Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 13:49

IMANDRA schreef:
Magrathea schreef:
Ik kan me ook voorstellen dat je niet wil werken vanwege het aantal uren dat je in je studie moet steken :)* misschien kan je het in theorie wel maar wil je ook nog af en toe je vrienden / partner / familie zien. En dat zijn prima redenen imo.

Precies. Maar dat vind ik eigenlijk ook wel onder 'niet kunnen' vallen. Maar dat ligt aan je definitie I guess haha.

Hmm tja je hebt ze wel die zichzelf op de borst kloppen dat je heus niet hoeft te lenen want zij werkten gewoon 2 weekenddagen, aten 3x per week macaroni met ketchup, vroegen alleen geld voor hun verjaardag en gingen nooit uit. Dat is een keuze, maar als je liever wat tijd maakt voor vrienden en familie en jezelf ook wat leuks / beetje goed eten gunt is dat geen slechtere keuze imo.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:35

chitra schreef:
Tiggs schreef:
Even hierop inhakend en afgezien daarvan dat ik iets minder ouderwets ben ingesteld: mijn inkomen heb ik mede aan mijn studieschuld te danken. Dus daar profiteert een partner dan toch net zo goed van?

Dat is in mijn ervaring niet altijd zo. In mijn persoonlijke geval is niet aan te duiden dat m'n salaris hoger is omdat ik een afgeronde studie heb. Als je arts bent, vind ik dat een stuk makkelijker te zeggen. In mijn werk zie ik genoeg mensen zonder opleiding die hetzelfde verdienen als ik.

Maar iedereen heeft geldige en goede redenen om deze financiële keuzes te maken. De keuze om versneld af te lossen was voor mij financieel niet de beste, want ik weet dat je op andere manier meer rendement haalt uit je geld.

Ik vind het voor mezelf erg belangrijk geen schuld te hebben. Dit is vooral een mentale kwestie, die mij veel rust en vrijheid geeft. Dat is iets dat ik graag met mensen deel, omdat mij dat enorm geholpen heeft.

Als jullie bewust kiezen voor de standaard betalingen en beleggen etc. Dan is dat toch helemaal prima. Ik leg alleen uit waarom dat voor mij niet werkt :)

Snap ik! Mijn reactie zag eigenlijk ook nog op de post van corinep (die overigens mijn vraag over haar hypotheek nog niet heeft beantwoord).

Ik ben jurist, dus heb die studie wel nodig :D Daarnaast heb ik door mijn nevenactiviteiten weer andere vaardigheden ontwikkeld die me ook goed van pas komen in mijn werk (en aandacht trekken op mijn cv).

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:36

Sommige hypotheekverstrekkers willen dus een afschrift zien. Ik wist niet eens dat dat uberhaubt mocht. Is dat niet een stukje prive? Zo zien ze dus ook wat je allemaal uitgeeft buiten je betalingen naar DUO om. Is een verklaring van DUO, je contract, maandsalaris afschriften niet genoeg?

Wij gaan dit jaar ook een huis kopen. Ze mogen het overigens gerust allemaal zien, maar vind het toch wel wat ver gaan.

IMANDRA

Re: Studieschuld versneld aflossen, wie ook?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:40

Ze vragen erom en mogen dat. Je hoeft het ipc niet te overleggen dus het is vrijwillig, in principe, maar dan mag de bank je ook weigeren :j

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:55

Je gaat een lening aan van een paar ton. Ze zijn dan niet voor niets voorzichtig.

Ik zou als verstrekker ook het naadje van de klus willen weten gezien het niet BKR geregistreerd wordt en je verplicht bent het te melden maar niet iedereen het doet.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:14

Waarom zou een bankafschrift meer privé zijn dan de andere zaken die je noemt? En je mag best weigeren, dan krijg je alleen die hypotheek niet.

Ik heb trouwens geen contract of bankafschriften hoeven laten zien. Alleen een werkgeversverklaring en DUO screenshot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:23

Gewoon zwart maken wat niet relevant is voor ze. Het gaat ze geen zak aan wat ik uitgeef aan boodschappen of kleding.

