We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Re: We sparen en besparen door in dit topic met vooral de vraag hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:34

Tandarts kost echt klauwen vol geld. Verleden jaar een paar wortelkanaalbehandelingen gehad en ik was ondanks mijn verzekering nog 900,- kwijt.
Fysio had ik dit jaar op 9 behandelingen gezet en ja hoor, ik struikel over een stoepje en ben dit jaar buiten mijn premie en eigen risico al 1.700,- kwijt aan ziektekosten 8)7

Pittige discussie idd. Ik praat ook vanuit een luxe positie. Maar ik stel ook mijn prioriteiten. Dus douche ik minder en zit ‘s avonds met een dekentje. Dan kun je zeggen wat een onzin, maar daar bespaar ik gelijk geld. Je kunt bij AH je weekboodschappen bestellen, maar je kunt ook naar de Lidl gaan. Dat ik het kan betalen wil nog niet zeggen dat ik het ook uitgeef.
Zo heb ik dit jaar al een leuk bedrag (lees: een gratis vliegvakantie) aan rente ontvangen bij Raisin. Een ander zegt: teveel gedoe en je moet je identificeren. Keuzes, keuzes.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 17:50

ja dat Raisin lees ik vaker, ik ben een beetje een nitwit met dat soort dingen, maar ik denk er wel steeds harder over na om een klein beetje geld weg te zetten.. het is toch wel fijn als dat gewoon ergens staat en dan een beetje meer wordt :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:13

Lastige discussie maar ik denk dat er waarheid zit in beide kanten. Met de juiste mentaliteit kan je bijna altijd wel sparen. Maar ten koste van wat? En dat is de afweging die je alleen zelf kan maken. Ik ken iemand die echt weinig te besteden had en moest bezuinigen op alles, ook eten. Maar elke week legde ze een paar gulden apart. Ze zei altijd: Van kleine borreltjes word je ook dronken. Na enkele jaren had ze toch een mooi bedrag bij elkaar gespaard.
En nee, geen tienduizend euro. Maar ik geef die paar euro per week nu al uit aan een tosti en een cappuccino op het werk. Of een zakje snoep. Of een onzin iets bij de Action.
En zo zijn er ook mensen die het uitgeven aan roken, alcohol, huisdieren, hobby’s, paard of noem maar op. Dat zijn keuzes. Jij alleen kan voor jouzelf bepalen wat de afwegingen zijn. En wat voor jou acceptabel of luxe is.
Aan het einde van het jaar denk ik vaak: Jee, dit was mijn jaarsalaris en dit heb ik er maar van gespaard. En dit waren mijn vaste lasten, heb ik dan zoveel uitgegeven aan wat anders? Daar schrik ik dan wel van.
Maar ik kies er ook voor om te leven. Ik geniet van die tosti en die cappuccino. En dat is ook wat waard.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:20

Needje schreef:
8nnemiek schreef:
Ik ben het wel voor een groot deel met Prairy eens.
Tuurlijk, er zijn ook zat mensen die er echt niks aan kunnen doen, maar óók heel veel mensen die er bewust voor kiezen om hun luxe niet op te geven. Wat ieders goed recht is natuurlijk.
Mensen vragen mij regelmatig hoe ik zo goedkoop kan eten. Nou, simpel; veel plantaardig en geen pakjes en zakjes.. En de reactie die ik dat vaak krijg is: 'ja maar ik wil wel vlees blijven eten..', 'ja maar ik kan niet goed koken'.. 'ja maar ik kies liever voor het gemak van een zakje uit de winkel'..
Dat geldt voor heel veel uitgaven natuurlijk. Van sigaretten en snoep tot het hebben van een (te grote) auto, nieuwe smartphone en/of abonnement, tv abonnement, verwarming op 20 graden, abonnement bij de sportschool, koffie bij de kiosk.
Ik heb dat allemaal niet.. Ik heb geen tv, ik heb zelfs geen stofzuiger meer gekocht toen die stuk ging, ik was veel kleding op de hand, net zoals de afwas, en probeer alles te repareren als er iets stuk gaat. Zonder al die besparingen zou ik ook niet kunnen sparen. En mensen realiseren zich vaak niet dat al die kleine uitgaven uiteindelijk een heel grote uitgave zijn.

