idinn schreef:Ach er zullen er zat wezen die het normaal aan bier uitgeven in de kroeg. Moeten ze helemaal zelf weten. Misschien is dat wel de uitlaatklep, waardoor ze hun diploma kunnen behalen. Wie ben ik om daar over te oordelen. Als je pienter genoeg bent om te studeren, dan weet je prima dat een lening betekend dat je terug moet gaan betalen. En of je dat dan steekt in een buitenlandse stage, pure noodzaak je vaste lasten te betalen, of elke zomer 2 maanden backpacken om weer mentaal verder te kunnen. Prima..
IMANDRA schreef:Niet zozeer, maar wilde illustreren dat werken langs de studie niet altijd kan. Maar ook qua boven je stand leven: ik heb ervoor gekozen mijn studiefinanciering te gebruiken om in amerika te werken voor mijn stage. Valt dat ook onder 'normale studiekosten'?
En ik betwijfel dat er veel studenten zijn die stufi gebruiken om extreem boven hun stand te leven. En dan nog, eigen keuze toch?
De financiering is mijn inziens bedoeld voor de studie (in brede zin) en/of normale ‘leef’-kosten. Dat (voldoende) werken niet altijd lukt naast een studie is voor mij geen verrassing. Het gaat er meer om; denk er over na. Waarom maak je welke keuze. Zo’n Amerika ervaring lijkt mij heel waardevol.
Het lenen ‘omdat het kan’, en het allemaal uitgeven vind ik minder slim. Toen ik begon met studeren was een studieschuld niet van belang voor de aanvraag van een hypotheek en richting het afstuderen ineens wel. Een aantal studiegenoten hebben daar achteraf echt wel flink de balen van (gehad). Voordeel nu; je weet wat het gevolg zal zijn.