Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_spekkie_x

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 16:37

Op 185.000 wordt ook gerust 30.000 overboden. Het is niet te doen.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 17:51

Ik was benieuwd wat een ‘gemiddelde’ aankoopmakelaar ongeveer kost, maar vond via google heel uiteenlopende bedragen zonder info wat je ervoor precies voor krijgt.

Ik heb er met één NvM makelaar gesproken die geschikte woningen toestuurt (voordat ze op Funda komen), mee gaat met bezichtigingen, een overzicht maakt met informatie over de woning (fundering, vve, etc), advies geeft (ook of het zin heeft de biedingsoorlog aan te gaan), de bieding/onderhandelingen voor je doet, ofwel hele traject tot sleuteloverdracht voor €3000. Dit is dan voor 2 biedingen/onderhandelingen, als dit toch niets wordt (bijv overboden), moet je voor een derde en volgende keren €450 per keer betalen. Hij geeft aan in de huidige tijd (en voor mijn budget) gemiddeld 2-3 keer nodig te hebben en dan lukt de koop.

Maar ik heb dus geen idee of dit een beetje reëel is voor gebied net buiten Amsterdam? Met al die overbiedingen ben ik bang dat ik straks paar duizend euro kwijt ben aan de aankoopmakelaar en nog steeds geen woning heb (al probeert hij me te overtuigen dat het niet zo zal lopen).

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 18:16

MacavityL schreef:
Ik was benieuwd wat een ‘gemiddelde’ aankoopmakelaar ongeveer kost, maar vond via google heel uiteenlopende bedragen zonder info wat je ervoor precies voor krijgt.

Ik heb er met één NvM makelaar gesproken die geschikte woningen toestuurt (voordat ze op Funda komen), mee gaat met bezichtigingen, een overzicht maakt met informatie over de woning (fundering, vve, etc), advies geeft (ook of het zin heeft de biedingsoorlog aan te gaan), de bieding/onderhandelingen voor je doet, ofwel hele traject tot sleuteloverdracht voor €3000. Dit is dan voor 2 biedingen/onderhandelingen, als dit toch niets wordt (bijv overboden), moet je voor een derde en volgende keren €450 per keer betalen. Hij geeft aan in de huidige tijd (en voor mijn budget) gemiddeld 2-3 keer nodig te hebben en dan lukt de koop.

Maar ik heb dus geen idee of dit een beetje reëel is voor gebied net buiten Amsterdam? Met al die overbiedingen ben ik bang dat ik straks paar duizend euro kwijt ben aan de aankoopmakelaar en nog steeds geen woning heb (al probeert hij me te overtuigen dat het niet zo zal lopen).

Ik kreeg een offerte voor al dat voor 2600 euro geloof ik en dan onbeperkt de tijd. Dus niet vast aan een bepaald aantal keer. Aangezien je in deze woningmarkt vaker moet bieden (wij nu inmiddels al 3 keer zonder succes), vind ik het wel erg duur. Ook hebben wij echt wel meer dan 3 bezichtigingen gedaan.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 18:19

puh dat vind ik wel erg duur. Wij hebben inmiddels ook al 3 keer zonder success geboden.

ben trouwens een beetje jalours op mijn collega...ze heeft eergisteren haar eerste huis bezocht en het ook nog gekocht voor 4000 onder de vraagprijs (alhoewel dat wel een beetje de vraag is, of dat inderdaad zo is). Wij zijn al een half jaar bezig. ontelbaar vele huizen bezocht, 3 keer geboden en niet gekregen... :+

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 18:20

Wij hadden een aankoopmakelaar voor €4000. Gaat mee met iedere bezichtiging en er zit geen max. aan het aantal onderhandelingen, biedingen of bezichtigingen. Wij hebben uiteindelijk zo’n 25 huizen bekeken en 15 keer geboden. Dus was heel fijn dat zij geen limiet hadden op hun dienstenpakket :D Kost wat, maar dan hoef je nergens over na te denken. Was echt top. Verdiepte zich ook voor iedere bezichtig in het huis, in de vve-stukken. Wij hebben er geen verstand van dus hadden hier heel veel baat bij.

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 18:32

wij hadden het totaal pakket voor 2500. beide geen ervaring dus was wel heel handig.

Uiteindelijk huis voor 2500 onder vraagprijs gekocht. Het was ook ons gegund waren veel meer gegadigden. Super blij mee nog steeds.

O en 2 huizen bekeken. De laatste dus met de aankoopmakelaar. Toevallig makelaar van eerste huis _O-

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 18:32

Gekkenhuis op de markt. Ook bij ons best bijzonder, een appartement in Zwolle (zeer centraal van alles). Twee keer wezen kijken, schijnt bijzonder te zijn. En gekocht onder de vraagprijs.

Als ik hier zo meelees, moet je er als de kippen bij zijn en een flink bod boven de vraagprijs doen. Dat is haast niet te doen.

