Moestuintjes van de AH: wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 22:52

Mossel schreef:
Vooral kouder zetten.. zaden kunnen nu buiten gezaaid worden dus ze kunnen best wel wat kou hebben, ik heb mijn baby plantjes ( geen radijs) ook al buiten staan. Binnen word het snel te warm en gaat het te hard en steken ze vaak enkel energie in het omhoog gaan en niet in het knolletje, dan krijg je hele zielige radijsjes ( voor zover je ze dan radijs mag noemen)

Kan het geen kwaad voor de wortel? Want die zit samen met de radijs :+

Mossel

Re: Moestuintjes van de AH: wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:10

Ja hoor worteltjes kunnen wel wat kou hebben :j als je het een nacht echt een keer niet vertrouwd kan je ze altijd een nachtje binnen halen en op een koele plek in huis zetten, zo doe ik het tot nu toe ieder jaar, en ik heb eigenlijk nog nooit een mislukte oogst gehad ( alleen meloen maar daar is het nl’s klimaat ook niet geschikt voor)

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-18 23:24

Mossel schreef:
Ja hoor worteltjes kunnen wel wat kou hebben :j als je het een nacht echt een keer niet vertrouwd kan je ze altijd een nachtje binnen halen en op een koele plek in huis zetten, zo doe ik het tot nu toe ieder jaar, en ik heb eigenlijk nog nooit een mislukte oogst gehad ( alleen meloen maar daar is het nl’s klimaat ook niet geschikt voor)

Okay dankjewel voor de tips! Wij hebben niet echt een koele plek in huis dat is het lastige, als de zon schijnt dan wordt het hier overal lekker 20 graden binnen, of ik moet ze in het donker zetten. Dus vanaf morgen dan maar buiten :D

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 07:33

Gisteren de radijsjes verpot. Hebben nu een grote emmer om lekker in te groeien
Ook de komkommer was hard aan een nieuwe pot toe, dus die hebben nu ook een grotere pot gekregen.
De wortels beginnen ook al mooi uit te komen.
Mijn Cherry tomaat heeft nog wat minder zin. Maar ook daar komen langzaam sprietjes in.
En van de drie Zonnebloem zaadjes is er 1 opgekomen en die is ook mooi stevig en groot aan het worden. Die is waarschijnlijk de volgende voor een nieuwe pot. :P

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 10:51

Meloen zat, geloof ik, vorig jaar toch bij de moestuintjes? Enniewee, die had mijn moeder gezaaid, voor de gein. Kwamen wel heel schattige bolletjes uit maar meloen kon je ze inderdaad amper noemen...
Komkommer komt nu ook op, het wachten is op de tomaten. En inderdaad maar eens denken aan verpotten van de radijzen. Al ben ik bang dat als ik ze buiten zet mijn slakkenkolonie er een fijn maaltje aan neemt. Zo verging het ook met die pompoenplanten die ik uit een paar pitten had gekregen. -O-

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:11

Misschien stel ik een hele domme vraag, maar de pitten die in bijvoorbeeld een watermeloen zitten, kan je die planten? Komt daar dan een nieuw plantje aan of zijn dat andere pitten die je hiervoor nodig hebt?

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 11:45

Ja hoor die kan he planten heb ik ook met een punt paprika gedaan ( wel te laat dus geen paprika meer aan gehad) alleen is meloen wel echt een kas plant

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 16:31

Lizzyy schreef:
Misschien stel ik een hele domme vraag, maar de pitten die in bijvoorbeeld een watermeloen zitten, kan je die planten? Komt daar dan een nieuw plantje aan of zijn dat andere pitten die je hiervoor nodig hebt?

Je kunt het altijd proberen. Wel zijn het vaak hybride rassen, waardoor de vruchten (in dit geval meloenen) niet uniform zijn, dus zullen verschillen in grootte en kleur. Ook is de opbrengst vaak wat minder. Maar het kan ook leuk uitpakken, dus zou het gewoon proberen.

Deugenietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:25

Vorige week in de grote pot gedaan met nog 2 matjes van radijsjes en 1 wortel.
De radijsjes zijn al opgekomen. Dit in nog geen week.

