Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
MacavityL schreef:Ik was benieuwd wat een ‘gemiddelde’ aankoopmakelaar ongeveer kost, maar vond via google heel uiteenlopende bedragen zonder info wat je ervoor precies voor krijgt.
Ik heb er met één NvM makelaar gesproken die geschikte woningen toestuurt (voordat ze op Funda komen), mee gaat met bezichtigingen, een overzicht maakt met informatie over de woning (fundering, vve, etc), advies geeft (ook of het zin heeft de biedingsoorlog aan te gaan), de bieding/onderhandelingen voor je doet, ofwel hele traject tot sleuteloverdracht voor €3000. Dit is dan voor 2 biedingen/onderhandelingen, als dit toch niets wordt (bijv overboden), moet je voor een derde en volgende keren €450 per keer betalen. Hij geeft aan in de huidige tijd (en voor mijn budget) gemiddeld 2-3 keer nodig te hebben en dan lukt de koop.
Maar ik heb dus geen idee of dit een beetje reëel is voor gebied net buiten Amsterdam? Met al die overbiedingen ben ik bang dat ik straks paar duizend euro kwijt ben aan de aankoopmakelaar en nog steeds geen woning heb (al probeert hij me te overtuigen dat het niet zo zal lopen).
Yipee schreef:MacavityL schreef:Ik was benieuwd wat een ‘gemiddelde’ aankoopmakelaar ongeveer kost, maar vond via google heel uiteenlopende bedragen zonder info wat je ervoor precies voor krijgt.
Ik heb er met één NvM makelaar gesproken die geschikte woningen toestuurt (voordat ze op Funda komen), mee gaat met bezichtigingen, een overzicht maakt met informatie over de woning (fundering, vve, etc), advies geeft (ook of het zin heeft de biedingsoorlog aan te gaan), de bieding/onderhandelingen voor je doet, ofwel hele traject tot sleuteloverdracht voor €3000. Dit is dan voor 2 biedingen/onderhandelingen, als dit toch niets wordt (bijv overboden), moet je voor een derde en volgende keren €450 per keer betalen. Hij geeft aan in de huidige tijd (en voor mijn budget) gemiddeld 2-3 keer nodig te hebben en dan lukt de koop.
Maar ik heb dus geen idee of dit een beetje reëel is voor gebied net buiten Amsterdam? Met al die overbiedingen ben ik bang dat ik straks paar duizend euro kwijt ben aan de aankoopmakelaar en nog steeds geen woning heb (al probeert hij me te overtuigen dat het niet zo zal lopen).
Ik kreeg een offerte voor al dat voor 2600 euro geloof ik en dan onbeperkt de tijd. Dus niet vast aan een bepaald aantal keer. Aangezien je in deze woningmarkt vaker moet bieden (wij nu inmiddels al 3 keer zonder succes), vind ik het wel erg duur. Ook hebben wij echt wel meer dan 3 bezichtigingen gedaan.
MacavityL"
[quote="Yipee schreef:MacavityL schreef:Ik was benieuwd wat een ‘gemiddelde’ aankoopmakelaar ongeveer kost, maar vond via google heel uiteenlopende bedragen zonder info wat je ervoor precies voor krijgt.
/quote]
Ik kreeg een offerte voor al dat voor 2600 euro geloof ik en dan onbeperkt de tijd. Dus niet vast aan een bepaald aantal keer. Aangezien je in deze woningmarkt vaker moet bieden (wij nu inmiddels al 3 keer zonder succes), vind ik het wel erg duur. Ook hebben wij echt wel meer dan 3 bezichtigingen gedaan.
Bezichtigingen is onbeperkt, het gaat om het aantal biedingen, maar zo te horen moet ik toch maar nog eens bespreken, juist omdat het zo’n gekkenhuis is..
Fitzroy schreef:Dat had ik hetzelfde, tjiftjaf. Maar hij ging bij mij wel pas bij de tweede keer bezichtigen mee. De eerste keer deed ik zelf en voor degenen waar het een keer kijken en bieden was, vroeg ik alleen zijn advies.
Eef_Bam schreef:Excuses voor het binnenvallen btw, lees al een tijdje mee maar was nog niet actief op zoek.
Ben begonnen met serieus rondkijken, woon nu in Utrecht maar dat is als eenverdiener niet te doen... Dus ik kijk nu zo'n 50 km verderop in de regio Ede. Heb een eerste huis bezichtigd, echt ontzettend mooi en instapklaar, helaas waren er 17 anderen + een wachtlijst die dat vast ook vinden
. Ik wil wel een bod gaan doen iets boven de vraagprijs, zal wel overboden worden, maar wil me ook niet meteen te gek laten maken. Maar ja wil ook wel erg graag het huis
. Twijfel dus. Hoe bepalen jullie hoeveel je overbied?
Yipee schreef:Eef_Bam schreef:Excuses voor het binnenvallen btw, lees al een tijdje mee maar was nog niet actief op zoek.
Ben begonnen met serieus rondkijken, woon nu in Utrecht maar dat is als eenverdiener niet te doen... Dus ik kijk nu zo'n 50 km verderop in de regio Ede. Heb een eerste huis bezichtigd, echt ontzettend mooi en instapklaar, helaas waren er 17 anderen + een wachtlijst die dat vast ook vinden
. Ik wil wel een bod gaan doen iets boven de vraagprijs, zal wel overboden worden, maar wil me ook niet meteen te gek laten maken. Maar ja wil ook wel erg graag het huis
. Twijfel dus. Hoe bepalen jullie hoeveel je overbied?
Welkom bij de club! Ik wens je heel veel succes.
Hoe ik bepaal hoeveel ik kan overbieden? Ik weet mijn max hypotheek en weet hoeveel eigen geld ik heb. Ik kijk eerst voor hoeveel overbieden je waarschijnlijk nog meegefinancierd krijgt in de hypotheek en afhankelijk van hoeveel eigen geld ik overheb kan ik dat erbovenop doen. En daarnaast bedenk ik mij altijd: wat is dit huis mij waard? Dat is denk ik ook de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen. Verlies jezelf niet in de strijd.
Het is gewoon ruk en niet leuk.