Geld bijverdienen naast een fulltime baan vind ik wat overdreven, en ik ben ook geen voorstander van zwart werken naast een uitkering, maar puur met zuinig leven moet een gezond persoon in een kleine woning met een minimumloon eigenlijk prima kunnen rondkomen. Alleen dus niet in de luxe die mensen gewend zijn.

Zoals ik al eerder aangaf. Ik wil gewoon een leuk leven leiden en voor mij hoort daar sporten en m'n TV gewoon bij. Net als af en toe een hapje eten ergens of wat anders leuks doen.
Ik ga niet mn kleding met de hand wassen alsof ik nog in de middeleeuwen woon en heb gewoon een stofzuiger.
Ik hoef niet per se vlees maar ivm sporten wil ik wel genoeg goede eiwitten en die zitten (imo) gewoon meer in vlees helaas. (en dan nog eet ik niet elke dag vlees)
Verwarming staat bij mij eigenlijk altijd op 17 graden en ga met dekentje op de bank en douche meestal op de sportschool.
Sparen is goed maar alles opzij zetten alleen maar om geld op de spaarrekening te hebben lijkt me ook dodelijk saai.
Als die verrekte boodschappen niet zo duur geworden waren had het bv al een stuk gescheeld. Want ik betaal echt bijna twee keer zoveel onderhand dan een paar jaar geleden. Voor dezelfde dingen.

Zo sta ik er ook in. Geen betalende hobby's of sporten hier. Maar wel tv, hier en daar een Playstation spel, regelmatig een hapje eten doen we wel (op een goedkope manier).
Wel doe ik voor de rest enorm zuinig en ben ik 24/7 bezig met besparen, juist zodat ik mijn pannenkoek kan eten na een boswandeling. Is dat dan luxe of andere prioriteiten?
Want wij geven daarvoor bijvoorbeeld expres geen geld uit aan kleding of een lekker warm huis.

Boodschappen zijn hier ook een grote kostenpost. Ben veel meer kwijt als velen in dit topic terwijl ik daar echt geen euro meer op kan besparen zo goed zoek ik het uit.
En dat snapte ik nooit, maar inmiddels wel denk ik. Wij eten eiwitrijk. En als ik zie hoe de mensen eten die weinig uitgeven aan boodschappen (in dit topic, maar ook op facebook groepen etc) dan zie ik altijd heel erg weinig eiwit, en al helemaal als er plantaardig wordt gegeten (ookal wordt het vlees 'vervangen' door peulvruchten etc).

tamary schreef:
Goed gebit is nogal basisvoorwaarde voor goede gezondheid. Liever 2x/jaar mondhygeniste en controle dan achterstallig onderhoud + hartproblemen, etc. van rotte tanden. Preventie heeft bij mij dus de voorkeur en is een stuk goedkoper ook.

Eens :)

Steeds meer komen ze er ook achter hoe een slecht gebit te maken heeft met dementie etc.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:24

Maar vlees kun je juist heel goed vervangen door peulvruchten, zeker qua eiwit. Niet dat wij in het westen zo veel eiwit nodig hebben, maar er is een hele stroming atleten en andere topsporters die juist zijn overgestapt op plantaardig eten vanwege de gezondheidsvoordelen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 18:43

Nja wel/geen vlees blijft lastig ivm eiwit.. ik lees net zoveel verhalen van mensen die aangeven dat (vnl sporters) toch niet echt zonder kunnen..

Maar een stuk minder kan zeker! :j

Ik probeer aan de ene kant te besparen (boodschappen, energie) zodat ik aan de andere kant wat kan doen (sporten) .. alles tegelijk gaat niet maar dat hoeft ook niet :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:10

Ik las over moestuin en plantjes verkopen, daar moet je ook maar de ruimte voor hebben. Ik heb wat ruimte maar niet veel vooral niet binnen. Ik verkoop wat plantjes en oogst, maar dat dekt met geluk de investering en daarnaast kost het best wat tijd om de moestuin bij te houden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:52

Ik heb geen tuin, en amper een balkon .. mn groenten haal ik gewoon bij de supermarkt :P

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:16

Goeie dat je kan besparen op zorgverzekering en tandarts! Die tandartsverzekering kan idd eigenlijk niet uit, als je nooit wat hebt.
Ik kijk er persoonlijk ook ieder jaar naar, in december. Ik betaal echter maar 111 euro per maand, dus ik denk dat het wel goed zit.

