koper heeft 48 uur (48 uurs clausule wordt het ook wel genoemd) om zijn voorbehoud van verkoop eigen woning in te trekken. Het bod blijft hetzelfde.