We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-25 19:44

Potten in een vaatwasser is ook genoeg en eventueel voor gebruik om spoelen met gekookt water. Niet afdrogen, maar aan de lucht laten drogen.

Door de theedoek kan er weer stof in de pot komen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:25

Het is alleen jammer dat je niet alles zeg maar 100% bewezen veilig kan conserveren, dat vind ik zelf erg jammer. Het zou geweldig zijn als je een flinke pan pasta, stamppot of wat dan ook kookt, dat je dan ook nog wat in potten kan doen en zonder koeling een tijd lang kan bewaren. Maar helaas is dat niet het idee.

Het gaat toch vaak om losse groenten, jam, specifieke recepten.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 20:47

Hallo mede adhder :))

Je kijkt nu misschien op tegen het initiële werk maar geloof mij, daar ben je zeer blij mee als je op een ruk dag gewoon iets uit de kast kan pakken :j

De Facebook site Wecken is Hip is een goede om mee te beginnen, staat enorm veel informatie op, en met het loepje kun je gericht zoeken. Er staan ook veel recepten en werktijden in de Bestanden van die site.

De Aldi heeft een outlet in België met vaak weckketels, maar die van de Lidl zijn schijnbaar ook goed. Kies in ieder geval een volautomaat.

Potjes , die confituur zijn prima.

Ik vind de huismerk potten klein en medium fijner als van Hak, huismerk heeft namelijk TO66 (66mm) deksels, daar kan dus een grotere trechter op, minder gepruts.

Medium potten zijn goed voor 1 persoon soep of 2 persoon pastasaus of chili con/sin carne bijvoorbeeld.

Schoon werken, dus handen, aanrecht, potten en deksels schoon (steriliseren niet nodig vooraf, dat gebeurt in de ketel). Randjes potten schoonmaken voor je deksel erop doet.

Juiste tijden aanhouden, niet in de ketel laten zitten als het klaar is, vlot laten af koelen. Even snuffelen en kijken als je de potten open maakt voor gebruik.

En dan gewoon ervan genieten dat je in 1 dag of weekend minimaal 5-20 maaltijden/starters gemaakt hebt, en nog belangrijker, een vaardigheid hebt geleerd.

Niks is 100% veilig, maar de loterij winnen heeft een grotere kans als hieraan doodgaan of zelfs goed ziek ervan worden als je de basis regels in acht neemt.

Oja en op je opmerking over koken en heet in potten, dat is inmaken. Dat is iets anders als wecken. Kooktijd van een gerecht staat los van Wecktijd. Dus je wecktijd wordt niet korter als je het gerecht een uur langer hebt laten koken voor je het in potten deed.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:17

Dat is mijn hoop dus Prairy. Dat ik heel gelukkig word als ik een bokaal spaghettisaus kan openknallen en een handvol pasta kan koken.
Iets met een fulltime job, hond, 4 paarden en huishouden :+

Inmaken kan enkel met confituur of ook met alles? En wat is het voordeel van wecken tov inmaken dan?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:49

Hier in het topic is men nogal laconiek over de risico's, ieder zijn ding denk ik dan, maar informeer anderen wel even goed zodat een ieder voor zich kan bepalen of die het risico wil lopen voor een potje eten.

Wil je iets als tomatensaus zelf conserveren en ZEKER zijn dat je geen botulisme risico ermee loopt, dan is de enige optie om dat te pressure cannen volgens een officieel getest en goedgekeurd recept. De zuurgraad is vaak te laag namelijk. Dat kan je nog wel aanzuren met bvb. citroensap. Maar wecken wordt niet heet genoeg om eventuele botulisme sporen te vernietigen. Daar heb je een pressure canner voor nodig.

Zie bvb. https://www.pressurecanning.nl en dan om te beginnen https://www.pressurecanning.nl/alles-ov ... ure-cannen

Als je potten met botulismesporen op kamertemperatuur weggezet worden dan kan je pot tegen de tijd dat je hem openmaakt, botulisme bevatten. Daar wordt dan ook weer laconiek over gedaan dat je het dan gewoon 10 minuten moet koken om dat weer onschadelijk te maken. Maar dan heb je er al met je neus boven gehangen en op die manier kan je het al binnen krijgen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 21:51

Inmaken werkt beste voor spul met veel suiker en/of azijn.

De rest is, met wat uitzonderingen en regels wat wel en niet kan, wecken. Het wordt daardoor langer (goed) houdbaar, zonder de conserverende eigenschappen van (veel) suiker, zuur of zout.

En inderdaad pmarena, ieder het zijne. Volgens mij wijs ik in ieder geval prima op risico maar je kunt in mijn ogen ook te krampachtig doen, en mensen daardoor bang maken om het überhaupt te proberen.

Dat officieel getest etc is alleen een ding in Amerika, niet zo zeer in Europa. Uiteraard kun je ook gewoon kijken op de sites Van Weck, Le Parfait, Kilner voor recepten. Die ze heus wel getest hebben... Want er staat bij recepten die niet zo lang houdbaar zijn gewoon bij dat ze bijv maar een jaar te bewaren zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 00:21

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Klein blikje op mijn voorraad. :+

En erger mij nu al aan de hoeveelheid lege potten en flessen. :')

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 07:42

haha lege potten en flessen..... ik heb daarvoor zelfs een kamer voor, staat wasmachine/droger in en 2 kleidingkasten met overige kleding en dan 2 soort boekenkasten en wat kratten met alleen maar lege potjes deksel en flessen om te wecken. Weck ook voor de hele familie.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 18:46

Mijn verzameling lege potten staat verdeeld over mijn pantry en opslag, ook ruimte te kort :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 20:14

Ik woon in een flat van 54 vierkante meter. Wil zo graag verhuizen. :')

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-25 21:58

Ik vind jouw pantry echt heel knap :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-25 22:10

Kan er net in en uitlopen. Goede reden om op gewicht te letten. :+