Ken nog zat adviseurs die vragen naar de studieschuld en je dan doorverwijzen naar de verstrekker waarvan ze weten dat die er toch niet naar vraagt. Waarom? Omdat ze zelf niet begrijpen waarom een studieschuld zo zwaar mee moet wegen. Terwijl je ondertussen veel meer huur op moet hoesten dan je hypotheek zou wezen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-21 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:23

Tiggs schreef:
Waarom zou een bankafschrift meer privé zijn dan de andere zaken die je noemt? En je mag best weigeren, dan krijg je alleen die hypotheek niet.

Ik heb trouwens geen contract of bankafschriften hoeven laten zien. Alleen een werkgeversverklaring en DUO screenshot.

Verschilt idd. Ik vind een bankafschrift wel meer prive, omdat je daar bijvoorbeeld ook op kan zien waar je je geld in privesfeer aan uit geeft. Bepaalde webshops oid. Natuurlijk mag je weigeren. Dan kun je de hypotheek inderdaad op je buik schrijven.

Ik snap ook wel dat sommige verstrekkers alle ins en outs van je willen weten, het is niet een lening van 1000 euro. Ach ik laat het over me heen komen ;)

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:25

@Loei: Laat je niet afschrikken hoor! Als je geen rare lijken in de kast hebt is een hypotheek in principe zo afgesloten *\o/*

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 16:26

Doubtless schreef:
@Loei: Laat je niet afschrikken hoor! Als je geen rare lijken in de kast hebt is een hypotheek in principe zo afgesloten *\o/*

Haha! Nee ik heb niks te verbergen hier. Gaat vast goed komen :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:04

Ja bij mij was het ook binnen een paar dagen goedgekeurd, ondanks studieschuld :)

Voor adviseurs die aanraden het te verzwijgen heb ik geen goed woord over... Want echt iedere bank vraagt of je bepaalde vaste verplichtingen hebt en dat is een studieschuld gewoon. Ook zonder NHG kan dat gevolgen hebben. In principe mag de bank, als ze erachter komen dat jij onjuiste gegevens hebt verstrekt bij de aanvraag, de lening in een keer opeisen. Dat zullen ze nu misschien niet doen, maar je kan niet in de toekomst kijken. Wie weet heeft de bank meer liquide middelen nodig of kunnen ze die tegen een veel hogere rente uitlenen? Of hebben ze een andere reden waarom ze van je 'af' willen?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:06

idinn schreef:
Gewoon zwart maken wat niet relevant is voor ze. Het gaat ze geen zak aan wat ik uitgeef aan boodschappen of kleding.

Ken nog zat adviseurs die vragen naar de studieschuld en je dan doorverwijzen naar de verstrekker waarvan ze weten dat die er toch niet naar vraagt. Waarom? Omdat ze zelf niet begrijpen waarom een studieschuld zo zwaar mee moet wegen. Terwijl je ondertussen veel meer huur op moet hoesten dan je hypotheek zou wezen.

De adviseur gaat het risico ook niet met je aan ;)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:27

corinep schreef:
Ik zit dit topic echt met verbazing te lezen.

Ik ben van mening een schuld is een schuld, of je nou 0 procent rente betaald of 20, ik zou het altijd zo snel mogelijk terug willen betalen. Je richt je leven in op geld wat niet van jou is... Als je even de schouders eronder zet heb je als je van de schuld af bent zoveel meer geld te besteden.

Een studieschuld maakt iemand ook echt een stuk minder aantrekkelijk voor een potentiële partner. Geld/schulden zijn vaak een struikelblok in relaties.

Ik vind het echt onverantwoord dat een 18 jarige zomaar zoveel geld kan lenen zonder enige documentatie te overleggen. Op die leeftijd kan je echt nog niet de consequenties overzien wat 35 jaar aflossen betekend.

En over een hypotheek... een studieschuld moet je wel opgeven en weegt erg zwaar mee. Je moet 3 maanden afschriften laten zien omdat de bank wil controleren of je geen studielening of andere lening terug aan het betalen bent. Je kunt ervoor kiezen het te verzwijgen, aflosvrije periode aan te vragen oid maar als er later problemen zijn en ze komen erachter heb je een groot probleem, is gewoon fraude.

Ik vind het onzin om een schuld waar je een betaaltermijn van 35 jaar op hebt af te betalen binnen een zo kort mogelijke tijd. Het is in zo veel opzichten onlogisch en niet gunstig om te doen, dat ik persoonlijk echt niet kan begrijpen dat je er zo graag zo snel mogelijk vanaf wilt zijn. Je schuld wordt elk jaar minder waard dankzij inflatie, en wanneer je jong bent verdien je minder dan wanneer je meer werkervaring hebt. Hoe langer je er dus over doet, hoe minder de schuld op je schouders gaat drukken. Waarom zou je dan moedwillig zo veel moeite doen om hem vervroegd af te betalen?