Edit : ok vierkante meter prijs is best hoog. Misschien dat wat uitmaakt.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:25

Yipee schreef:
MacavityL schreef:

Ik kreeg een offerte voor al dat voor 2600 euro geloof ik en dan onbeperkt de tijd. Dus niet vast aan een bepaald aantal keer. Aangezien je in deze woningmarkt vaker moet bieden (wij nu inmiddels al 3 keer zonder succes), vind ik het wel erg duur. Ook hebben wij echt wel meer dan 3 bezichtigingen gedaan.

Bezichtigingen is onbeperkt, het gaat om het aantal biedingen, maar zo te horen moet ik toch maar nog eens bespreken, juist omdat het zo’n gekkenhuis is..

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 19:42

MacavityL"
[quote="Yipee schreef:
MacavityL schreef:

/quote]

Bezichtigingen is onbeperkt, het gaat om het aantal biedingen, maar zo te horen moet ik toch maar nog eens bespreken, juist omdat het zo’n gekkenhuis is..

Als die makelaar ervan overtuigd is dat 2-3 keer bieden genoeg is met zijn hulp, zou hij toch ook gewoon een onbeperkt pakket kunnen aanbieden :Y) ? Zeker in de regio Amsterdam zou ik niet kiezen voor de constructie die nu wordt voorgesteld.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 20:09

Ik ook niet. Ik geloof echt wel in het nut van zo'n aankoop makelaar pakket, maar die beperkte biedingen en de daarna per stuk prijs, vind ik niet oke.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 21:12

Wow na een paar biedingen extra toeslag? Dat zou ik echt niet doen.

Flink overbieden gebeurt ook wel in een lagere prijsklasse. Appartement van mijn nichtje is voor 35.000 boven de vp verkocht en die zat rond de 150.000 vp

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 21:25

Excuses voor het binnenvallen btw, lees al een tijdje mee maar was nog niet actief op zoek :o .

Ben begonnen met serieus rondkijken, woon nu in Utrecht maar dat is als eenverdiener niet te doen... Dus ik kijk nu zo'n 50 km verderop in de regio Ede :Y) . Heb een eerste huis bezichtigd, echt ontzettend mooi en instapklaar, helaas waren er 17 anderen + een wachtlijst die dat vast ook vinden }:0 . Ik wil wel een bod gaan doen iets boven de vraagprijs, zal wel overboden worden, maar wil me ook niet meteen te gek laten maken. Maar ja wil ook wel erg graag het huis :Y). Twijfel dus. Hoe bepalen jullie hoeveel je overbied?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 21:41

Waarschijnlijk zijn we elkaars concurrent.. :P Wij zijn momenteel ook aan t zoeken in Ede (en Lunteren).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 21:46

Ik vond dat overbieden ook wel een dingetje. Mijn aankoopmakelaar deed alleen in zijn eigen plaats met mij kijken en bieden, maar heeft wel een paar keer geadviseerd hoeveel ik moest overbieden om het te krijgen. En aan mij de keuze of ik dat ervoor over had. Wat ik terug gehoord heb, zat hij wel aardig in de richting.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:35

Omdat wij landelijk zochten hebben wij 2 verschillende aankoopmakelaars gehad.
Beiden zijn mee geweest naar 1 of meerdere woningen waar wij erg gecharmeerd van waren en dus ook al een keer bezichtigd hadden. Doordat de beide makelaars ons op de nadelen/manco's van de woningen hadden gewezen hebben wij op geen van de in totaal 4 huizen een bod uitgebracht.
Allebei de makelaars hadden de regel (volgens mij is dit bij NVM vastgelegd) No Cure, No Pay.
Dus van beiden aankoopmakelaars hebben wij geen factuur gekregen.
Ook hadden beide makelaars een vast bedrag voor hun werk. Of ze nou 1 huis mee zouden gaan bekijken of meer huizen. En als er niks wordt gekocht dan koste dat ons ook geen geld.
En dat is erg prettig want een verhuizing kost al genoeg.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:38

Dat had ik hetzelfde, tjiftjaf. Maar hij ging bij mij wel pas bij de tweede keer bezichtigen mee. De eerste keer deed ik zelf en voor degenen waar het een keer kijken en bieden was, vroeg ik alleen zijn advies.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:43

Fitzroy schreef:
Dat had ik hetzelfde, tjiftjaf. Maar hij ging bij mij wel pas bij de tweede keer bezichtigen mee. De eerste keer deed ik zelf en voor degenen waar het een keer kijken en bieden was, vroeg ik alleen zijn advies.

Hier ook hoor,
De aankoopmakelaars zijn pas meegegaan toen wij zelf al een bezichtiging hadden gehad.
En dat wij echt interesse hadden. Maar door toedoen van de aankoopmakelaars toch niet gekocht.
Ik kan een aankoopmakelaar ook echt aanbevelen want zij hebben de locale kennis(die wij niet hadden omdat wij niet uit die regio kwamen) en kunnen je echt goed adviseren.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 22:43

Eef_Bam schreef:
Excuses voor het binnenvallen btw, lees al een tijdje mee maar was nog niet actief op zoek :o .