Ik heb naar aanleiding van dit topic zonet nog even gecheckt maar ik heb helemaal geen tand verzekering _O- de afgelopen jaren wel hahah. Ik ben ook nog niet geweest dit jaar.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:42

Dank je voor de tandartsdiscussie. Was mijn tandartsafspraak helemaal vergeten, dus jullie hebben me geld bespaart, morgen heb ik de afspraak (was al bang dat het vandaag was, maar gelukkig dus morgen). Anders had ik dubbel moeten betalen. :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:01

8nnemiek schreef:
Maar vlees kun je juist heel goed vervangen door peulvruchten, zeker qua eiwit. Niet dat wij in het westen zo veel eiwit nodig hebben, maar er is een hele stroming atleten en andere topsporters die juist zijn overgestapt op plantaardig eten vanwege de gezondheidsvoordelen.

Ja het kan zeker plantaardig. Maar dan zit je wel weer op een andere manier van eten en een ander bedrag. De voorbeelden die jij geeft bijvoorbeeld om voor weinig geld te eten zijn ook allemaal laag in eiwit. Vooral in verhouding met de hoeveelheid calorieën.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:14

Moetuinplantjes verkopen is ook leuk ja, maar neemt inderdaad wel best wat tijd en ruimte in beslag. Ik heb het een aantal jaren gedaan. Ik begon 's winters altijd met twee bakken perspotjes en rond Mei had ik dan twee grote tafels vol plantjes staan.
Op de markt bracht het meestal zo'n 250/300 euro op. Uiteindelijk werd me dat wat te veel werk voor dat beetje winst. Maar toen ik nog wat krapper bij kas zat was ik daar altijd erg blij mee.

Geryon, welke voorbeelden bedoel je? Ik kook veel met peulvruchten, we eten soja yoghurt, hummus, pindakaas, sojamelk, tofu.. Havermout, tarwe.. allemaal bomvol eiwitten.
De keuringsdienst van waarde had eens een interessante aflevering over eiwit. Over hoe onnodig al die poeders zijn, over hoe we zelfs met minimale moeite allemaal al meer dan voldoende eiwit binnen krijgen. Het is echt zonde van je geld om speciaal voor het eiwit allerlei dure voeding te kopen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:15

Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Wij eten (helaas nog) bijna iedere dag vlees en ik red toch mijn boodschappen voor 60-80e pw voor 6dagen pw.
Efficient inkopen en niet teveel uitspattingen doen en dan is dat goed te doen.
Als ik diezelfde boodschappen bij de jumbo doe ben ik een stuk meer kwijt.

Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:26

Hoi allemaal,
Ik lees hier al een tijd mee en heb al veel tips opgedaan, Superfijn!
Beetje achtergrond: begin 30, 1 kind,en helaas lig ik in scheiding.
Financieel heel ruime jaren gehad aangezien ik zelf goed verdiende en expartner ook. Nu is de situatie volledig omgekeerd, ik krijg een WIA uitkering en zit financieel zeer krap. Mijn twee paarden moest ik helaas verkopen.
Grootste kostenpost is mijn huurwoning, ik betaal €1450 per maand (inclusief). Mijn WIA is niet eens genoeg om de huur te betalen, ondanks hoge functie waar ik uitgevallen ben.
Elke euro wordt nu dus omgedraaid en ik heb een zeer steile leercurve qua leren budgeteren ;)
Gelukkig ben ik nu via vrijwilligerswerk uren aan het opbouwen en hoop ik in het nieuwe jaar de stap te maken naar betaald werk weer en dan mijn leven weer op te bouwen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:31

secricible schreef:
Ik ben het daar toch niet helemaal mee eens. Wij eten (helaas nog) bijna iedere dag vlees en ik red toch mijn boodschappen voor 60-80e pw voor 6dagen pw.
Efficient inkopen en niet teveel uitspattingen doen en dan is dat goed te doen.
Als ik diezelfde boodschappen bij de jumbo doe ben ik een stuk meer kwijt.