Ook nog nooit gehoord dat iemand geen partner kon vinden vanwege openstaande studieschuld, maar dat terzijde.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 19:23

IMANDRA schreef:
Snorlex schreef:
Van een studieschuld an sich vind ik niets maar mocht deze extra verhoogd zijn omdat er (extreem) boven de stand is geleefd; dan vind ik dat wel een beetje dom.

Zie bovenstaande. Beetje over 1 kam scheren dit.

Ik had een schuld van 30k, maar in sommige periodes moest ik ook gewoon extra bijlenen omdat werken naast de studie erg lastig werd. Zo moest ik van limburg naar nijmegen reizen met het OV voor mijn master (2x2,5u per dag), had daar veel extra (huis)werk voor. Werken naast die studie was voor mij nadelig geweest voor de resultaten van mijn studie, dus buiten wat freelance design klusjes heb ik niet veel kunnen doen. Bovendien had ik geen gratis OV meer waardoor ik 400 euro per maand kwijt was puur aan reizen, laat staan boeken/collegegeld. Extra lenen was toen gewoon nodig.

Waarom voel je, je aangesproken? Ik heb het over extra lenen om (extreem) boven je stand te leven. Niet om je studie/normale kosten te kunnen voldoen.

Of ging je ook iedere week uiteten en regelmatige luxe op vakantie? ;)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:31

Niet zozeer, maar wilde illustreren dat werken langs de studie niet altijd kan. Maar ook qua boven je stand leven: ik heb ervoor gekozen mijn studiefinanciering te gebruiken om in amerika te werken voor mijn stage. Valt dat ook onder 'normale studiekosten'?

En ik betwijfel dat er veel studenten zijn die stufi gebruiken om extreem boven hun stand te leven. En dan nog, eigen keuze toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:36

Ach er zullen er zat wezen die het normaal aan bier uitgeven in de kroeg. Moeten ze helemaal zelf weten. Misschien is dat wel de uitlaatklep, waardoor ze hun diploma kunnen behalen. Wie ben ik om daar over te oordelen. Als je pienter genoeg bent om te studeren, dan weet je prima dat een lening betekend dat je terug moet gaan betalen. En of je dat dan steekt in een buitenlandse stage, pure noodzaak je vaste lasten te betalen, of elke zomer 2 maanden backpacken om weer mentaal verder te kunnen. Prima..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-21 20:50

Badeendje, kan jij dan niet begrijpen dat mensen ook mentaal last kunnen hebben van die schuld?

Hier is volgende week die van mijn man afbetaald, dan gaan we aan die van mij beginnen. Ik vind het een heerlijk gevoel en het scheelt me straks bijna 300 euro per maand aan afschrijvingen, nou dat merken we echt wel!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:42

denice schreef:
Badeendje, kan jij dan niet begrijpen dat mensen ook mentaal last kunnen hebben van die schuld?

Hier is volgende week die van mijn man afbetaald, dan gaan we aan die van mij beginnen. Ik vind het een heerlijk gevoel en het scheelt me straks bijna 300 euro per maand aan afschrijvingen, nou dat merken we echt wel!

Nee, eigenlijk niet. Ik zie de studieschuld als een vaste last, net als dat je maandelijks je GWL/verzekeringen/hypotheek moet betalen. Ik vind het heel nobel om zo snel mogelijk je schuld af te betalen, maar ik ervaar het zelf totaal niet als een last of iets waar ik zo snel mogelijk vanaf moet zijn.