Afbeelding

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 17:32

Lizzyy schreef:

jahoor, genoeg videos op youtube over hoe je het moet doen. ik heb op het moment een citroen plantje in de vensterbank staan van een citroen uit de supermarkt, of ie ooit citroenen gaat maken weet ik niet maar hij doet het goed. is wel de enige van z'n 18 broertjes en zusjes die het heeft overleefd.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-18 22:23

Verdorie, heb ik ze net opgegeten die pitjes _O-
Maar even een nieuwe meloen halen dan. Bedankt voor de antwoorden!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 06:16

Hier is 3 weken na zaaien plots ook een komkommerplantje komen piepen!
En de zonnebloem heeft er een vriendje bij!vreemd,het ene zaadje kwam na enkele dagen uit,is verpot omdat hij al zo groot werd en dan nu pas komt die 2de piepen...

Ben wel een grote oen geweest.
Samen met de kids de radijzen verpot...in een grote bak,veel plaats,....
Bak is 5 cm hoog....
Dacht ik er pas enkele dagen later aan dat radijzen ook plaats onder de grond nodig hebben..... :')

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 08:12

Ook komt mijn komkommer boven kijken. En en de courgette. Gaat best snel allemaal. Staan net een week.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:14

Vraagje: kunnen de plantjes al naar buiten? Ik doe zo mijn best om ze klein te houden, maar ze schieten echt de lucht in. Vooral komkommer en zonnebloem (en radijs ook, maar die ga ik nog even dieper in de grond zetten). Mijn wortel en tomaatjes komen ook boven de grond eindelijk!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:18

Het was hier vannacht nog rond het vriespunt en vandaag is het guur en koud.
Als je ze al buiten wilt hebben dan in een kasje of op een beschutte plek en dan in de nacht naar binnen.

Mij is altijd geleerd: na ijsheiligen mag de boel permanent naar buiten. Dat is 11 t/m 14 mei dit jaar.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 09:30

Hier heeft het vannacht nog gevroren. Ik heb de afgelopen jaren echt geleerd om alles toch tot mei zeker binnen te houden...

marinke182

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 10:48

Zou ik hier ook met mijn moestuinvraag terecht kunnen?

Wij hebben regelmatig van die supermarkt kruidenplantjes. Helaas lukt het niet om die langer dan 2 weken levend te houden. Vorig jaar hebben we echter een basilicum en peterselieplant toch een hele zomer goed kunnen houden door deze in de moestuin te zetten.
Ik heb hier nu een koriander- en een muntplantje staan en ik wil ze graag in leven houden.
Ik zag al ergens voorbij komen dat ik de plantjes uit elkaar moet halen en in verschillende delen in potjes moet doen. Ook zag ik ergens dat ik ze moet afknippen en dan de stengels in water moet zetten, totdat ze wortels hebben.
Iemand tips??

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:01

Denise_Storm schreef:
Vraagje: kunnen de plantjes al naar buiten? Ik doe zo mijn best om ze klein te houden, maar ze schieten echt de lucht in. Vooral komkommer en zonnebloem (en radijs ook, maar die ga ik nog even dieper in de grond zetten). Mijn wortel en tomaatjes komen ook boven de grond eindelijk!

Ik heb het al buiten staan, tomaat is er niet zo blij mee maar de rest gaat prima! Ik zet ze eigenlijk elk jaar rond deze tijd buiten of ik zaai ze rond deze tijd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 12:49

Hier idd ook nog wat gevroren. Alles wat hier al buiten gezaaid is staat verhoogd tegen het huis aan. Op de zaaibedden durf ik het nog niet aan.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:07

Mijn zonnebloem groeit uit zijn bakje :+Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-18 18:14

Misschien is het tijd om te verpotten. :=

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-18 18:14

Die potjes lossen op als je ze in de grond zet, dus ik zou m gewoon zo in een andere pot zetten

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 00:07

Mossel schreef:
Die potjes lossen op als je ze in de grond zet, dus ik zou m gewoon zo in een andere pot zetten

Dat weet ik zo nog niet, ik heb er hier op terras nog liggen die vorig jaar gepot zijn maar t potje is niet vergaan :+

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 07:22

Komt goed, ga ik vanmiddag doen :) zonnebloem en wortel groeien hier echt als een tierelier!

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-18 09:46

Laulitz schreef:
Mossel schreef:

Dat weet ik zo nog niet, ik heb er hier op terras nog liggen die vorig jaar gepot zijn maar t potje is niet vergaan :+

Daar groeien toch ook geen wortels ed meer doorheen en staan toch ook niet in de grond? Dit soort potjes zijn ontwikkeld zodat je ze. Zonder dat je het potje er af hoeft te halen, in de grond kan zetten. Of je het uiteindelijk ook zo doet is een eigen keuze ;)