Slim inkopen scheelt zeker veel! Ik weet inmiddels ook precies bij welke supermarkt ik wat moet halen :D En ben blij met winkels als Butlon!
Maar als ik vlees zou moeten kopen dan zou ik alsnog meer kwijt zijn dan de 40 euro per week die ik nu uitgeef voor ons tweeën.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:31

Wil mij hier ook melden. Ben 29 jaar single en heb een huurwoning en 3 katten. Sparen opzich geen probleem op dit moment maar volgend jaar komt er waarschijnlijk een auto dus wat besparen kan zeker geen kwaad. Boodschappen is zeker een punt waar nog wat te halen valt. Ik eet gemiddeld de helft van de week vlees en dit is dan voornamelijk rundvlees van de vleeskoeien van een collega (10kg pakketen) thuisbezorgd of uit eten doe ik heel weinig maar neem toch te vaak wat lekkers mee met Boodschappen doen maar wordt tijd daar wat meer op te gaan letten :+

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:33

Geryon schreef:
8nnemiek schreef:

Ja het kan zeker plantaardig. Maar dan zit je wel weer op een andere manier van eten en een ander bedrag. De voorbeelden die jij geeft bijvoorbeeld om voor weinig geld te eten zijn ook allemaal laag in eiwit. Vooral in verhouding met de hoeveelheid calorieën.

Dat valt eigenlijk reuze mee als je kijkt naar het aantal gram eiwit per euro. En hoewel het aantal eiwit/kcal wel wat verschilt, is het ook direct een deel van je groenten of koolhydraten. Dat compenseert weer
- AH kipfilet zit op 250g eiwit voor 11.24€ (1kg), dat komt neer op 22g eiwit per euro. (en 21.9g eiwit/100 kcal).
- AH zwarte bonen blik zit op 71g eiwit voor 4.11€ (1kg uitlekgewicht), dat komt neer op 17g eiwit per euro. (en 6.8g eiwit/100 kcal).
- AH (Valle del solle) zwarte bonen droog zit op 216g eiwit voor 3.97€ (1kg droogbonen), dat komt neer op 54g eiwit per euro. (en 8.9g eiwit/100 kcal).
- AH (Valle del solle) rode linzen zit op 255g eiwit voor 3.06€ (1kg droogbonen), dat komt zelfs neer op 83g eiwit per euro. (en 6.3g eiwit/100 kcal).

Maar ook andere producten tikken aan:
- AH volkoren havermout zit op 140g eiwit voor 1.58€ (1kg onbereid), goed voor 89g eiwit per euro. (en 3.7g eiwit/100 kcal).
- AH penne zit op 130g eiwit voor 1.90€ (1kg houdbaar onbereid), goed voor 68g eiwit per euro. (en 3.6g eiwit/100 kcal).
- Zelfs AH witte rijst zit op 70g eiwit voor 1.79€ (1kg onbereid), goed voor toch nog 39g eiwit per euro. (wel maar 2.0g eiwit/100 kcal).

Als je 60g eiwit wilt eten op 1800kcal, moet je dus zorgen dat je gemiddeld op 3.3g eiwit per 100g kcal binnen krijgt. Dat lukt dus al direct met havermout en penne/pasta. Maar voor rijst moet je dat wel combineren met peulvruchten. Gelukkig valt rijst ook heel gemakkelijk te combineren met rode linzen. Als je 1/3e van je rijst door rode linzen vervangt, oogt het als rijst, smaakt het ongeveer als rijst en is het alleen iets plakkeriger is mijn ervaring, maar dat ga je dus wel van 2g eiwit/100kcal naar 3.4g eiwit/100kcal.

De reden van AH-prijzen is overigens simpelweg omdat de site van de AH erg compleet is. En de basiscollectie van de AH is niet zelden gelijk tot zelfs goedkoper als bijvoorbeeld de Lidl, al weet ik niet hoe dat zit met vlees.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:35

Vetra schreef:
Hoi allemaal,
Ik lees hier al een tijd mee en heb al veel tips opgedaan, Superfijn!
Beetje achtergrond: begin 30, 1 kind,en helaas lig ik in scheiding.
Financieel heel ruime jaren gehad aangezien ik zelf goed verdiende en expartner ook. Nu is de situatie volledig omgekeerd, ik krijg een WIA uitkering en zit financieel zeer krap. Mijn twee paarden moest ik helaas verkopen.
Grootste kostenpost is mijn huurwoning, ik betaal €1450 per maand (inclusief). Mijn WIA is niet eens genoeg om de huur te betalen, ondanks hoge functie waar ik uitgevallen ben.
Elke euro wordt nu dus omgedraaid en ik heb een zeer steile leercurve qua leren budgeteren ;)
Gelukkig ben ik nu via vrijwilligerswerk uren aan het opbouwen en hoop ik in het nieuwe jaar de stap te maken naar betaald werk weer en dan mijn leven weer op te bouwen.