Mag ik vragen waarom je mentaal last hebt van de schuld? Niet als verwijt, maar omdat ik me er dus zelf niets bij voor kan stellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:50

Ik ben ook wel benieuwd naar de mentale last. Ervaren jullie een hypotheek ook als zo'n mentale last?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:03

Ik ervaar het wel als mentale last maar niet zodanig dat het me dagelijks dwars zit. Heb gewoon geaccepteerd als een blokje aan m’n been. Verschil met een hypotheek voor mij is dat een hypotheek straks wat oplevert terwijl de stufi geld is dat al op is. Aan het einde van de rit heb je met een afgeloste hypotheek een huis van jezelf en met een studieschuld niks.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:12

Kan me helemaal in je post vinden Pantykous. Hypotheek krijg je iets voor terug, zie ik meer als een investering. Natuurlijk is je studie dat ook, maar toch voelt dat voor mij anders. Immers heb je je studie behaald en heb je daardoor (hopelijk) werk, maar die studieschuld blijft me achtervolgen ;)

Daarnaast wil ik gewoon over een X aantal jaren verhuizen als we daar zin in hebben zonder rekening te houden met studieschuld. Hebben nu wel een koophuis, maar iedere euro afbetaald is twee euro extra kunnen investeren in een huis :)) dat zei onze huidige hypotheekverstrekker in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:28

Hypotheek krijg je inderdaad iets voor terug. Maar een studieschuld heeft meestal al wat opgeleverd. Zonder had ik nooit mijn master gedaan. Mijn nu als starter al riante salaris heb ik daaraan te danken. Daarbij zie ik het mentaal niet als last. Die schuld is zo ontzettend flexibel, zit het even niet mee.. dan las je een betaalpauze in.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 22:41

idinn schreef:
Ach er zullen er zat wezen die het normaal aan bier uitgeven in de kroeg. Moeten ze helemaal zelf weten. Misschien is dat wel de uitlaatklep, waardoor ze hun diploma kunnen behalen. Wie ben ik om daar over te oordelen. Als je pienter genoeg bent om te studeren, dan weet je prima dat een lening betekend dat je terug moet gaan betalen. En of je dat dan steekt in een buitenlandse stage, pure noodzaak je vaste lasten te betalen, of elke zomer 2 maanden backpacken om weer mentaal verder te kunnen. Prima..

IMANDRA schreef:
Niet zozeer, maar wilde illustreren dat werken langs de studie niet altijd kan. Maar ook qua boven je stand leven: ik heb ervoor gekozen mijn studiefinanciering te gebruiken om in amerika te werken voor mijn stage. Valt dat ook onder 'normale studiekosten'?

En ik betwijfel dat er veel studenten zijn die stufi gebruiken om extreem boven hun stand te leven. En dan nog, eigen keuze toch?

De financiering is mijn inziens bedoeld voor de studie (in brede zin) en/of normale ‘leef’-kosten. Dat (voldoende) werken niet altijd lukt naast een studie is voor mij geen verrassing. Het gaat er meer om; denk er over na. Waarom maak je welke keuze. Zo’n Amerika ervaring lijkt mij heel waardevol.

Het lenen ‘omdat het kan’, en het allemaal uitgeven vind ik minder slim. Toen ik begon met studeren was een studieschuld niet van belang voor de aanvraag van een hypotheek en richting het afstuderen ineens wel. Een aantal studiegenoten hebben daar achteraf echt wel flink de balen van (gehad). Voordeel nu; je weet wat het gevolg zal zijn.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:45

Snorlex, ik ben een paar jaar ouder dan jij, maar volgens mij was het in mijn tijd echt al wel bekend dat je studieschuld van belang was bij het aanvragen van een hypotheek? Ik wist het in ieder geval bij mijn afstuderen al (2010) en daarvoor volgens mij ook.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 23:47

Hier nog één die de studie als mentale last ziet. Inmiddels heb ik het wat meer los kunnen laten omdat het nu nog een klein bedrag is, maar ik had er soms echt wel last van, dat ik in bed lag te malen hoe lang ik er nog over deed, hoeveel maanden het zou duren als ik het bedrag zou verhogen etc.

Wat ik nu heb gedaan om die "last" te verlichten is mijn afbetaling stopzetten, en dan flink te sparen waardoor ik volgend jaar alles in 1x kan doen. Dan is het maar een klein stukje van mijn gespaarde vermogen ipv elke maand opnieuw die last.
Gelukkig is mijn schuld een heel stuk minder als de bedragen die hier voorbij komen, anders had ik echt gek geworden.

Maar dat heb ik met alles, ook bijvoorbeeld met een telefoon. Daar spaar ik eerst voor zodat ik niet elke maand die financiële last heb van het toestel wat ik af moet betalen.

Wellicht een beetje onder het mom van; als je het kan missen dan doe je dat nu, zodat je later die last niet hebt op de momenten dat het even niet zo lekker uit komt.