Hebben jullie de kachel al aangehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:01

8nnemiek schreef:
Wij verbruiken in de zomer zo'n 2 tot 3 kuub per maand. Daar zit je al vrij snel aan als de verwarming een paar uur lang volop draait volgens mij.

Ja als je een warme zomer maand neemt wel inderdaad.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:01

Als je de hele zomer gas alleen gebruikt voor warm water dan is dat in een maand niet veel.
Als je dan een paar uur stookt kan ik mij best voorstellen dat je dan zowat aan een maand bedrag zit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:02

Morrie schreef:
Mijn man heeft gisteren blijkbaar de cv een paar uur aan gehad. Ik schrok me kapot toen ik in de Greenchoice app keek vanmorgen. In 1 dag gas gebruikt voor een maand -O-

Bedoel je dat het gasverbruik gelijk is aan de maanden september/augustus?

Ik rekende vorig jaar op ongeveer 3m3 per dag in de koudere (onder de 5 graden) dagen. In vrieskou werd dat al snel 5m3.

Anoniem

Re: Hebben jullie de kachel al aangehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:08

Hier had vriend gisteravond toen ik weg was ook de vloerverwarming aangezet op 18,5 graden. Helaas wel met de deuren naar de koudere kamers volledig open waardoor alle warmte weer weg ging en dat ding dus de hele nacht heeft gebrand om het op 18,5 te houden. Wat dus niet lukte…..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:12

8nnemiek schreef:
Wij verbruiken in de zomer zo'n 2 tot 3 kuub per maand. Daar zit je al vrij snel aan als de verwarming een paar uur lang volop draait volgens mij.

Maar dan vergelijk je een zomermaand met een herfstmaand, die vergelijking gaat niet op.

Wij verbruiken in januari ook 10x zoveel als in juli. Dan zeg je toch ook niet in 1 dag de hele maand verstookt :?
Dan moet je het vergelijken met die maand een jaar terug ofzo.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

8nnemiek schreef:

Maar die vergelijking is niet realistisch bij winterse temperaturen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

verootjoo schreef:
8nnemiek schreef:

Maar dan vergelijk je een zomermaand met een herfstmaand, die vergelijking gaat niet op.

Wij verbruiken in januari ook 10x zoveel als in juli. Dan zeg je toch ook niet in 1 dag de hele maand verstookt :?

Ja, dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:23

Daar zijn je maandbedragen nou ook op gebaseerd. Een gemiddelde. In de zomer verbruiken wij misschien een paar tientjes energie hooguit. In de winter veel meer.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:26

Spenk schreef:
Daar zijn je maandbedragen nou ook op gebaseerd. Een gemiddelde. In de zomer verbruiken wij misschien een paar tientjes energie hooguit. In de winter veel meer.

Ik sta nog steeds in de min qua gemiddeld bedrag. Maar contract is ook ingegaan in juni en ik heb zonnepanelen. Daarmee heb ik dus een fijn spaarpotje voor de wintermaanden. Ik hoop wel dat ik het nog even kan uitstellen om de cv aan te doen. Had ook al vrij vroeg de cv aan zodat de badkamer (met douche zonder deur) warm bleef. Nu sinds een paar maanden eindelijk een douchedeur en dat scheelt ook enorm qua warmte met douchen :D

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:28

Wij betalen €220 per maand, maar werkelijke gebruik heeft op €66 per maand gezeten de afgelopen maanden. Dit zal de eerste maand worden dat we hoger uitkomen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:30

verootjoo schreef:
8nnemiek schreef:

Precies, anders gaat je vergelijking wel heel mank.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 10:32

Vandaag een dag iedereen thuis, heb nu lekker de houtkachel aangedaan. Heerlijk!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-23 12:12

Ik ben vanochtend ook gezwicht en heb de kachel aangehad.
Het was vanochtend 16 graden in huis en dat is voor onze papegaai echt te fris, dus opgestookt naar 17.5 graden.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:04

Hier ook de cv aangezet. Het was 17 graden in huis en nu weer lekker 19.5 graad

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:04

verootjoo schreef:
8nnemiek schreef:

Ik las het meer als ‘we hebben nu in een dag meer gebruikt dan de hele vorige maand’.
Dat is wel prima mogelijk.
Wij zaten vorige maand op 2,5 kuub.
Het gemiddelde zal vast wat hoger liggen per maand ja :))

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:05

8nnemiek schreef:
Bij mij is het nu 19 graden, dus nog goed te doen zonder kachel.
Ik heb gisteren een infrarood paneel gekocht. Kort even getest, maar dat doet toch wat minder dan wat ik er van gehoopt had. Maar misschien voel je dat ook pas als het echt koud wordt.