Vetra, jee wat een vervelende situatie! Hopelijk gaat het je lukken om volgend jaar weer een baan te nemen.

Mizora, _/-\o_ Wat een uitzoekwerk! Super handig, zo'n overzichtje.
Veel mensen verkijken zich op hoeveel eiwitten er eigenlijk in peulvruchten en zaden/granen zitten.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 24-10-23 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:37

Dat klinkt heel pittig, Vetra! Welkom, en hopelijk brengt het nieuwe jaar je wat lucht :(:)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:45

Dan ik ook maar. Vrouw, 48 jaar, getrouwd. Financieel hebben we het op zich goed maar een beetje sparen kan nooit kwaad.

Wat wij doen is elke week contant boodschappengeld opnemen (50 euro pp), en ook geld voor extra’s contant opnemen. En wat we dan aan wisselgeld in muntjes onder de euro terugkrijgen stoppen we in een spaarpot. Aan het einde van de maand verdelen we die spaarpot: de helft gaat in de vakantiepot en de andere helft verdelen we voor bijvoorbeeld een lekker broodje de laatste vrijdag van de maand bij de lunch.

Verbazingwekkend hoeveel daar elke maand nog in terecht komt. En dat hoeft natuurlijk niet met alles onder de euro, kan ook dat je alleen de 5 en 10 cent muntjes apart legt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:49

Ooit eens verzekeringen helemaal uitgeplozen qua tandarts. Ik moest een wortelkanaal behandeling, had een offerte gekregen met alle ingreep codes. En daarmee alle verzekeringen naast elkaar gelegd want ja, veel codes werden nog wel eens uitgesloten bij sommige. Zo een verzekering afgesloten en half januari de afspraak gehad en was het de moeite om de verzekering erbij te hebben, maar hield niet super veel over. De premie us best hoog voor tanden en de vergoeding minimaal vaak. Nu heb ik tanden op minimaal staan.geloof ik. En ga ik braaf 2x naar ta en mondhygiënist. In de hoop die ellende van toen te voorkomen (het werden uiteindelijk 2 halve wortelkanaalbehandelingen en een herstel van een vulling. Katjing).

Vandaag m'n salaris weer binnen en morgen even zitten om alles naar de verschillende potjes te sluizen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 21:56

Mizora, ik vind hem ook knap uitgezocht.
Wel de kanttekening dat plantaardige eiwitten kwalitatief minder zijn en je dus meer eiwitten moet eten als je plantaardig eet dan dierlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:18

secricible schreef:
Mizora, ik vind hem ook knap uitgezocht.
Wel de kanttekening dat plantaardige eiwitten kwalitatief minder zijn en je dus meer eiwitten moet eten als je plantaardig eet dan dierlijk.

Dat dus en dan zit je afhankelijk van de bron ergens tussen 2x en 4x, plus zo'n 200kcal extra.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:21

Je moet voornamelijk verschillende eiwitten eten, wat voornamelijk neerkomt op een combinatie van granen en peulvruchten. De eiwitten zijn niet kwalitatief minder, maar de essentiële aminozuren verhouden zich minder exact naar onze behoefte als vlees. Het gaat dan voornamelijk om lysine, methionine en threonine. Waarbij granen veel krapper in lysine en threonine zitten, terwijl peulvruchten juist hoog in deze twee zitten en laag in Methionine. Noten bevatten ook weinig lysine, maar wel weer threonine en methionine.

Je hoeft in totaal niet meer eiwit te eten, tenminste, met 60g eiwit is dat al gedekt (eigenlijk is het 45g eiwit voor een man van gemiddelde grootte die geen zeer fysiek werk doet, namelijk 0.6g/kg ideaalgewicht), en 48-50g voor een vegetarisch dieet). 60g is echter voor de meeste mensen een passendere hoeveelheid. Voor de meeste vrouwen is dit echt zat (dat komt neer op 1g eiwit/kg ideaalgewicht rond 1.70m lengte, terwijl het advies 0.8g/kg ideaalgewicht is).

@tamary: hoe bedoel je tussen 2x en 4x? 2-4x meer eiwit eten?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:27

Waarom willen jullie eigenlijk zoveel eiwitten eten?