Ben begonnen met serieus rondkijken, woon nu in Utrecht maar dat is als eenverdiener niet te doen... Dus ik kijk nu zo'n 50 km verderop in de regio Ede :Y) . Heb een eerste huis bezichtigd, echt ontzettend mooi en instapklaar, helaas waren er 17 anderen + een wachtlijst die dat vast ook vinden }:0 . Ik wil wel een bod gaan doen iets boven de vraagprijs, zal wel overboden worden, maar wil me ook niet meteen te gek laten maken. Maar ja wil ook wel erg graag het huis :Y). Twijfel dus. Hoe bepalen jullie hoeveel je overbied?

Welkom bij de club! Ik wens je heel veel succes. :)

Hoe ik bepaal hoeveel ik kan overbieden? Ik weet mijn max hypotheek en weet hoeveel eigen geld ik heb. Ik kijk eerst voor hoeveel overbieden je waarschijnlijk nog meegefinancierd krijgt in de hypotheek en afhankelijk van hoeveel eigen geld ik overheb kan ik dat erbovenop doen. En daarnaast bedenk ik mij altijd: wat is dit huis mij waard? Dat is denk ik ook de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen. Verlies jezelf niet in de strijd.

Het is gewoon ruk en niet leuk.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:06

Oei, regio ede is ook echt wel pittig. Ik heb gezocht in wageningen en was echt niet te doen.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-20 23:33

We gaan t zien. Ben in principe al vanaf januari aan t kijken. Ook 1 bod gedaan maar niet geaccepteerd (gelukkig achteraf). Vanwege (interne) opleiding toch nog even gewacht met bieden op andere huizen, ondertussen wel funda in de gaten gehouden. Nu is alles afgerond en kunnen we echt gaan 'zoeken', zoeken tussen haakjes want funda heb ik al uitgespeeld.. :') Afgelopen donderdag contract getekend bij aankoopmakelaar, geeft weer een beetje frisse energie. :)

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 00:30

Yipee schreef:
Eef_Bam schreef:

Welkom bij de club! Ik wens je heel veel succes. :)

Hoe ik bepaal hoeveel ik kan overbieden? Ik weet mijn max hypotheek en weet hoeveel eigen geld ik heb. Ik kijk eerst voor hoeveel overbieden je waarschijnlijk nog meegefinancierd krijgt in de hypotheek en afhankelijk van hoeveel eigen geld ik overheb kan ik dat erbovenop doen. En daarnaast bedenk ik mij altijd: wat is dit huis mij waard? Dat is denk ik ook de belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen. Verlies jezelf niet in de strijd.

Het is gewoon ruk en niet leuk.

Het dikgedrukte klopt zeker. Ik zou best veel kunnen overbieden maar weiger heel mijn spaargeld er doorheen te jagen. Ik hou graag een buffer achter de hand voor als die 18 jaar oude cv ketel het begeeft :Y) . Echter is het huis wel echt precies wat ik zoek, dus heb ik er wel meer voor over dan als ik nog twijfelpunten had. Ik heb wel een, voor mij symbolisch, onafgerond bedrag in gedachten waar ik dan maar voor ga.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 09:31

Bij ons in de regio hoorn/ heerhugowaard
Zien we ze regelmatig voor 30 a 40 duizend meer weggaan. Het lijkt hier nu alleen wel minder extreem te worden.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:21

Ik ga me ook maar eens melden in dit topic.
We zijn bijna 5 jaar geleden verhuisd naar een mooi dorp in de Betuwe.
Echter hoe meer we er over nadenken, hoe meer we weer terug willen naar Wageningen. Soms kom je er pas achter hoe zeer je iets mist, als je het niet meer hebt.

Nu zien we dat de woningen hier in onze en omliggende straten relatief snel verkopen. Lees een week tot max. 3 maanden. Maar ja nooit geen garantie dat ook onze woning snel en goed verkoopt.

We hebben 3 kinderen en willen niet dakloos worden. Wat is in deze tijd wijsheid? Eerst verkopen, dan kopen of juist andersom, eerst kopen en dan verkopen?
En als je eerst koopt, kun je tegenwoordig nog bepaalde voorwaarden stellen, bv verkoop woning binnen x termijn, want de gedachte met stress met 2 huizen kunnen wij niet zo goed aan.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 17:30

Ik denk dat het moeilijker is een huis te kopen dan je eigen huis te verkopen.
Je kunt natuurlijk ook op huizenjacht gaan en ondertussen je huis te koop gaan zetten.
Er zit toch altijd een aantal weken tussen tot je huis gefotografeerd is en op Funda staat.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 18:52

Ik ben bang dat je met voorwaarden als eerst verkoop eigen huis niet ver gaat komen. Ik weet niet hoe overspannen de markt is in Wageningen maar ik denk dat het daar ook gekkenhuis is.

Dus ik zou eerst uitzoeken wat er financieel mogelijk is en daarna je eens goed gaan verdiepen wat de markt doet in Wageningen bij het soort huis wat jullie willen en daarna een keuze gaan maken. Ik ben bang dat het juist veel stress gaat opleveren omdat juist de koop van een huis erg lastig is en helemaal als je dan nog je eigen huis moet verkopen.