Uit interesse, wat voor paneel heb je (plafond, wand) en wat valt je tegen? Ik gebruik sinds vorige winter een staand paneel op mijn thuiswerkplek, die is 700 watt. Binnen 3 meter is het ‘t lekkerst en ik merk wel dat als hij langer aanstaat, het bureaublad ook warmer wordt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:16

Ik heb het paneel nu even gewoon op pootjes staan. 120x50cm, 700 Watt.
Mijn bank staat er zo’n 3 meter vanaf, maar daar is het niet heel goed voelbaar. Dichterbij, op een halve meter, voel je het beter.
Het plan was om em op te hangen als hij bevalt, maar misschien hangt ie beter naast mijn bureau inderdaad.
Ik vond het wel apart dat er meerdere panelen te koop waren, waarbij de een aangaf voor 14m2 te zijn en de ander voor 32m2, allebei 700 Watt.. Ik dacht eigenlijk dat het een typfout zou zijn, dat ze misschien 14m3 bedoelden (zo had ik het ook gelezen toen ik em kocht) maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van haha. Maar hoe kunnen twee panelen met hetzelfde wattage zo verschillend zijn vraag ik me dan af..

McGregor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:21

Het aantal watt is hetzelfde dus de oppervlakte (of kubieke meters) zouden hetzelfde moeten zijn. Het is immers best een dom ding - je zet hem aan en hij geeft warmte. Een grote ruimte kan wel minder efficiënt zijn omdat de warmte dan wat verloren gaat. Maar het blijft stralingswarmte. Aan het plafond heb ik ‘m niet, kan me wel voorstellen dat het stralingsbereik dan breder is.

Edit: de katten gaan er nog niet met hun neus tegenaan zitten :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:39

Ja precies, ik zou ook verwachten dat je alleen naar het wattage moet kijken. Vandaar ook dat ik gewoon de goedkoopste versie van 700 W heb gekocht :))

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 13:47

Ik denk dat er ook bij IR panelen best verschil in kwaliteit zit hoor.
Er worden zelfs panelen als IR verkocht die dat niet zijn, gewone elektrisch verwarmde platen zeg maar...

Ik weet het merk niet meer, maar ook hier zit er (net als bij een airco en zonnepanelen) best wat kaf tussen het koren blijkbaar.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 14:06

Het gekste vond ik nog de enorm uiteenlopende reviews.. De een is heel blij het een bepaald paneel terwijl de volgende zegt dat exact hetzelfde paneel nauwelijks warmte geeft :=
Echt heel raar.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 17:27

8nnemiek schreef:
Ja precies, ik zou ook verwachten dat je alleen naar het wattage moet kijken. Vandaar ook dat ik gewoon de goedkoopste versie van 700 W heb gekocht :))

Klarstein?

Ik heb dus ook een infrarood paneel in de badkamer. Van Klarstein, want één van de goedkoopste. NOOIT MEER!! Is een groot paneel, maar je voelt de warmte alleen binnen een halve meter van het paneel. Moet er bijna tegenaan staan, zeker als ik nat onder de douche vandaan kom, dan geeft ie echt te weinig warmte om je warm te kunnen afdrogen. Is een 1000w paneel.

Nu blijkt Klarstein gewoon héél slecht te zijn en heb ik dus gewoon domme pech met dit apparaat. Heeft €180 gekost, dus blijft gewoon hangen en ik doe het er maar mee, maar plezierig is anders.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 18:40

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 19:21

Wij hebben 4 jaar geleden deze gekocht, Sunpower 115x60 bij een bedrijf wat alleen IR panelen verkoopt.
Vermogen 750 watt, IP waarde 44, daar zit 10 jaar garantie op.
Hangt op de badkamer aan het plafond.

Die kost momenteel blijkbaar 340 euro
https://warmtepanelen.nl/producten/sp-i ... len/sp-750

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-23 22:04

Bo_Y schreef:
8nnemiek schreef:

Ja als je een warme zomer maand neemt wel inderdaad.

Afbeelding
Hier twee keer alleen de achterkamer verwarmd tot 19 graden. Was anders 15 graden. En das niks voor de houten vloer en meubels. In de voorkamer staat een houtkachel.
En ochtend de douche en föhn wbt elektra ;)